Wat is Retail Management: uitleg en betekenis

Retail management - Toolshero

Retail management: in dit artikel wordt retail management praktisch uitgelegd. Het bespreekt wat retail management is (betekenis), wat de rol van marktonderzoek binnen retail management is, welke andere activiteiten erbij komen kijken en welke competenties een retail manager dient te bezitten. Na het lezen zal je de basis begrijpen van deze marketing theorie. Veel leesplezier!

Wat is Retail Management: de uitleg en betekenis

Retail management gaat over het proces om klanten te voorzien in hun behoeften en het bevorderen van verkoopcijfers en klanttevredenheid.

Retail management omvat alle stappen die nodig zijn om de consumenten naar de winkel te brengen en hun aankopen te laten doen.

Gratis e-book bij Toolshero

Goed retail management maakt aankopen doen een plezierige ervaring voor de klant en stimuleert een goede klantrelatie. De goede relatie zorgt ervoor dat klanten de weg terug weten te vinden naar de winkel.

Het doel van retail management is om via verschillende distributiekanalen winst te maken door de verkoop van consumptiegoederen of diensten. Retail management draait daarom om het effectief beheren van de organisatie en het maximaliseren van de klanttevredenheid.

Effectief retail management is gunstig voor zowel de retailer als de consument. Binnen de organisatie helpt het problemen te voorkomen, en voor de consument bespaart het tijd en moeite bij het vinden van de juiste producten op het juiste moment.

Retail management bestaat sinds jaar en dag. Archeologen hebben bewijs gevonden voor handel tijdens de oudheid. Het kopen en verkopen van producten en diensten met geld is verondersteld te zijn ontstaan rond het jaar 7000 voor Christus.

Tijdens de Gouden Eeuw kreeg de handel in Europa een grote impuls, en gedurende de twintigste eeuw begonnen grote supermarkten zich te vestigen, een invloedrijke vorm van retail uit Amerika.

Marktonderzoek

Marktonderzoek is het doen van onderzoek naar de behoeften en voorkeuren van de klanten en een belangrijk onderdeel van retail management.

Over de wensen en voorkeuren van de klant wordt informatie verzameld en verwerkt. Hoe die grote hoeveelheden informatie verwerkt worden is uitgelegd in Business Intelligence Model (BIM). Marktonderzoek wordt vaak gedaan voor een specifieke doelgroep, zoals een doelgroep gebaseerd op culturele, maatschappelijke, geografische of sociaaleconomische gegevens.

De informatie die gewonnen wordt uit marktonderzoek is waardevol voor de producent. Het kan gebruikt worden om producten te ontwikkelen die voldoen aan de eis en de verwachting van de klant, of belangrijker, producten die een probleem bij de klant wegnemen.

Een tevreden klant komt terug, en zo kan de organisatie groeien en kunnen de kansen op de markt vergroot worden.

Marktonderzoek kan ingedeeld worden in twee soorten: primair en secundair marktonderzoek. Als de markt rechtstreeks bestudeerd wordt is het primair marktonderzoek.

Voorbeelden van primair onderzoek zijn focusgroepen, verkoopgegevensanalyse of klantonderzoeken door middel van enquêtes. Wordt er op grote schaal data gewonnen zoals bij enquêtes spreken we van kwantitatief primair onderzoek.

Er wordt van secundair marktonderzoek gesproken wanneer de markt bestudeerd wordt via onderzoek van anderen.

Het marktonderzoek wordt dus niet zelf uitgevoerd, maar gegevens en bevindingen van anderen worden gebruikt om beslissingen te maken over producten en processen.

Binnen retail management wordt er met marktonderzoek geïdentificeerd of er vraag naar een product of dienst is, en hoe groot de vraag is. Ook worden de potentiële klanten en hun profielen bestudeerd.

Andere activiteiten binnen retail management

Hoewel de klant en zijn behoeften altijd centraal horen te staan in retail management zijn er genoeg andere onderdelen waar effectief aan gewerkt moet worden om een retail onderneming tot een succes te maken. Enkele van deze activiteiten staan hieronder beschreven.

Human Resources

Human Resource Management gaat over het strategisch plannen en managen van werknemers om een gemotiveerde en productieve werkkracht te realiseren. In retail management zijn er enige uitdagingen waar HR managers mee om moeten gaan.

In de retail sector is er sprake van een hoge medewerker turnover, wat wil zeggen dat medewerkers routinematig komen en gaan.

Een van de moeilijkheden die dat met zich meebrengt is dat alle nieuwe medewerkers getraind en ontwikkeld moeten worden. Bij een retailer zoals een supermarkt staan de medewerkers direct in contact met de klant en dus is het belangrijk dat zij vaardigheden en kennis in huis hebben om de klanten te voorzien in hun behoeften.

Een van de drijvende factoren achter dit probleem de is seizoensgebonden vraag naar producten. Retailers ervaren grote pieken en dalen in vraag en aanbod van producten.

Om die reden worden medewerkers aangenomen voor een bepaalde tijd. Vaak zijn dit minder bekwame medewerkers omdat zij geen training hebben ontvangen.

Concurrentieanalyse

De belangrijkste vraag voor elk bedrijf is hoe zijn waarde bieden aan hun klant. Daarnaast moet de organisatie ook de klanten kennen en hoe deze bereikt kunnen worden.

Veel waardevolle informatie ligt bij wijzen van spreken op straat, bij de concurrent. Binnen retail management is concurrentieanalyse dus ook een belangrijk onderdeel. Om een concurrentievoordeel te kunnen identificeren moeten enkele vragen worden beantwoord door de retailer:

  • Waar zit de concurrent?
  • Wat zijn de zwakke en sterke punten van de concurrent (SWOT analyse)
  • Hoe goed doet de concurrent het financieel?
  • Zijn de producten vergelijkbaar? Hoe ziet het aanbod eruit?
  • Wat voor soort klanten koopt bij de concurrent?
  • Hoe verhoudt de kwaliteit zich ten opzichte van de prijs?
  • Hoe wordt het marketing gedeelte vormgegeven bij de concurrent?
  • Wat doen zij beter?

Competenties retail manager

Als retail manager is het vaak veel ballen tegelijk in de lucht houden. Het is dus zaak dat de focus goed wordt verdeeld over de kerntaken van de functie. Belangrijke gebieden waarop gefocust moet worden zijn:

Personeelsbeheer binnen Retail Management

De retail manager loopt vaak tussen zijn werknemers door de winkel. De aanpak die hij of zij hier hanteert is leidend voor de cultuur en productiviteit onder de werknemers.

De retail managers moeten de leiding nemen over hun team, maar ook het grote plaatje in de gaten houden. Managers die goed zijn in het managen van het personeel hebben een goede relatie met het personeel en creëren een productieve werksfeer met respect en een collectieve focus op klant.

Ook houdt in retail management de manager op de werkvloer zich tegelijk bezig met het werven en selecteren van medewerkers, salarisbetalingen, trainingen en andere werkregelingen.

Winkelbeheer

Een goede retail manager neemt de tijd om vanuit een commercieel perspectief de organisatie te begrijpen als geheel. Het gaat er dan om hoe de organisatie winst maakt en hoe het past in de industrie, maar ook hoe een winkelpresentatie invloed heeft op de aankopen van een klant.

Managers met een hoog niveau van deze kennis ontwikkelen effectief een commerciële focus. Dit uit zich in goed ingerichte winkels en goede prestaties.

Als onderdeel van winkelbeheer analyseert de retail manager cijfers over omzet, winst en rentabiliteit. Verder valt de uitstraling van de winkel hieronder, diefstalpreventie en beheer van de kluis.

Aanbodbeheer

De retail manager houdt zich ook bezig met het bestellen en aankopen van producten. Vervolgens neemt de manager deze producten ook in ontvangst waarna ze worden opgeslagen of verwerkt in de winkel.

Opleiding Retail Management en Ondernemerschap

De opleiding Retail Management en Ondernemerschap is een populaire hbo opleiding in Nederland. Een variant hierop is Small Business & Retail Management, eveneens een hbo opleiding. Het eerste jaar focus je vooral op theorie, net als in het tweede jaar. Het derde en vierde jaar staan in het teken van stage en afstuderen. Veel studenten die voor deze studies kiezen hebben de ambitie om een eigen bedrijf te starten en als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan. Anderen sluiten zich aan bij een bestaand bedrijf in de retailsector.

Word lid van Toolshero

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over retail management? Herken jij aspecten uit dit artikel in jouw omgeving? Wat draagt volgens jou bij aan een effectieve retail management strategie? Heb jij tips of aanvullingen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Berman, B. R., & Evans, J. R. (2010). Retail Management: A Strategic Approach (11th edition). Boston, MA: Prentice Hall.
  2. Varley, R. (2014). Retail product management: buying and merchandising. Routledge.
  3. Vedamani, G. G. (2008). Retail management. Jaico, Ed. 3rd.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2019). Retail Management. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/retail-management/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 19/06/2019 | Laatste update: 04/12/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/retail-management/”>Toolshero: Retail Management</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 5 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 3

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Ben Janse
Article by:

Ben Janse

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Tags:

Geef een reactie