Clean Language van David Grove

Clean Language van David Grove definitie en uitleg - toolshero

In dit artikel wordt het Clean Language van David Grove concept praktisch uitgelegd. Na het lezen zal je een beter inzicht krijgen over de communicatie methode, die door David J Grove (Counselling Psychologist) is ontwikkeld in de jaren tachtig. In deze communicatiemethode is het belangrijkste doel een eigen mening over te brengen, zonder enige emotionele of andere afleidende interpretatie van anderen.

Wat is Clean Language van David Grove?

Clean Language van David Grove is een eenvoudig en subtiel vragenproces die je kan helpen duidelijkheid en verandering te bevorderen op een buitengewoon efficiënte, effectieve en uiterst respectvolle manier die de focus houdt op de doelen en persoonlijke ontwikkeling van jouw cliënten.

Je leert dus vragen te stellen en luisteren naar anderen, zónder je eigen aannames of interpretatie ertussen te zetten. Het forceert je, heel praktisch, om onderscheid te maken tussen wat jíj wilt en belangrijk vindt en hoe dit voor de ander is.
Het resultaat is dat je elkaar beter begrijpt, sneller leert en gewenste uitkomsten worden gemakkelijker bereikt.

Psychotherapeut David Grove ontwikkelde de Clean Language techniek in de jaren tachtig, toen hij zich realiseerde dat veel therapeuten op subtiele wijze werden beïnvloedden door wat hun cliënten tijdens de sessies zeiden. Hij merkte op dat dit vooral waar was als het ging om het gebruik van metaforen.

Clean Language van David Grove vormt ook de basis van Symbolic Modelling, een op zichzelf staande methode en proces voor psychotherapie en coaching, ontwikkeld door Lawley en Tompkins; Clean Space; en Systemic Modelling, toegepast bij organisatieontwikkeling. Het kan ook worden gebruikt als aanvulling op de aanpak van een therapeut of coach.

David oefende zijn methoden in de context van het genezen van een complex trauma. Een voorbeeld is het lesmateriaal: Grove, David J. & Panzer, Basil I. (1989). In de daaropvolgende jaren bevatte zijn workshopmateriaal titels als: “Metaphors to Heal by”,”Resolving Traumatic Memories “, “Healing the Wounded Child Within”, and “In the Presence of the Past”

Clean Language van David Grove combineert vier elementen van communicatie: syntaxis, formulering van vragen, vocale kwaliteiten en non-verbaal gedrag.
Deze elementen worden onderstaand beschreven.

Syntaxis

In een therapeutische context maken Clean Language-vragen vaak gebruik van de “volledige 3-delige syntaxis” met de indeling:
En [woorden van de klant / non-verbalen] … en wanneer / als [woorden van de klant / non-verbalen] …?

Deze structuur komt voort uit de vroegere hypnotische werk van Grove en is ontworpen om de aandacht te richten, de cognitieve belasting te minimaliseren en de cliënt gemakkelijker te maken om in de innerlijke gerichte staat te blijven. Buiten de therapeutische context wordt meestal een “alledaagse” syntaxis gebruikt.

Formulering van vragen

Door de inhoud te minimaliseren die afkomstig is van de kant van de vragensteller, bijvoorbeeld de metaforen, veronderstellingen, paradigma’s of sensaties. Deze kunnen de aandacht van de vraagsteller afleiden van een verhoogd bewustzijn van zijn of haar (metaforische) weergave van ervaring.

Het biedt een sjabloon voor vragen die zo vrij mogelijk zijn van de suggesties, vooronderstellingen, gedachten lezen, referenties en metaforen van de gesprekspartner.
Deze vragen bevatten alle of een deel van de specifieke bewoordingen van de klant en kunnen ook andere auditieve componenten van de communicatie van de klant bevatten, zoals snelheid, toonhoogte, tonaliteit.

Daarnaast worden orale geluiden zoals (zuchten, oo’s en ah’s) en andere nonverbalen (een vuist omhoog of een gezichtslijn) gerepliceerd in een vraag wanneer de gesprekspartner van mening is dat ze symbolisch zijn voor de klant.

Vocale kwaliteiten

Van invloed kunnen ook spraaksnelheid, toon en volume zijn op het soort aandacht dat de klant besteedt aan zijn eigen ervaring. Waar de woorden van de cliënt worden gebruikt, worden de vocale kwaliteiten van de woorden van de cliënt herhaald. In therapeutische toepassingen worden de woorden van de vraagsteller vaak langzamer gegeven, met een ritmische en poëtische tonaliteit. In dagelijkse interacties kan de facilitator dichter bij zijn gebruikelijke tonaliteit blijven.

Non-verbaal gedrag

Non-verbaal gedrag is de manier waarop iemand zich naast gesproken woord uitdrukt. Deze omvatten gebaren, houding, hoofd- en oogpunten en andere bewegingen van het lichaam. De facilitator minimaliseert zijn eigen non-verbale gedrag en weerspiegelt niet de bewegingen van het lichaam van de cliënt. In plaats daarvan gebruikt de facilitator gebaren en oogpunten die congruent zijn met de locatie van de fantasierijke symbolen van de cliënt vanuit het perspectief van de cliënt.

Waarom de Clean Language van David Grove?

Hoewel Clean Language zijn oorsprong heeft in psychotherapie, zijn er veel voordelen aan het gebruik ervan op de werkplek. Ten eerste helpt de techniek het zelfbewustzijn van jouw teamlid te vergroten. Je reflecteert haar eigen metaforen, de herhaling stelt haar in staat om patronen en associaties in haar denken te herkennen, wat haar helpt nieuwe inzichten over zichzelf te ontwikkelen.
Clean Language helpt je ook bij het opbouwen van een goede verstandhouding
met mensen. Wanneer je hun taal gebruikt, zullen zij zich ondersteund, gerespecteerd en beluisterd voelen en gemotiveerd zijn om hun situatie te verbeteren.

Aan de slag met de David Grove’s Clean Language

Wanneer je Clean Language gebruikt, houd je een spiegel voor de mensen en reflecteer je hun eigen woorden, gebaren en stemgeluiden weer naar hen.

Clean Language vragen

Er zijn negen eenvoudige vragen over Clean Language die je helpen de betekenis van de spreker te verduidelijken wanneer zij een metafoor gebruikt:

  • En is er nog iets anders over …?
  • En wat voor soort … is dat …?
  • En waar is …?
  • En verblijfplaats?
  • En wat gebeurt er daarna?
  • En wat gebeurt er dan?
  • En wat gebeurt er vlak voor …?
  • En waar kan … vandaan komen?
  • En dat is … zoals wat?

Onderstaand worden de stappen uitgelegd hoe je deze communicatiemethode kunt toepassen tijdens gesprekken.

Clean Language van David Grove toepassen - toolshero

Stap 1: Luister naar metaforen

Wanneer je een gesprek gaat voeren met een teamlid, let dan goed op wat hij zegt. Je doel is om te identificeren wanneer hij metaforen gebruikt om zijn ervaringen te definiëren.

Metaforen worden vaak voorafgegaan door het woord “zoals/als”. Bijvoorbeeld: “Ik voel me een zieke hond” of: “Deze afdeling is als een zinkend schip.” Is de persoon iets aan het beschrijven dat hij letterlijk aan het doen is, of praat hij over hoe iets is?

Voorbeeld van een metafoor in een zin: “ ‘Vul naam in’ moet zijn zelfvertrouwen opbouwen”, is “bouwen” een metafoor: hij bouwt niet letterlijk zijn vertrouwen op zoals je een huis zou bouwen. Het is een beeldspraak.

Voorbeeld van een metafoor in losse woorden zoals: “Het is hier een zwijnenstal!” Dat is niet echt de situatie, de uitdrukking betekent dat het gewoon erg rommelig is.

Het kan moeilijk zijn om eerst metaforen te identificeren, omdat het vaak gebruikelijk is en we niet twee keer nadenken over het gebruik ervan. Actieve luister vaardigheden zijn daarom van belang.

Belangrijk: Vergeet niet dat jouw aandacht volledig gericht moet zijn op de persoon met wie je praat. Je hoeft je mening niet te delen en ook geen advies te geven. Gebruik waar mogelijk zijn of haar eigen woorden in jouw vragen.

Stap 2: Spreek langzamer en doe de persoon na

Wanneer de persoon klaar is met spreken, gebruik je een van de negen vragen over Clean Language om te verduidelijken wat ze zegt. Van de negen zijn de eerste twee het populairst.

  • En is er nog iets anders over …?
  • En wat voor soort … is dat …?

Streef ernaar 2 keer zo langzaam te spreken dan de andere persoon, probeer zijn intonatie en lichaamstaal zoveel mogelijk na te bootsen en met een iets diepere stem te spreken. Dit zorgt ervoor dat je gesprekspartner ontspant en maakt het gemakkelijker voor diegene om zijn gedachten en gevoelens te verkennen.

Stap 3: Blijf doorgaan

Jouw gesprekspartner heeft waarschijnlijk nieuwe inzichten met elke Clean Language-vraag die je gebruikt. Blijf vragen stellen totdat hij zijn gevoelens volledig heeft onderzocht en tot een oplossing voor zijn situatie is gekomen.

Clean Language van David Grove samengevat

Clean Language is een vragende techniek ontworpen door David Grove in de jaren tachtig, die het een weg heeft gegeven in een generositeitskader. Als psychotherapeut herkende hij bij het kijken naar gesprekken dat de manier waarop een vraag werd geconstrueerd, het vermogen van een bepaalde patiënt om te antwoorden beïnvloedde. Het vermogen om te antwoorden beïnvloedde vervolgens het vermogen van de patiënt om oplossingen en begrip te ontwikkelen.

Als je Clean Language gebruikt, doe je het volgende:

  • Jouw interpretaties en aannames (tijdelijk) buiten het gesprek laten en alleen de aandacht van de ander leiden;
  • Geïnformeerd zijn door de logica van het systeem van de ander snel meer te weten komen over wat voor de ander van belang is;
  • Je gesprekspartner direct aan het denken zetten buiten hun gebaande paden;
  • Zorgt dat verandering van binnenuit op gang komt.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over Clean Language van David Grove of heb jij aanvullingen? Wanneer denk jij dat deze methode effectief is? Wat zijn volgens jouw succesfactoren die bijdragen aan het toepassen in de praktijk?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk of meld je aan voor onze gratis wekelijkse nieuwsbrief. Je kunt ons ook vinden op Facebook, LinkedIn, Twitter en Youtube.

Meer informatie

  1. Wilson, C. (2017). The Work and Life of David Grove: Clean Language and Emergent Knowledge. Troubador Publishing Ltd.
  2. Lawley, J. & Tompkins, P. (2000) Metaphors in Mind: Transformation through Symbolic Modelling
  3. McCracken, J. (2014). Clean language in the classroom. Crown House Publishing.
  4. Sullivan, W. & Rees, J. (2008) Clean Language: Revealing Metaphors and Opening Minds

Citatie voor dit artikel:
Sari, J. (2019). David Grove’s Clean Language. Retrieved [insert date] from toolshero: https://www.toolshero.nl/communicatie-modellen/clean-language-van-david-grove/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/communicatie-modellen/clean-language-van-david-grove/”>toolshero: David Grove’s Clean Language</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Jessie Sari
About the Author

Jessie Sari is content schrijver bij ToolsHero. Samen met het team draagt ze bij aan het schrijven van artikelen en website optimalisatie. Jessie studeert Trade Management in Asia aan de Hogeschool van Rotterdam. Binnen haar opleiding houdt ze zich bezig met opbouwen van fundamentele skills, waaronder marketing, import en export van producten en diensten in Azië, economie, financiën, management, consultancy en projectmanagement.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *