Skip to content


Toolshero
 
Management en methoden toolsbox voor professionals
  • Thema’s
    • Besluitvorming
    • Communicatie
    • Creativiteit
    • Persoonlijke ontwikkeling
    • Financieel management
    • Human Resources (HR)
    • Informatie Technologie (IT)
    • Innovatie
    • Kwaliteitsmanagement
    • Leiderschap
    • Management
    • Marketing
    • Probleem oplossen
    • Project management
    • Psychologie
    • Sociologie
    • Strategie
    • Toolsheroes
    • Verandermanagement
  • Tools
    • Kennisbank
    • Templates
    • Top 30 modellenboek (gratis)
    • Video’s
  • Abonneren
    • Abonnementen & prijzen
    • Toolshero eerst gratis proberen
    • Gratis voor studenten
  • Mijn account
  • More
    • Menu
    Toolshero
     
    Management en methoden toolsbox voor professionals
    • Search

    Strategie

    Wat is strategie?

    Strategie is een plan van aanpak om korte, middellange en lange termijn doelen te bereiken. In het bedrijfsleven bestaan over het algemeen drie types strategieën. De corporate strategie bepaalt de strategische doelen van het algehele bedrijf. Het tweede type strategie, de bedrijfsstrategie, stelt de strategische doelen voor een bedrijfseenheid vast. De functionele strategieën gaan over de strategische doelen om de bedrijfsdoelen te bereiken, en om het functionele gebied zelf te blijven ontwikkelen.

    Doelen zijn belangrijk voor organisaties om de toekomstige richting van een bedrijf te bepalen. Een goede strategie komt altijd voort uit een grondige analyse van de positie van het bedrijf op de markt. Hier worden de sterke en zwakke punten van een bedrijf, evenals kansen en bedreigingen geïncorporeerd (SWOT-analyse).

    Het nut van een effectieve strategie stopt niet bij het voorzien van richting voor management en medewerkers. Naast de functie van North Star, vervult de strategie ook een belangrijke rol in het besluitvormingsproces. Voor organisaties die voldoende inzicht hebben in hun sterke en zwakke punten, helpt de strategie de managers bij het beslissen waar inspanningen en middelen het beste kunnen worden besteed.

    Hedendaagse moderne bedrijven en markten handelen volgens een planning vanuit dynamische strategieën. Bedrijven en organisaties moeten een strategie hebben om te overleven en moeten nieuwe producten en klanten tot zich weten te binden om hun marktpositie te behouden of te versterken.

    Ter ondersteuning van dit proces bestaan verschillende hulpmiddelen. Zo wordt het CAGE Distance Framework ingezet om belangrijke verschillen tussen landen te identificeren waarmee bedrijven rekening moeten houden bij het ontwikkelen van de strategie. Het McKinsey Three Horizons of Growth-model helpt bedrijven om een kloof te voorkomen tussen wat een bedrijf wil bereiken in de toekomst en waar het nu staat in relatie tot de strategie.

    Een strategie bepaalt de koers van het bedrijf. Er zijn vele theorieën en methodes die zich oriënteren op de beste strategie. Het gaat altijd over het best passende optie en welke toewijding er nodig is om succesvol te zijn. Een voorbeeld hiervan zijn de 5 P’s van Strategie van Henry Mintzberg. Het 3C model van Kenichi Ohmae richt zich op de drie sleutelfactoren voor succes die in balans moeten zijn in de vorm van een strategische driehoek.

    Een strategie wordt doorgaans vertaald in een strategisch plan. Het strategisch plan bestaat uit vijf elementen, te weten visie-missie, doelstellingen, kernwaarden, KPI’s (Key Performance Indicators) en beleid & verantwoordelijkheid. De visie en missie brengen een organisatie op een lijn. Mensen in de organisatie kunnen op die manier hun krachten bundelen waarmee de efficiëntie toeneemt. De kernwaarden van een bedrijf weerspiegelen waar het goed in is en waar het trots op is. Een plan is niks zonder goed gedefinieerde doelstellingen, het vierde onderdeel van een strategisch plan. Om de voortgang richting de doelstellingen te monitoren worden geschikte KPI’s geselecteerd.

    Er zijn vele wetenschappelijke en praktische studies uitgevoerd over dit onderwerp door Michael Porter, C. K. Prahalad, Gary Hamel en nog vele anderen, vanuit een lerend en ontwikkelend standpunt. Met name Michael Porter is bekend worden met zijn visie op strategie. Volgens hem is een strategie gericht op kostenleiderschap, differentiatie en focus. Deze strategieën staan bekend als de drie generieke strategieën van Porter. De strategieën van Porter beschrijven in feite de wisselwerking van strategieën tussen kostenminimalisatie, productdifferentiatiestrategieën en marktfocus.

    Strategie modellen, theorieën & tips

    Wat zijn de meest bekende en gebruikte modellen en methoden? Wat zijn hun succesverhalen en praktische tips wanneer je deze toepast? Deze artikelen gaan over alle krachtige theorieën en methoden voor besluitvorming die jou helpen je doel te bereiken of het leren te begrijpen wat de aspecten zijn.

    Supplier Relationship Management (SRM) - Toolshero

    Wat is Supplier Relationship Management (SRM)? Uitleg en tips

    by Patty MulderStrategiefebruari 1, 2023

    Supplier Relationship Management (SRM) gaat over leveranciersbeheer en richt zich op een mix van goede prijs, kwaliteit, samenwerkingsniveau en levertijd.

    Case study - Toolshero

    Wat is een case study? Betekenis, uitleg en voorbeeld

    by Ben JanseStrategiejanuari 31, 2023januari 31, 2023

    Een case study is een diepgaande studie van een bepaalde casus, zoals een persoon, groep of gebeurtenis, binnen een context uit het echte leven.

    Theory Of Constraints (TOC) van Eliyahu Goldratt | toolshero

    Theory Of Constraints: uitleg, stappen en meer

    by Patty MulderStrategiejanuari 17, 2023januari 17, 2023

    De Theory Of Constraints (TOC) van Eliyahu Goldratt kijkt hoe snel er resultaat geboekt wordt en hoe factoren de snelheid van de throughput beperken.

    Speltheorie - Toolshero

    Wat is speltheorie? Uitleg inclusief een voorbeeld

    by Patty MulderStrategiejanuari 16, 2023januari 16, 2023

    Speltheorie is een kansberekening techniek om situaties met strategische interacties tussen verschillende beslissingsnemers te analyseren en de uitkomst van hun genomen beslissingen te voorspellen.

    Kritische succesfactoren - Toolshero

    Wat zijn kritische succesfactoren? Betekenis en voorbeelden

    by Ben JanseStrategiejanuari 13, 2023

    Kritische succesfactoren (KSF), of Critical Succes Factors (CSF), zijn indicatoren voor mogelijkheden, activiteiten of condities die nodig zijn om een doelstelling te behalen binnen een project of missie.

    Corporate Governance - Toolshero

    Corporate Governance: betekenis, uitleg en definitie

    by Ben JanseStrategiedecember 22, 2022december 22, 2022

    Corporate Goverance gaat over het in goede banen leiden van een organisatie door besturing en management. Lees over de noodzaak van Corporate Governance.

    co-creatie - toolshero

    Wat is co-creatie? Betekenis en uitleg met voorbeelden

    by Patty MulderStrategiedecember 20, 2022

    Co-creatie is een vorm van samenwerking, waarbij alle deelnemers invloed hebben op het productieproces en het eindproduct.

    Missie definitie en voorbeelden - toolshero

    Missie: betekenis, formuleren, voorbeelden en verschil met visie

    by Ben JanseStrategiedecember 19, 2022december 19, 2022

    Een missie, of bedrijfsmissie, is een korte beschrijving over waarom een organisatie bestaat, wat het algemene doel van de organisatie is en wat hen onderscheid van de concurrenten.

    Business Development definitie - toolshero

    Business development: betekenis, acties en voordelen

    by Daniela AvendañoStrategiedecember 19, 2022december 19, 2022

    Business Development richt zich op bedrijfsgroei door het verbeteren van diensten en producten in bestaande markten of het vinden van nieuwe markten.

    Abell model - toolshero

    Abell model: uitleg en voorbeeld

    by Patty MulderStrategiedecember 13, 2022december 13, 2022

    Door het Abell Model krijgt een bedrijf op een snelle en handige manier overzicht van de belangrijkste factoren, die kunnen worden ingezet in het marketing concept.

    Post navigation

    Older Entries

    GRATIS TOP 30 MODELLENBOEK

    Laat hieronder je naam en e-mailadres achter voor onze nieuwsbrief en ontvang tevens ons gratis Toolshero Top 30 modellenboek.

    BOOST YOUR SKILLS

    Toolshero ondersteunt mensen wereldwijd (10+ miljoen bezoekers uit meer dan 100 landen) om zichzelf te ontwikkelen door middel van een laagdrempelig en kwalitatief hoogstaand learning platform voor persoonlijke en professionele ontwikkeling.

    Door de toegang tot wetenschappelijke kennis praktisch en betaalbaar te maken, wordt zelfontplooiing haalbaar voor iedereen, ook voor jou! Word lid en ontwikkel jouw vaardigheden met Toolshero.

    Volg ons op: Facebook | Instagram | YouTube

    POPULAIRE ONDERWERPEN

    • Besluitvorming
    • Communicatie
    • Leiderschap
    • Management
    • Marketing
    • Probleem oplossen

    OVER TOOLSHERO

    • Over ons
    • Abonnementen & prijzen
    • Toolshero eerst gratis proberen
    • Gratis voor studenten
    • FAQ
    • Contact
    © Copyright 2013 - 2022 by Toolshero | Toolshero (English) | Toolshero (Spanish)
    Toolshero
     
    Management en methoden toolsbox voor professionals
    • Create a Menu in Menus and assign it as Hidden Menu in Theme Location

    Toolshero: gratis voor studenten

    Start nu
    X