× Close
Home » Kwaliteitsmanagement (Page 2)

Kwaliteitsmanagement

Wat is kwaliteitsmanagement?

Definitie

Kwaliteitsmanagement bestaat uit sterke management activiteiten en functies welke nodig zijn om een gewenst niveau van kwaliteit te behalen en te behouden.

Wat is kwaliteitsmanagement?

Definitie

Kwaliteitsmanagement bestaat uit sterke management activiteiten en functies welke nodig zijn om een gewenst niveau van kwaliteit te behalen en te behouden.

Activiteiten

De managementactiviteiten en -functies omvatten het opzetten van een Quality Management System (QMS), een definitie van Kwaliteitsborging, een quality planning system en het definiëren van de functies van het Business Process Management (BPM) / quality control en quality improvement.

Systemen, methodes en modellen

Een goed voorbeeld van een dergelijk systeem is Total Quality Management (TQM) TQM is een business- en kwaliteitsfilosofie welke het idee dat het lange-termijn succes van een bedrijf komt van klanttevredenheid en continue kwaliteitsverbeteringen.

Behalve TQM zijn er ook nog vele andere methodes en filosofieën zoals het Total Productive Maintenance (TPM), Six Sigma, de LEAN methode en nog vele anderen.Er zijn veel wetenschappelijke en praktische studies uitgevoerd vanuit een lerend en ontwikkelend standpunt.

Wat zijn de meest bekende en gebruikte modellen en methoden? Wat zijn hun succesverhalen en praktische tips wanneer je deze toepast? Deze artikelen gaan over alle krachtige theorieën en methoden wat betreft kwaliteitsmanagement.

Gemba Kaizen van Masaaki Imai: de uitleg

juni 9th, 2024

Gemba Kaizen: in dit artikel wordt het begrip Gemba Kaizen, ontwikkeld door Masaaki Imai uitgelegd. Naast wat het is (de definitie en betekenis), belicht dit artikel ook de uitleg van de Gemba Walk, de principes en doelstellingen van Gemba …

DMADV model: de uitleg

april 16th, 2024

DMADV model: in dit artikel wordt het DMADV model praktisch uitgelegd. Naast de uitleg wat dit model is, belicht dit artikel ook de rol van Six Sigma, de stappen en de toepassing van dit handige model inclusief een voorbeeld Na …

Acht dimensies van kwaliteit van David Garvin

maart 6th, 2024

De acht dimensies van kwaliteit: in dit artikel worden de acht dimensies van kwaliteit van David Garvin praktisch uitgelegd. Naast wie deze heeft gedefinieerd, belicht dit artikel ook wat de acht dimensies van kwaliteit zijn, waarbij elk onderdeel wordt uitgelegd, …

Measurement System Analysis (MSA): de uitleg

februari 29th, 2024

Measurement System Analysis (MSA): in dit artikel wordt de Measurement System Analysis (MSA) praktisch uitgelegd. Naast wat het is (definitie), belicht dit artikel ook waarom het nodig is, een voorbeeld van een meetsysteemanalyse, hoe wordt een MSA uitgevoerd en meetfouten. …

Just in time methode: uitleg en betekenis

december 29th, 2023

Just In Time (JIT): in dit artikel wordt het Just In Time of JIT van Kiichiro Toyoda en Taiicho Ohno praktisch uitgelegd. Naast wat deze methdoe is, belicht dit artikel ook de rol van verspilling, de relatie met het voorraadsysteem, …

Kanban methode: de uitleg en board

december 14th, 2023

Kanban methode: in dit artikel wordt het Kanban methode concept praktisch uitgelegd. Naast de uitleg wat deze methode is, belicht dit artikel ook de oorsprong, praktische uitleg van een Kanban kaart / Kanban board, de voor- en nadelen en een …

Enterprise Risk Management (ERM)

november 18th, 2023

Enterprise Risk Management (ERM): in dit artikel vindt u een praktische uitleg over Enterprise Risk Management, ook bekend als ERM. Na het lezen begrijp je de basis van deze methode voor het bedrijfsleven. Na het lezen begrijp je …

SERVQUAL model: de uitleg

november 3rd, 2023

SERVQUAL model: in dit artikel wordt het SERVQUAL model van Valarie Zeithaml, A. Parasuraman en Leonard Berry praktisch uitgelegd. Naast wat dit raamwerk is, belicht dit artikel ook de tekortkomingen, de dimensies en de vijf hiaten van het SERVQUAL-model …

Kwaliteitscirkel: de uitleg

november 3rd, 2023

Kwaliteitscirkel: in dit artikel wordt het concept van een kwaliteitscirkel ook bekend als Quality Circle praktisch uitgelegd. Kernpunten van dit artikel zijn onder meer: ​​een definitie, de geschiedenis van kwaliteitscirkels en de voorwaarden en stappen om dit op te zetten. …

© Copyright 2013-2024 Toolshero | Privacy | Toolshero.com (English) | Toolshero.es (Spanish) | SEO bureau: Webprogress

December Deal: eerste 3 maanden gratis van een jaarabonnement!

X