Content marketing: uitleg en strategie

Content marketing - ToolsHero

Content marketing: in dit artikel wordt content marketing praktisch uitgelegd. Het artikel begint met de betekenis van content marketing, de oorsprong van deze marketingvorm en de belangrijkste doelstellingen ervan. Ook wordt het verschil met traditionele marketing uitgelegd en vind je voorbeelden en praktische tips om zelf aan de slag te gaan met het ontwikkelen van jouw content marketing strategie. Veel leesplezier!

Wat is content marketing?

De betekenis en definitie

De betekenis van content marketing wordt door het Content Marketing Instituut gedefinieerd als volgt ‘een strategische marktbenadering gefocust op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content, met als doel om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te houden met als uiteindelijk doel deze om te zetten tot winstgevend klantgedrag’.

Content marketing wordt vaak gelinkt met relatieve nieuwe internetbedrijven en strategieën, maar vond zijn oorsprong honderden jaren geleden. Benjamin Franklin publiceerde in de achttiende eeuw bijvoorbeeld jaarlijks almanakken, bedoeld om zijn boekdrukkerij te promoten.

De Amerikaanse landbouwmachineproducent John Deere begon in 1895 met het publiceren van hun magazine The Furrow, deze wordt tegenwoordig uitgebracht in veertig landen.

De waardevolle content die gedeeld wordt met de (potentiële) klanten of bezoekers hangt dus nauw samen met wat er precies verkocht of verstrekt wordt. In simpele bewoordingen is content marketing dus een manier om kennis te maken met het bedrijf, een vertrouwensband te creëren en vervolgens een handelsrelatie te ontlokken.

Het fungeert als de informatieve brug tussen de handel en consument en zou daarom onderdeel moeten zijn van alle bedrijfsstrategieën die gefocust zijn op het opbouwen en onderhouden van sterke klantrelaties.

Conversieratio’s en content marketing

Hoewel het belangrijk is dat consumenten positieve dingen delen met bijvoorbeeld het internet over het bedrijf, gaat het marketeers natuurlijk om de verkoop.

Zij zijn bezig met het gedrag van consumenten te beïnvloeden en content marketing speelt daar tegenwoordig een steeds grotere rol bij. Een webshop kan 100.000 bezoekers hebben per maand, maar als er 15 producten worden verkocht is de marketing strategie niet erg effectief.

Dit is een statistiek die erg belangrijk is in de marketingwereld. De conversieratio zegt namelijk veel over de effectiviteit van het marketingmateriaal en kan berekend worden door het aantal bestellingen of aangekochte services te delen door het aantal bezoekers. Voor dit doeleinde worden conversie optimizers gebruikt

Marketing moet echter niet louter op conversieratio’s gefocust zijn. Deze twee marketingtools kunnen namelijk een averechtse werking op elkaar hebben. Content marketing werkt het best wanneer de consument waarde geboden wordt zonder dat daar iets voor terugverwacht wordt.

Op het moment dat de consument eenmaal van de inhoud is gaan houden, en een relatie is opgebouwd, kan de relatie naar het volgende niveau getild worden. Dit kan bijvoorbeeld betekenen het aanbieden van premium of betaalde inhoud, of de optie om de consument zich te laten abonneren op een relevante nieuwsbrief.

Ook kan de consument vriendelijk gevraagd worden om een relevante aankoop te laten doen. Het is wel belangrijk dat deze zogenoemde call-to-actions op een manier gepresenteerd worden dat daaruit blijkt dat het de consument daadwerkelijk vooruit helpt, en alleen als hij dat wil.

Content marketing strategie en waardecreatie

Waar voorheen content marketing vooral fysieke content betrof, zijn er sinds de intrede van internet en sociale media meer mogelijkheden om een groter publiek te bereiken met meer verschillende soorten content.

Digitale content marketing wordt uitgevoerd via verschillende elektronische kanalen om de wensen en behoeften van de consument te identificeren, voorspellen en bevredigen.

Content marketing moet consequent worden uitgevoerd door organisaties om de consumenten voor zich te winnen en te behouden. Dit uit zich bijvoorbeeld in een maandelijks terugkerende nieuwsbrief of een dienst waarbij een gebruiker zich kan abonneren op updates over de services of activiteiten van een bedrijf.

Content marketing omvat zaken als educatieve artikelen, video’s, andere elektronische diensten en entertainment en werkt het beste als consumenten voorzien worden van iets dat ze ergens anders niet kunnen krijgen. Voorbeelden van effectieve content marketing types zijn:

1. Blogs en artikelen

Blogs en artikelen zijn twee van de populairste vormen van content marketing, zeker voor relatief kleine bedrijven. De voornaamste reden hiervoor is dat de vindbaarheid van een bedrijf zich snel uitbreid wanneer bedrijf gerelateerde content op het internet wordt gepubliceerd.

Dit wordt Search Engine Optimization (SEO) oftewel zoekmachine optimalisatie genoemd. Forbes deed hier onderzoek naar en concludeerde dat websites met blogs meer dan 400% meer geïndexeerde pagina’s hebben dan sites die zich hier niet mee bezig houden.

Het verbeteren van de SEO geldt overigens ook voor andere types van marketing.

2. Video’s

Consumenten kijken meer video’s dan ooit tevoren.

Een derde van al het datagebruik op het internet wordt besteed aan video streaming. Dit maakt dat marketing via video’s enorm effectief is. De volgende stap in een content marketing strategie is daarom het focussen op videocontent.

De populaire sociale mediadiensten Instagram en Snapchat worden al veelvuldig gebruikt door influencers die voor bedrijven werken. Ook worden video’s gebruikt om de consument iets te leren over het product of service dat het bedrijf verkoopt of aanbied.

3. Infographics

Waardecreatie wordt ook gerealiseerd door het maken en publiceren van infographics voor consumenten. Het visueel aantrekkelijke format van een infographic helpt de consument om statistieken beter te interpreteren of hen een beeld te geven over waarom iets waardevol is en hoe iets werkt.

E-books

Ook e-books zijn een effectieve manier van content marketing waar veel waarde wordt gecreëerd voor de consument. Het gaat hier om nuttige waarde en dus moet het e-book geen 10 pagina tellende advertentie zijn.

Een populair voorbeeld hiervan zijn e-books geschreven door digitale nomads die herin uitleggen hoe zij hun geld verdienen terwijl ze de wereld rondreizen. De e-books kunnen vaak gedownload worden in ruil voor informatie over de gebruiker.

Online cursus: Scoren met SEO – Boost je traffic en omzet  

4. Sociale media posts

Van veel effectieve marketingstrategieën maakt sociale media een belangrijk deel uit. Bedrijven gebruiken deze media om hun doelgroep en nieuw publiek te bereiken.

Op deze manier worden relaties onderhouden, de essentie van content marketing, en worden nieuwe producten of diensten geïntroduceerd.

Content marketing vs. traditioneel adverteren

Traditionele advertenties zijn nog steeds de meest gebruikte vorm van marketing. Marketeers gebruiken dit om consumenten te bereiken waar en wanneer ze maar willen.

Het wordt gebruikt in kranten, tijdschriften, reclameborden, radio, TV, e-mail, etc. Het grote verschil met deze vorm van marketing is dat traditionele advertenties verstuurd worden naar een groot aantal mensen, ongeacht of ze geïnteresseerd zijn in de berichten.

In content marketing gaat het om het creëren van waardevolle inhoud om potentiële klanten te informeren of vermaken. Het gebruik van content marketing wordt door veel marketeers als effectief en duurzamer gezien, omdat er geïnvesteerd wordt in klantrelaties in plaats van een eenmalige aankoop.

Content marketing is dus permissief waar traditionele reclames onderbrekend zijn. De traditionele advertenties onderbreken vaak de activiteit van de gebruiker wanneer ze bijvoorbeeld TV aan het kijken zijn of op het internet aan het surfen zijn. Ze worden zichtbaar door pop-ups, advertenties op sociale media, websites en voorafgaand aan filmpjes.

Traditionele advertenties bevatten doorgaans alleen informatie over het product of de dienst die het bedrijf verkoopt.

Content marketing draait zoals besproken om het creëren van waarde, zonder daar iets voor terug te willen, en onderhouden van sterke klantrelaties. Met content marketing proberen bedrijven hun publiek voor zich te winnen door ze gratis waarde te bieden met de intentie om pas later klantgedrag te stimuleren.

Traditionele adverteerders betalen echter geld aan mediaplatformen met een bestaand publiek om hun bericht over te brengen. Ze kopen zendtijd op TV of radio, huren billboards of versturen e-mails.

De keuze om al dan niet gebruik te maken van een andere strategie hangt vaak af van de kosten. Hoewel er verschillende analyses op de kosten van beide methodes gedaan zijn, meldt Forbes dat content marketing 62% duurder is in ontwikkeling, maar 3 keer zoveel leads oplevert en dus substantieel goedkoper is.

Content marketing moet echter wel passen in de visie en producten- of dienstencatalogus van het bedrijf.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over content marketing? Ontvang jij regelmatig updates via nieuwsbrieven of magazines? Of promoot jij zelf jouw product of dienst door content marketing? Denk jij dat content marketing effectiever is voor bepaalde bedrijven dan voor andere? Heb jij tips of aanvullingen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Rowley, J. (2008). Understanding digital content marketing. Journal of marketing management, 24(5-6), 517-540.
  2. Lieb, R. (2012). Content marketing: think like a publisher-how to use content to market online and in social media. Que Publishing.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2018). Content marketing. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/content-marketing/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 17/01/2018 | Laatste update: 24/05/2024

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/content-marketing/>Toolshero: Content marketing</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 5 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Ben Janse
Artikel door:

Ben Janse

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Tags:

Geef een reactie