Michael Porter biografie, boeken en quotes

Michael Porter - Toolshero

Michael Porter (1947) is professor en management goeroe op het gebied van strategie. Vooral het vijfkrachten model (Competitive Forces Model of Five Forces Model), het waardeketen model (Value Chain Model), de generieke strategieën en het bekende Porter Diamond Model.

Michael Porter biografie

Dr. Michael Porter volgde een universitaire opleiding (MSc.) in Princeton en behaalde in 1973 zijn doctoraat (Ph.D.) bedrijfseconomie aan de Harvard Universiteit in de Verenigde Staten.

Michael is niet alleen professor aan de Harvard Business School, maar ook directeur van het Institute for Strategy and Competitiveness van de faculteit, dat in 2001 werd opgericht om zijn werk en onderzoek te bevorderen.

Gratis e-book bij Toolshero

Michael Porter is auteur van bekende managementboeken zoals Competitive Strategy (1980), Competitive Advantage (1985), Competition in Global industries (1986) en The Competitive Advantage of Nations (1990).

Deze publicaties zijn stuk voor stuk bestsellers en hebben hem wereldberoemd gemaakt op het gebied van concurrentiestrategieën. Wat de kracht is van Porter’s publicaties is het praktische karakter. De publicaties van Michael Porter geven ondernemers uitgebreide richtlijnen voor het behalen van een beter bedrijfsresultaat.

Onderzoek

Het vroege werk van Michael Porter ging over concurrentie in de industrie en bedrijfsstrategie, en richtte zich later op economische ontwikkeling en concurrentievermogen. Zijn werk was gericht op de micro-economische onderbouwing van nationale en regionale economische ontwikkeling, waarvan zijn boek ‘The Competitive Advantage of Nations’ de eerste basis vormde.

Niet veel later, in het begin van de jaren negentig, stelde Michael Porter de ‘Porter-hypothese’ in het milieubeleid voor, die stelde dat strikte milieunormen niet in strijd hoeven te zijn met de winstgevendheid van het bedrijf of het nationale concurrentievermogen, maar beide zouden kunnen verbeteren.

Sinds het begin van de jaren 2000 concentreerde Michael zich op de economie van de gezondheidszorg, met als doel de gezondheidszorg opnieuw op één lijn te brengen om de waarde voor patiënten te maximaliseren. Dit werk staat ook bekend als Porter’s Value-Based Health Care Delivery framework.

Non-profit

Michael Porter is (mede)oprichter van verschillende non-profit organisaties:

  • Initiative for a Competitive Inner City (ICIC)
  • Center for Effective Philanthropy (CEP)
  • FSG
  • International Consortium for Health Outcomes Measurement (ICHOM)

ICIC richt zich op economische ontwikkeling in noodlijdende stedelijke gemeenschappen en CEP creëert instrumenten om de effectiviteit van stichtingen te meten.

FSG is een non-profit strategiebureau dat onderzoek doet en advies geeft over het verbeteren van maatschappelijke waardecreatie. ICHOM ondersteunt de strategische agenda van Porter’s Value-Based Health Care Delivery framework.

Word lid van Toolshero

Michael Porter quotes

  1. “Innovation is the central issue in economic prosperity.”
  2. “The best CEO’s I know are teachers, and at the core of what they teach is strategy.”
  3. “The essence of strategy is choosing what not to do.”
  4. “The company without a strategy is willing to try anything.”
  5. “If all you’re trying to do is essentially the same thing as your rivals, then it’s unlikely that you’ll be very successful.”
  6. “Finally, strategy must have continuity. It can’t be constantly reinvented.”
  7. “Strategy 101 is about choices: You can’t be all things to all people.”
  8. “The essence of strategy is that you must set limits on what you’re trying to accomplish.”
  9. “Companies operating in urban communities have a tremendous ripple effect.”
  10. “Good leaders need a positive agenda, not just an agenda of dealing with crisis.”

Bekende publicaties en boeken

  • 2011. Creating shared value. Harvard business review, 89(1/2), 62-77.
  • 2011, 1990. Competitive advantage of nations: creating and sustaining superior performance. Simon and Schuster.
  • 2008. On competition. Harvard Business Press.
  • 2008. The five competitive forces that shape strategy. Harvard business review, 86(1), 25-40.
  • 2006. Redefining health care: creating value-based competition on results. Harvard Business Press.
  • 2003. The Economic Performance of Regions, Journal: Regional Studies – REG STUD , vol. 37, no. 6-7, pp. 545-546.
  • 2002. The determinants of national innovative capacity, Journal: Research Policy – RES POLICY , vol. 31, no. 6, pp. 899-933.
  • 2002. The competitive advantage of corporate philanthropy. Harvard business review, 80(12), 56-68.
  • 2002. The determinants of national innovative capacity. Research policy, 31(6), 899-933.
  • 2001. Strategy and the Internet. Harvard business review, 79(3), 62-79.
  • 2000. Location, Competition, and Economic Development: Local Clusters in a Global Economy, Journal: Economic Development Quarterly – ECON DEV Q, vol. 14, no. 1, pp. 15-34.
  • 1998. Clusters and the new economics of competition (Vol. 76, No. 6, pp. 77-90). Boston: Harvard Business Review.
  • 1998. Clusters and competition: New agendas for companies, governments, and institutions (pp. 197-287). Boston: Harvard Business School Press.
  • 1998, 1985. Competitive advantage: creating and sustaining superior performance. FreePress.
  • 1997. How much does industry matter, really?.
  • 1997. Competitive Strategy, Journal: Measuring Business Excellence , vol. 1, no. 2, pp. 12-17.
  • 1996. What is strategy?. Published November.
  • 1996. Competitive advantage, agglomeration economies, and regional policy. International regional science review, 19(1-2), 85-90.
  • 1995. Green and competitive: ending the stalemate. Reader In Business And The Environment, 61.
  • 1995. Toward a new conception of the environment-competitiveness relationship. The journal of economic perspectives, 97-118.
  • 1995. The competitive advantage of the inner city. The city reader, 274-286.
  • 1994. The Role of Location in Competition, International Journal of The Economics of Business , vol. 1, no. 1, pp. 35-40.
  • 1992. Capital choices: Changing the way America invests in industry. Journal of Applied Corporate Finance, 5(2), 4-16.
  • 1991. Strategy: Seeking and Securing Competitive Advantage. Harvard Business Review Press.
  • 1991. Towards a dynamic theory of strategy. Strategic management journal, 12(S2), 95-117.
  • 1991. Capital disadvantage: America’s failing capital investment system. Harvard business review, 70(5), 65-82.
  • 1991. Towards a dynamic theory of strategy, Journal: Strategic Management Journal – STRATEG MANAGE J , vol. 12, no. S2, pp. 95-117.
  • 1990. Competitive Advantage of Nations, Journal: Competitive Intelligence Review , vol. 1, no. 1, pp. 14-14.
  • 1987. From competitive advantage to corporate strategy (Vol. 59). Cambridge, MA: Harvard Business Review.
  • 1986. Competition in global industries. Harvard Business Press.
  • 1986. Coalitions and global strategy. Competition in global industries, 1(10), 315-343.
  • 1986. Changing patterns of international competition, Journal: The International Executive, vol. 28, no. 2, pp. 13-14.
  • 1985. How information gives you competitive advantage.
  • 1982. Business policy: Text and cases (p. 7). RD Irwin.
  • 1981. The contributions of industrial organization to strategic management. Academy of management review, 6(4), 609-620.
  • 1980. Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. Free Press.
  • 1979. The structure within industries and companies’ performance. The review of economics and statistics, 214-227.
  • 1979. How competitive forces shape strategy (pp. 21-38). Boston: Harvard Business Review.
  • 1985. How Information Gives You Competitive Advantage.
  • 1979. The Structure within Industries and Companies Performance.
  • 1979. How Competitive Forces Shape Strategy. Harvard Business Review.
  • 1977. From entry barriers to mobility barriers: Conjectural decisions and contrived deterrence to new competition. The Quarterly Journal of Economics, 241-261.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2009). Michael Porter biografie, boeken en quotes. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/michael-porter/

Gepubliceerd op: 08/12/2009 | Laatste update: 26/03/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/michael-porter/”>Toolshero: Michael Porter biografie, boeken en quotes</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 5 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 3

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Vincent van Vliet
Article by:

Vincent van Vliet

Vincent van Vliet is oprichter van Toolshero en verantwoordelijk voor de content en release management. Samen met het team bepaalt hij de strategie en beheert de content planning, marktintroducties, klantervaring en beleidsontwikkeling onderdelen van het bedrijf.

Tags:

Geef een reactie