Kwaliteitsmanagement bestaat uit sterke management activiteiten en functies welke nodig zijn om een gewenst niveau van kwaliteit te behalen en te behouden.
Kwaliteitsmanagement bestaat uit sterke management activiteiten en functies welke nodig zijn om een gewenst niveau van kwaliteit te behalen en te behouden.
De managementactiviteiten en -functies omvatten het opzetten van een Quality Management System (QMS), een definitie van Kwaliteitsborging, een quality planning system en het definiëren van de functies van het Business Process Management (BPM) / quality control en quality improvement.
Een goed voorbeeld van een dergelijk systeem is Total Quality Management (TQM) TQM is een business- en kwaliteitsfilosofie welke het idee dat het lange-termijn succes van een bedrijf komt van klanttevredenheid en continue kwaliteitsverbeteringen.
Behalve TQM zijn er ook nog vele andere methodes en filosofieën zoals het Total Productive Maintenance (TPM), Six Sigma, de LEAN methode en nog vele anderen.Er zijn veel wetenschappelijke en praktische studies uitgevoerd vanuit een lerend en ontwikkelend standpunt.
Wat zijn de meest bekende en gebruikte modellen en methoden? Wat zijn hun succesverhalen en praktische tips wanneer je deze toepast? Deze artikelen gaan over alle krachtige theorieën en methoden wat betreft kwaliteitsmanagement.