Gartner Magic Quadrant (QM): de uitleg
Gartner Magic Quadrant (MQ): dit artikel legt de onderzoeksmethode van het Gartner Magic Quadrant uit. Naast wat het is, belicht dit artikel ook hoe het in de praktijk werkt, de beoordelingscriteria en een korte samenvatting. Veel plezier met lezen!
Wat is het Gartner Magic Quadrant?
Gartner Magic Quadrant (QM) is een onderzoeksmethodologie en visualisatietool voor het monitoren en evalueren van de voortgang en de positie van bedrijven in een specifieke, op technologie gebaseerde markt.
Jaarlijks wordt er een magisch kwadrant uitgebracht, de beoordeling verloopt op basis van twee criteria: visie en vermogen om iets te realiseren. Op basis daarvan worden bedrijven geklasseerd als nichespeler, visionair, uitdager of leider.
De magische kwadranten onderzoeksrapporten kunnen zeer nuttige tools zijn voor beleggers die op zoek zijn naar een bedrijf dat past bij hun behoeften en bedrijven die concurrenten in hun markt willen vergelijken en mogelijk de overhand willen krijgen.
Waarvoor kun je de Gartner Magic Quadrant gebruiken?
De onderzoeksmethode kun je gebruiken als een eerste stap om inzicht te krijgen in de technologieleveranciers die je in overweging neemt voor een investeringsmogelijkheid.
Daarnaast kunnen de magische kwadranten ook een nuttig instrument zijn voor leveranciers die hun concurrentie willen analyseren. Gezien het feit er een overzicht wordt gegeven van de topbedrijven van een markt met hun sterke en zwakke punten.
Concurrerende bedrijven kunnen die informatie dan gebruiken om hun eigen bedrijf te verbeteren waar anderen zwak zijn, wat hen een voordeel op de markt oplevert.
De magische kwadranten gebruiken een tweedimensionale matrix om de sterke punten en verschillen tussen bedrijven te illustreren.
Het display verdeelt concurrerende bedrijven in vier verschillende kwadranten, gebaseerd op zowel de volledigheid van de visie als het vermogen om het uit te voeren:
Leiders
Leiders presteren goed tegen hun huidige visie en zijn goed gepositioneerd voor de toekomst. Scoren hoog op zowel de volledigheid van de visie als op het vermogen om uit te voeren.
Visionairen
Visionairen begrijpen waar de markt naartoe gaat of hebben een visie voor veranderende marktregels, maar voeren deze nog niet goed uit. Zijn bewust van hoe de markt evolueert en mogelijk innovatief is, maar deze visies mogelijk niet kan uitvoeren.
Nichespelers
Nichespelers richten zich met succes op een klein segment, of zijn ongericht en doen niet aan innoveren of presteren beter dan anderen. Scoren laag in zowel de volledigheid van visie en het vermogen om uit te voeren.
Uitdagers
Uitdagers presteren goed vandaag of kunnen een groot segment domineren, maar tonen geen inzicht in de richting van de markt. Hebben het vermogen om uit te voeren, maar kunnen een sterke visie missen.
Advies
Gartner raadt gebruikers aan om alle kwadranten te onderzoeken, omdat bedrijven in elke categorie hun eigen unieke sterke en zwakke punten hebben waarmee rekening moet worden gehouden.
Daarmee wilt Gartner zeggen dat de bedrijven in de categorie ‘leiders’ niet altijd de beste optie zijn.
Gartner Magic Quadrant beoordelingspunten per as
Completeness of vision (horizontaal)
- Marktkennis
- Aanbieden (product) strategie
- Innovatie
- Marketing strategie
- Verticale/ industrie strategie
- Verkoop strategie
- Geografische strategie
Ability to execute (verticaal)
- Ervaring van klant
- Mogelijkheden
- Bekwaamheid
- Levensvatbaarheid
- Verkoop (prijs)
- Prestatie
Samenvattend
Het Gartner Magic Quadrant erkent organisaties die een hoge mate van consistentie en kwaliteit hebben bereikt in de levering van flexibele en schaalbare beheerde infrastructuurdiensten én een positief track record hebben in de uitbesteding van datacentercapaciteit.
Daarnaast weerspiegelt het de evoluerende manier waarop organisaties IT gebruiken en beheren in een tijdperk die aanpassingsvermogen en een holistische benadering van de technologie vereist.
Nu is het jouw beurt
Wat denk jij? Herken jij de uitleg over de onderzoeksmethode QM of heb jij aanvullingen? Wanneer denk jij dat deze onderzoeksmethode effectief is?
Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.
Meer informatie over de Gartner Magic Quadrant
- Hagerty, J., Sallam, R. L., & Richardson, J. (2012). Magic quadrant for business intelligence platforms. Gartner for Business Leaders (February 6, 2012).
- Hill, J. B., Cantara, M., Kerremans, M., & Plummer, D. C. (2009). Magic quadrant for business process management suites. Gartner Research, 164485.
- Snapp, S. (2013). Gartner and the Magic Quadrant: A Guide for Buyers, Vendors and Investors. SCM Focus.
Citatie voor dit artikel:
Sari, J. (2018). Gartner Magic Quadrant (QM). Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/gartner-magic-quadrant/
Oorspronkelijke publicatiedatum: 08/01/2022 | Laatste update: 25/03/2024
Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/gartner-magic-quadrant/>Toolshero: Gartner Magic Quadrant (QM)</a>