Sociale media strategie

Social Media Strategie - Toolshero

In dit artikel wordt een sociale media strategie praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige marketingstrategie.

Wat is een sociale media strategie?

Het belangrijkste aspect voor het succesvol uitzetten van een sociale media strategie is het hebben van een goede strategie. De basisbeginselen voor het ontwikkelen van een effectieve strategie worden in dit artikel toegelicht.

In dit artikel vind je verder een basishandleiding om te starten met het ontwikkelen van een effectieve sociale media strategie. Ook worden de belangrijkste KPI’s (Kritieke Prestatie Indicatoren) besproken, waarmee de effectiviteit en succes van de marketingcampagne gemeten kan worden.

Sociale media marketing is niet effectief wanneer berichten slechts geplaatst worden omwille van het plaatsen van berichten. Er moet duidelijkheid zijn over doelstellingen, doelgroepen, methodes en technieken.

Sociale media is een onmisbaar hulpmiddel voor marketeers. Veel bedrijven vinden het echter moeilijk om de potentie ervan volledig te benutten.

Een marketingstrategie voor sociale media heeft veel overeenkomsten met een marketingplan voor sociale media. Een strategie gaat over waar een bedrijf heengaat. Een plan is hoe zij er komen. Een van de meest eenvoudige manieren om te beginnen na te denken over marketingstrategie voor sociale media, is door de 5W’s te gebruiken.

  1. Waarom moet het bedrijf op sociale media aanwezig zijn?
  2. Wat is de doelgroep van het bedrijf?
  3. Wat gaat het bedrijf delen op sociale media?
  4. Waar gaat het bedrijf delen op sociale media?
  5. Wanneer deelt het bedrijf wat op sociale media?

Voordelen van een succesvolle sociale media strategie

De effectieve inzet van sociale media voor marketingdoeleinden helpt bedrijven bij het volgende:

  • Het vergroten van de naamsbekendheid
  • Het opbouwen van een community
  • De verkoop van producten en diensten
  • Het meten van merksentiment
  • Het bieden van extra klantenservice online
  • Het adverteren van producten en diensten aan groepen

Stappenplan ontwikkelen marketingstrategie voor sociale media

Laten we beginnen met het vormen van de algemene marketingstrategie voor sociale media. Doorloop het onderstaande stappenplan en maak gebruik van de tools en methodes die aangeboden worden.

Stap 1: Stel doelen die in lijn zijn met de algemene bedrijfsdoelstellingen

De eerste stap in het ontwikkelen van een effectieve marketingstrategie voor sociale media is het vastleggen van doelstellingen. Zonder duidelijke doelen is er ook geen manier om het succes en rendement (ROI) te meten.
De doelen dienen SMART te zijn: specifiek, meetbaar, haalbaar (achievable), relevant en tijdsgebonden.

Een voorbeeld van een SMART doel is: ‘Facebook wordt ingezet voor klantondersteuning en de gemiddelde reactietijd moet terug worden gebracht naar minder dan 2 uur tegen het einde van dit kalenderjaar’.

KPI’S komen terug in de vierde stap van dit stappenplan, maar het is belangrijk om hier alvast over na te denken. Bij het kiezen van doelstellingen dient rekening gehouden te worden met de meetbaarheid van de statistiek.

Standaardstatistieken zoals het aantal volgers en vind-ik-leuks zijn makkelijk te meten, maar zeggen niet veel. Focus in plaats daarvan op statistieken als doorklikpercentages, conversiepercentages en betrokkenheid.

Stap 2: Leer over de doelgroep en manieren om deze te bereiken

Het begrijpen en kennen van de doelgroep is cruciaal voor elk bedrijf met een sociale media strategie. De content die gedeeld wordt moet tenslotte wel passen bij het publiek. Er is een aantal manieren om het publiek te leren kennen.

Als eerste is het belangrijk om te analyseren welke content welke groep het meest aanspreekt. Gekwalificeerde leads, leads die overeenkomen met de ideale doelgroep, zijn relatief makkelijker te converteren naar klanten dan klanten die weinig raakvlakken hebben met het merk of de content.

Begin te werken met vragenlijsten, interviews, rapporten en statistieken om een beter inzicht te krijgen in het klantenbestand.

Ontwikkel enkele persona’s die het ideale publiek vertegenwoordigen. Een persona is een gedetailleerde beschrijving van specifieke mensen, inclusief wensen en behoeften.

Persona’s helpen om de gemiddelde bezoeker te leren kennen. Hierdoor is het mogelijk om sociale media campagnes aan te passen aan de gemiddelde volger.

Stap 3: Analyseer de concurrenten

Er bestaat een redelijke kans dat de concurrenten van een willekeurig bedrijf al actief zijn op sociale media. Dat betekent dat er lessen zijn die geleerd kunnen worden van wat zij doen.

Een concurrentieanalyse stelt bedrijven in staat om te begrijpen wie de concurrenten eigenlijk zijn en waar zij goed en minder goed in zijn. Het geeft een helder beeld van wat er in de branche wordt verwacht en dit helpt weer om duidelijke doelstellingen op te stellen voor de sociale media campagne.

De concurrentenanalyse helpt ook om kansen te ontdekken. Misschien is er een concurrent die dominant is op Facebook, maar weinig moeite steekt in andere kanalen zoals Instagram.

Het is dan de overweging waard om te focussen op kanalen waar de concurrent niet sterk aanwezig is en waar er dus onvoldoende support is voor het publiek.

Ga verder na welk soort content wordt gedeeld bij de concurrent en zoek uit wat andere mensen hierover zeggen.

Wil je onbeperkte en advertentievrije toegang?   

Stap 4: Stel accurate KPI’S op

Een effectieve sociale media strategie is gebaseerd op cijfers. Wat er ook verkocht wordt, de sociale media strategie moet data-gestuurd zijn. Dat betekent dat er gefocust moet worden op statistieken die ertoe doen. In plaats van te concentreren op ijdelheidsstatistieken zoals likes en weergaves, hebben organisaties de uitdaging om te graven in statistieken en datasets die aansluiten bij de organisatorische doelstellingen.

Enkele voorbeelden van belangrijke Key Performance Indicators (KPI’S) voor het meten van de effectiviteit van sociale media strategieën worden hieronder toegelicht.

Bereik

Met bereik wordt het bereik van het bericht of post bedoeld. Berichtbereik geeft inzicht in het aantal unieke gebruikers die het bericht gezien hebben. Deze KPI geeft antwoord op de vraag: in hoeverre bereikt mijn content de gebruikers?

Betrokkenheid

De KPI betrokkenheid is het totaal aantal interacties gedeeld door het aantal weergaven. Dit geeft een indicatie van hoe goed de organisatie zichtbaar is bij het publiek en hun bereidheid tot interactie.

Clicks

Clicks gaat over het aantal klikken op de inhoud van mediaberichten. Het bijhouden van het aantal klikken per campagne is belangrijk om te begrijpen wat mensen leuk vinden en waar zij op klikken. Hier valt ook uit op te maken wat mensen drijft om dingen te kopen.

Sentiment

Het sentiment meet wat de impact is geweest van berichten, hashtags etc. Het is altijd goed om dieper te graven en erachter te komen hoe mensen praten en denken over het merk of de organisatie.

Stap 5: Creëer en deel sterke content

Op dit punt heeft u, als het goed is, een goed idee van wat er gepubliceerd moet worden op basis van doelstellingen en de merkidentiteit. U heeft daarnaast vertrouwen in de kanalen waarmee u de campagne lanceert.

Het belang van het vasthouden aan thema’s moet overwogen worden. Veel bedrijven publiceren content die aanvoelt alsof het van hen komt: de consument weet wat verwacht kan worden als het gaat om content en look & feel.

Hier zijn verschillende methodes voor: van filters en bijschriften, tot inhoudsindelingen en creatieve toevoegingen. Deze aspecten helpen bedrijven te concentreren op een zinvolle en waardevolle content marketing strategie.

Stap 6: Identificeer wat werkt en wat niet

Gebruikers zullen vanaf deze stap een goed beeld moeten hebben van hun sociale media strategie. De strategie wordt het hele jaar door aangepast, aangezien de marktomgeving snel veranderd.

Zonder de verschillende campagnes te analyseren is het lastig om te weten hoe effectief een campagne is vergeleken met de ander.

Het beheren van sociale media campagnes gaat met vallen en opstaan. Door de KPI’S achter de campagnes nauwkeurig te monitoren, kunnen kleine aanpassingen gemaakt worden in de strategie in plaats van grote, tijdrovende veranderingen.

Rapportages over campagnes en statistieken dienen gedeeld te worden met collega’s en analisten. Hier kunnen waardevolle lessen uit getrokken worden.

Sociale media content strategie

Content vormt het hart van elke sociale media strategie. Zonder inhoud kan er geen post of bericht worden geplaatst. Het is belangrijk dat de gekozen content het publiek aanspreekt. Zonder relevante content worden producten niet effectief gepromoot en vindt er geen conversie plaats.

De vluchtige aard van sociale media leidt er soms toe dat er niet veel moeite wordt gestopt in het managen en plannen van de inhoud van berichten. Dit is echter een gemiste kans. De inhoud van sociale media berichten is misschien niet zo statisch als een bestemmingspagina van een website, maar is even belangrijk als het gaat om het aanspreken van het publiek en de promotie van een merk of product.

Om deze redenen is het hebben en uitvoeren van een contentstrategie voor sociale media erg belangrijk. Een contentstrategie dient de volgende elementen te bevatten:

  • Bestemmingsplannen voor content op verschillende kanalen
  • Nuances en verschillen in doelgroepen
  • Richtlijnen en specificaties per post voor alle kanalen
  • Verantwoordelijke voor posten en betrekken van volgers

Ontvang de laatste updates over modellen, methodes en meer!

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over de sociale media strategie? Heb jij zelf al eens aan de sociale media strategie gewerkt? Waar moet een marketeer volgens jou ernstig rekening mee houden tijdens het voorbereiden en uitvoeren van verschillende marketingcampagnes online? Heb jij tips of opmerkingen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Dutta, S. (2010). What’s your personal social media strategy? Harvard business review, 88(11), 127-30.
  2. Wilson, J., Guinan, P. J., & Parise, S. (2011). What’s your social media strategy?
  3. Bottles, K., & Sherlock, T. (2011). Who should manage your social media strategy. Physician executive, 37(2), 68-72.
  4. Ang, L. (2011). Is SCRM really a good social media strategy? Journal of Database Marketing & Customer Strategy Management, 18(3), 149-153.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2021). Sociale media strategie. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/sociale-media-strategie/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/sociale-media-strategie/”>Toolshero: Sociale media strategie</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4.2 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 5

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Word lid en ontvang onbeperkt toegang

Als lid heb je onbeperkt toegang tot alle artikelen (1000+), templates en meer!

Tagged:

Geef een antwoord