Hunger marketing: de uitleg

Hunger marketing - toolshero

Hunger marketing: in dit artikel wordt het concept van hunger marketing praktisch uitgelegd. Naast wat het is (definitie), belicht dit artikel ook verschillende vormen, voorbeelden van Hunger Marketing van onder meer Apple en Xiaomi, de valkuil van deze marketingstrategie en best practices. Na het lezen begrijp je de basisprincipes van deze marketingstrategie-aanpak. Veel plezier met lezen!

Wat is hunger marketing?

Het concept hunger marketing is vrij eenvoudig te begrijpen. Het is eigenlijk best wel ‘Business 101’. Een veelvoorkomende toepassing is dat een bedrijf een product te koop aanbiedt en klanten aantrekt met een voordelige prijs.

Het bedrijf beperkt vervolgens het beschikbare aanbod. Hierdoor ontstaat een gecreëerd tekort. De vraag naar het product blijft idealiter hetzelfde of groeit zelfs, en de prijzen gaan als gevolg daarvan omhoog. Dit leidt tot meer winst.

Hunger marketing maakt gebruik van klantemoties, zoals het verlangen om iets te hebben wat moeilijk of onmogelijk te verkrijgen is, om de verkoop te stimuleren.

Andere vormen van hunger marketing

Naast het beperken van de voorraad, kan hunger marketing ook op andere manieren worden ingezet om verlangen bij klanten te creëren.

Het instellen van tijdslimieten

‘Alleen vandaag!’, ‘morgen uitverkocht!’, ‘Niet lang meer geldig!’; Dit zijn allemaal zinnen die impliceren dat iedereen die een product wil, snel moet handelen. Thuiswinkelkanalen, autodealers, grote elektronicawinkels en meubelzaken maken allemaal gebruik van deze techniek. Soms wordt een gevoel van urgentie verder aangemoedigd door gebruik te maken van middelen zoals aftelklokken en zelfs herinneringsberichten

Klanten voelen een gebrek aan tijd, en dat creëert zowel angst om iets te missen als een honger naar iets dat schaars is. Soms is er bij consumenten zelfs een gevoel van rivaliteit aanwezig om ervoor te zorgen dat ze hun item kunnen ‘scoren’.

Hunger marketing via speciale kortingen en tijdelijke prijzen

Mensen zullen gaan consumeren als je ze geldbesparing aanbiedt. Zelfs als het een product is dat ze niet eerder hebben overwogen om te kopen, of dat ze helemaal niet nodig hebben, kan een spotprijs vaak leiden tot een verkoop. Geldbesparing wakkert iemands gevoel van hebzucht aan. Deze aanpak is de drijvende reden achter speciale verkoop-evenementen en vele kortingsbonnen.

Brand appeal en hunger marketing

Hunger marketing is over het algemeen het meest succesvol wanneer er al brand appeal is, of waar het snel kan worden ontwikkeld. Het vormt een soort cirkel. Merkloyaliteit kan initiatieven met betrekking tot hunger marketing helpen om aan te slaan.

Daarnaast kan een goede inzet van hunger marketing ervoor zorgen dat een merk gewilder lijkt. Kort gezegd zal hunger marketing niet werken als niemand enthousiast is over een merk.

Het beperken van de producttoegang

Een andere populaire techniek is om de toegang tot producten te beperken. Dit kan worden gedaan door middel van ‘members only’-aanbiedingen. Merken kunnen ook lotingen of weggeefacties gebruiken om het aantal mensen dat toegang geeft tot hun producten te beperken.

Wie heeft er goed gebruikgemaakt van hunger marketing?

Apple

Vrijwel iedereen is het erover eens dat Apple het bedrijf is dat het meest bekend staat om het buitengewoon goed toepassen van hunger marketing. Ze beginnen met uitzonderlijke innovatieve producten (iPhones, Ipods, etc.). Ze creëren veel opwinding en soms een beetje controverse rond die producten. Dit zorgt ervoor dat mensen zich verheugen op het moment dat hun aanbod op de markt komt.

Het bedrijf zet vervolgens twee technieken in. Ze laten hun doelgroep wachten op de release van de nieuwste producten, en ze beperken de beschikbaarheid. Het resultaat is dat het hebben van het product een sociaal statussymbool wordt.

Xiaomi

Hoewel het misschien niet de naamsbekendheid van Apple of Samsung heeft, gebruikt Xiaomi hunger marketing ook met groot succes. De elektronicaproducent is meer dan een concurrent van Apple op het gebied van verkoop. De verkoop van Xiaomi-telefoons heeft zelfs die van iPhones overtroffen. Ook zij maken gebruik van hunger marketing-technieken.

De aanpak van Xiaomi bestaat uit het creëren van een social-mediahype rond hun producten en het aantrekken van de media. Vervolgens beginnen ze met het verzamelen van pre-orders, maar ze beperken het aantal dat ze in die fase zullen accepteren.

Als hun product op de markt komt, is dit in een te verwachten beperkte oplage. Klanten die geen order kunnen plaatsen, moeten in de rij gaan staan om te wachten op het moment dat de volgende partij beschikbaar komt.

Heb je de rij bij een fysieke winkel weleens gezien omdat klanten de nieuwste sneakers of videogames willen bemachtigen? Dit is hetzelfde concept. Alleen wordt het online uitgevoerd.

Wat zijn de valkuilen van hunger marketing?

Hunger marketing kan zeker effectief zijn. De voorbeelden van Xiaomi en Apple bewijzen dat. Iedereen die deze aanpak overweegt zou zich echter heel bewust moeten zijn van de risico’s die het met zich meebrengt.

Overweldigende consumentenvraag en technische problemen

Wat gebeurt er wanneer je een grote hype rond de lancering van een product creëert en tegelijkertijd de oplage beperkt? Je krijgt consumenten die zich naar je winkels (of website) haasten op het moment dat je op de markt komt.

Als je daar niet klaar voor bent, kun je tegen problemen aanlopen. Servers kunnen crashen. Er kunnen rijen ontstaan. Beide kunnen leiden tot gefrustreerde en boze klanten. Ook is er het probleem van verloren omzet.

Boze klanten

Over boze klanten gesproken, hunger marketing kan ook een averechts effect hebben. Wanneer klanten denken dat je het product bewust beperkt, of op andere manier een situatie creëert waardoor je prijzen kunt opdrijven door het aanbod kunstmatig te beperken, kunnen zij verontwaardigd raken.

Om dit soort afkeer te voorkomen is het belangrijk om loyaliteit en goodwill te creëren die een gevoel van vertrouwen scheppen tussen consumenten en het merk. Als merken de klantloyaliteit of de hype die ze rond hun product hebben gecreëerd overschatten, kunnen ze de verontwaardiging of het wantrouwen van klanten niet in evenwicht brengen.

De best practices van hunger marketing

Als je hunger marketing overweegt, denk dan na over enkele van deze best practices.

Maak een product dat de hype waard is

Het is heel belangrijk dat producten de hype die je creëert waard zijn. Je zult geen FOMO bij mensen veroorzaken of gebruikmaken van hun verlangen om iets te hebben dat anderen niet hebben, als je een hoop negatieve feedback krijgt op je aanbod.

Richt je op de juiste doelgroep

Sommige merken kunnen hun hunger marketing-campagne richten op een algemeen publiek, of op zijn minst op hun hele fanbestand. Apple kan dat zeker. De meeste merken zullen gerichter moeten zijn. Vanwege de opwinding en hype die nodig is om hunger marketing te laten werken, kan dit het beste gericht worden op merkloyalisten, superfans en merkambassadeurs.

Je hebt misschien niet genoeg merkloyaliteit gecreëerd om hunger marketing bij een groter publiek te proberen. Door je echter op een bepaald segment te richten, kun je je campagneactiviteiten wellicht richten op consumenten waarvan het het meest waarschijnlijk is dat ze zullen reageren.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Is hunger marketing een techniek om opwinding rond je product te creëren of is het gewoon manipulatie? Wegen de potentiële voordelen op tegen de nadelen? Het is duidelijk dat het voor sommige merken werkt, maar het is goed om je af te vragen of die merken niet gewoon groot en populair genoeg zijn om tegen onvermijdelijke backlash bestand te zijn.

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Moore, K., & Pareek, N. (2006). Marketing: the basics. Routledge.
  2. Onkvisit, S., & Shaw, J. J. (2004). International marketing: Analysis and strategy. Psychology Press.
  3. Stock, A., & Balachander, S. (2005). The making of a “hot product”: A signaling explanation of marketers’ scarcity strategy. Management Science, 51(8), 1181-1192.

Citatie voor dit artikel:
Fender, J. (2019). Hunger marketing. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/hunger-marketing/

Oorspronkelijk gepubliceerd op: 09/01/2019 | Laatste update: 02/11/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/hunger-marketing/”>Toolshero: Hunger marketing</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Jessica Fender
Artikel door:

Jessica Fender

Jessica Fender is marketingadviseur, blogger, en chief marketing officer bij Onlinewritersrating. Ze houdt zich bezig met het creëren van innovatieve en consumentvriendelijke strategieën voor bedrijfsgroei. Je kunt Jessica volgen op Twitter of met haar in contact komen via LinkedIn.

Tags:

Geef een reactie