Supply Chain Management

Supply chain management - toolshero

In dit artikel wordt supply chain management praktisch uitgelegd. Na het lezen ervan zal je de basis begrijpen van deze krachtige managementtool.

Wat is supply chain management?

Supply chain management is het beheer van alle activiteiten gerelateerd aan goederen en diensten, van het verwerven van grondstoffen voor het product tot het retour zenden van het product door de consument. De supply chain, de toeleveringsketen, bestaan uit een netwerk van kanalen en verbindingen. Dat netwerk bestaat uit producenten, maar ook uit verwerkers van grondstoffen, transportbedrijven, leveranciers en retailers. Het complete netwerk zorgt ervoor dat producten en diensten bij de klant terecht komen, en bestaat uit een stroom van fysieke producten en informatie.

Supply chain management is heel erg breed en omvat het ontwerpen, plannen, uitvoeren, beheren en bewaken van activiteiten. Het doel van supply chain management is nettowaarde creëren voor de consument, op een zo kosteneffectieve manier mogelijk. Het omvat ook het balanceren van vraag en aanbod door demand planning en het aanleggen en utiliseren van een concurrerende infrastructuur. Het enorme netwerk van personen, bedrijven, technologieën, activiteiten en middelen loopt allemaal door elkaar, en elk onderdeel is cruciaal voor het functioneren van de toeleveringsketen.

Het was Keith Oliver die in 1982 de term supply chain management introduceerde. Keith was werkzaam als consultant bij Booz Allen Hamilton, en deelde de term in een interview met de Financial Times. Jaren later kreeg de term aandacht toen er boeken en artikelen over het onderwerp verschenen.

Supply chain planning is omvangrijk. Het bestaat uit tal van disciplines, verschillende partijen en activiteiten. Dit artikel focust daarom op enkele kernonderdelen.

Inkoop

Elke organisatie koopt materialen, services en andere benodigdheden om de bedrijfsactiviteiten mogelijk te maken en te ondersteunen. De focus bij inkoop is op de totale kosten en de ontwikkeling van duurzame relaties tussen kopers en verkopers (B2B).

Inkoopdoelstellingen

Het perspectief op inkoop is door de jaren heen veel veranderd. Tegenwoordig zijn de algemene inkoopdoelstellingen als volgt:

  • Constante levering van grondstoffen of componenten om een shut-down te voorkomen
  • Minimaliseren van de kosten voor voorraad
  • Kwaliteitsverbetering
  • Leveranciersontwikkeling en netwerken
  • Toegang tot technologie en innovatie
  • Laagste total cost of ownership

Inkoop strategieën

Het ontwerpen van een effectieve inkoopstrategie is een complex proces wat veel analyses voor nodig zijn. Het is een belangrijk onderdeel van supply chain management. Zo moet er eerst vastgesteld worden welke producten en services geproduceerd gaan worden, en of dat intern of extern gaat gebeuren. Daarna is het zaak om een strategisch plan op te stellen waarin duidelijk wordt gemaakt hoe de externe leverancier benaderd gaat worden.

Een organisatie moet zoals aangegeven eerst beslissen of het product intern geproduceerd gaat worden of extern. Lees meer over outsourcing hier. Dit is de eerste belangrijke stap.

Leveranciersselectie

Voor de inkoop van veel producten zijn meerdere leveranciers beschikbaar. Het management van de organisatie die inkoop moet vaststellen wat precies waarde toevoegt voor het bedrijf, in termen van ingekochte producten. De ingekochte producten hebben verschillende risicolevels met betrekking tot leveringszekerheid. Een handige tool voor inkoopstrategieën is de Kraljic Portfolio Purchasing Model.

Productie

Een groot gedeelte van de bedrijven in de supply chain, de toeleveringsketen, is actief in het produceren van producten. Producenten leveren extra waarde door grondstoffen, componenten en onderdelen samen te voegen tot voltooide producten. Het doel is dat de producten voldoen aan de verwachtingen en wensen van de consument. Om dat tot een gestroomlijnd proces te brengen is het noodzakelijk dat alle materialen op de juiste manier bewegen in de supply chain. Ook is het belangrijk dat de kwaliteit goed gewaarborgd blijft.

Just-in-time

Just-in-time (JIT) is een techniek uit supply chain management met als doel om alle ingekochte materialen zo te laten bewegen dat ze op het juiste moment arriveren voordat het transformatieproces begint. Daardoor worden de voorraden van grondstoffen en de voorraden van producten die in productie zijn geminimaliseerd.

Kwaliteitsdimensies

Kwaliteit is iets wat niet makkelijk te meten is. Kwaliteit kan voor verschillende mensen ook iets anders betekenen. Iedereen wil een product van hoge kwaliteit, maar het is onduidelijk wat hoge kwaliteit nou precies is. Kwaliteit wordt normaal gesproken beoordeeld vanuit 8 perspectieven:

  • Prestatie
  • Betrouwbaarheid
  • Levensduur
  • Overeenstemming
  • Kenmerken
  • Anesthetica
  • Onderhoudsgemak
  • Waargenomen kwaliteit

Total Quality Management (TQM)

Omdat kwaliteit in zekere zin subjectief is, maakt kwaliteitsbeheersing een groot deel uit van de activiteiten bij producenten. Ook verschillende expertises maken het kwaliteitsprobleem gecompliceerder. Een marketingmanager zou graag zien dat de levensduur van een product lang is, en dat het er fraai uitziet. De productiemanager wil aan de andere kant graag onderhoudsgemak aan de producten.

Total Quality Management (TQM) is een filosofie en techniek die ervoor zorgt dat de producten de gewenste kwaliteit hebben en voldoen aan de eisen van de consument. Total Quality Management (TQM) heeft als basis dat de klant beslist hoe hoog de kwaliteit moet zijn, en dat die kwaliteit geleverd wordt.

Ontwikkelingen en strategie

Welke producten een producent produceert en hoeveel hangt af van de interne capaciteit van een organisatie en de marketing strategie. Welke producten geproduceerd worden en in welke vorm maakt voor een groot gedeelte uit hoe het productieproces eruit ziet in grote lijnen.

Sommige producenten spenderen een groot bedrag aan het promoten van het merk om zo brand awareness te vergroten. Wanneer een consument het product herkent aan de manier waarop het geproduceerd is wordt dat brand power genoemd.

Planning

Het dominante thema in supply chain management is dat alle activiteiten geïntegreerd moeten worden. Die ongelofelijke grote puzzel wordt opgelost door alle onderdelen individueel te plannen en samen te voegen.

Supply chain planning

De agenda met alle supply chain activiteiten gecombineerd zou een dik boek worden wanneer deze samengevoegd zouden worden. De belangrijkste elementen op het gebied van planning zijn de volgende:

  • Planning op het gebied van vraag naar producten
  • Voorraadplanning
  • Productieplanning
  • Logistieke planning

S&OP planning

Supply & Operations Planning (S&OP) is een complex proces waarbij vraag en aanbod technisch vergeleken worden. Operations gaat over alles wat met productie te maken heeft, en sales is alles wat met vraag en verkoop te maken heeft. De verkoopafdeling heeft andere wensen dan de productiemanager. De salesmanager heeft targets, en is waarschijnlijk bij de strategie betrokken door het hogere management. De productiemanager heeft aan de andere kant alleen de middelen die hij tot zijn beschikking heeft, en moet daarmee aan de eis van operations voldoen. Een tool die vaak gebruikt wordt bij S&OP planning is de gebalanceerde scorecard. Daarmee worden zowel de operationele als financiële prestaties bijgehouden en geanalyseerd.

Prognoses

Verkoopprognoses bepaalt voor een groot deel wat er geproduceerd wordt en in welke volumes. Effectieve logistiek draait om het matchen van de producteisen van de consument en de interne capaciteiten van de producent. Consumenteneisen nemen in aantal toe in termen van service, kwaliteit en de variatie in producten.

Er zijn drie aspecten die belangrijk zijn in het doen van prognoses:

  • Co-operationele planning zorgt ervoor dat de juiste partijen elkaar vinden
  • Planning van vereisten met betrekking tot voorraad en het aanvullen van producten
  • Voorraadmanagement

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over supply chain management? Kun jij gebruik maken van de tools aangeboden in dit artikel? Wat zijn volgens jou nog belangrijke elementen van de supply chain die niet in het artikel zijn opgenomen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook, LinkedIn, Twitter en Youtube.

Meer informatie

  1. Mentzer, J. T., DeWitt, W., Keebler, J. S., Min, S., Nix, N. W., Smith, C. D., & Zacharia, Z. G. (2001). Defining supply chain management. Journal of Business logistics, 22(2), 1-25.
  2. Buurman, J. (2002). Supply chain logistics management. McGraw-Hill.
  3. Lambert, D. M., & Cooper, M. C. (2000). Issues in supply chain management. Industrial marketing management, 29(1), 65-83.
  4. Lambert, D. M., Cooper, M. C., & Pagh, J. D. (1998). Supply chain management: implementation issues and research opportunities. The international journal of logistics management, 9(2), 1-20.
  5. Vollmann, T. E. (2005). Manufacturing planning and control for supply chain management.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2019). Supply chain management. Retrieved [insert date] from toolshero: https://www.toolshero.nl/management-modellen/supply-chain-management/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/management-modellen/supply-chain-management/”>toolshero: Supply chain management</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Ben Janse
About the Author

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *