Ansoff matrix

Ansoff matrix - ToolsHero

In dit artikel wordt de Ansoff matrix van Igor Ansoff praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige strategie tool.

Inleiding

Stilstand is achteruitgang. Zowel voor profit als non-profitorganisaties is dit een belangrijk uitgangspunt. Wanneer een organisatie wil groeien, is het belangrijk om hierin juiste stappen te ondernemen.

Op basis van de factoren product / dienst en markten zijn vier verschillende groeistrategieën te ontplooien, die door Igor Ansoff in een matrix zijn vastgelegd, de Ansoff matrix.

Wat is de Ansoff matrix?

De Ansoff matrix werd in de jaren zestig door strategie goeroe Igor Ansoff ontworpen.

Het idee er achter de Ansoff matrix is simpel; een bedrijf of organisatie krijgt goed inzicht in mogelijke groeistrategieën, gebaseerd op de combinaties tussen huidig en nieuw product en huidige en nieuwe markten.

In plaats van product kan het ook om een dienstverlening gaan. De term markt richt zich behalve op concrete markten ook op verschillende doelgroepen.

Daarnaast moet de Ansoff matrix altijd vanuit het perspectief van de organisatie worden bekeken.

Ansoff matrix

De Ansoff matrix, ook wel product markt matrix of groeimatrix genoemd, is onder te verdelen in vier strategieën.

Daarbij geeft Igor Ansoff aan, dat de groei stapsgewijs plaatsvindt.

Zo kan naar zijn idee pas voor diversificatie gekozen worden, nadat er eerst aan marktpenetratie, productontwikkeling en vervolgens aan marktontwikkeling is gedaan.

Hieronder volgt een korte en praktische toelichting.

Ansoff matrix - ToolsHero

Marktpenetratie

Dit is een product markt combinatie van huidig product, aanbieden op een huidige markt; het openen van een nieuw filiaal en/of richten op klanten van de concurrent.

Productontwikkeling

Dit is een product markt combinatie van een nieuw product, aanbieden op een huidige markt; het assortiment vernieuwen en verbeteren en hiermee meer klanten trekken.

Marktontwikkeling

Dit is een product markt combinatie van een huidig product, aanbieden op een nieuwe markt; het eigen assortiment op een andere manier aanbieden, bijvoorbeeld via internet, in het buitenland of via franchise bij een ander bedrijf.

Diversificatie

Dit is een product markt combinatie van een nieuw product, aanbieden op een nieuwe markt; met een nieuw assortiment een andere markt aanboren (parallellisatie is hier een voorbeeld van).

Risicos

Naarmate de groeistrategie verschuift van huidige producten en markten naar nieuwe producten en markten, verhoogt hiermee het risico voor de organisatie.

Een nieuwe markt moet verkend worden en het heeft tijd nodig, voordat nieuwe doelgroepen bekend zijn met de producten van een nieuwe aanbieder.

Strategie goeroe Igor Ansoff benadert bovendien dat diversificatie daardoor eigenlijk los staat van de ander drie strategieën.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Hoe pas jij de Ansoff matrix toe? Herken je het bovenstaande over de Ansoff matrix of heb je nog aanvullingen? Wat zijn volgens jou succescriteria of -factoren die kunnen bijdragen aan goede uitwerking van een product markt matrix?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook en Twitter.

Meer informatie

  1. Ansoff, H. I. (2006). The Secrets of Strategic Management. Booksurge Publishing.
  2. Ansoff, H. I. (1980). Strategic issue management. Strategic Management Journal, 1(2), 131-148.
  3. Ansoff, H. I. (1965). Corporate strategy: business policy for growth and expansion. McGraw-Hill Book.
  4. Green, P. E. (1977). A new approach to market segmentation. Business Horizons, 20(1), 61-73.
  5. Webster Jr, F. E. (1988). The rediscovery of the marketing concept. Business horizons, 31(3), 29-39.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2010). Ansoff matrix. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/strategie/ansoff-matrix/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/strategie/ansoff-matrix/”>ToolsHero: Ansoff matrix</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Ansoff matrix, 4 / 5 (1 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here