Blue Ocean Strategy (BOS)

Blue ocean strategie - ToolsHero

In dit artikel wordt de Blue Ocean Strategy van W. Chan Kim en Renee Mauborgne praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijpt u de fundamenten van deze krachtige strategie tool.

Introductie

De Blue Ocean Strategy (BOS) of te wel blauwe oceaan strategie is de strategisch organisatiebenadering, die er vanuit gaat dat bedrijven de concurrentiestrijd niet moeten aangaan, maar zich meer moeten richten op ongerepte markten.

Blue Ocean Strategy is ontwikkeld is door W. Chan Kim en Renee Mauborgne en is gebaseerd op een studie van 150 strategische bewegingen, die in de loop van honderd jaar en binnen meer dan dertig branches zijn uitgevoerd. 

W. Chan Kim en Renee Mauborgne stellen dat toekomstig toonaangevende bedrijven kans van slagen hebben, door zich te richten op ongerepte markten, die rijp zijn voor groei en ontwikkeling.

Deze markten noemen zij blauwe oceanen.

Blue Ocean Strategy: onbewust proces

Deze strategische beweging, zorgt voor waardeontwikkeling voor zowel de organisaties zelf als voor mogelijke kopers.

Het uitgangspunt is, om naast de concurrenten in de (al) bekende markten (rode oceanen), ook systematisch “blauwe oceanen” in kaart te brengen.

Deze blauwe oceanen leggen nieuwe markten en nieuwe kansen vast.

Daarbij is het verrassend, dat blauwe oceanen vaak al grotendeels onbewust door strategen, in de huidige strategievoering worden gebruikt en toegepast.

Blue Ocean Strategy probeert vooral dit onbewuste deel te ondervangen in een analytisch raamwerk.

Met de nodige hulpmiddelen kunnen blauwe oceanen succesvol gecreëerd en vastgelegd worden.

Venture strategy

Blue Ocean Strategy wordt vaak vergeleken met “Venture strategie”.

Venture strategieën worden al tientallen jaren door grote multinationals gehanteerd. Er is echter wel een groot verschil tussen deze twee benaderingswijzen.

Venture strategieën gaan specifiek over de technologische innovatie van bedrijven, richting een dynamische markt.

Blue Ocean Strategy spreekt over waarde-innovatie in het algemeen, waarbij er geen nadruk wordt gelegd op het verkorten van de marktintroductietijd (speed-to-market).

Zes principes

Blue Ocean Strategy richt zich op zes principes, die elke organisatie kan toepassen om zo te komen tot een succesvolle ontwikkeling en uitvoering van nieuwe kansen en nieuwe markten.

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen voorbereidende en uitvoerende principes.

Blue ocean strategy

Voorbereidende principes:

  • herinrichten van marktgrenzen
  • focus op het grote geheel en niet alleen op de cijfers in het hier en nu
  • een ruimere blik op huidige vraag en aanbod
  • aanpak van juiste strategische uitvoering

Uitvoerende principes:

  • overwinnen van de voornaamste organisatorische struikelblokken
  • deze overwinning inpassen in de organisatiestrategie

W. Chan Kim en Renee Mauborgne zijn ervan overtuigd, dat met Blue Ocean Strategy alle bestaande paradigma’s en ideeën van en over traditionele strategieën kunnen doorbreken.

Binnen organisaties moet men echter geen angst meer hebben om een andere weg, dan de traditionele in te slaan.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? In hoeverre is de Blue Ocean Strategy toepasbaar binnen de hedendaagse bedrijfsvoering van organisaties? Herken je het bovenstaande of heb je aanvullingen? Wat zijn volgens jou succesfactoren die kunnen bijdragen aan een goede onderscheidende concurrentiestrategie?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook en Twitter.

Meer informatie

  1. Kim, W. C., & Mauborgne, R. (2007). Blue ocean strategy. Leadership Excellence, 9, 20-21.
  2. Kim, W. C., & Mauborgne, R. (2005). Blue ocean strategy: How to create uncontested market space and make competition irrelevant. Harvard Business Review.
  3. Kim, W. C., & Mauborgne, R. (2005). Value innovation: a leap into the blue ocean. Journal of business strategy, 26(4), 22-28.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2011). Blue Ocean Strategy (BOS). Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/strategie/blue-ocean-strategy-bos/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/strategie/blue-ocean-strategy-bos/ “>ToolsHero: Blue Ocean Strategy (BOS)</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here