FAB analyse: de uitleg plus voorbeelden

FAB analyse - Toolshero

FAB analyse: in dit artikel wordt de FAB analyse praktisch uitgelegd. Het artikel begint met de definitie van het acroniem FAB, gevolgd door redenen waarom deze techniek bruikbaar is voor veel marketeers. Ook vind je een gedetailleerde uitleg van alle elementen uit de analyse. Veel leesplezier!

Wat is een FAB analyse?

Een FAB analyse is een model dat gebruikt wordt bij het definiëren en uitwerken van een product, dienst of ontwerp. De naam FAB is een acroniem van de volgende elementen:

  • Features (functies)
  • Advantages (kenmerkende voordelen)
  • Benefits (subjectieve voordelen)
FAB analyse model - Toolshero

Figuur 1 – FAB analyse model

Gratis e-book bij Toolshero

Verschil tussen advantages en benefits

Advantages en benefits lijken dezelfde betekenis te hebben. Toch is er een klein verschil. Advantages (voordelen) verklaren het belang van een kenmerk van een product en hoe het een bepaald probleem wegneemt van de gebruiker. Dit kan op een concrete en meetbare manier worden uitgelegd.

Benefits (voordelen) zijn meer subjectief en appelleren aan de emoties of pijnen van de gebruiker. Het model laat marketing teams nadenken over de functies en voordelen van een product of dienst, voornamelijk om het verschil met de producten van de concurrent te begrijpen. Het gebruik van deze methode zorgt ervoor dat de essentie van een product duidelijk begrepen wordt. Dit helpt de organisatie om het product goed te positioneren in de markt. Het resultaat van een FAB analyse is een zogenaamde FAB statement.

Een overzicht

De FAB analyse dient als hulpmiddel voor marktonderzoek. Het zorgt ervoor dat bedrijven erachter komen welke productaspecten benadrukt moeten worden voor een goede positionering. Dat betekent dat de aandacht van de klant effectief wordt getrokken in een hevig concurrerende omgeving.

Features (functies)

De functies en eigenschappen van een product zijn essentieel in de besluitvorming van een klant om het product al dan niet te kopen. De kenmerken van een product zijn gemakkelijk waarneembaar. Het zijn bijvoorbeeld fysieke kenmerken zoals de grootte en de kleur.
Functies zijn belangrijk voor de impact die het product heeft in het dagelijkse leven van de klant. Functies onderscheiden het ene product van het andere. Voordelen en functies zijn soms nauw verbonden. Het feit dat een product bepaalde functies heeft, kan een voordeel zijn ten opzichte van een ander product.

Advantages (kenmerkende voordelen)

Advantages zijn factoren die een product beter maken dan de producten van de concurrenten. Deze voordelen zijn beschrijvend en niet concreet. Dat betekent dat ze niet precies vertellen hoe het product het leven van de klant zal beïnvloeden. Een grote bank is bijvoorbeeld voordelig voor een klant die een groot meubelstuk zoekt voor een grote woonkamer. Waar het een voordeel is voor de klant met een grote woonkamer, is het een nadeel voor de klant die een kleinere bank zoekt voor een kleinere kamer.

Dit type voordeel biedt een getailleerde beschrijving van de kenmerken van een product. Het geeft de klant een beter begrip van de kenmerken van het product. Deze voordelen zijn afhankelijk van de omstandigheden.

Benefits (subjectieve voordelen)

Deze voordelen (benefits) geven de waarde van een product weer voor de klant, zoals het gebruik van materialen van hoge kwaliteit die lang meegaan. Het is de belangrijkste reden waarom een klant het product verkiest boven het product van de concurrent. Naarmate het bedrijf ontwikkeld en groeit, moet het bedrijf de klanten en hun beweegredenen blijven volgen.

Sommige klanten kopen een product puur op de kenmerken en de advantages. Biedt het product meer extra benefits, dan zullen ze geneigd zijn om terug te komen om hetzelfde product opnieuw te kopen.

FAB analyse voorbeeld: kinderkleding

Overweeg het onderstaande voorbeeld van een korte FAB analyse voor een nieuw kledingmerk voor kinderen.
Een FAB statement kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

  • Features: biologisch geteeld katoen, zonder bleekmiddel en niet-toxische bedrukking
  • Advantages: goede pasvorm, naadloos, hypoallergeen en geschikt voor herhaaldelijk wassen
  • Benefits: duurzaam, kwalitatief hoogstaand en slijtage-resistent

FAB analyse voorbeeld: softwareapplicatie

Een FAB statement voor nieuw ontwikkelde software:

  • Features: applicatie stelt teamleden in staat om te communiceren via SMS, videobellen of spraakopnames, en integratie met andere applicaties is mogelijk
  • Advantages: veilig in gebruik, toegankelijk en simpel te updaten
  • Benefits: stroomlijnt communicatie en ‘error-proof’

Tips voor een FAB analyse maken

Het schrijven van een FAB statement is voor veel marketeers moeilijk. Complexiteit kan deels worden weggenomen als accurate data beschikbaar is waarop het statement gebaseerd kan worden. De sleutel tot

het schrijven van een goed statement is daarom het verkrijgen van klantinzichten door middel van vragenlijsten, interviews en andere methoden voor dataverzameling. Hiermee kunnen de behoeften en beweegredenen van de klanten precies in kaart worden gebracht. Zodra deze gegevens verkregen zijn, kan de marketeer zich focussen op het schrijven van het FAB statement.

Word lid van Toolshero

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? HHerken jij de uitleg over de FAB analyse? Gebruik jij deze of een vergelijkbare tool voor het positioneren van een merk waar jij aan werkt? Welke andere branding en positioneringstools ken jij? Heb jij tips of opmerkingen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. De Ruyter, K., & Scholl, N. (1998). Positioning qualitative market research: reflections from theory and practice. Qualitative market research: An international journal, 1(1), 7-14.
  2. Kostelijk, E., & Alsem, K. J. (2020). Brand positioning: Connecting marketing strategy and communications. Routledge.
  3. Rodgers, P., & Milton, A. (2011). Product design. Laurence King.
  4. Yu Xie, H., & Boggs, D. J. (2006). Corporate branding versus product branding in emerging markets: A conceptual framework. Marketing intelligence & planning, 24(4), 347-364.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2023). FAB analyse. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/fab-analyse/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 18/04/2023 | Laatste update: 18/04/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/fab-analyse/”>Toolshero: FAB analyse</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Ben Janse
Article by:

Ben Janse

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Tags:

Geef een reactie