Single loop en double loop leren van Argyris en Schön
Single double loop leren: in dit artikel wordt het single double loop leren van Chris Argyris en Donald Schön praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige tool voor veranderingsmanagement en gedragsverandering. Veel plezier met lezen!
Single loop en double loop leren, de drie niveaus
Veranderingen binnen een organisatie worden niet altijd als positief ervaren. Medewerkers zien er niet altijd het nut van in en tonen weerstand om van oude tradities af te wijken.
Double loop leren is volgens Chris Argyris (psycholoog) en Donald Schön (filosoof) daarom noodzakelijk, waardoor de organisatie en haar medewerkers meer inzicht krijgt in de oorzaak van problemen en de effectieve manier van oplossen.
Chris Argyris en Donald Schön onderscheiden drie niveaus van leren binnen organisaties:
1. Single loop leren
Deze vorm van leren richt zich eenzijdig op het oplossen van toenemende veranderingen en de daardoor ontstane problemen. Er wordt echter aan de vraag voorbij gegaan, wat de daadwerkelijke oorzaak van het probleem is.
2. Double loop leren
Bij deze vorm van leren wordt er dieper op de oorzaak van het probleem ingegaan en wordt aan de hand van feedback gekeken naar het handelen in het verleden. Wat waren de overwegingen van management en medewerkers om op een bepaalde manier te werken? Wat was hier goed aan en wat kon beter?
3. Deutero leren
Hierin wordt een combinatie van 1 en 2 gemaakt met als doel nog beter en bewuster te leren. Men leert van fouten uit heden en verleden en men moet in staat zijn dit toe te geven.
Het belang van medewerkers
Medewerkers zijn van groot belang in het leren binnen een organisatie. Volgens Chris Argyris en Donald Schön zijn de bouwstenen van een organisatie en brengen zij het geheugen in kaart.
Er bestaat volgens hen een kloof tussen wat medewerkers zeggen wat ze willen doen (intentie theorie) en wat ze daadwerkelijk doen (theorie in gebruik). Dit concept is nuttig voor het begrijpen van menselijk gedrag, wanneer er sprake is van veranderingsprocessen.
Bij het single loop leren worden medewerkers van veranderingen op de hoogte gebracht via orders, memo´s en richtlijnen van hogerhand. Helaas leidt dit vaak tot cynisme, demotivatie en defensieve houding, wat weer leidt tot verminderde coöperatie.
Single loop en double loop leren en effectief veranderen
Bij het double loop leren worden eerdere strategieën, doelstellingen, regels en procedures ter discussie gesteld en weegt de mening van medewerkers zwaar.
Kaders worden losgelaten en er wordt bewust gezocht naar verrassende, paradoxale oplossingen.
Om effectief veranderingen door te voeren, doet een organisatie er goed aan om zich meer te richten op double loop leren, waarbij de meningen en theorieën van medewerkers serieus worden meegenomen in het doorvoeren van nieuwe concepten, afspraken en werkomschrijvingen. Behalve dat medewerkers meer respect naar elkaar krijgen, zullen zij zich ook loyaler opstellen naar de lerende organisatie.
Nu is het jouw beurt
Wat denk jij? Wat is jouw ervaring met de toepassing van het Single double loop leren? Herken het bovenstaande of heb je aanvullingen? Wat zijn volgens jou andere succesfactoren die bij kunnen dragen aan goed inzicht verkrijgen in de oorzaak van problemen en deze effectief oplossen?
Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.
Meer informatie
- Argyris, C. (1977). Organizational learning and management information systems. Accounting, Organizations and Society, 2(2), 113-123.
- Argyris, C. (1976). Single-loop and double-loop models in research on decision making. Administrative science quarterly, 363-375.
- Argyris, C. & Schön, D. A. (1978). Organizational learning: A theory of action perspective. Addison-Wesley.
- Greenwood, J. (1998). The role of reflection in single and double loop learning. Journal of advanced nursing, 27(5), 1048-1053.
- Kim, D. H. (1998). The link between individual and organizational learning. The strategic management of intellectual capital, 41-62.
Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2012). Single loop en double loop leren (Argyris en Schon). Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/verandermanagement/single-double-loop-leren/
Oorspronkelijke publicatiedatum: 21/07/2012 | Laatste update: 29/02/2024
Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/verandermanagement/single-double-loop-leren/”>Toolshero: Single loop en double loop leren (Argyris en Schon)</a>