Marketingstrategie

Marketingstrategie uitleg - toolshero

Word lid van ons e-learning platform en boost your skills! Bekijk de mogelijkheden

In dit artikel wordt de marketingstrategie op een praktische manier uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige marketing tool voor het bereiken van bedrijfsdoelen.

Wat is een marketingstrategie?

Een marketingstrategie is de langetermijnplanning van bedrijfsdoelen die de onderneming wil bereiken. Om deze te bereiken is het belangrijk de juiste aanpak te kiezen om de reputatie van producten en diensten te verstevigen of de verkoop in de markt te verhogen. Het benutten van kansen is essentieel om de doelmarkt te vinden en klanten trouw te kunnen maken aan de organisatie zodat de positie van het bedrijf wordt versterkt.

Het is belangrijk om te bepalen hoe je het product of de dienst in de markt wilt positioneren om positionering bij klanten te bereiken en loyaliteit aan klant- en organisatierelaties waar te maken. De marketingstrategie is de methode om afzetmogelijkheden te creëren, maar ook om het product of de dienst te communiceren en te positioneren en tevens de operationele lijnen te vertalen die het mogelijk maken om via de juiste kanalen een doelmarkt te bereiken.

Er zijn vier elementen die samen de marketingmix vormen, waarbij de 4 P’s van marketing de cruciale strategieën vormen om winst te genereren en verkopen te stimuleren:

  • Productstrategieën
  • Prijsstrategieën
  • Distributiestrategieën
  • Promotiestrategieën

Het belang van een marketingstrategie binnen je bedrijf

Het kiezen van geschikte marketingstrategieën voor het bedrijf levert grote voordelen op, zoals:

  • Hogere omzet
  • Duurzame groei creëren voor het bedrijf
  • Begrijpen wat je klanten willen
  • Je voldoet aan de behoeften en overtreft de verwachtingen van de klanten
  • Je versterkt de relatie met de doelmarkt
  • Je bouwt het merk op in de gedachten van de klant

Marketingstrategieën versus marketingplan

Om marketingstrategieën te formuleren is het belangrijk om de marketingdoelstellingen in gedachten te hebben, aangezien strategieën worden gebruikt om deze doelstellingen te bereiken, maar ook de consumenten die deel uitmaken van de doelmarkt, de concurrentie, de middelen en mogelijkheden van het bedrijf.

Het is belangrijk om voordat de strategieën worden geïdentificeerd en geformuleerd, te kijken naar het verschil tussen marketingstrategie en marketingplan, omdat er verwarring kan ontstaan over deze twee concepten die hand in hand gaan, maar een verschillende focus hebben.

Marketingstrategie

Een marketingstrategie is de uitleg van de doelstellingen die moeten worden bereikt met de marketinginspanningen van een bedrijf (wat). Deze strategieën worden bepaald door de doelstellingen van de onderneming. Doelen en strategie moeten hand in hand gaan.

De strategieën moeten behoeften, wensen en probleemoplossing mogelijk maken of profiteren van gewoonten en gebruiken die de doelgroep heeft.

Marketingplan

Dit is hoe je die marketingdoelen gaat bereiken (hoe). Het is de kaart die je van het ene naar het andere punt van de gewenste situatie leidt (doelstellingen).

Voorbeeld

Doelstelling: een hoger marktaandeel behalen.

Marketingstrategie: een nieuw marktsegment betreden.

Marketingplan: een marketingcampagne ontwikkelen die het betreffende segment bereikt, zich ermee identificeert en zich erop richt.

Marketingstrategie -> Marketingplan -> Implementatie = succesvolle marketingstrategie

Hoe ontwikkel je een effectieve marketingstrategie?

Voor een effectieve marketingstrategie is het belangrijk om je concurrentie te kennen en te weten dat wat jij je klanten aanbiedt, de toegevoegde waarde heeft die de concurrentie niet heeft (FAB-analyse- eigenschappen, voordelen en baten).

Beschrijf je doelmarkt vervolgens op een demografische en psychografische manier; zo komen zij erachter waarom ze jouw producten/diensten moeten kopen.

Er zijn verschillende manieren om marketingstrategieën effectief te maken, dus het is noodzakelijk om je te concentreren op de belangrijkste communicatiekanalen (traditionele en virtuele media) en om de strategieën te kunnen uitvoeren met een succesvolle opvolging van de uitvoering van de strategieën.

Stel de doelstellingen en het proces vast:

  • Analyseer de positie in de markt: identificeer de doelgroep, de concurrentie en wat er gebeurt in het bedrijf. Bepaal daarnaast wat de sterke aspecten zijn en welke je moet optimaliseren
  • Stel doelen vast: maak haalbare merk- en verkoopdoelen en bepaal het tijdsbestek waarin ze bereikt moeten worden
  • Ontwerp de tactiek: nadat je het landschap hebt onderzocht, maak je de actieplannen aan op basis van de strategieën die je kent
  • Implementeer controle: bepaal hoe je het bereiken van doelen gaat meten en hoe je verwacht dat de prestaties geleidelijk zullen verbeteren

Soorten marketingstrategie

Marketingstrategie soorten - toolshero

Portfolio-marketingstrategie

Analyseer welke producten worden verkocht en welke niet, om te bepalen welke op de markt moeten blijven, en continueer het productieproces van deze producten. De producten die geen economisch inkomen genereren moeten worden afgestoten.

Segmentatie-marketingstrategie

Met deze strategie wordt bepaald in welke segmenten de markt is ingedeeld. De segmentatie kan uit drie soorten bestaan:

  • Gedifferentieerd: het zich richten op elk marktsegment dat geïdentificeerd werd met een verschillend aanbod en een verschillende positionering. Deze strategie kent hogere kosten, maar maakt het mogelijk om aan de specifieke behoeften van elk geselecteerd segment te voldoen
  • Ongedifferentieerd: Er worden segmenten met verschillende behoeften geïdentificeerd, maar het bedrijf kiest ervoor om zich daarop te richten middels hetzelfde aanbod, om te proberen het grootste aantal klanten te krijgen
  • Geconcentreerd: er wordt slechts een van de marktsegmenten gekozen. Zo worden er geen inspanningen geleverd in andere segmenten en kan er een gerichte campagne plaatsvinden. Dit is de meest effectieve strategie voor bedrijven die groeien

De segmentatiestrategie is gebaseerd op eerder marktonderzoek om de segmenten te classificeren en er goede beslissingen over te nemen.

Merkpositionering marketingstrategie

Deze strategie bestaat uit het omschrijven van hoe het merk wil worden gezien in de gekozen strategische segmenten, welke kenmerken we als bedrijf of merk in de gedachten van de consument willen hebben. Er zijn verschillende manieren om toegang te krijgen tot de positionering ten opzichte van de concurrentie, bijvoorbeeld met de omslag van het product, het imago van het bedrijf, de kenmerken en toepassingen van het product.

De belangrijkste marketingstrategieën voor positionering zijn:

  • Voordeel: deze strategie is gebaseerd op het positioneren van het product voor het voordeel die het biedt
  • Kwaliteit/prijs: het bieden van de hoogste kwaliteit voor een concurrerende prijs
  • Kenmerken: het product positioneren op basis van de kenmerken die het bezit
  • Gebruik/toepassing: positionering op basis van het gebruik of de toepassing van het product
  • Categorieën: positioneer jezelf als leider in een productcategorie
  • Concurrent: vergelijk je producten met die van je concurrenten; dit is een klassieke strategie

Wanneer we het hebben over positioneringsstrategie als concept, moeten we er rekening mee houden dat we drie verschillende strategische marketingcodes ontwerpen: de positionering van het bedrijf, de positionering van het merk en de positionering vóór de consument.

Functionele marketingstrategie

Deze strategie wordt gevormd door de strategieën van de marketingmix, ook wel de 4 P’s van marketing genoemd. Dit zijn variabelen die van groot belang zijn om de commerciële doelstellingen van de organisatie te bereiken. De vier variabelen zijn product, prijs, distributie en promotie.

  • Product: onder andere merk, imago, garantie, service na verkoop
  • Prijs: wijziging van prijzen, kortingsschalen, betalingsvoorwaarden etc.
  • Distributie: verpakking, opslag, orderbeheer, voorraadcontrole, locatie van verkooppunt, en transport
  • Promotie: interne en externe communicatie, ondersteuning en media

Marketingstrategie met de concurrentie

Deze strategie is gericht op concurrerende waarde. Je moet vaststellen waar je je in de markt bevindt ten opzichte van je concurrentie.

  • Als je boven je concurrenten staat, behoud die positie dan
  • Als je onder de concurrentie staat, ga je voor een hogere positie
  • Als je onder je concurrenten staat, kun je daar ook blijven indien vechten voor een hogere plek contraproductief is

Loyaliteit marketingstrategie

Zorgt ervoor dat de klantloyaliteit behouden wordt. Het zal voorkomen dat ze naar de concurrentie gaan dankzij de constante creativiteit en goede klantenservice die het bedrijf aan zijn consumenten biedt. Dit kan bijvoorbeeld door middel van kortingen, acties en cadeaus.

Contentmarketing-strategie

Deze strategie is gebaseerd op het creëren van content zoals: artikelen, computergraphics, e-boeken. Dit type strategie kan worden gebruikt als een blog waarin je:

  • nieuws, trends en informatie over het bedrijf of een specifiek product kunt publiceren
  • Reviews
  • Geven de klant informatie over het product/de dienst

Direct marketing strategie

Er wordt direct in contact getreden met de klant. De consument waardeert het feit dat het bedrijf op een persoonlijke manier met hem of haar communiceert, waardoor er een nauwe band ontstaat.

Digitale marketingstrategie

Tegenwoordig maken de meeste bedrijven gebruik van digitale marketing, iets dat enkele jaren geleden niet gebruikelijk was. Slechts één klik verwijderd zijn van informatie maakt deze strategie populair.

De volgende manieren kunnen worden toegepast:

  • Inbound-marketing, om klanten organisch aan te trekken en over te halen via bruikbare content
  • Mailing wanneer gesegmenteerde communicatie totstand kan worden gebracht
  • Social networking om je posts met klanten te verbinden
  • Internet zoekmachines om het merk in de eerste resultaten te laten verschijnen, onder andere

Met de genoemde soorten strategieën kun je in kaart brengen welke doelstellingen je wilt bereiken en welke resultaten je op korte termijn wilt behalen met je bedrijf.

Conclusie

Een marketingstrategie is een type strategie waarmee elk bedrijfsonderdeel haar marketingdoelstellingen wil bereiken door:

  1. De doelmarkt te kiezen die je wilt bereiken
  2. De definitie van de positionering die je wilt proberen te bereiken in de gedachten van je doelklanten
  3. De keuze van de marketingcombinatie of -mix (product, distributie, prijs en promotie) waarmee je wilt voldoen aan de behoeften of wensen van de doelmarkt
  4. Het bepalen van de marketinguitgaven

Om het marketingplan te ontwikkelen is het belangrijk om eerst de marketingstrategie te kiezen voor de langetermijndoelen van het bedrijf. Hierbij kun je jezelf begeleiden door het maken van SMART-doelstellingen, het uitvoeren van een SWOT-analyse of FAB-analyse, naast andere methoden om goed te structureren wat je wilt doen, hoe je het moet doen en welke resultaten je kunt behalen.

Enkele van de traditionele marketingstrategieën die tegenwoordig nog steeds veel worden gebruikt door organisaties. De wereld is echter in constante media-ontwikkeling, dus bedrijven voelen ook de druk om andere soorten marketingstrategieën te gebruiken om te overleven en de veranderingsprocessen om te zetten, wat de reden is waarom digitale marketingstrategieën belangrijk zijn.

Het bedrijf moet zich aanpassen aan veranderingen in technologische ontwikkeling, communicatiekanalen, klantmentaliteit en verschillende processen die de huidige wereld sterk in beweging zetten. Niet alle organisaties voeren marketingstrategieën op dezelfde manier uit. Net zoals er een diversiteit aan mensen is, is er een diversiteit aan merken, en elk daarvan heeft zijn eigen voorkeuren en behoeften. Kies de strategieën die het beste bij jou passen en die je naar de juiste doelgroep leiden.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Is de marketingstrategie essentieel om de doelstellingen te bereiken die het bedrijf met zijn klanten heeft? Is het nodig om een marketingplan op te stellen nadat de marketingstrategie is opgesteld? Welke strategieën gebruik jij in je organisatie? Welke is volgens jou het meest effectief? Heb je suggesties of wil je nog iets toevoegen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk of meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief. Je kunt ons ook vinden op Facebook, LinkedIn, Twitter en Youtube.

Meer informatie

  1. Smith, W. R. (1956). Product differentiation and market segmentation as alternative marketing strategies. Journal of marketing, 21(1), 3-8.
  2. Hauser, J. R., & Shugan, S. M. (1983). Defensive marketing strategies. Marketing Science, 2(4), 319-360.
  3. Hooley, G. J., Lynch, J. E., & Jobber, D. (1992). Generic marketing strategies. International Journal of research in marketing, 9(1), 75-89.
  4. Jeannet, J. P., & Hennessey, H. D. (2005). Global marketing strategies. Dreamtech Press.

Citatie voor dit artikel:
Ospina Avendano, D. (2020). Marketingstrategie. Retrieved [insert date] from toolshero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/marketingstrategie/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/marketingstrategie/”>toolshero: Marketingstrategie</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!
[ec_stars_rating]

Word lid en ontvang onbeperkt toegang

Door lid te worden van onze e-learning platform, krijg je onbeperkt toegang tot alle artikelen (1000+), templates, video's en meer!

Tagged:

Geef een reactie