3C model (Ohmae)

3c strategy model by Ohmae - ToolsHero

In dit artikel wordt het 3C model van Kenichi Ohmae praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige strategie en concurrentie voordeel tool.

Wat is het 3C model?

Het 3C model van Kenichi Ohmae, een beroemde Japanse strategiegoeroe, is een business model waarbij er voor het bepalen van de strategie drie succesfactoren zijn te benoemen.

Deze drie succes factoren zijn:

  1. Het bedrijf zelf (Corporation)
  2. De klant (Customer)
  3. De concurrentie (Competition)

Kenichi Ohmae stelt dat er een balans binnen deze drie factoren moet zijn in een vorm van een strategische driehoek.

Deze balans kan leiden tot een duurzaam concurrentievoordeel.

3c model van Kenichi Ohmae - ToolsHero

3C model, de strategische driehoek

1. Het bedrijf zelf (Corporation)

Binnen het bedrijf zelf is het van belang om vooral te richten op de sterke punten.

Door dit te doen kan men de functiegebieden van de concurrentie beïnvloeden met als doel succesvol te zijn binnen een bepaalde sector of branche.

Door focus aan te brengen op een bepaald functiegebied kan men een doorslaggevend voordeel creëren waardoor andere functiegebieden waarschijnlijk worden meegetrokken in die ontwikkeling (bijvoorbeeld verbetering van kwaliteit).

Met functiegebieden wordt bijvoorbeeld bedoeld cultuur, imago, producten, diensten, technologie, enz.

Hierbij is het ook van belang om gefundeerde beslissingen te nemen over maken of uitbesteden (capaciteit, kostenstructuur, significante strategische voordelen) en hoe er effectiever kan worden gehandeld als het gaat om kostenreductie(selectief inkopen, voorraadbeheer, keuze grondstoffen, inzet automatisering).

2. De klant (Customer)

Klanten zorgen volgens Kenichi Ohmae voor het bestaansrecht van een organisatie.

Zonder twijfel zou het de belangrijkste doelstelling van een bedrijf moeten zijn om de belangen van haar klanten te behartigen.

Dit eerder nog dan die van haar aandeelhouders en andere partijen. Wat van belang is zijn onderdelen zoals behoeften, wensen, eisen, probleemgebieden, koopmotieven, waarde componenten, beslissers, enzovoorts.

Segmentatie van doelstellingen (gebruik van producten) en klanten (geografie, leeftijd, sociale interesse) en de markt (potentiële klanten, concurrenten) is van belang voor het opstellen en voeren van een strategie.

3. De concurrentie (Competition)

Volgens Kenichi Ohmae kunnen deze strategieën worden opgesteld door te kijken naar de mogelijke differentiatiemogelijkheden op onderdelen zoals inkoop, ontwerp, techniek, verkoop en onderhoud.

Eén van de belangrijkste zaken in deze is imago en kan zorgen voor de nodige macht.

Zowel Sony als Honda bijvoorbeeld verkopen meer omdat zij meer in public relations en reclame investeren dan hun concurrenten.

Kleine bedrijven en organisaties kunnen het anders aanpakken door bijvoorbeeld franchiseformules te hanteren of scherpe marges en de nodige investeringen aan de service kant.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Is het 3C model nog toepasbaar binnen de huidige moderne business economie? Herken je het bovenstaande of heb je aanvullingen? Wat zijn volgens jou succescriteria of -factoren die kunnen bijdragen aan goede uitrol of toepassing van het 3C model?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook en Twitter.

Meer informatie

  1. Adetule, P. J. (2011). The Handbook on Management Theories. Author House.
  2. Ohmae K. (2005). The Next Global Stage. Pearson Education.
  3. Ward, D. (2005). An overview of strategy development models and the Ward-Rivani model. Economics Working Papers, June, 1-24.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2009). 3C model (Ohmae). Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/strategie/3c-model-ohmae/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/strategie/3c-model-ohmae/”>ToolsHero: 3C model (Ohmae)</a>

Interessant artikel? Geef je waardering of deel het artikel via social media!

3C model (Ohmae), 5 / 5 (1 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here