Influencer marketing: de uitleg
Influencer marketing: in dit artikel wordt het concept van influencer marketing praktisch uitgelegd. Naast de uitleg wat het is, wordt stilgestaan bij de Return on Investment (ROI), of het beter is dan andere marketingkanalen, content marketing of traditioneel adverteren, de voordelen, de toename van platforms en bemiddelingsbureaus en handige tips voor het opzetten van een strategie. Veel leesplezier!
Wat is influencer marketing? De uitleg
Influencer marketing (IM) is een vorm van marketing die de inzet van belangrijke publieke figuren omvat om een merk of product te promoten. Deze zogenoemde opinieleiders hebben vaak een uitgebreid netwerk van volgers en fans die bedrijven toegang geven tot een enorm bereik.
Meer dan de helft van de wereldbevolking maakt in 2022 gebruik van sociale netwerken. Het grootste gedeelte daarvan is daarmee ook verbonden aan influencers. Met influencer marketing kunnen bedrijven dus consumenten bereiken die zij anders niet zouden kunnen bereiken. Een groot gedeelte van de internetgebruikers gebruikt een adblocker, maar nemen wel advies over van invloedrijke publieke figuren.
Return on Investment influencer marketing
Uit een groot onderzoek van TapInfluence en Nielsen Catalina Solutions onder marketeers blijkt dat de Return on Investment (ROI) hoger is bij influencer marketing dan bij het gebruik van traditionele marketingtechnieken.
De ROI is een van de belangrijkste statistieken als het gaat om het meten van de effectiviteit van een investering. IM leverde volgens het voorheen genoemd onderzoek 285 dollar op per 1000 vertoningen. Dat is 11 keer meer dan alternatieven marketingkanalen.
Daarnaast zorgt het gebruik van influencers in marketing dat de ROI beter wordt naar verloop van tijd. Dat komt omdat er geen extra investeringen nodig zijn van de klant, maar de content van de influencer blijft wel online staan en wordt steeds vaker bekeken.
Kortom, influencer marketing is cruciaal in dit tijdperk en niet meer weg te denken uit het sociale media landschap. Het helpt vertrouwen op te bouwen bij de consument en zorgt voor indrukwekkende resultaten.
Is influencer marketing beter dan andere marketingkanalen?
Influencer marketing is niet altijd beter dan andere marketingmethoden, maar het tackelt wel verschillende nadelen die kleven aan het gebruik van bijvoorbeeld content marketing.
Is influencer marketing beter dan content marketing?
Content marketing is een vrij dure marketingtechniek die wordt ingezet door middel van het creëren van aantrekkelijke content die waarde biedt voor de consument. Lees meer over content marketing.
Soms wordt deze content niet opgemerkt online, of wordt het niet opgepikt door de verschillende sociale media algoritmes. Hierdoor krijgt de content vaak niet de aandacht die het verdient. Soms ligt dit aan de strategie, maar soms is het ook gewoon pech.
Influencers hebben vaak een loyale en trouwe aanhang. Hierdoor zien relatief veel mensen de berichten en content die zij delen. Een samenwerking met influencers is daarom vrijwel altijd effectief als het gaat om vertoonde impressies.
Is influencer marketing beter dan traditioneel adverteren?
Betaald adverteren (SEA) is een beproefde methode in de wereld van marketing om inkomsten te genereren. Hiervoor werd het gebruik van adblockers al genoemd, wat de effectiviteit ervan verminderd. Het gebruik van adblockers voorkomt namelijk dat consumenten de advertenties zien online.
Ook opties op een premium-abonnement op diensten zoals Youtube en Spotify worden steeds vaker gekozen. Het voordeel voor consumenten is dat zij geen advertenties meer te zien en te horen krijgen. Dit is vanzelfsprekend een nadeel voor adverteerders.
Door influencer marketing in te zetten weet een bedrijf zeker dat de promoties gezien worden door de potentiële consument.
Voordelen van influencer marketing
Hierboven worden al enkele voordelen van influencer marketing beschreven ten opzichte van andere marketingmethoden. Het gebruik van influencer marketing kent op zichzelf ook een aantal zeer aantrekkelijke voordelen.
Stimuleren van merkbekendheid
Influencer marketing werkt goed voor een reden. Het is namelijk enorm effectief in het vergroten van de naamsbekendheid.
Infuencers zijn in feite opinieleiders die hun verhaal delen. Vaak noemen zij producten en diensten waarvan ze zeggen dat zij die zelf gebruiken en dat ze anderen ook aanraden om dit te doen.
Dit verpakken ze in een praatje waarin de missie en waarden van een bepaald merk worden uitgedragen. Een veelgehoorde zin is dat mond op mond reclame de beste vorm van reclame is die bestaat. De effectiviteit van influencer marketing als het gaat om ROI bewijst dit.
Influencer marketing stimuleert betrokkenheid
De ROI is niet enige voordeel van deze vorm van marketing. Samenwerken met de juiste opinieleider vergroot ook de bewustheid over een merk of product onder de consumenten.
Een succesvolle influencer marketingstrategie zal ervoor zorgen dat meer mensen zich bewust worden van het bestaan van een merk.
Van deze mensen zal een gedeelte ook de webpagina van een merk bezoeken, zich aanmelden voor een nieuwsbrief of een merk volgen op sociale media. Al deze vormen van betrokkenheid zijn goed voor de marketingstatistieken.
Verbeterde contentstrategie
Influencer marketing biedt bedrijven een goede kans om hun content te verrijken. De content die wordt gedeeld door de influencers kan opnieuw gedeeld worden op de kanalen van een bedrijf of merk. Uit onderzoek blijkt dat ruim een kwart van de merken dit ook doet. In de contracten die worden opgesteld met opinieleiders kan bijvoorbeeld ook worden vastgelegd dat bedrijven de content mogen delen op andere kanalen.
Kosten
Traditionele vormen van marketing vereisen een terugkerende investering, zoals bij het adverteren op sociale media en in zoekmachines (SEA).
Per uur of dag dat de advertentie zichtbaar is wordt een bepaald geldbedrag betaalt. Is het budget op, dan verdwijnen de advertenties en worden deze niet meer gezien door potentiële consumenten.
Dit is niet het geval bij influencer marketing. Op het moment dat de opinieleider een post deelt op sociale media waarin een product of dienst wordt gepromoot, dan zien de meeste mensen dit direct in de uren nadat de post gedeeld is.
Maar het bericht blijft online staan, wat betekent dat in de dagen en weken nadien, de post ook gezien wordt door mensen die het profiel van deze influencer bezoeken.
De indrukwekkende groei van influencer marketing
De Influencer Marketing Hub is een van de belangrijkste informatiebronnen als het gaat om statistieken over influencer marketing. Uit onderzoek van deze organisatie blijkt dat het gebruik van opinieleiders voor marketingdoeleinden een vogelvlucht heeft gemaakt in de afgelopen jaren.
Zoekopdrachten
Sinds 2016 is het aantal zoekopdrachten op Google met de term influencer marketing gestegen met bijna 500%. Het is overduidelijk een populair onderwerp waar veel partijen in geïnteresseerd zijn.
De groei van de zoekopdrachten vertraagt nu iets, waaruit blijkt dat influencer marketing compleet mainstream geworden is.
Marktomvang
Uit onderzoek van dezelfde organisatie blijkt dat de omzet van influencer marketing in 2021 gegroeid is naar bijna 14 miljard dollar. Onder anderen het coronavirus droeg hieraan bij. De verwachting is dat deze trend doorzet in de komende jaren. In 2016 was er in totaal ‘slechts’ 1.6 miljard dollar gemoeid met deze vorm van marketing.
Toename platforms en bemiddelingsbureaus
Influencer marketing is zoals gezegd mainstream geworden en dat blijkt ook uit het aantal platform dat uit de grond schiet voor dit doeleinde.
Het doel van deze platforms is om het zoek- en selectieproces voor influencers en bedrijven zo makkelijk mogelijk te maken. Influencers kunnen zich aanmelden bij dit soort platforms, waarna ze uitgekozen kunnen worden door bedrijven om producten en diensten te promoten.
Nog een statistiek waaruit blijkt dat deze vorm van marketing nu mainstream is, is dat 75% van de respondenten van een onderzoek onder marketeers aangeeft dat ze in 2021 een budget hebben voor influencer marketing. Dit percentage was in 2017 nog 37%.
Influencer marketing op Instagram
Instagram is een van de meest populaire sociale mediakanalen die er is. De afgelopen jaren is de dienst enorm in populariteit toegenomen. In 2021 werden er ruim 95 miljoen foto’s en filmpjes geplaatst. Dagelijks! Bovendien werd er meer dan 4 miljard keer per dag op de like-knop gedrukt.
In het jaar nadat Instagram overgekocht werd door Facebook meldde ruim 1 miljard actieve gebruikers zich aan op het platform. Een van de meest populaire features van de dienst is het delen van een verhaal. 500 miljoen mensen gebruiken elke dag de Instagram Stories.
Het aantal volgers dat een zogenaamde celebrity influencer gemiddeld haalt op Instagram hangt af van de niche en populariteit van de persoon. Muzieksterren hebben over het algemeen minder volgers dan modellen en beauty-accounts, maar er zijn uitzonderingen.
De voetballer Christiano Ronaldo voert momenteel de lijst aan met meest gevolgde Instagram accounts. Ruim 440.00.000 individuen volgen dit account, gevolgd door 336.000.000 volgers voor televisiepersoonlijkheid en model Kylie Jenner. In de top 10 staat verder Lionel Messi (326 miljoen), Selena Gomez (318 miljoen), acteur Dwayne Johnson (314 miljoen), Ariana Grande (310 miljoen), Kim Kardashian (310 miljoen), Beyoncé (255 miljoen) en Khloé Kardashian (241 miljoen).
Het aandeel van Instagram in de complete influencer marketing-taart is groot. 55% van de marketeers geeft aan Instagram te gebruiken voor marketing, gevolgd door Youtube, TikTok, TV-advertenties en Twitch.
Strategie voor een influencer marketing campagne
Hieronder wordt een vereenvoudigd stappenplan beschreven voor het opstellen van een influencer marketing strategie voor kleinere en nieuwe bedrijven. Het ontwikkelen van een strategie vereist doelbewust targeting en een nauwkeurige planning. Succes wordt niet bereikt door influencers gratis producten toe te sturen en het daarbij te laten.
Stap 1: doe onderzoek
Onderzoek is de eerste stap, zoals met het opstellen van elke strategie. Kies eerst een platform waarop u actief wilt worden. Het is mogelijk om meerdere platforms te kiezen, zoals Instagram en Youtube, maar een beginner is meer gebaat bij het focussen op 1 platform. Uitbreiden kan altijd nog.
Social listening helpt u bij het bepalen van de plek waar mensen het meest praten over de producten of diensten in uw branche. Beauty en mode concentreren zich met name op Instagram, waar videospelletjes vooral te vinden zijn op Twitch en Youtube.
Stap 2: stel een budget
Op veel van de bemiddelingsbureaus voor influencer marketing wordt duidelijk uiteengezet hoeveel een gesponsorde post kost per influencer. Een influencer met een bereik van 500.000 volgers kost vanzelfsprekend meer dan een relatief kleine influencer met 15.000 volgers.
Influence.co publiceerde in 2017 een onderzoek waarin ze de kosten van gesponsorde berichten onder de loep namen. De gemiddelde prijs was bijna 300 dollar per post. Voor kleine influencers was dit rond de 80 dollar, en voor influencers met een bereik van meer dan 100.000 volgers was dit bijna 800 dollar. Deze prijzen kunnen vandaag de dag sterk verschillen. Let hierop.
Denk ook goed na over de ROI die jij verwacht met deze investering.
Stap 3: bepaal doelstellingen en werk aan boodschap
De meest genoemde redenen voor bedrijven om opinieleiders in te zetten voor marketinginitiatieven zijn het vergroten van de naamsbekendheid en het accelereren van de verkoopcijfers. Het kan ook zijn dat u het klantenbestand in een bepaalde leeftijdscategorie wil vergroten of wil uitbreiden naar een nieuwe gebruikersgroep.
Met verschillende influencers kunnen verschillende doelgroepen worden aangesproken. Zorg ervoor dat de toon van het bericht die de influencers delen afgestemd is op het publiek.
Stap 4: benader influencers
Het bereiken van influencers gebeurt op verschillende manieren. Soms wordt een platform gebruikt waarop influencers en bedrijven samenkomen. Micro influencers kunnen ook direct worden benaderd, bijvoorbeeld door middel van een direct bericht (DM).
Grotere, gevestigde influencers hebben vaak een link in hun profielbeschrijving waarmee bedrijven zich kunnen aanmelden voor gesponsorde initiatieven.
Stap 5: review
Stel voorafgaand aan de start van de marketingcampagne bepaalde momenten vast waarop u de voortgang van de initiatieven gaat meten. Niet elke campagne is succesvol, maar van de meeste campagnes kunt u wel wat leren voor de volgende.
Nu is het jouw beurt
Wat denk jij? Herken jij de uitleg over influencer marketing? Herken jij deze vorm van marketing op sociale media? Wat vind jij van de inzet van influencers voor marketingdoeleinden? Ben jij sneller geneigd om een product of dienst te kopen wanneer jouw favoriete influencer hierover praat? Heb jij tips of opmerkingen?
Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.
Meer informatie
- Brown, D., & Hayes, N. (2008). Influencer marketing. Routledge.
- Jahnke, M. (2018). Influencer marketing. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden.
- Sammis, K., Lincoln, C., & Pomponi, S. (2015). Influencer marketing for dummies. John Wiley & Sons.
- Jin, S. V., Muqaddam, A., & Ryu, E. (2019). Instafamous and social media influencer marketing. Marketing Intelligence & Planning.
- Deges, F. (2018). Quick guide influencer marketing. Springer Fachmedien Wiesbaden.
- Taylor, C. R. (2020). The urgent need for more research on influencer marketing. International Journal of Advertising, 39(7), 889-891.
Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2022). Influencer marketing. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/influencer-marketing/
Oorspronkelijke publicatiedatum: 13/05/2022 | Laatste update: 25/03/2024
Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/influencer-marketing/”>Toolshero: Influencer marketing</a>