Activity Based Management (ABM)

Activity Based Management (ABM) - Toolshero

Activity Based Management (ABM): in dit artikel wordt Activity Based Management (ABM) praktisch uitgelegd. Naast wat dit concept is, belicht dit artikel ook de voordelen van deze methode, de relatie met de waardeketen, twee soorten ABM-gebieden en het risico. Veel plezier met lezen!

Wat is Activity Based Management (ABM)?

Elke organisatie wil optimaal presteren en zoveel mogelijk fouten vermijden of terugdringen.

Door middel van Activity based management (ABM) kan een organisatie al haar activiteiten goed beheersen, waardoor de prestatie wordt verhoogd en er klantgerichter kan worden gewerkt. In 1994 is ABM door James Brimson en John Antos uitgewerkt.

Gratis e-book bij Toolshero

ABM heeft zijn waarde bewezen bij het terugdringen van verspilling, het verbeteren van de (proces)kwaliteit, het verkorten van doorlooptijden en het sneller introduceren van nieuwe producten. ABM werd in eerste instantie vooral toegepast in industriële ondernemingen.

Tegenwoordig is ABM uitstekend van toepassing op allerlei ondernemingen. Binnen ABM wordt de organisatiestructuur opgedeeld in een aantal activiteiten. Deze activiteiten kunnen worden beoordeeld op basis van een kosten baten analyse.

Waardeketen van activity based management

ABM legt relaties tussen overheadkosten en activiteiten, waardoor de kosten van producten, diensten of klantsegmenten nauwkeuriger berekend kunnen worden.

ABM richt zich op het beheren van activiteiten die de kosten verlagen en de klantwaarde verbeteren. Door middel van ABM kunnen alle activiteiten binnen een organisatie geïdentificeerd en geëvalueerd worden.

Dat gebeurt aan de hand van Activity Based Costing (ABC, Kaplan en Cooper), waarbij door een waardeketen analyse (Value chain analyse) de strategische en operationele beslissingen binnen een organisatie verbeterd kunnen worden.

Onderdelen binnen Activity Based Management

Activity based management is te verdelen in twee onderdelen:

Operationeel ABM

´Doe de dingen goed´; hierbij gaat het om de uitvoering van activiteiten. Alle activiteiten binnen een organisatie moeten leiden tot verbetering van de efficiëntie.

Alleen activiteiten die een waarde toevoegen aan een product, kunnen verbeterd worden. Zonder toegevoegde waarde, moeten dergelijke activiteiten worden teruggebracht, zodat er kosten bespaard worden.

Strategisch ABM

´Doe de goede dingen´; hierbij gaat het om de keuze van activiteiten.

Er moet vooraf beslist worden welke producten de organisatie gaat ontwikkelen en welke activiteiten daarvoor moeten worden ingezet.

Vooraf kan ook de winstgevendheid van klanten geanalyseerd en berekend worden. Daardoor wordt duidelijk welke klanten het meeste rendement opleveren en waar de organisatie zich het beste op kan concentreren.

Risico

Activity based management brengt het risico met zich mee, dat sommige activiteiten verborgen waarden hebben, waardoor ze niet meteen herkenbaar zijn als een financiële waardetoevoeging.

Zo draagt een prettige werkomgeving er aan bij om goed personeel te behouden, maar dit kan weer niet worden aangemerkt als een toegevoegde waarde voor operationeel ABM.

En een klant die op het eerste oog geen winst genereert, kan uiteindelijk toch tot nieuwe leads en prospects leiden, ondanks dat hij volgens strategisch ABM een lage waarde-klant is.

Managers moeten dergelijk impliciete waarden beter herkennen en interpreteren en ABM leren gebruiken als neutraal startpunt.

Door middel van ABM krijgen managers inzicht in de kosten en helpt het teams om bepaalde beslissingen te nemen ten behoeve van de gehele organisatie en niet alleen gericht op hun eigen activiteiten.

Word lid van Toolshero

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Is Activity Based Management (ABM) nog steeds toepasbaar binnen de huidige organisaties? Herken je de praktische uitleg of heb je aanvullingen? Wat zijn volgens jou andere succes criteria of factoren die kunnen bijdragen aan goed financieel management?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Armstrong, P. (2002). The costs of activity-based management. Accounting, Organizations and Society, 27(1), 99-120.
  2. Bahnub, B.J. (2010). Activity-Based Management for Financial Institutions: Driving Bottom Line Results. John Wiley And Sons Ltd.
  3. Bradford, W. H., Johnson, T. L., Keefer, L. E., Mason, E. T., Morgan, J. J., Smith, P. A., & Wells, K. L. (1998). U.S. Patent No. 5,799,286. Washington, DC: U.S. Patent and Trademark Office.
  4. Baker, J. J. (1998). Activity-based costing and activity-based management for health care. Jones & Bartlett Learning.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2010). Activity Based Management (ABM). Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/financieel-management/activity-based-management/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 16/08/2010 | Laatste update: 23/01/2024

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/financieel-management/activity-based-management/”>Toolshero: Activity Based Management (ABM)</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 5 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 11

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Vincent van Vliet
Article by:

Vincent van Vliet

Vincent van Vliet is oprichter van Toolshero en verantwoordelijk voor de content en release management. Samen met het team bepaalt hij de strategie en beheert de content planning, marktintroducties, klantervaring en beleidsontwikkeling onderdelen van het bedrijf.

Tags:

Geef een reactie