Brand leadership: de uitleg

Brand leadership - toolshero

Brand leadership: in dit artikel wordt brand leadership oftwel merkleiderschap praktisch uitgelegd. Dit artikel bevat de algemene definitie van brand leadership, voorbeelden, voordelen en tips. Na het lezen ervan zal je de basis begrijpen van deze krachtige marketing tool. Veel leesplezier!

Wat is brand leadership? Uitleg en definitie

Brand leadership / merkleiderschap gaat over de technieken en strategieën die organisaties gebruiken om met een product of service de markt aan te voeren.

Normaal gesproken is de brand leader een product of service die het vaakst verkocht en herkend wordt in een bepaald marktsegment.

Gratis e-book bij Toolshero

Een sterk merk is een cruciale strategische en financiële indicatie voor de gezondheid van elke organisatie. Het kan jaren duren voordat een organisatie een sterke merkidentiteit heeft opgebouwd, en een strategie ontwikkeld heeft waarmee de concurrentie het moeilijk gemaakt kan worden.

Differentiatie, door middel van een concurrentievoordeel, is de meest effectieve manier om de impact van een merk te vergroten en de winstgevendheid van het merk te maximaliseren.

Toonaangevende merken worden als zodoende geïdentificeerd als ze relevant, uniek en meeslepend zijn. Deze merken stimuleren klantloyaliteit en stellen de organisatie in staat om een hogere prijs in rekening te brengen dan de concurrenten.

De organisaties achter deze toonaangevende merken onderhandelen met zakenpartners om zo de onderhandelingspositie te versterken, en nemen maatregelen om makkelijker getalenteerde medewerkers aan te trekken en te behouden.

Brand leadership biedt organisatie een duidelijk strategische koers voor toekomstige groei, gepusht door merken met bovengemiddelde financiële prestaties en een marktwaarde die groter is dan de boekwaarde.

Merkidentiteit

De identiteit van een merk verwijst naar zichtbare elementen van een merk die het merk identificeren en onderscheiden in de hersenen van de consument.

De merkidentiteit is een cruciaal onderdeel in brand leadership; zonder een krachtige merkidentiteit wordt een merk geen leider in het segment.

Merkidentiteit wordt gevormd door de boodschap die de consument ontvangt van een product of service. Dat moet een consistente boodschap zijn die bij het publiek een vertrouwensband creëert.

Deze consistentie is noodzakelijk om de identiteit van een merk te behouden.

Branding is het grote plaatje, en een krachtige merkidentiteit is een onderdeel van brand leadership.

Als er bij een straatonderzoek aan random mensen gevraagd wordt waar ze aan denken bij een gele M, dan is de kans groot dat McDonalds vaak tussen de antwoorden zit. Dat is waar een merkidentiteit op neerkomt.

Waardepropositie

Of een product of service merkleider wordt in het segment hangt niet af van zichtbare elementen zoals verpakkingen, websites, kleding of geprinte materialen zoals flyers, al zijn deze wel belangrijk.

De potentie of een product het in zich heeft op merkleider te worden zit hem voor een groot deel in de waarde propositie die het product en het bedrijf aan de klanten biedt.

Een waarde propositie is in essentie de waarde die een bedrijf biedt aan klanten als zij ervoor kiezen om een product of service te kopen.

De waarde propositie kan gedefinieerd worden als een intentieverklaring of een statement die het merk aan consumenten verstrekt door hen op de hoogte te brengen waar het bedrijf voor staat, hoe zij werken en waarom de consument bij het bedrijf zaken moet doen, en niet bij de concurrent.

De reden waarom een consument bij organisatie X koopt, en niet bij organisatie Y heet differentiatie. Organisatie X biedt de consument namelijk iets wat organisatie Y niet biedt. Differentiatie is een van Michael Portner’s Generic Strategies.

Een waarde propositie kan van toepassing zijn op een product, een service, maar ook op de hele organisatie of een gedeelte daarvan. In brand leadership is het leidende merk vaak het merk die de meeste waarde biedt aan de consument.

Brand Management Cursus: Build Successful Long Lasting Brands  

Brand leadership: tips voor het worden van een merkleider

Het opbouwen van sterk product, brand leadership, wordt het best bereikt door een reputatie te ontwikkelen die bekend staat om kennis en waarde. Het worden van merkleider in een marktsegment kost veel tijd en inspanning.

Een manier om met een merk naar de top te gaan is het participeren op publieke evenementen waar het publiek duidelijk gemaakt wordt wat een bepaald merk zo uniek en waardevol maakt.

Vaak wordt dit gedaan op publieke evenementen zoals workshops en conferenties. Het is belangrijk dat dit gedaan wordt in een omgeving waar het merk herkend wordt, het moet industrie relevant zijn.

Brand leadership draait ook om het creëren van een community. Over het algemeen houdt het publiek van een merk dat iets geeft aan een community, een gevoel van samenhorigheid.

Het makkelijkst wordt een nieuwe community opgebouwd in niche markten.

Ook in het bouwen van een community draait het om de waarde propositie. Het delen van kennis in bijvoorbeeld een blog of in contact blijven met de klanten via sociale media zijn effectieve manieren om een community op te bouwen.

Een belangrijke tip bij het opbouwen van een merk is om niet te bescheiden te zijn. Waar bescheidenheid bij individuele personen een goed eigenschap is, is het bij een merk van belang dat de waarde van het merk erkend wordt bij het grote publiek.

Als een start-up beloond wordt met een ondernemerschapsprijs, dan moet dit verzonden worden naar mediabronnen via persberichten. Ook moet de prijs dan sierlijk in ontvangst genomen worden, het is tenslotte publiciteit.

Voordelen van sterk brand leadership

Het genieten van een positie hoog in het marktsegment brengt veel voordelen met zich mee voor een organisatie.

Bewustzijn en herkenning

Een merkleider heeft als kracht dat het bij veel mensen zo bekend is, dat er automatisch aan een merk gedacht wordt bij het zien van een bepaald symbool of woord.

Het betekent ook dat wanneer een klant op zoek is voor een bepaald product of service, hij automatisch aan een specifieke organisatie denkt. Over het algemeen kiest een consument makkelijker een product of service waar hij bekend mee is.

Klantloyaliteit en Brand leadership

De herkenning van een merk en de waarde die een product biedt zorgt voor een verhoogde klantloyaliteitslevel. Klanten zijn gehecht aan merken die hun waardes delen.

Klantloyaliteit kan zeer sterk zijn en een mensenleven duren. Soms wordt het zelfs doorgegeven aan volgende generaties.

Marktaandeel & introductie nieuwe producten

Het hebben van een sterk merk en een hoge positie in het merksegment heeft ook als voordeel dat het makkelijker en goedkoper is om een nieuw product te testen en lanceren.

Als klanten loyaal zijn en de waarde die geboden wordt is goed, zullen klanten vaak geïnteresseerd zijn in nieuwe producten.

Bewondering en concurrentievoordeel

Een merk differentieert zich van een ander merk met de waarde propositie. Wanneer klanten een merk herkennen en deze ondersteunen, helpt het de organisatie om een concurrentievoordeel op te bouwen.

Hoe vaker een bedrijf erkenning en bewondering ontvangt voor een merk, hoe harder het merk stijgt in de statistieken en hoe competitiever het wordt met andere merken.

Word lid van Toolshero

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over brand leadership? Wat zijn volgens jou cruciale acties in het proces om marktleider te worden? Hoe zit het met de waarde propositie en merkidentiteit van de merken in jouw omgeving? Herken jij bovenstaande of heb jij aanvullingen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Aaker, D. A., & Joachimsthaler, E. (2012). Brand leadership. Simon and Schuster.
  2. Bedbury, S. (2003). A new brand world: 8 principles for achieving brand leadership in the 21st century. Penguin.
  3. Beverland, M., Napoli, J., & Lindgreen, A. (2007). Industrial global brand leadership: A capabilities view. Industrial Marketing Management, 36(8), 1082-1093.
  4. Oxford Learning Lab (2019). Brand Management: Build Successful Long Lasting Brands. Retrieved 01/12/2024 from Udemy.
  5. Wileman, A., & Jary, M. (1997). Retail power plays: From trading to brand leadership. Basingstoke: Macmillan.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2019). Brand leadership. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/brand-leadership/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 10/05/2019 | Laatste update: 15/01/2024

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/brand-leadership/”> Toolshero: Brand leadership</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 5 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 3

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Ben Janse
Article by:

Ben Janse

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Tags:

Geef een reactie