Action Research van Kurt Lewin

0
1376
Action research van Kurt Lewin - ToolsHero

In dit artikel wordt het concept Action Research van Kurt Lewin praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige verandermanagement tool.

Inleiding

De Duits-Amerikaanse professor Kurt Lewin, hield zich voornamelijk met kinderpsychologie bezig.

Hij werd bekend door de Gestaltpsychologie en in 1951 deed hij baanbrekend onderzoek naar een manier om het gedrag van mensen te veranderen in de richting van democratische waarden en leiderschap.

Daarmee was hij grondlegger van Action Research, ook wel actieonderzoek genoemd.

Wat is Action Research?

Action Research van Kurt Lewin is een onderzoeksmethode, waarbij de onderzoeker ingrijpt in en tijdens het onderzoek.

Dat dient twee doelen: enerzijds is dat volgens Lewin een middel om te komen tot positieve verandering en anderzijds worden hierdoor kennis en theorie gegenereerd.

Het is daarbij belangrijk dat de onderzoeker zichzelf opstelt als een ‘sociaal verander-expert’ die medewerkers helpt en stimuleert om hun gedrag te veranderen in de richting van democratische waarden en leiderschap.

Een samenwerking tussen fundamenteel- en toegepast onderzoek is daarbij essentieel. Volgens Kurt Lewin komt wetenschappelijke kennis het best tot stand door samenwerking van de onderzoeker (academicus) en de mensen uit het veld (praktijkmensen).

Ingrijpen

Behalve dat sociale systemen bij actieonderzoek onderzocht worden, gaat het vooral om het oplossen van problemen om zo tot sociale verandering te komen.

Tijdens het actieonderzoek wordt er niet alleen geobserveerd en geïnterpreteerd door de onderzoeker, maar neemt hij ook actief deel aan het proces. Daardoor kan hij beter en sneller ingrijpen en een verandering teweeg te brengen.

Groot voordeel is, dat hij op die manier beter inzicht in de problematiek heeft. Door nauwe samenwerking met het veld, wordt het inzicht van zowel de onderzoeker als de mensen uit het veld vergroot. Gedurende actieonderzoek kan de nadruk liggen op de actie, de handelingen of het onderzoek zelf.

Action Research van Kurt Lewin - ToolsHero

Voorwaarden voor Action Research

Voor een goede kans van slagen, stelde Kurt Lewin een aantal voorwaarden waaraan actieonderzoek moet voldoen:

  • het onderzoek moet probleemgericht zijn
  • de medewerker (cliënt) moet centraal staan
  • de huidige situatie (status quo) moet worden meegenomen in de discussie
  • het onderzoek moet empirisch toetsbare uitspraken opleveren (directe en indirecte waarnemingen)
  • uitspraken en bevindingen moeten systematisch in een bruikbare theorie passen

Cyclische benadering

Veranderingen volgens het Action Research Lewin model hebben het karakter van een uitzondering, waarbij stabiliteit (Freeze) de norm is, verandering de afwijking van die norm en het aanpassen van gedrag (Unfreezing) hierop een reactie is.

Action Research is een cyclisch proces van verandering wat gekoppeld is aan zijn change model.

In de unfreezing fase vindt een periode van probleembesef plaats (Planning), in de change-fase worden nieuwe vormen van gedrag uitgeprobeerd (Actie) en in de refreezing-fase wordt dit nieuwe gedrag versterkt en na verloop van tijd een gewoonte (Resultaten).

In de praktijk

Action Research is een vorm van collectief zelfreflectie onderzoek, uitgevoerd door deelnemers in sociale situaties zoals medewerkers binnen een organisatie.

Door het onderzoek zijn ze in staat om hun eigen sociale en/of educatieve vaardigheden in kaart te brengen, te analyseren en te verbeteren.

Onderzoek waar alleen maar theorieën uit voorkomen, volstaat niet volgens Kurt Lewin.

Het gaat om de praktijk en doelgerichte aanpak, waarbij planning, actie en opgeleverde feiten (fact-finding) tot een goed en bevredigend resultaat leiden en inzicht geeft bij de deelnemers.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Ben je bekend met Action Research? Zo ja, hoe pas jij dit toe? Zo niet, welke nieuwe inzichten heeft het je gebracht? Wat zijn volgens jou succesfactoren die kunnen bijdragen aan een goede toepassing van Action Research?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook en Twitter.

Meer informatie

  1. Coghlan, D. & Brannick, T. (2014). Doing Action Research in Your Own Organization. Sage Publications Ltd.
  2. Dickens, L., & Watkins, K. (1999). Action research: rethinking Lewin. Management Learning, 30(2), 127-140.
  3. Lewin, K., & Gold, M. E. (1999). Group decision and social change.
  4. Lewin, K. (1946). Action research and minority problems, in: G.W. Lewin (Ed) (1948) Resolving Social conflict. Harper & Row, London.

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2013. Action Research (Lewin). Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/verandermanagement/action-research-lewin/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/verandermanagement/action-research-lewin/”>ToolsHero: Action Research (Lewin)</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

1 / 5 (1 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here