Jim Collins biografie en boeken

Jim Collins - Toolshero

Jim Collins (James C. Collins; 25 januari 1958) is een bekende businessconsultant, inspirerend managementspreker en docent. Hij was voornamelijk werkzaam als docent op het gebied van bedrijfsduurzaamheid en groei.

Daarnaast is hij auteur en co-auteur van verschillende langdurige internationale bestsellers zoals ‘Built to Last’, een boek waarin de oorzaken van het buitengewone succes van de grootste bedrijven van dit moment worden onderzocht, en ‘Good to Great’, een boek dat een model schetst om van een goed gemiddeld of middelmatig bedrijf een groot bedrijf te maken.

Bovendien wordt in het boek het Hedgehog Concept en BHAG beschreven, theorieën die enorm populair zijn geworden binnen de managementliteratuur.

Gratis e-book bij Toolshero

Biografie Jim Collins

Jim Collins is een praatgraag en energiek persoon. Hij is vernoemd naar zijn grootvader, die overleed bij een vliegtuigcrash. Zowel zijn vader als zijn grootvader waren rotsklimmers, en Jim Collins trad in hun voetsporen door voor zijn twintigste een goede rotsklimmer te worden. Jim Collins zegt dat hij geloofde dat hij niet de beste was, maar dat hij wel gekwalificeerd zou worden voor de American Trials als hij daar aan mee zou doen.

Op zijn eigen website wordt Collins beschreven als “a student and teacher of what makes great companies tick, and a Socratic advisor to leaders in the business and social sectors.”

Jeugd en studententijd van Jim Collins

Jim Collins bracht zijn jeugd door in San Francisco, en was een van de weinige blanke studenten op zijn lagere school. Hij zei dat hij zich tien jaar lang moest aanpassen aan de cultuur van andere mensen. Toen zijn ouders gingen scheiden verhuisde hij met zijn moeder naar Boulder, wat het moment was waarop hij onafhankelijk wilde worden.

In 1976 besloot hij om Mathematical Sciences te studeren aan de Stanford University. Tijdens zijn studie deed hij nog steeds actief aan rotsklimmen en zei hij: “Mijn echte opleiding kreeg ik in het Yosemite National park.” Jim Collins kon zich nooit voorstellen dat hij zijn leven zou doorbrengen met de mensen waarmee hij werd omringd in het computercentrum op school.

Dit idee was de belangrijkste reden waarom hij ook een MBA-opleiding is begonnen aan de Stanford University, onder leiding van Professor Porras. Volgens Professor Porras is Jim Collins achtergrond in rotsklimmen uniek, en laat het zien hoe hij risico’s en zware beslissingen durft te nemen.

Hij trouwde met Joanna Ernst, een triatlete die in 1985 de Ironman Hawaï Triatlon won. Ze is ook bekend vanwege haar deelname in een reclamecampagne van Nike, wat in die tijd het aantal vrouwelijke klanten van Nike een boost heeft gegeven. Ze zijn meer dan twintig jaar getrouwd en hebben een eigendomsverhouding van 50-50.

Eredoctoraten

Hij ontving daarnaast eredoctoraten van de University of Colorado en de Peter F. Drucker Graduate School of Management aan de Claremont Graduate University. Na zijn afstuderen ging Jim Collins aan het werk als consultant bij McKinsey & Company en vervolgde zijn carrière met een baan als productmanager voor Hewlett-Packard. Helaas paste het zakenleven niet bij hem, en ging hij weg bij het bedrijf om zijn vrouw te steunen in haar triatloncarrière.

Jim Collins is altijd een nieuwsgierig persoon geweest, en dat houdt hem gedreven. Daarom begon hij in 1989 aan zijn carrière in het onderzoek en onderwijs aan de faculteit van de Stanford Graduate School of Business. Jim Collins gaf een vak over ondernemerschap waarbij hij zichzelf onderscheidde als bijzondere leraar. Hij was bijzonder vanwege zijn innovatieve lessen en in staat om aandachtig naar mensen te luisteren en ervoor te zorgen dat hij de tijd van zijn studenten of zijn eigen tijd niet verspilde.

Dankzij zijn betrokkenheid en bijdragen kreeg hij in 1992 de Distinguished Teaching Award uitgereikt, een onderscheiding die bedoeld is om individuele faculteiten erkenning te geven voor aanhoudende uitmuntende prestaties op het gebied van lesgeven.

Jim Collins ging snel verder met zijn passie door in 1995 een managementlaboratorium op te richten in Colorado. Hij is begonnen met het uitvoeren van onderzoek en neemt deel aan de Socratische dialoog, een open discussie met CEO’s en senior leiderschapsteams die wordt gebruikt om de waarde en waarheid van de mening van individuen te identificeren door vraaggestuurde instructies.

In deze periode had hij een team van 21 assistenten om het werk te leveren dat uiteindelijk leidde tot de introductie van ‘Built to Last’ en ‘Good to Great’. Hij weigerde een PhD omdat hij dacht dat het zijn manier van denken zou veranderen. Jim Collins volgde het advies op van Professor Porras om een carrière in consulting te beginnen.

Hij werkte naast zijn onderzoek met meerdere ondernemingen zoals CNN International en andere organisaties als de John Hopkins School of Medicine, de Girls Scouts of de USA, de Leadership Network of Churches en de United States Marine Corps.

Aan de andere kant wist hij dat werken in de consultancysector de mogelijkheid om de open houding te behouden die nodig is om reële vragen te stellen en beantwoorden. Daarom ging hij door met zijn onderzoeksinitiatieven en geeft hij momenteel lezingen in sociale sectoren zoals onderwijs, gezondheidszorg, overheden, en non-profitorganisaties.

In zijn vrije tijd doet hij nog steeds graag aan rotsklimmen, wat hij nu al meer dan veertig jaar doet. Hij heeft al de noordkant van de Half Dome en de zuidkant van de El Capitan in Yosemite Valley beklommen.

Het werk van Jim Collins is uitgelicht in Fortune, The Economist, Business Week, USA Today, Industry Week, Inc., Harvard Business Review en Fast Company. Hij doet nog steeds onderzoeksprojecten, adviseert en doceert samen met leidinggevenden uit de private, publieke en sociale sectoren om nieuwe inzichten te ontdekken die aan zijn lezingen, boeken en artikelen toegevoegd kunnen worden.

Word lid van Toolshero

Bekende quotes

  1. “Companies that change best over time know first and foremost what should not change.”
  2. “Just because a company falls doesn’t invalidate what we can learn by studying that company when it was at its historical best.”
  3. “Greatness is not a function of circumstance. Greatness, it turns out, is largely a matter of conscious choice, and discipline.”
  4. “Great vision without great people is irrelevant.”
  5. “Creativity dies in an undisciplined environment.”
  6. “By definition, it is not possible to everyone to be above the average.”
  7. “A culture of discipline is not a principle of business; it is a principle of greatness.”
  8. “The moment you feel the need to tightly manage someone, you’ve made a hiring mistake.”
  9. “while you can buy your way to growth, you absolutely cannot buy your way to greatness.”
  10. “Visionary companies pursue a cluster of objectives, of which making money is only one—and not necessarily the primary one.”
  11. “The purpose of bureaucracy is to compensate for incompetence and lack of discipline.”
  12. “A company should limit its growth based on its ability to attract enough of the right people.”
  13. “Bad decisions made with good intentions, are still bad decisions.”

Publicaties en boeken van Jim Collins et al.

  • 2017. Beyond entrepreneurship. Random House.
  • 2013. Uncommon Cultures: Popular culture and post-modernism. Routledge.
  • 2013. The use values of narrativity in digital cultures. New Literary History, 44(4), 639-660.
  • 2013. Reading, in a digital archive of one’s own. PMLA, 128(1), 207-212.
  • 2012. S. Patent No. 8,165,945. Washington, DC: U.S. Patent and Trademark Office.
  • 2012. Film theory goes to the movies: Cultural analysis of contemporary film. Routledge.
  • 2011. Great by Choice: Uncertainty, Chaos and Luck-Why some thrive despite them all. Random House.
  • 2010. Leadership lessons from west point(Vol. 105). John Wiley and Sons.
  • 2010. Bring on the Books for Everybody. How Literary Culture Became Popular Culture.
  • 2009. How the mighty fall: And why some companies never give in. Random House.
  • 2009. Core values: Align your actions with them. Leadership excellence, 5.
  • 2007. Level 5 leadership. The Jossey-Bass reader on educational leadership, 2, 27-50.
  • 2006. Level 5 leadership: The triumph of humility and fierce resolve. Managing Innovation and Change, 234.
  • 2006. Aligning with Visions and Values: Bring values to life with reinforcement. Leadership Excellence, 23(4), 6.
  • 2005. Why business thinking is not the answer: good to great and the social sector: A monograph to accompany good to great. Why Some Companies Make the Leap… and Others Don’t. Collins, Boulder [12 (13)].
  • 2005. Jim Collins on tough calls.
  • 2005. Good to great and the social sector: Why business thinking is not the answer [Monograph to accompany Good to Great]. Boulder, CO: Jim Collins.
  • 2005. Built to last: Successful habits of visionary companies. Random House.
  • 2004. Spotlight: The characteristics of level 5 leadership. Management Decision, 42(5/6), 709-716.
  • 2003. The 10 greatest CEOs of all time. July, 21, 55-68.
  • 2002. High-pop: an introduction. High-Pop: Making culture into popular entertainment, 1-31.
  • 2001. Good to great: Why some companies make the leap… and others don’t. Random House.
  • 2001. The misguided mix-up of celebrity and leadership. In Conference Board.
  • 2000. Television and postmodernism. Media Studies: A Reader, 380-384.
  • 2000. Built to flip. Fast Company, 32(32), 1-5.
  • 2000. Aligning action and values. In The Forum, June.
  • 1999. Turning goals into results: The power of catalytic mechanisms. Harvard business review, 77, 70-84.
  • 1998. No (Popular) Place Like Home? High-Pop: Making Culture into Popular Entertainment.
  • 1996. Laboratory diagnosis of porcine reproductive and respiratory syndrome (PRRS) virus infection. Journal of Swine Health and Production, 4(1), 33-35.
  • 1996. Aligning action and values. Leader to leader, 1996(1), 19-24.
  • 1995. Architectures of excess: Cultural life in the information age. Psychology Press.
  • 1993. Genericity in the nineties: Eclectic irony and the new sincerity. Film theory goes to the movies, 242-63.
  • 1989. Watching ourselves watch television, or who’s your agent?. Cultural Studies, 3(3), 261-281.
  • 1981. Toward defining a matrix of the musical comedy: The place of the spectator within the textual mechanisms. Genre: The Musical, 134-146.

Citatie voor dit artikel:
Zeeman, A. (2018). Jim Collins. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/jim-collins/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 01/05/2018 | Laatste update: 11/09/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/jim-collins/”>Toolshero: Jim Collins</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Alexander Zeeman
Article by:

Alexander Zeeman

Alexander Zeeman is Content Manager bij ToolsHero waar hij zich richt op content productie, content management en marketing. Daarnaast studeert hij International Business aan de Hogeschool Rotterdam. Binnen zijn studie is hij bezig met de ontwikkeling van diverse management competenties en het verbeteren van operationele bedrijfsprocessen.

Tags:

Geef een reactie