× Close
Home » Strategie

Strategie

Strategie is een plan van aanpak om korte, middellange en lange termijn doelen te bereiken. In het bedrijfsleven bestaan over het algemeen drie types strategieën. De corporate strategie bepaalt de strategische doelen van het algehele bedrijf. Het tweede type, de bedrijfsstrategie, stelt de strategische doelen voor een bedrijfseenheid vast. De functionele strategieën gaan over de strategische doelen om de bedrijfsdoelen te bereiken, en om het functionele gebied zelf te blijven ontwikkelen.

Strategie is een plan van aanpak om korte, middellange en lange termijn doelen te bereiken. In het bedrijfsleven bestaan over het algemeen drie types strategieën. De corporate strategie bepaalt de strategische doelen van het algehele bedrijf. Het tweede type, de bedrijfsstrategie, stelt de strategische doelen voor een bedrijfseenheid vast. De functionele strategieën gaan over de strategische doelen om de bedrijfsdoelen te bereiken, en om het functionele gebied zelf te blijven ontwikkelen.

Doelen zijn belangrijk voor organisaties om de toekomstige richting van een bedrijf te bepalen. Een goede strategie komt altijd voort uit een grondige analyse van de positie van het bedrijf op de markt. Hier worden de sterke en zwakke punten van een bedrijf, evenals kansen en bedreigingen geïncorporeerd (SWOT-analyse).

Het nut van een effectieve strategie stopt niet bij het voorzien van richting voor management en medewerkers. Naast de functie van North Star, vervult de strategie ook een belangrijke rol in het besluitvormingsproces. Voor organisaties die voldoende inzicht hebben in hun sterke en zwakke punten, helpt de strategie de managers bij het beslissen waar inspanningen en middelen het beste kunnen worden besteed.

Hedendaagse moderne bedrijven en markten handelen volgens een planning vanuit dynamische strategieën. Bedrijven en organisaties moeten een strategie hebben om te overleven en moeten nieuwe producten en klanten tot zich weten te binden om hun marktpositie te behouden of te versterken.

Ter ondersteuning van dit proces bestaan verschillende hulpmiddelen. Zo wordt het CAGE Distance Framework ingezet om belangrijke verschillen tussen landen te identificeren waarmee bedrijven rekening moeten houden bij het ontwikkelen van de strategie. Het McKinsey Three Horizons of Growth-model helpt bedrijven om een kloof te voorkomen tussen wat een bedrijf wil bereiken in de toekomst en waar het nu staat in relatie tot de strategie.

Een strategie bepaalt de koers van het bedrijf. Er zijn vele theorieën en methodes die zich oriënteren op de beste strategie. Het gaat altijd over het best passende optie en welke toewijding er nodig is om succesvol te zijn. Een voorbeeld hiervan zijn de 5 P’s van Strategie van Henry Mintzberg. Het 3C model van Kenichi Ohmae richt zich op de drie sleutelfactoren voor succes die in balans moeten zijn in de vorm van een strategische driehoek.

Een strategie wordt doorgaans vertaald in een strategisch plan. Het strategisch plan bestaat uit vijf elementen, te weten visie-missie, doelstellingen, kernwaarden, KPI’s (Key Performance Indicators) en beleid & verantwoordelijkheid. De visie en missie brengen een organisatie op een lijn. Mensen in de organisatie kunnen op die manier hun krachten bundelen waarmee de efficiëntie toeneemt. De kernwaarden van een bedrijf weerspiegelen waar het goed in is en waar het trots op is. Een plan is niks zonder goed gedefinieerde doelstellingen, het vierde onderdeel van een strategisch plan. Om de voortgang richting de doelstellingen te monitoren worden geschikte KPI’s geselecteerd.

Er zijn vele wetenschappelijke en praktische studies uitgevoerd over dit onderwerp door Michael Porter, C. K. Prahalad, Gary Hamel en nog vele anderen, vanuit een lerend en ontwikkelend standpunt. Met name Michael Porter is bekend worden met zijn visie op strategie. Volgens hem is een strategie gericht op kostenleiderschap, differentiatie en focus. Deze strategieën staan bekend als de drie generieke strategieën van Porter. De strategieën van Porter beschrijven in feite de wisselwerking van strategieën tussen kostenminimalisatie, productdifferentiatiestrategieën en marktfocus.

Strategie modellen, theorieën & tips

Wat zijn de meest bekende en gebruikte modellen en methoden? Wat zijn hun succesverhalen en praktische tips wanneer je deze toepast? Deze artikelen gaan over alle krachtige theorieën en methoden voor besluitvorming die jou helpen je doel te bereiken of het leren te begrijpen wat de aspecten zijn.

Blue Ocean Strategy: de uitleg en canvas

november 5th, 2025

Blue Ocean Strategy: in dit artikel wordt de Blue Ocean Strategy van W. Chan Kim en Renee Mauborgne praktisch uitgelegd. Naast wat deze strategie is, licht dit artikel ook het onbewuste proces, waarde innovatie, de Strategy Canvas, het 4 Actions …

SWOT Analyse maken: uitleg plus voorbeeld

oktober 19th, 2025

SWOT analyse: in dit artikel wordt de SWOT analyse praktisch uitgelegd. Naast het beantwoorden van de vraag “Wat is een SWOT Analyse?”, wordt elke stap concreet uitgelegd aan de hand van een voorbeeld (video) en is er handige template …

Strategische planning: de uitleg en betekenis

september 27th, 2025

Strategische planning: in dit artikel wordt het concept strategische planning praktisch uitgelegd. Naast de uitleg en betekenis, belicht dit artikel ook het onderdeel lange termijn, de Missie, visie en waarden, de basis, de verschillende niveaus en de diverse benaderingen voor …

Mendelow matrix​, een stakeholder analyse

juni 19th, 2025

Mendelow matrix: in dit artikel wordt het concept van de Mendelow matrix, ontwikkelend door Aubrey Mendelow uitgelegd. Eerst wordt beschreven wat deze methode inhoudt en hoe deze is opgebouwd. Vervolgens wordt dieper ingegaan op de vier kwadranten van de …

Business requirements opstellen: de uitleg

april 28th, 2025

Business requirements: in dit artikel wordt het onderwerp business requirements praktisch uitgelegd. Het artikel begint met een algemene definitie van dit concept, gevolgd door een praktische uitleg, bruikbare voorbeelden en een downloadbaar Business Requirement Document (BRD) template om zelf aan …

SPACE analyse: het acroniem en de uitleg

april 9th, 2025

SPACE analyse: in dit artikel wordt het SPACE analyse praktisch uitgelegd. Naast wat het is, benadrukt dit artikel ook het belang van de externe omgeving van de organisatie,
de interne omgeving, de vier posities binnen de matrix en de evaluatie. …

Business Intelligence Model (BIM): de uitleg

april 9th, 2025

Business Intelligence Model: in dit artikel wordt het Business Intelligence Model (BIM) praktisch uitgelegd. Naast wat het is, belicht dit artikel ook de toepassingen en tools en de roadmap. Na het lezen zul je de basisprincipes van dit model voor …

Grand Strategy Matrix: de uitleg

april 7th, 2025

Grand Strategy Matrix: in dit artikel wordt de Grand Strategy Matrix praktisch uitgelegd. Naast wat het is, legt dit artikel ook de 4 kwadranten uit en de relatie met het marktaandeel. Na het lezen begrijp je de basis van deze …

Hoshin Kanri Matrix: de uitleg

april 3rd, 2025

Hoshin Kanri matrix: in dit artikel wordt het concept van de Hoshin Kanri matrix praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige strategie tool. In dit artikel kun je tevens een Hoshin Kanri Matrix template downloaden …

GE McKinsey matrix: de uitleg plus template

april 3rd, 2025

GE McKinsey Matrix: in dit artikel wordt de GE McKinsey matrix, ook wel bekend als General Electric matrix / GE matrix, praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze handige marketing tool. In dit artikel kun …

VRIO model: de uitleg en template

april 2nd, 2025

VRIO model: in dit artikel wordt het VRIO model praktisch uitgelegd. Uitgelicht zijn: wat het VRIO model is, een evaluatie van de dimensies en een uitleg over hoe deze analyse moet worden uitgevoerd, samen met een voorbeeld. Na het lezen …

Strategische Business Unit (SBU): de uitleg

maart 27th, 2025

Strategische Business Unit: in dit artikel wordt de Strategische Business Unit (SBU) praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige strategie tool.

Wat is een Strategische Business Unit (SBU)

Een Strategische Business of SBU is een …

© Copyright 2013-2025 Toolshero | Algemene voorwaarden | Privacy | Toolshero.com (English) | Partner netwerk: MeesterBaan