Big Hairy Audacious Goal (BHAG)

BHAG by Jim Collins - ToolsHero

Big Hairy Audacious Goal (BHAG): in dit artikel wordt het Big Hairy Audacious Goal (BHAG) concept van Jim Collins praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige strategie methode.

Wat is een Big Hairy Audacious Goal (BHAG)?

BHAG is het acroniem van Big Hairy Audacious Goal. Vrij vertaald staat het voor Groot Gedurfde Dapper Doel.

BHAG werd door de Amerikaans managementgoeroe Jim C. Collins bedacht. Als auteur op het gebied van duurzaamheid en groei van bedrijven, gebruikte hij de term in 1994 voor het eerst in het baanbrekend boek ‘Built to Last’ dat hij samen schreef met professor en co-auteur Jerry Porras.

BHAG geeft aan dat ambitieuze lange termijn doelen succesvolle bedrijven kunnen stimuleren. Een concreet helder einddoel onderscheidt succesvolle bedrijven structureel van minder succesvolle bedrijven. Juist het nastreven van gewaagde ideeën, maakt dat bedrijven zeer succesvol kunnen worden. Een duidelijk bedrijfsdoel binnen een bepaald tijdsbestek zorgt voor een krachtig BHAG.

Lange termijndoel

BHAG richt zich op gewaagde doelen, die helder worden geformuleerd. Het is een krachtig mechanisme dat bedrijven vooruit laat denken en dat hun voortgang stimuleert.

Natuurlijk hebben alle bedrijven bepaalde doelstellingen, maar met BHAG gaat het een stapje verder. Het is een toegewijde doelstelling met een grote uitdaging.

Hier uw bedrijfsnaam of product? Informeer naar de mogelijkheden  

De doelstelling is bovendien duidelijk omschreven, meeslepend en creëert hiermee teamgeest binnen de gehele organisatie. Dat wat er op de eindstreep behaald moet zijn, is voor iedereen duidelijk. Daarvoor het is het wel noodzakelijk dat alle medewerkers kriskras door de organisatie vanaf het begin betrokken worden bij de BHAG-doelstelling.

Concreet geldt een tijdslimiet van 10 tot 30 jaar. Daarmee is het te vergelijken met een SMART geformuleerde doelstelling, die niet alleen specifiek moet benoemen wat het einddoel is, maar ook meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden moet zijn. Kenmerken die ook van toepassing zijn voor een BHAG.

Eisen

Een bedrijf dat met BHAG gaat werken, zal aan een aantal eisen moeten voldoen. Ten eerste moet het in staat zijn de juiste medewerkers naar zich toe te trekken. Ook moet het in staat zijn zich op goede wijze te positioneren. Alleen met gedreven personeel is het mogelijk om gezamenlijk naar de eindstreep toe te werken. Daarnaast is het de taak aan alle managers op elk hiërarchisch niveau om alle medewerkers te enthousiasmeren voor het einddoel.

Ook weten zij precies welke volgende stappen nodig zijn, om dichterbij dat doel te komen. Dit zal ervoor zorgen dat iedere medewerker weet wat er van hem verwacht wordt. Allen zetten op die manier dezelfde koers in.

De kracht van BHAG

Een BHAG is niet alleen duidelijk, ambitieus en met een tijdslimiet van 10 tot 30 jaar.

Daarnaast ligt de kracht bij drie elementen; passie, kennis en rendement. Daar waar een organisatie en haar medewerkers met passie ergens aan werken, zullen zij ook gedreven zijn om een ambitieus doel na te streven.

Daarnaast moet er voldoende kennis en expertise in het bedrijf aanwezig zijn om het doel vakkundig uit te kunnen voeren. Uiteindelijk zal het ook rendement moeten opleveren. Het is niet ambitieus om alleen maar investeringen te doen. Uiteindelijk moet het aan de eindstreep ook geld opleveren.

Urgentie

Omdat een BHAG zo groot en gedurfd is, vergroot het binnen een organisatie het gevoel van urgentie. Een ambitieus BHAG plan zal in het tijdsbestek van 10 tot 30 jaar veranderen.

Het betekent dat iedereen continu op scherp moet staan en de urgentie voelt om hard te werken aan dit doel. Tijdens het gehele proces is het noodzakelijk dat de organisatie groeit en haar medewerkers hierin meeneemt. De BHAG georiënteerde managers hebben minder interesse in het directe succes en leggen de focus op hetgeen zij uiteindelijk willen bereiken. Daardoor kunnen zij hun medewerkers inspireren en motiveren.

BHAG voorbeelden

In het verleden zijn er al veel goede BHAG’s gesteld door organisaties en leiders. Zo had de Amerikaanse president John F. Kennedy de ambitie in de jaren zestig van de vorige eeuw, om een man op de maan te zetten. Iedereen verklaarde hem voor gek, maar het lukte uiteindelijk toch.

Een aantal decennia daarvoor was het Henry Ford, die voor ogen had een automobiel te produceren voor de ‘gewone man’. In het tijdsbeeld van toen was dit onmogelijk.

Door de industrialisatie lukte het Ford om als eerste autoproducent een Ford met de lopende band in serie te produceren. Daardoor was deze auto lang niet meer zo duur, en toegankelijk voor een groter publiek.

Op dit moment zijn er bedrijven die als doel hebben gesteld om binnen 30 jaar vliegtuigen te produceren die geen fossiele brandstof nodig zullen hebben, maar op elektriciteit en/of zonne-energie veilig kunnen vliegen. Voor velen te ambitieus, maar desalniettemin een goed voorbeeld van een BHAG.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Zou u een Big Hairy Audacious Goal (BHAG) kunnen inzetten / gebruiken om uw bedrijf te laten groeien? Herken je de praktische uitleg of heb je aanvullingen? Heb je tips of trucs die je over het opstellen en navolgen van een BHAG wilt delen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Amabile, T., & Kramer, S. (2012). How leaders kill meaning at work. McKinsey Quarterly, 1(2012), 124-131.
  2. Collins, J. C. (1999). Turning goals into results: The power of catalytic mechanisms. Harvard business review, 77, 70-84.
  3. Collins, J. C., & Porras, J. I. (1994, 2005). Built to last: Successful habits of visionary companies. Random House.
  4. Collins, J. C., & Porras, J. I. (1996). Building your company’s vision. Harvard business review, 74(5), 65.

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2018). Big Hairy Audacious Goal (BHAG). Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/strategie/bhag-jim-collins/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 21/08/2018 | Laatste update: 04/07/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/strategie/bhag-jim-collins/”>Toolshero: Big Hairy Audacious Goal (BHAG)</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 5 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 6

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Patty Mulder
Artikel door:

Patty Mulder

Patty Mulder is een management expert op het gebied van competentie ontwikkeling, time management, persoonlijke effectiviteit en zakelijke communicatie. Naast content schrijven, is ze een business coach en verzorgt ze bedrijfstrainingen.

Tags:

Geef een reactie