AIDA model

0
1487
AIDA model - ToolsHero

In dit artikel wordt het AIDA model van Elias St. Elmo Lewis praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige marketing tool.

Inleiding

Om potentiële klanten tot aankoop van een product en/of dienst over te halen, is binnen de marketing- en reclamebranche het AIDA model een alom prezen middel/ formule.

Er wordt tegenwoordig in bijna elke reclame-uiting of commerciële boodschap gebruik gemaakt van de AIDA model.

De grondbeginselen van deze methode stammen uit eind 1800 door Elias St. Elmo Lewis.

Wat is het AIDA model?

AIDA is het acroniem voor de termen Attention (Aandacht), Interest (Interesse), Desire (Drang/ Verlangen) en Action (Actie).

Beginnend bij Attention, moet het model in afzonderlijke stappen worden doorlopen om uiteindelijk bij Action te eindigen.

Alleen dan heeft het model goede kans van slagen. Of het nu gaat om een direct mail of een uitgebreide televisiecommercial; AIDA heeft zich door de jaren heen bewezen.

AIDA model - ToolsHero

Attention (Aandacht)

Voordat een potentiële klant overgaat tot aankoop, zal eerst zijn aandacht getrokken moeten worden.

Dat kan aan de hand van kleuren, typografie, geluid en beeld of inzet van celebrity´s. Maar ook teksten kunnen hiervoor heel goed worden ingezet.

Door een goede slogan kan de aandacht in één klap worden opgeëist.

Interest (Interesse)

Wanneer de aandacht op het product/ dienstverlening gevestigd is, komt de interesse om de hoek kijken.

De interesse voor het product/ dienstverlening kan pas worden opgewekt, nadat er nadruk op de unique selling propositions (usp´s) is gelegd.

Deze verkooppunten (sales) moeten de potentiële klant overtuigen om tot aanschaf over te gaan.

In combinatie met de prijs, garantie en leveringsvoorwaarden, leveren de usp´s een belangrijke basis voor het opwekken van de interesse.

Desire (Drang/ Verlangen)

In deze stap wordt de interesse omgezet naar verlangen.

De potentiële klant moet als het ware naar het product en/of dienstverlening smachten en het idee hebben, dat hij niet meer zonder kan.

Om de klant over de streep te trekken, kunnen bepaalde productkenmerken worden aangedikt, waardoor het product en/ of dienstverlening waardevoller wordt dan die van de concurrent.

Psychologische aspecten kunnen daarin meespelen (somatic markers) waarbij een merknaam een belangrijke bijdrage in het onderdeel Desire kan leveren.

Action (Actie)

In deze laatste fase gaat het erom, dat de klant over gaat tot actie en het product en/of dienstverlening aanschaft.

Als extra duwtje in de rug wordt er aan deze fase vaak een aanbieding gekoppeld, waardoor het net wat aantrekkelijker is om tot aankoop over te gaan.

Het is ook belangrijk dat de klant nu weet, waar hij het product en/of dienstverlening kan kopen.

Naast aankoop geldt ook inschrijving voor een nieuwsbrief, aanvraag van een brochure of andere vormen van responding als actieve vormen van actie.

Wanneer gegevens van potentiële klanten (leads) bekend zijn, is het een stuk gemakkelijker om ze alsnog als betalende klant binnen te halen.

Verdere toepassing

Het AIDA model zelf is al een eeuw oud en wordt vaak vernieuwd en aangepast.

Zo wordt tegenwoordig vaak de S van Satisfaction (Tevredenheid) toegevoegd. Deze factor is mede bepalend voor herhalingsaankopen van de eerdere klant en voor een positieve mond tot mond reclame die bijdraagt aan een grotere klandizie.

Er is zelfs sprake van toevoeging van de letter C die voor Conviction (overtuiging) staat.

Hierover zijn de meningen verdeeld, omdat het ook bij Interest gaat om het overtuigen van de klant via de unieke verkooppunten van het product en/of dienst.

Conviction zou verder gaan en de fase van Interest opvolgen door stimulans in de (reclame)boodschap.

Vele toepassingen

Eén ding staat vast. Het AIDA model kent vele toepassingen en wordt als marketingtool ingezet in zowel de commerciële als niet commerciële branche.

Zo wil ook een bibliotheek vandaag de dag meer mensen benaderen en haalt het alles uit de kast om de groep gebruikers en leners te vergroten, daarbij dankbaar gebruik makend van het AIDA model.

Van websites tot advertenties en van billboards tot catalogi; het AIDA model komt telkens van pas.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken je de bovenstaande uitleg over het AIDA model of heb je aanvullingen? Wat zijn volgens jou succes factoren die kunnen bijdragen aan goede AIDA uitwerking?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook en Twitter.

Meer informatie

  1. Jobber, D. & Ellis-Chadwick, F. (2013). Principles and Practices of Marketing. McGraw-Hill Education.
  2. Mohammadi, S., Esmaeily, N., & Salehi, N. (2012). Prioritization of promotion tools based on AIDA model by Analytic Hierarchy process in production sector of sport industry. Archives of Applied Science Research, 4(4), 1670-1675.
  3. Paul Peter, J. & Donnelly, J. H. (2006). Marketing Management. McGraw-Hill/Irwin.
  4. St. Elmo Lewis, E. (1908). Financial Advertising. (The History of Advertising). Levey Brothers.

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2012). AIDA model. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/aida-model/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/aida-model/”>ToolsHero: AIDA model</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

0 / 5 (0 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here