CAGE Distance Framework

Cage distance framework - toolshero

In dit artikel wordt het CAGE Distance Framework, ook bekend als simpelweg het CAGE Framework praktisch uitgelegd. Na het lezen zal je de basis begrijpen van deze krachtige strategie methode.

Wat is het CAGE Distance Framework?

Het CAGE Distance Framework is een tool die gebruikt kan worden om belangrijke verschillen bloot te leggen tussen verschillende landen waar bedrijven rekening mee dienen te houden in het bepalen van de strategie. Het acroniem CAGE staat voor cultuur, administratief, geografisch en economisch. Het CAGE Distance Framework helpt bedrijven omdat het landen kan evalueren en de afstand tussen hen kan bepalen. Het gaat daarbij niet alleen om de fysieke geografische afstand, maar ook de afstand tussen de verschillende culturen, economieën en werkwijzen.

CAGE distance framework / CAGE framework typen verschillen - toolshero

CAGE is ontwikkeld door professor Pankaj Ghemawat, een gerenommeerd hoogleraar Global Strategy aan de IESE Business School in Barcelona, Spanje. Hij was er van overtuigd dat er verder gekeken moest worden dan alleen naar het verkooppotentieel, en dat de impact van afstand geanalyseerd moest worden. Afstand hierin is samengesteld uit vier variëteiten, waarvan een geografisch.

Waarde voor organisaties

Het CAGE Distance Framework helpt organisaties om het midden te vinden tussen de maat die zij gebruiken en de maat die buitenlandse organisaties gebruiken. Het analyseert zorgvuldig culturele, administratieve, geografische en economische krachten, en bepaalt hoe een vergelijkbare markt in een ander land zou functioneren.

Als gevolg hiervan kan een bedrijf zeer effectief een uniek product en dienstaanbod ontwikkelen die perfect aansluiten bij de lokale marktomstandigheden en structuren. Grote internationale bedrijven analyseren de lokale markten ook zorgvuldig met onder andere deze tool. Google heeft op dit moment problemen in China en Rusland. Ook Unilever heeft strategieën ontwikkeld gebaseerd op gegevens uit een landenanalyse anders dan bijvoorbeeld een PEST-analyse. Een voorbeeld hiervan is Unilevers’ strategie in Afrika. Het introduceerde in onder andere de Nigeriaanse markten producten in kleine volumes, voor kleine prijs. Hierdoor werd ineens het armste gedeelte van de bevolking in deze landen een marktsegment en kans.

Bij juist gebruik helpt het CAGE Distance Framework bedrijven om eenvoudig toegang te krijgen tot potentiële groeimogelijkheden van verschillende internationale markten. Ook barrières en risico’s horen bij internationale uitbreiding, maar dankzij de rationele en analytische aanpak van het raamwerk is het selecteren van een land voor uitbreiding geen gokje.

Culture verschillen

Cultuur kan gedefinieerd worden als een verzameling van waarden, normen, regels en overtuigingen die het gedrag van personen en organisaties vorm. Een cultureel verschil tussen landen kan bijvoorbeeld religie zijn, etniciteit of taal.

De culturele afstand tussen landen is het eerste en belangrijkste facet van het CAGE Distance Framework. Voor management is het ook een van de onduidelijkste onderwerpen. Cultuur is immers lang niet altijd zichtbaar, maar heeft een enorme impact op het gedrag en de moraal van de mensen in het land of van werknemers bij een organisatie. Die verschillen zijn ook terug te zien in verschillende internationale strategieën.

Een manier om culturele verschillen goed in kaart te kunnen brengen is door het gebruik van de culturele dimensies van Geert Hofstede. Daarin wordt onder meer duidelijk hoe culturen kunnen verschillen als het gaat om het ontwijken van onzekerheid, individualisme, oriëntatie en de machtsverdeling op de werkvloer.

Culturele verschillen opgesomd:

  • Verschillende talen
  • Verschillende etniciteiten
  • Gebrek aan etnische netwerken
  • Gebrek aan sociale netwerken
  • Verschillende religies
  • Gebrek aan vertrouwen
  • Verschillende waarden & normen
  • Hoe traditioneel is een land?

Administratieve verschillen

De administratieve verschillen vormen het tweede facet van het CAGE Distance Framework. Het gaat hierbij met name over de historische en huidige juridische en politieke verschillen tussen twee landen. Het helpt de organisatie om in te schatten of deze verschillen de expansiestrategie ten goede komt of dat ze juist een obstakel vormen. Wet- en regelgeving kan een serieus effect hebben op de handelspraktijken tussen verschillende landen.

Ook corruptie, koloniale verdragen en handelsverdragen vallen onder administratieve verschillen. De belangrijkste administratieve verschillen zijn:

  • Gebrek aan banden
  • Gebrek aan gemeenschappelijke munteenheid
  • Gebrek aan lidmaatschap internationale handelsorganisaties
  • Corruptie
  • Politieke vijandigheid

Geografische verschillen

De geografische verschillen zijn het derde onderdeel van het CAGE distance framework, en gaat over het fysieke aspect van de afstand tussen twee landen. Het gaat hierbij om verschillen als de groote, transport en infrastructuur, klimatologische verschillen en andere aspecten. Het is ook een indicatie van de afstand tussen twee landen in kilometers. Geografische verschillen zijn door globalisatie en digitalisatie een stuk eenvoudiger te overbruggen, mede dankzij factoren als het internet, sociale media en andere technologie.

Geografische verschillen tussen landen kunnen onder andere zijn:

  • Fysieke afstand
  • Gebrek of juist aanwezigheid van grenzen
  • Verschillen in tijdzones
  • Verschillen in klimaten
  • Verschillen in ziektes
  • Verschillen in omgevingen
  • Geografische grootte
  • Geografische ligging
  • Transportmogelijkheden
  • Communicatiemogelijkheden
  • Navigatiemogelijkheden

Economische verschillen

Het vierde type verschil van het CAGE distance framework gaat over de verschillen tussen landen met betrekking tot economische aspecten zoals inkomen, koopkracht, verdeling van vermogen en bruto binnenlands product. Het kan een groot obstakel zijn voor bedrijven, maar het kan ook kansen opleveren. Zo worden van de lage lonen in bepaalde landen graag gebruik gemaakt. Economische verschillen gaan ook over grondstoffen, infrastructuur en organisatorische capaciteiten.

Economische verschillen zijn onder andere:

  • Verschillen tussen arm en rijk
  • Verschillen in kosten
  • Verschillen in kwaliteit
  • Verschillen in grondstoffen
  • Verschillen financiële middelen
  • Verschillen in human resources
  • Verschillen in kennis en toegang tot informatie

Samenvattend

Verschillen tussen landen zijn als sinds jaar en dag zowel een kans als een risico voor internationale ondernemingen. Die verschillen kunnen uiteenlopen van het wel of niet zeggen van goedemorgen ’s ochtends op de werkvloer tegen collega, tot vele miljoenen euro’s verschil in het bruto binnenlands product (BBP). Het CAGE Distance Framework helpt het management van de organisatie die uit willen breiden naar het buitenland om vooraf duidelijk verschillen te identificeren op het gebied van cultuur, administratie, geografie en economie. Professor Pankaj Ghemawat, de ontwikkelaar van het raamwerk, benadrukt dat de verschillen tussen landen een kans kunnen zijn, maar net zo goed ook de oorzaak van het falen van een organisatie kan zijn.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over het Cage Framework? Welke belangrijke verschillen die niet in dit artikel staan kan jij nog delen? Hoe kan jij dit raamwerk toepassen in jouw omgeving of werkplek? Heb jij tips of opmerkingen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook, LinkedIn, Twitter en Youtube.

Meer informatie

  1. Ghemawat, P. (2001). Distance still matters. Harvard business review, 79(8), 137-147.
  2. Ghemawat, P. (2007). Differences across countries: the CAGE distance framework. Harvard Business School Press, Redefining Global Strategy: Crossing Borders in a World Where Differences Still Matter, Boston, USA, 8-10.
  3. Malhotra, S., Sivakumar, K., & Zhu, P. (2009). Distance factors and target market selection: the moderating effect of market potential. International Marketing Review, 26(6), 651-673.
  4. McSweeney, B. (2002). Hofstede’s model of national cultural differences and their consequences: A triumph of faith-a failure of analysis. Human relations, 55(1), 89-118.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2019). CAGE Distance Framework. Retrieved [insert date] from toolshero: https://www.toolshero.nl/strategie/cage-distance-framework/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/strategie/cage-distance-framework/”>toolshero: CAGE Distance Framework</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Ben Janse
About the Author

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *