Kenichi Ohmae biografie en boeken

Kenichi Ohmae - Toolshero

Kenichi Ohmae (1943) is een business- en corporate strateeg in hart en nieren. Tevens is Kenichi Ohmae grondlegger van het strategische 3C model en wereldwijd bekend als “mister strategy”.

De biografie van Kenichi Ohmae

Hij heeft een Bacherlorgraad (BSc.) behaald aan de Universiteit van Waseda. Vervolgens behaalde Ohmae zijn Mastergraad (MSc.) aan het Instituut voor Technology in Tokyo. Uiteindelijk promoveerde Ohmae in de Verenigde Staten en behaalde zijn doctoraat (Ph.D.) in nucleaire techniek aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Na zijn studie en promotie ging hij bij MIT aan de slag als senior ontwerper voor het bedrijf Hitachi. Dit heeft hij een aantal jaren gedaan en is later in dienst getreden bij het management adviesbureau McKinsey & Company.

Gratis e-book bij Toolshero

Hij heeft als managing partner, een McKinsey & Company vestiging in Japan opgezet en uitgebouwd. In zijn rol als adviseur raakte Ohmae steeds meer geboeid in het vakgebied strategisch management waardoor hij zich ging specialiseren. Dit maakte hem breed inzetbaar waardoor hij zijn diensten kon leveren aan bedrijven in diverse sectoren, waaronder industrie, consumenten elektronica, financiën, telecommunicatie, voedsel en chemicaliën. In totaal heeft hij 23 jaar gewerkt voor McKinsey.

In 1995 stelde Kenichi Ohmae zich kandidaat als gouverneur voor Tokyo, maar verloor de strijd tijdens de verkiezingen van Yukio Aoshima. Daarna is hij zich gaan richten op nucleaire techniek en werd in 2012 board member bij de organisatie Tokyo Electric Power Company (TEPCO).

Word lid van Toolshero

Bekende quotes

  1. “Rowing harder doesn’t help if the boat is headed in the wrong direction.”
  2. “It is hard to let old beliefs go. They are familiar. We are comfortable with them and have spent years building systems and developing habits that depend on them. Like a man who has worn eyeglasses so long that he forgets he has them on, we forget that the world looks to us the way it does because we have become used to seeing it that way through a particular set of lenses. Today, however, we need new lenses. And we need to throw the old ones away.”
  3. “In business as on the battlefield, the object of strategy is to bring about the condition most favourable to one’s own side.”
  4. “If patriotism is, as Dr. Johnson used to remark, the last refuge of the scoundrel, wrapping outdated industry in the mantle of national interest is the last refuge of the economically dispossessed. In economic terms, pleading national interest is the declining cottage industry of those who have been bypassed by the global economy.”

Bekende publicaties en boeken van Kenichi Ohmae et al.

  • 2010. Toyota: Computer Chips vs. The Human Factor. Journal: New Perspectives Quarterly, vol. 27, no. 2, pp. 70-72.
  • 2008. The Virtual Continent. Journal: New Perspectives Quarterly, vol. 17, no. 1, pp. 4-14.
  • 2008. Fixing Japan May Break America. Journal: New Perspectives Quarterly, vol. 18, no. 3, pp. 39-41.
  • 2006. The Impact of Rising Lower-Middle Class Population in Japan. Tokyo: Kodan-sha Publishing Company.
  • 2005. The next global stage. Wharton School Publishing.
  • 2004. Tomorrow’s World. Journal: Business Strategy Review – Bus Strat Rev, vol. 15, no. 4, pp. 11-17.
  • 2002. Triad power. Simon and Schuster.
  • 2002. The china impact. Taipei, Common Wealth Magazine.
  • 2000. The Invisible Continent: Global Strategy in the New Economy. Harper Information.
  • 2000. The Godzill Companies of the New Economy. First Quarter. http://www. strategy-business. com/ex_libris/00112/page1. html. Consultado febrero, 10, 2000.
  • 1999. Borderless World, Rev Ed: Power and Strategy in the Interlinked Economy. Harper Business.
  • 1998. Strategy in a world without borders. Journal: Leader To Leader, vol. 1998, no. 7, pp. 17-23.
  • 1995. The End of the Nation State. Free Press.
  • 1995. Putting global logic first. Harvard Business Review, 73(1), 119-124.
  • 1995. The evolving global economy: Making sense of the new world order. Harvard Business School Press.
  • 1994. The borderless world: power and strategy in the global marketplace. Harper Collins.
  • 1992. Rise of the Region State. The. Foreign Aff., 72, 78.
  • 1991, 1982. The mind of the strategist: The art of Japanese business. McGraw-Hill Professional.
  • 1990. The borderless world. New York.
  • 1990. Sowing the seeds for globalization from a Japanese perspective. Journal: The International Executive, vol. 31, no. 4, pp. 32-37.
  • 1990. Beyond friction to fact: The borderless economy. New Perspectives Quarterly, 7(2), 20-21.
  • 1989. The Global Logic of Strategic Alliances. Harvard business review.
  • 1989. Managing in a borderless world. Harvard Business Review, 67(3), 152-161.
  • 1988. Beyond national borders. Kodansha international.
  • 1987. The traid world view. Journal: Journal of Business Strategy , vol. 7, no. 4, pp. 8-19.
  • 1986. Becoming a traid power: the new corporation. Journal: International Marketing Review – INT MARK REV , vol. 3, no. 3, pp. 7-20.
  • 1985. Managing innovation and new products in key Japanese industries. Research Management, 28(4), 11-18.
  • 1985. Shooting stars in the land of the rising sun. Journal: Strategy & Leadership, vol. 13, no. 2, pp. 32-38.
  • 1982. The strategic triangle: A new perspective on business unit strategy. Journal: European Management Journal – EUR MANAG J , vol. 1, no. 1, pp. 38-48.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2009). Kenichi Ohmae. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/kenichi-ohmae/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 13/02/2009 | Laatste update: 08/07/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/kenichi-ohmae/”>Toolshero: Kenichi Ohmae</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Vincent van Vliet
Article by:

Vincent van Vliet

Vincent van Vliet is oprichter van Toolshero en verantwoordelijk voor de content en release management. Samen met het team bepaalt hij de strategie en beheert de content planning, marktintroducties, klantervaring en beleidsontwikkeling onderdelen van het bedrijf.

Tags:

Geef een reactie