Single loop en double loop leren van Argyris en Schön

Single double loop learning - Toolshero

Single double loop leren: in dit artikel wordt het single double loop leren van Chris Argyris en Donald Schön praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige tool voor veranderingsmanagement en gedragsverandering. Veel plezier met lezen!

Single loop en double loop leren, de drie niveaus

Veranderingen binnen een organisatie worden niet altijd als positief ervaren. Medewerkers zien er niet altijd het nut van in en tonen weerstand om van oude tradities af te wijken.

Double loop leren is volgens Chris Argyris (psycholoog) en Donald Schön (filosoof) daarom noodzakelijk, waardoor de organisatie en haar medewerkers meer inzicht krijgt in de oorzaak van problemen en de effectieve manier van oplossen.

Single double loop leren van Argyris en Schon - toolshero

Figuur 1 – Single and Double Loop Learning Cycle (Argyris en Schon)

Chris Argyris en Donald Schön onderscheiden drie niveaus van leren binnen organisaties:

1. Single loop leren

Deze vorm van leren richt zich eenzijdig op het oplossen van toenemende veranderingen en de daardoor ontstane problemen. Er wordt echter aan de vraag voorbij gegaan, wat de daadwerkelijke oorzaak van het probleem is.

2. Double loop leren

Bij deze vorm van leren wordt er dieper op de oorzaak van het probleem ingegaan en wordt aan de hand van feedback gekeken naar het handelen in het verleden. Wat waren de overwegingen van management en medewerkers om op een bepaalde manier te werken? Wat was hier goed aan en wat kon beter?

3. Deutero leren

Hierin wordt een combinatie van 1 en 2 gemaakt met als doel nog beter en bewuster te leren. Men leert van fouten uit heden en verleden en men moet in staat zijn dit toe te geven.

Het belang van medewerkers

Medewerkers zijn van groot belang in het leren binnen een organisatie. Volgens Chris Argyris en Donald Schön zijn de bouwstenen van een organisatie en brengen zij het geheugen in kaart.

Er bestaat volgens hen een kloof tussen wat medewerkers zeggen wat ze willen doen (intentie theorie) en wat ze daadwerkelijk doen (theorie in gebruik). Dit concept is nuttig voor het begrijpen van menselijk gedrag, wanneer er sprake is van veranderingsprocessen.

Bij het single loop leren worden medewerkers van veranderingen op de hoogte gebracht via orders, memo´s en richtlijnen van hogerhand. Helaas leidt dit vaak tot cynisme, demotivatie en defensieve houding, wat weer leidt tot verminderde coöperatie.

Single loop en double loop leren en effectief veranderen

Bij het double loop leren worden eerdere strategieën, doelstellingen, regels en procedures ter discussie gesteld en weegt de mening van medewerkers zwaar.

Kaders worden losgelaten en er wordt bewust gezocht naar verrassende, paradoxale oplossingen.

Om effectief veranderingen door te voeren, doet een organisatie er goed aan om zich meer te richten op double loop leren, waarbij de meningen en theorieën van medewerkers serieus worden meegenomen in het doorvoeren van nieuwe concepten, afspraken en werkomschrijvingen. Behalve dat medewerkers meer respect naar elkaar krijgen, zullen zij zich ook loyaler opstellen naar de lerende organisatie.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Wat is jouw ervaring met de toepassing van het Single double loop leren? Herken het bovenstaande of heb je aanvullingen? Wat zijn volgens jou andere succesfactoren die bij kunnen dragen aan goed inzicht verkrijgen in de oorzaak van problemen en deze effectief oplossen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Argyris, C. (1977). Organizational learning and management information systems. Accounting, Organizations and Society, 2(2), 113-123.
  2. Argyris, C. (1976). Single-loop and double-loop models in research on decision making. Administrative science quarterly, 363-375.
  3. Argyris, C. & Schön, D. A. (1978). Organizational learning: A theory of action perspective. Addison-Wesley.
  4. Greenwood, J. (1998). The role of reflection in single and double loop learning. Journal of advanced nursing, 27(5), 1048-1053.
  5. Kim, D. H. (1998). The link between individual and organizational learning. The strategic management of intellectual capital, 41-62.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2012). Single loop en double loop leren (Argyris en Schon). Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/verandermanagement/single-double-loop-leren/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 21/07/2012 | Laatste update: 29/02/2024

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/verandermanagement/single-double-loop-leren/”>Toolshero: Single loop en double loop leren (Argyris en Schon)</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 13

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Vincent van Vliet
Artikel door:

Vincent van Vliet

Vincent van Vliet is oprichter van Toolshero en verantwoordelijk voor de content en release management. Samen met het team bepaalt hij de strategie en beheert de content planning, marktintroducties, klantervaring en beleidsontwikkeling onderdelen van het bedrijf.

Tags:

Geef een reactie