Outsourcing: de uitleg en betekenis

Outsourcing - toolshero

Outsourcing: in dit artikel wordt outsourcing praktisch uitgelegd. Naast de uitleg wat dit concept is, wordt uitgelegd waarom je dit kan doen, het verschil van outsourcing en offshoring, een praktische outsource beslismatrix. we sluiten het artikel af met de voordelen van dit concept. Veel leesplezier!

Wat is outsourcing? De betekenis

De term outsourcing, of uitbesteding, omvat het inhuren van een (derde) partij buiten de organisatie om geplande activiteiten uit te voeren zoals goederen produceren of anderszins diensten te verlenen.

Vaak gaat outsourcing gepaard met een zakelijke overeenkomst met daarin alle verantwoordelijkheden van beide partijen.

Gratis e-book bij Toolshero

Een belangrijke vraag bij veel bedrijven is of outsourcing kostenbesparend zal zijn, of dat het economisch aantrekkelijker is om iets zelf te produceren of uit te voeren. De kosten zijn van groot belang in de beslissing om iets al dan niet uit te besteden.

Omdat veel andere partijen goedkoper diensten kunnen leveren of producten kunnen produceren is outsourcing van toepassing op een breed scala van activiteiten.

De meest voorkomende uitbestede werkzaamheden zijn: klantenservice, productie, backoffice, IT diensten en Human Resource Management (HRM).

Outsourcing wordt ook wel Business Process Outsourcing genoemd. Deze term werd voor het eerst voorgesteld als een bedrijfsstrategie, of een onderdeel daarvan, in 1989.

Het werd snel aangenomen en werd een integraal onderdeel in de bedrijfseconomie. Over outsourcing is veel controversie geweest. Outsourcing wordt ook wel offshore outsourcing genoemd als werkzaamheden naar goedkopere arbeidslanden worden verplaatst.

Voorstanders claimen dat uitbesteding een kans is voor organisaties om middelen toe te wijzen op de manier waarop zij het effectiefst zijn. Tegenstanders hebben als argument dat outsourcing het verlies van binnenlandse banen heeft gestimuleerd in sommige landen.

Waarom outsourcing?

Het outsourcen van bedrijfsactiviteiten is een efficiënt en effectief proces waarmee beide partijen op de meeste effectieve manier hun middelen kunnen inzetten. Het is ook een duurzaam proces.

Het helpt organisaties om hun doelstellingen te behalen door enerzijds kosten te verlagen en anderzijds de productiviteit op te schroeven. Op macro-gebied heeft outsourcen als voordeel dat het bijdraagt aan de lokale economie van het gastland waarin geproduceerd wordt op verzoek van een ander bedrijf.

Outsourcen heeft ook persoonlijke voordelen. Het kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat een jonge werknemer uit India de kans krijgt om te werken voor een groot Amerikaans of Europees bedrijf. Op die manier komt talent sneller naar boven dan voorheen, en kunnen die talenten ook weer op de meest effectieve manier ingezet worden.

Door bepaalde processen te outsourcen naar het buitenland staan bedrijven ook minder bloot aan volatiliteit van de munteenheid en onzekerheden in het thuisland.

Outsourcing versus offshoring

Outsourcing en offshoring worden vaak door elkaar gehaald. Hoewel het beide strategieën zijn, zijn ze compleet verschillend van elkaar.

Outsourcing gaat over het delegeren van bedrijfsprocessen en andere activiteiten naar een andere organisatie. Dat wordt gedaan om bijvoorbeeld te focussen op de kernbedrijfsactiviteiten, of lagere kosten te realiseren.

Offshoring aan de andere kant is wanneer organisaties bepaalde bedrijfsprocessen verhuizen naar het buitenland. Dat wordt vaak gedaan om voordeel te behalen van de lagere kosten.

De uitgevoerde bedrijfsprocessen bij offshoring worden uitgevoerd door de organisatie zelf in het buitenland, en bij outsourcing neemt een andere organisatie die taak op de schouders.

Outsource beslismatrix

De keuze om een proces of activiteit al dan niet uit te besteden is een belangrijke en kan verregaande effecten hebben op de prestaties van een bedrijf.

Elke beslissing moet het bedrijf ten goede komen, en dus wordt niet ligt getild aan deze beslissing. De outsource beslismatrix helpt bij het maken van de juiste beslissing.

Twee criteria

Bij het beoordelen van een situatie waarin mogelijk business activiteiten uitbesteed kunnen worden is het belangrijk om de hieronder weergegeven matrix in overweging te nemen. In de matrix zijn twee elementen van belang die van toepassing zijn op de beslissing.

Ten eerste is er de belangrijkheid van de activiteit. Is het een activiteit die de organisatie een strategisch of concurrentievoordeel biedt? Of is het een routine activiteit? Dit criterium staat weergegeven op de verticale as.

Het tweede criterium is terug te vinden op de horizontale as en laat de gebruikers zich afvragen hoeveel impact de activiteit heeft op de dagelijkse activiteiten van het bedrijf. Met andere woorden, gaat de uitbesteding nadelig zijn voor het soepel lopen van de organisatie?

Outsourcing matrix - Toolshero

Figuur 1- De outsource beslismatrix


Gebaseerd op de twee criteria wordt de beste keuze zichtbaar op de outsource beslismatrix. Normaal gesproken kan een organisatie in een situatie waarin deze keuze voorligt de volgende vier keuzes maken:

Strategic Alliance

De activiteiten die hieronder vallen zijn strategisch belangrijk, maar dragen weinig bij aan de interne prestaties van de organisatie.

Het is wel belangrijk om altijd toegang tot deze activiteiten te hebben, maar het is geen cruciaal onderdeel van het bedrijf en dus kunnen deze activiteiten uitbesteed worden naar een betrouwbare partner.

Behoud Activity

De activiteiten die hieronder vallen zijn strategisch belangrijk en dragen veel bij aan de prestaties van een bedrijf.

Het is dus een cruciale activiteit die rechtstreeks impact heeft op zowel de prestaties als de organisatorische flow. Deze activiteiten moeten eigen gemaakt worden, binnenshuis, om zo volledige controle te behouden.

Verwijder Activity

Activiteiten in dit kwadrant zijn niet belangrijk voor de organisatorische prestaties, bieden geen concurrentievoordeel, en dragen weinig bij aan de werkprocessen. Deze activiteiten kunnen indien mogelijk geëlimineerd worden om zo tot een kostenbesparing te komen.

Outsource Activity

Deze activiteiten zijn belangrijk voor de organisatorische prestaties, maar zijn strategisch minder belangrijk. Dat betekent dat de organisatie moet overwegen om deze uit te besteden.

Voordelen outsourcing

Veel bedrijven gebruiken outsourcing als een strategische manier om een sterk concurrentievoordeel te behalen.

In dat geval worden de partijen waaraan uitbesteed wordt gezien als strategische partners in plaats van alleen een contractuele verbintenis. Ook voor bedrijven die outsourcing niet als strategie hebben, maar wel bepaalde activiteiten uitbesteden biedt outsourcing verschillende voordelen:

  • Reduceren van kosten en verhogen van controle
  • Behouden en verbeteren van focus op sleutelactiviteiten
  • Scout talenten
  • Reduceren en delen risico’s
  • Efficiënter toewijzen van middelen
  • Toegankelijker maken van andere middelen
  • Toegang tot nieuwe markten
  • Omarm betere productiviteit
  • Verschaft belangrijke feedback (klantenservice)
  • Flexibiliteit

Word lid van Toolshero

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over outsourcing? Wat zijn volgens jou voor- en nadelen van het uitbesteden van bepaalde dingen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Quinn, J. B., & Hilmer, F. G. (1994). Strategic outsourcing. MIT Sloan Management Review, 35(4), 43.
  2. Feenstra, R. C., & Hanson, G. H. (1996). Globalization, outsourcing, and wage inequality (No. w5424). National Bureau of Economic Research.
  3. Lacity, M. C., & Hirschheim, R. (1993). The information systems outsourcing bandwagon. Sloan management review, 35, 73-73.
  4. Chow, R., Golle, P., Jakobsson, M., Shi, E., Staddon, J., Masuoka, R., & Molina, J. (2009, November). Controlling data in the cloud: outsourcing computation without outsourcing control. In Proceedings of the 2009 ACM workshop on Cloud computing security (pp. 85-90). ACM.
  5. Grossman, G. M., & Helpman, E. (2005). Outsourcing in a global economy. The Review of Economic Studies, 72(1), 135-159.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2019). Outsourcing. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/management-modellen/outsourcing/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 29/07/2019 | Laatste update: 18/11/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/management-modellen/outsourcing/”>Toolshero: Outsourcing</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 11

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Ben Janse
Article by:

Ben Janse

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Tags:

Geef een reactie