Henry Ford

Henry Ford - ToolsHero

Henry Ford (30 juli 1863 – 1947) was een Amerikaanse invloedrijke industrieel die een revolutie teweeg heeft gebracht in de autoproductie-industrie door als eerste productiemethodes met schaalvoordelen te gebruiken. Hij introduceerde grote productiefabrieken en gebruikte gestandaardiseerde onderdelen. Hiermee veranderde hij het leven van veel mensen die nu toegang hebben tot een auto. Zijn assemblageopzet- en technieken waren de normen voor de eerste helft van de 20e eeuw.

Biografie Henry Ford

Henry Ford is geboren in een boerenfamilie, wat in die tijd voor de meeste mensen een normale manier van leven was. In die tijd woonden slechts twee van de tien Amerikanen in steden. Zijn gezin bestond uit tien leden, waaronder zijn ouders.

Acht jaar lang ging hij, als hij zijn vader niet hoefde te helpen op de boerderij, naar een school bestaande uit één lokaal waar alle leerlingen bij elkaar zitten en één leraar die alle academische basisvaardigheden leerde aan alle niveaus. In 1879 verliet Henry Ford de boerderij voor drie jaar om in Detroit in machinewerkplaatsen te werken. Hij leerde over de interne verbrandingsmotoren die hem ertoe brachten zijn eigen kleine machinewerkplaats op te richten bij zijn boerderij, waar hij uiteindelijk een boerderijlocomotief bouwde. Naast zijn projecten werkte hij ook parttime voor Westinghouse Engine Company.

Henry Ford trouwde in 1888 met Clara Bryant, die was opgegroeid op een nabijgelegen boerderij. Het stel verhuisde naar Detroit, waar hij binnen twee jaar hoofdingenieur werd bij Detroit Edison Company. Het was een onregelmatige baan waarbij hij 24 uur per dag beschikbaar moest zijn. In zijn vrije tijd werkte hij altijd aan zijn projecten.

Henry Ford werkte aan verschillende projecten, zoals de eerste benzinemotor die hij voltooide in 1893. In die tijd bouwden veel andere auto-uitvinders slechts beperkte aantallen auto’s die waren ontworpen voor rijke consumenten. Henry Ford zag een mogelijkheid in zijn Quadricycle, een voertuig dat op vier fietswielen reed met een motor op de achterwielen. Ondanks dat hij niet de eerste was die een zelfaangedreven voertuig bouwde, verkocht hij zijn projecten om nieuwe voertuigen te bouwen.

Hij gebruikte deze strategie jarenlang en hij bouwde een netwerk waarmee hij en elf andere zakenpartners uiteindelijk Detroit Automobile Company hebben opgericht, dat later veranderde in Henry Ford Company. Hij had niet geïnvesteerd in aandelen, maar hij droeg bij met zijn kennis en patenten. Henry Fords ideeën over het verbeteren van de auto waar hij aan werkte waren echter niet in lijn met de ideeën van de aandeelhouders van Henry Ford Company, die passagiersauto’s wilden bouwen. In 1902 verliet Henry Ford daarom de Henry Ford Company, waarvan de naam onmiddellijk werd veranderd in Cadillac Motor Company, om aan zijn eigen voertuig te werken. Toen zijn voertuig in 1903 klaar was om op de markt gebracht te worden, richtte hij met beperkte middelen de Ford Motor Company op.

Ford Motor Company was een groot succes, maar al snel ontstonden er juridische obstakels. De autoproductie-industrie werd een belangrijke industrie, en daarom weigerde Henry Ford licentiekosten te betalen aan de Manufacturers Mutual Association (MMA) omdat hij geloofde dat uitvindingen deel uitmaken van evoluties. Ford Motor Company verloor de zaak in 1909, maar won het hoger beroep in 1911. Zijn acties zorgden ervoor dat hij bekend werd, en zijn overwinning stond op het punt de hele auto-industrie te veranderen.

Henry Ford wilde altijd al een auto bouwen voor de grote massa. Zijn missie was om auto’s te bouwen die voor de meeste mensen betaalbaar en toegankelijk zijn, en daarom maakte hij in 1908 de Model T. De uitvoering van Model T verliep soepel, en bereikte binnen een periode van negentien jaar een wereldwijde verkoopvolume van bijna 17.000.000 De beschikbaarheid van Model T veroorzaakte een transformatie in de levens van veel mensen, aangezien deze mensen eerst afhankelijk waren van paarden voor transport vanwege de afgelegen boerderijen. Model T verving het paard, en samen met andere auto’s gaf hij de economie een boost.

Het succes van Henry Ford Company werd ook aangetoond toen Henry Ford de salarissen van zijn werknemers verhoogde naar meer dan 200 procent van het gemiddelde minimumloon, en de werktijden inkortte. Dit werd doorgevoerd nadat Ford Motor Company een contract had getekend met de UAW-CIO, een Amerikaanse vakbond die de werknemers van de Verenigde Staten vertegenwoordigt, waarin ze instemmen om betere beloningen, voordelen en arbeidsvoorwaarden voor werknemers te garanderen. Henry Ford ging door met het ontwikkelen van zijn massaproductietechnieken. Hij realiseerde schaalvoordelen en kon lagere prijzen bieden.

Henry Fords succes met de productie van ongeveer honderd auto’s per dag kon hem persoonlijk niet tevredenstellen. sterkers nog, ondanks dat de aandeelhouders blij waren met deze productie, wilde Henry Ford het bedrijf uitbreiden. Verschillende aandeelhouders wilden niet dat hij de winst gebruikte voor uitbreiding, en hij werd voor de rechter gedaagd om uitbreiding te voorkomen, maar ze wilden wel dat hij het bedrijf runde. Henry Ford wilde zijn eigen bedrijf bezitten en kocht daarom alle minderheidsaandeelhouders uit, en in 1920 bezat hij alle aandelen van het bedrijf.

Tegen die tijd had hij het gebrek aan grondstoffen al gezien dat veroorzaakt werd door de Eerste Wereldoorlog. Dit was de reden waarom hij zich nu richtte op een zelfvoorzienende fabriek. Henry Ford richtte Rover Rouge op, een productie-installatie die onderdelen veranderde in complete auto’s, waaronder glas, staal, en andere benodigde onderdelen. Hij verminderde de productiekosten door volledige controle te krijgen over het transport door een spoorweg en vloten aan te schaffen. De organisatie bleef de aciviteiten uitbreiden, en was tegen 1927 actief in meer dan 33 landen.

Henry Ford was een koppig persoon. Zelfs wanneer andere autofabrikanten de nieuwste technologieën in hun voertuigen opnamen, volgde Henry Ford hen niet. Uiteindelijk moest hij de zaak sluiten om zijn fabriek aan te passen om aan de marktvraag te kunnen blijven voldoen. In 1927 introduceerde hij de nieuwe auto Model A om aan de behoeften van de klant te blijven voldoen, maar het was geen succes, de productie ervan stopte in 1936.

Bovendien vond in de jaren 1930 de Grote Depressie plaats, en die veroorzaakte een grote daling van de verkoop. De tegenslag dwong Henry Ford de lonen te verlagen tot onder het gemiddelde minimumloon. Henry Ford had moeite zijn bedrijven draaiende te houden. Uiteindelijk moest hij stoppen vanwege zijn gezondheidsproblemen. Hij kreeg hartaanvallen en zijn gezondheid ging voortdurend achteruit, terwijl het bedrijf het tegelijkertijd moeilijk had. De baan was te zwaar voor Henry Ford, en daarom droeg hij het bedrijf over aan zijn kleinzoon Henry Ford de 2e.

Henry Ford gaf ook les in dansen zoals de Polka, de Mazurka en Virginia reel. Hij richtte ook dorpsfabrieken op en bouwde scholen bestaande uit één lokaal. Henry Ford sponsorde radio-uren waarop essays werden voorgelezen aan luisteraars. Ook bouwde hij Greenfield Village, een gerestaureerd plattelandsdorp, en het Henry Ford Museum met Amerikaanse artefacten en antiek uit zijn jeugd.

Hij heeft altijd geloofd in gelijke kansen en hecht veel waarde aan eerlijkheid en respect. Daarom kreeg hij de Gold Medal voor uitzonderlijke bijdragen aan het welzijn van de mensheid uitgereikt. Henry Ford werd ook geëerd bij de American Automotive Golden Jubilee voor zijn bijdrage aan de motorindustrie.

Op dit moment wordt Henry Ford gememoriseerd door de verschillende organisaties die zijn opgericht. Zijn aandelen gingen naar de Ford Foundation, een organisatie die zich inzet voor het bevorderen van het welzijn van de mens, opgericht door hem en zijn broer. Henry Ford heeft ook Henry Ford Health System opgericht, een organisatie die zich inzet voor het verbeteren van de gezondheid en het welzijn van mensen door het bieden van ziekenhuizen en medische centra. Bovendien is de Henry Ford Village, een leefgemeenschap voor ouderen, genoemd naar Henry Ford en vertegenwoordigd deze zijn geboorteplaats.

Henry Ford quotes

  1. “My best friend is the one who brings out the best in me.”
  2. “Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success.”
  3. “Failure is simply the opportunity to begin again, this time more intelligently.”
  4. “If everyone is moving forward together, then success takes care of itself.”
  5. “Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal.”
  6. “You can’t build a reputation on what you are going to do.”
  7. “Nothing is particularly hard if you divide it into small jobs.”
  8. “One of the greatest discoveries a man makes, one of his great surprises, is to find he can do what he was afraid he couldn’t do.”
  9. “A business that makes nothing but money is a poor business.”
  10. “Even a mistake may turn out to be the one thing necessary to a worthwhile achievement.”

Publicaties en boeken van Henry Ford et al.

  • 2007. My life and work. Cosimo, Inc.
  • 1988. Today and tomorrow.
  • 1898. The Rise and Growth of American Politics: A Sketch of Constitutional Development(Vol. 3). Macmillan Company.
  • 1977. Advanced mechanics of materials(p. 406). Chichester: Ellis Horwood.

Citatie voor dit artikel:
Zeeman, A. (2018). Henry Ford. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/henry-ford/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/henry-ford/”>ToolsHero.nl: Henry Ford</a>

Interessant artikel? Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Henry Ford, 0 / 5 (0 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here