Bowman Strategy Clock

Bowman Strategy Clock - ToolsHero

In dit artikel wordt het Bowman Strategy Clock model, ook bekend als de strategische klok praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige strategie methode.

Wat is het Bowman Strategy Clock model?

Bedrijven doen er goed aan om informatie in te winnen over hun marktpositie ten opzichte van hun concurrenten. Het Bowman Strategy Clock, ook bekend als de strategische klok is een marketingmodel, waarmee een bedrijf z’n concurrentiepositie kan analyseren, in vergelijking met het aanbod van de concurrent. Het is ontwikkeld door de economen Cliff Bowman en David Faulkner. Volgens Bowman is concurrentievoordeel krachtiger als onderscheidend element dan een kostenvoordeel; het gaat over strategische positionering en de plaatsing van een product in de markt.

Twee dimensies

Bowman Strategy Clock model of de Strategische Klok geeft aan hoe een bedrijf zich op basis van twee dimensies kan positioneren. Het gaat enerzijds om de prijs en anderzijds om de waargenomen waarde. Door naar de verschillende combinaties van deze twee dimensies te kijken, ontstaan er acht mogelijke strategieën, onderverdeeld in vier kwadranten. Deze acht strategieën zijn in een klokvorm opgenomen, waaraan het model z’n naam heeft te danken. Een bedrijf kan kiezen uit een positie die het meeste concurrentievoordeel oplevert. Wanneer bedrijven deze acht fundamentele strategische posities begrijpt, zijn ze in staat om hun huidig strategie beter te analyseren en te evalueren. Van daaruit kunnen zij aanpassingen doorvoeren om hun concurrentiepositie te verbeteren.

Bowman Strategic Clock - ToolsHero

Met het Bowman Strategy Clock model mee ziet het er als volgt uit:

Positie 1. Lage prijs en lage toegevoegde waarde

Hier gaat het niet om de meest concurrerende positie. Het product of de dienstverlening is niet gedifferentieerd en de klant kent het zeer weinig waarde toe. De prijs is desondanks erg laag. De prijs daadwerkelijk laag houden is dan ook de enige competitieve manier voor het bedrijf om te concurreren met andere aanbieders.

Positie 2. Lage prijs

Bedrijven in deze positie produceren vaak in grote hoeveelheden. Hun producten worden gewaardeerd. De producten worden tegen een lage prijs verkocht, waardoor de winstmarges op elk product laag zijn. Om toch een forse winst te genereren wordt er op volume geproduceerd. Het gaat hier om de goedkopere marktleiders die zich richten op kostenminimalisatie; goedkope en snelle productie en veel gebruik van schaalvoordeel. Mogelijke prijzenoorlogen worden op deze positie uitgevochten.

Positie 3. Hybride

Enerzijds gaat het hier om bedrijven die aan productdifferentiatie doen, waardoor hun producten zeer goed gewaardeerd worden. Anderzijds richten zij zich op een lage prijs. De klant wordt overtuigd van een goede toegevoegde waarde die echt iets voor hen oplevert. Deze positie is zeer effectief, vooral wanneer de toegevoegde waarde goed en consequent wordt doorgevoerd en aangeboden.

Positie 4. Differentiatie

Met deze differentiatiestrategie doen bedrijven hun uiterste best om een zo’n hoog mogelijke kwaliteit te bieden tegen een gemiddelde prijs. Zij willen hun klanten het hoogste niveau van waargenomen toegevoegde waarde bieden. Zij richten zich niet alleen op de productkwaliteit, maar ook op de zogenoemde ‘branding’; het in de markt zetten van een goed en betrouwbaar merk, waar klanten telkens op terugvallen. Klanten zijn er nu eenmaal gevoelig voor om te kiezen voor een hoogwaardig product van een bekend merk. Daarvoor zijn zij zelfs bereid om meer te betalen.

Positie 5. Gerichte differentiatie

Hier gaat het om de positioneringsstrategie waar luxe en exclusieve merken zich op richten; een hoogwaardig product tegen een hoge prijs. Daarvoor zetten zij doelgerichte segmentatie, promotie en distributie in, wat leidt tot hoge winstmarges. Hun concurrenten bevinden zich overigens in hetzelfde segment, waardoor zij elkaars tarieven hoog houden.

Positie 6. Riskant hoge marges

Met deze strategie hanteren bedrijven hoge prijzen voor producten die een middelmatige waarde bij de klant opleveren. Op de lange termijn levert dit een groot risico op en is deze positie gedoemd om te mislukken. Uiteindelijk zullen klanten eieren voor hun geld kiezen en op zoek gaan naar een product van betere kwaliteit in hetzelfde prijssegment of naar een soortgelijk product tegen een lager tarief.

Positie 7. Monopolieprijzen

De bedrijven die als monopolie zichzelf in de markt zetten hebben de kracht dat zij de enige aanbieder in hun segment zijn. Daardoor hoeven zij concurrentie niet te vrezen en zijn zij degene die de prijs bepalen. De enige keuze die hun klanten hebben, is het product kopen of niet kopen. De klant is in wezen afhankelijk van het aanbod van de monopolist. Over het algemeen zijn in de meeste landen monopolies gereguleerd, waarmee voorkomen wordt dat zij de prijzen onnodig opschroeven of ondeugdelijke waar aanbieden.

Positie 8. Verlies van marktaandeel

Deze positie is voor geen enkel bedrijf te benijden. Het betekent dat het bedrijf niet in staat is een product of dienstverlening aan te bieden dat waardering bij de klanten oplevert. Bovendien is de prijs te hoog, waardoor klanten wegblijven. Vaak kiezen bedrijven in dit segment voor een standaardprijs voor hun producten om zo enigszins nog te kunnen concurreren.

Niet competitief

Vanuit de verschillende posities zijn er drie die in de Strategische Klok niet competitief zijn. Het gaat hier om positie 6, 7 en 8, waarbij de gehanteerde prijs hoger is dan de waargenomen waarde die het bij de klant oproept. Bedrijven in één van deze positie doen er goed aan om de prijs te verlagen of het product zo aan te passen, dat de waargenomen waarde groeit. Is dit allemaal niet mogelijk, dan kunnen zij zich beter uit de markt wegtrekken. Desalniettemin zullen er altijd concurrenten zijn, die een hogere waargenomen waarde voor een lagere prijs aanbieden.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Wat is jouw ervaring met de toepassing van het Bowman Strategy Clock model? Herken het bovenstaande of heb je aanvullingen? Wat zijn volgens jou andere succesfactoren die bij kunnen dragen aan goede strategische beslissingen in combinatie met product- of diensten positionering?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook en Twitter.

Meer informatie

  1. Bowman, C. (2008). The Bowman’s strategic clock and hybrid competitive strategies. McGraw-Hill.
  2. Carlisle, Y. M., & Faulkner, D. O. (2005). The strategy of reputation. Strategic Change, 14(8), 413-422.
  3. Shakhshir, G. (2014). Positioning strategies development. The Annals Of The University Of Oradea, 977, 416-437.

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2018). Bowman Strategy Clock. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/strategie/bowman-strategy-clock/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/strategie/bowman-strategy-clock/”>ToolsHero: Bowman Strategy Clock</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here