Marketingplan schrijven: uitleg plus voorbeeld

Marketingplan - Toolshero

Marketingplan: in dit artikel wordt het marketingplan praktisch uitgelegd. Naast de uitleg over wat het is, worden ook de nodige onderdelen uitgebreid en praktisch toegelicht. Ook bevat dit artikel een Marketingplan voorbeeld template om direct aan de slag te gaan! Veel leesplezier!

Let op: je hoeft niet altijd alle onderdelen in de template te gebruiken. Selecteer de relevante onderdelen op basis van het type marketingplan dat je geselecteerd hebt om jouw doelstellingen te bereiken.

Wat is een marketingplan? De praktische uitleg

Een marketingplan is een strategisch document dat bedrijven gebruiken om hun marketingstrategie voor een bepaalde periode vast te leggen.

Gratis e-book bij Toolshero

Een marketingplan bevat waarschijnlijk afzonderlijke marketingstrategieën voor verschillende marketingteams en marketingdoelstellingen in een bedrijf, maar zijn allemaal opgesteld om hetzelfde overkoepelende bedrijfsdoel te ondersteunen.

Een marketingplan kan ook onderdeel zijn van een algemeen bedrijfsplan. Een goed geschreven plan omvat in ieder geval een uitgebreid beschreven marketingstrategie. Hiermee kunnen de marketingdoelen worden bereikt.

Uit welke onderdelen bestaat een marketingplan?

Welke onderdelen worden opgenomen in een marketingplan hangt in grote mate af van het doel ervan en het type organisatie.

De reikwijdte van een marketingplan kan beperkt blijven tot een aantal van de volgende onderdelen als er geconcentreerd wordt op een specifiek kanaal, zoals Search Engine Optimization (SEO), sociale media marketing of content marketing.

  1. Samenvatting (Executive Summary)
  2. Situationele analyses
  3. Kansen / bedreigingen (SWOT-analyse)
  4. Marketingdoelstellingen
  5. Marketingstrategie
  6. Actieplan
  7. Financiële analyse en prognoses
  8. Monitoren en controle

Bovenstaande is een opsomming van hoofdstukken in een algemeen marketingplan. Deze onderdelen worden verderop in dit artikel kort toegelicht.

Marketingplan opstellen - Toolshero

Figuur 1 – onderdelen van een marketingplan

In de Toolshero template vind je tot in detail wat er opgenomen moet worden in een uitgebreid marketingplan document.

Het is belangrijk om vooraf vast te stellen met welk doel een marketingplan wordt opgesteld. Als eenmaal duidelijk is wat er met het plan bereikt moet worden, dan kunnen de relevante onderdelen worden geselecteerd die opgenomen moeten worden in het plan.

1. Executive Summary / Samenvatting

De executive summary is een kort hoofdstuk waarin een samenvatting van het gehele rapport wordt opgenomen. Marketingplannen kunnen complexe documenten zijn die veel details bevatten over algemene marketingdoelen en specifieke activiteiten.
Het is daarom belangrijk om de belangrijkste zaken uit het document samen te vatten en deze op te nemen als eerste hoofdstuk van het document.

Zie dit hoofdstuk als een verkorte versie van het volledige document. De belangrijkste conclusies en actiepunten uit het verslag moeten op 1 pagina duidelijk uiteengezet worden.

De executive summary is het laatste onderdeel van het marketingplan en wordt als laatste geschreven, maar wordt toegevoegd als eerste hoofdstuk van het document.

2. Situationele analyses

Het eerste gedeelte van een marketingplan omvat de huidige situatie en omgevingsfactoren van een organisatie of merk. Het is belangrijk om dit zo compleet mogelijk uiteen te zetten omdat het een fundament en basis is voor de volgende elementen.
De situationele analyse bestaat uit een aantal onderdelen, waaronder:

  • Macro-omgevingsanalyse
  • Marktanalyse
  • Klant- en consumentenanalyse
  • Interne analyse

In de template vind je tot in detail welke zaken er moeten worden opgenomen in deze secties. Het hoofdstuk wordt afgesloten met een korte samenvatting over de belangrijkste elementen.

Kansen / bedreigingen (SWOT-analyse)

Om goed kansen en bedreigingen van een product of dienst in kaart te brengen, kan het maken van een SWOT-analyse een handig hulpmiddel zijn.

4. Marketingdoelstellingen

De sectie marketingdoelstellingen van het marketingplan is een belangrijke. Hierin worden de doelstellingen voor een gegeven periode uiteengezet en hoe deze bereikt moeten worden. Dit zijn idealiter doelstellingen beschreven in SMART format.

Over het algemeen bevat een marketingplan een of meerdere van vier soorten doelstellingen. De eerste daarvan gaat over het stimuleren van de verkoopcijfers. Dit is verreweg de meest nagejaagde KPI. De tweede gaat over de generatie van leads. Daarnaast wordt het vergroten van merkbewustzijn en merkbekendheid vaak opgenomen in de marketingdoelstellingen.

Beperk de hoeveelheid doelstellingen die u opneemt in het marketingplan. Houd deze doelstellingen uitdagend, maar wel haalbaar (SMART).

5. Marketingstrategie

De marketingstrategie is belangrijk omdat het de benadering uiteenzet om uw concurrentievoordeel te behalen. Dat klinkt misschien als een vrij eenvoudige definitie, maar er ontstaat vaak verwarring als het gaat over het verschil tussen een marketingplan en een marketingstrategie. Zoals gezegd is de strategie het plan om concurrentievoordeel te behalen.

De strategie is dus vrij specifiek, waar een marketingplan vrij algemeen is. Een marketingplan kan meerdere doelstellingen en dus meerdere strategieën bevatten.

De strategie houdt het team op een lijn. De gedeelde doelen helpen iedereen te begrijpen waar naartoe gewerkt wordt. Het marketingplan helpt om de weg hiernaartoe te visualiseren.

Een marketingstrategie moet dus worden opgesteld voordat er daadwerkelijk gewerkt gaat worden. Anders werkt het team zonder duidelijk doel.

Om echt impact te maken mag deze strategie niet te veel veranderen in korte tijd. Evalueer daarom de strategie regelmatig en maak zo nodig kleine veranderingen.

Verwante onderwerpen die terugkomen in de templatesectie voor de marketingstrategie zijn:

  • Unique Selling Proposition (USP)
  • Productmix
  • Sterke en zwakke punten van producten
  • Product life cycle
  • Product portfolio matrix

Een marketingstrategie bevat vaak de volgende componenten:

  • Positionering
  • Competitieve omgeving
  • Begroting
  • Merkessentie
  • Activiteiten

6. Actieplan

Een marketingactieplan wordt gebruikt om de marketingstrategie daadwerkelijk uit te voeren. Het doel ervan is om de doelstellingen, strategieën en andere plannen uit te schrijven zodat deze helpen om het bedrijf op koers te houden en de voortgang te meten.

Elk actieplan is anders omdat het direct gelinkt is aan specifieke strategieën en doelen, maar er is een aantal elementen dat vaak terugkomt.

Key Performance Indicators (KPI’s)

KPI’s zijn essentieel in een marketingactieplan. Dit zijn de meetwaarden die gebruikt worden om de effectiviteit van de marketingcampagne te meten.

Planning en tijdlijn

De planning bevat de belangrijkste deadlines van de campagne. Het halen van deadlines is belangrijk zodat de campagne geen vertraging oploopt en de doelstellingen op tijd bereikt worden.

Budget

Het budget is vaak een belangrijke factor bij het opzetten van een marketingstrategie. Hoe meer budget beschikbaar is, hoe meer middelen zoals mensen en financiële tools ingezet kunnen worden.

Het is belangrijk om budgettaire overwegingen op te nemen in het actieplan, zodat met de juiste verwachtingen naar de doelen en deadlines gekeken wordt.

7. Financiële analyse en prognoses van een marketingplan

Uiteindelijk draait bijna alles om de financiële implicaties van een marketingplan. De bottom line is daarom in veel gevallen de nettowinst. Dat geldt uiteraard niet voor non-profitorganisaties, waar de focus ligt op het binnen de perken houden van de gemaakte kosten.

In het financiële gedeelte van het marketingplan worden de volgende financiële ratio’s toegelicht:

8. Monitoren en controle

Onder doelstellingen werd het nut en het doel ervan al uitgelegd, maar doelen zijn cruciaal om voortgang te kunnen meten. Marketeers moeten op elk moment klaar zijn om marketingplannen bij te werken en aan te passen. Dat kan alleen gedaan worden als de voortgang in de richting van de doelstellingen nauwkeurig wordt gemeten.

Marketingplan opstellen: een template als voorbeeld

Nu je de theorie over het opzetten van een marketingplan hebt gelezen kun je jouw kennis in praktijk toepassen. Begin met het opstellen met jouw marketingplan en ga aan de slag met deze template.

Download onze marketingplan template

Deze template is exclusief voor onze betalende Toolshero leden. Klik hier om te bekijken of een lidmaatschap ook iets voor jou is!

Word lid van Toolshero

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over het marketingplan? Heb jij ervaring met het opstellen en ontwikkelen van een marketingplan? Welke tools en methodes gebruik jij voor het schrijven van een marketingplan? Welke tips en tricks kan jij delen voor het creëren van een effectieve marketingstrategie? Heb jij tips of andere opmerkingen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Cohen, W. A. (2005). The marketing plan. John Wiley & Sons.
  2. Wood, M. B. (2003). The marketing plan handbook. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  3. Westwood, J. (2013). How to write a marketing plan. Kogan Page Publishers.
  4. Chernev, A. (2020). The marketing plan handbook. Cerebellum Press.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2022). Marketingplan. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/marketingplan/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 03/06/2022 | Laatste update: 20/05/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/marketingplan/”>Toolshero: Marketingplan</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Ben Janse
Article by:

Ben Janse

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Tags:

Geef een reactie