Six Sigma

0
818
Six sigma - ToolsHero

In dit artikel wordt Six Sigma praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige kwaliteitsmanagement methode.

Achtergrond Six Sigma

Deze management methode is in 1986 oorspronkelijk ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf Motorola.

Tegenwoordig wordt Six Sigma in allerlei sectoren van het bedrijfsleven gebruikt en toegepast.

Met behulp van deze kwaliteitsmanagement methode worden de oorzaken van fouten opgespoord en vervolgens gereduceerd en geëlimineerd, waardoor de kwaliteit van de resultaten van bedrijfskundige processen verbeterd kunnen worden.

Proces verbetermethode

Six Sigma bestaat uit een verzameling van methodes, die de kwaliteit van processen verbeteren.

Het is daarbij belangrijk dat er binnen een organisatie medewerkers te vinden zijn met specifieke specialismen en expertise in deze methodes.

Deze kwaliteitsmanagement filosofie reduceert de variatie in productie- en bedrijfsprocessen met als doel om producten en/of diensten in overeenstemming te laten komen met de verwachting die de klant heeft.

Deze projecten hebben kwantificeerbare financiële doelstellingen zoals kostenverlaging en/of winstverbetering.

Wat is Six Sigma?

De term “Six Sigma” verwijst naar een foutloze productie van 99,99966% en vindt zijn oorsprong in de terminologie die gebruikt wordt in de productie-industrie.

Hier worden namelijk specifieke termen geassocieerd met statische modellen en productieprocessen.

Een “sigma beoordeling” geeft het rendement aan in het percentage van foutloze productie.

Motorola stelde het doel op Six Sigma voor alle productieprocessen, waardoor het de bijnaam werd voor alle bedrijfskundige en technische activiteiten om dit doel te bereiken.

Zodra er hoge eisen aan de kwaliteit worden gesteld, komt deze kwaliteitsmanagement filosofie in beeld.

Maar ook bij relatief veel uitval van productie of bij problemen en foutmeldingen, kan deze benadering tot verbetering leiden. Vooral in de procesindustrie en hightech sector is deze management methode een beproefd kwaliteitsmiddel.

Toch wordt deze kwaliteitsmanagement filosofie ook als een algemene management methode gebruikt in veel andere bedrijfssectoren, om zo processen te optimaliseren.

Een voorbeeld van een bekende management tool die binnen Six Sigma gebruikt wordt processen cyclisch te verbeteren is het DMAIC model.

Probleemfactoren

Six Sigma is een prima methode om complexe kwaliteitsvraagstukken op te lossen, waarbij de oorzaak van het probleem niet direct voor de hand ligt.

Het is dan wel belangrijk dat de kwaliteit van het betrokken product en/of proces meetbaar is of meetbaar kan worden gemaakt.

Daardoor kunnen de factoren die de kwaliteit het meeste beïnvloeden worden opgespoord en geïdentificeerd en onder controle worden gebracht.

Gemba Kaizen, Lean en Six Sigma

Deze kwaliteitsmanagement filosofie komt veelal overeen met de Japanse productie verbeteringsmethode Gemba Kaizen en het verspilling reducerende Lean methode.

Het doel van Gemba Kaizen is om verspillingen binnen een organisatie te elimineren en productie te standaardiseren.

Ook de Lean methode is erop gericht om een maximale waarde voor de klant te realiseren met zo min mogelijk verspilling.

Het hoofddoel is voor alle drie de methoden overeenkomstig; het opsporen en tegengaan van fouten, waardoor het productieproces verbeterd.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Hoe pas jij Six Sigma toe? Herken je het bovenstaande en heb je nog aanvullingen? Wat zijn volgens jou andere succescriteria of factoren die kunnen bijdragen aan een goede naleving van deze kwaliteitsmanagement methode?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook en Twitter

Meer informatie

  1. Pyzdek, T., & Keller, P. A. (2003). The Six Sigma Handbook. McGraw-Hill.
  2. Tennant, G. (2001). Six Sigma: SPC and TQM in Manufacturing and Services. Routledge.
  3. Neuman, R. P., & Cavanagh, R. (2000). The six sigma way: How GE, Motorola, and other top companies are honing their performance. McGraw Hill Professional.

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2013). Six Sigma. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/kwaliteitsmanagement/six-sigma/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/kwaliteitsmanagement/six-sigma/”>ToolsHero: Six Sigma</a>

Interessant artikel? Geef je waardering of deel het artikel via social media!

0 / 5 (0 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here