Participatief management

Participatief management uitleg - toolshero

Participatief management: in dit artikel wordt participatief management praktisch uitgelegd. Na het lezen zal je een beter inzicht krijgen over deze management tool.

Participatief management biedt alle werknemers kansen om bij te dragen aan het beleid en beslissingen op de werkplek die zakelijke doelen bereiken en tegelijkertijd carrière tevredenheid bevordert. Het doel is het stimuleren van de betrokkenheid van belanghebbenden op alle niveaus van een organisatie bij de analyse van problemen, de ontwikkeling van strategieën en de implementatie van oplossingen.

Wat is participatief management?

Participatief management, ook wel medewerkersbetrokkenheid of participatieve besluitvorming genoemd, stimuleert de betrokkenheid van belanghebbenden op alle niveaus van een organisatie.

Gratis e-book bij Toolshero

Dit wordt gedaan bij de analyse van problemen, de ontwikkeling van strategieën en de implementatie van oplossingen. Medewerkers worden uitgenodigd om deel te nemen aan het besluitvormingsproces van het bedrijf door deel te nemen aan activiteiten zoals het stellen van doelen, het bepalen van werkschema’s en het doen van suggesties.

Andere vormen van participatief management zijn onder meer het vergroten van de verantwoordelijkheid van werknemers (functieverrijking); het vormen van zelfgestuurde teams, kwaliteitscirkels of comités voor de kwaliteit van het werk; en vragen om enquêtefeedback.

Betekenis

Participatief management omvat echter meer dan het toestaan ​​dat medewerkers deelnemen aan het nemen van beslissingen. Het houdt ook in dat het management de ideeën en suggesties van medewerkers met respect en respect behandelt. De meest uitgebreide vorm van participatief beheer is het directe werknemersbezit van een bedrijf.

Vier processen beïnvloeden participatie. Deze processen creëren werknemersbetrokkenheid omdat ze naar het laagste niveau in een organisatie worden geduwd. Hoe verder deze processen zich verplaatsen, hoe hoger de betrokkenheid van medewerkers. De vier processen omvatten:

  • Informatie-uitwisseling, die erop gericht is werknemers op de hoogte te houden van de economische status van het bedrijf.
  • Training, waarbij de vaardigheidsniveaus van medewerkers worden verhoogd en ontwikkelingskansen worden geboden waarmee ze nieuwe vaardigheden kunnen toepassen om effectieve beslissingen te nemen over de organisatie als geheel.
  • Besluitvorming door medewerkers, die vele vormen kan aannemen, van het bepalen van werkschema’s tot het bepalen van budgetten of processen.
  • Beloningen, die moeten worden gekoppeld aan suggesties en ideeën, evenals prestaties.

Waarom participatief management?

Een participatieve managementstijl biedt verschillende voordelen op alle niveaus van de organisatie. Door een gevoel van waarde in het bedrijf te creëren, wekt participatief management een gevoel van trots op en motiveert het werknemers om de productiviteit te verhogen om hun doelen te bereiken.

Medewerkers die deelnemen aan de beslissingen van het bedrijf hebben het gevoel dat ze deel uitmaken van een team met een gemeenschappelijk doel en vinden hun gevoel van eigenwaarde en creatieve voldoening verhoogd.

Managers die een participatieve stijl gebruiken, merken dat werknemers ontvankelijker zijn voor verandering dan in situaties waarin ze geen stem hebben.

Wijzigingen worden effectiever doorgevoerd wanneer medewerkers input hebben en bijdragen aan beslissingen leveren. Deelname houdt werknemers op de hoogte van aankomende evenementen, zodat ze op de hoogte zijn van mogelijke wijzigingen.

De organisatie kan zichzelf dan in een proactieve modus plaatsen in plaats van een reactieve, omdat managers in staat zijn snel aandachtspunten te identificeren en zich tot medewerkers wenden voor oplossingen.

Participatie helpt medewerkers een breder beeld van de organisatie te krijgen. Door training, ontwikkelingsmogelijkheden en het delen van informatie kunnen werknemers de conceptuele vaardigheden verwerven die nodig zijn om effectieve managers of topmanagers te worden. Het verhoogt ook de betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie en de beslissingen die ze nemen.

Creativiteit en innovatie zijn twee belangrijke voordelen van participatief management. Door een diverse groep medewerkers in staat te stellen om beslissingen te nemen, profiteert de organisatie van de synergie die voortkomt uit een bredere keuze aan opties. Wanneer alle werknemers, in plaats van alleen managers of leidinggevenden, de kans krijgen om deel te nemen, is de kans groter dat een geldig en uniek idee wordt voorgesteld.

Vanuit een zakelijk perspectief creëert het gebruik van een participatieve managementbenadering loyale werknemers die bereid zijn hun tijd en energie te investeren om het bedrijf te zien slagen. Medewerkers hebben vaak innovatieve ideeën om kosten te verlagen en verspilling te elimineren, procedures te stroomlijnen en de klanttevredenheid te verhogen.

Deze managementstijl creëert ook effectievere leiders op alle niveaus die medewerkers kunnen aanmoedigen en leiden om bedrijfsdoelen te bereiken op verschillende wereldwijde platforms die invloed hebben op moderne bedrijven.

Bovendien rapporteren bedrijfsactiviteiten onder participatieve managementstructuren vaak een verhoogde productiviteit en prestaties op alle personeelsniveaus.

Aan de slag met participatief management

Voor het verschuiven van klassiek management naar participatief management, is een consensus in samenwerking nodig als organisatie of instelling met communicatie, inclusie, transparantie en ontwikkeling.

Het creëren en in stand houden van een adaptief vermogen voor voortdurende probleemoplossing met de nadruk op sociaal en transformatief leren door vertrouwen, duurzame betrokkenheid en relatieontwikkeling zijn belangrijke factoren bij het bijdragen aan het algehele succes of falen van participatief management.

Het bevorderen van een comfortabele omgeving voor werknemers door het creëren van transparantie en het opbouwen van nieuwe relaties ondersteunt een brede deelname aan doorlopende planning, implementatie en evaluaties die een diverse deelname aan het beheren van verwachtingen en acties ondersteunt met een collectief begrip van doelen en resultaten.

Bij de implementatie van deze theorie is onzekerheid het enige dat zeker is. Omgaan met onzekerheid moet conceptueel worden aangepakt om conflicten te verminderen. Conflicten kunnen voortkomen uit problemen die worden veroorzaakt door verkeerde interpretatie of onduidelijkheid als het gaat om communicatie of vragen over waarden, relaties en doelen.

Deliberatieve, op samenwerking gebaseerde en op consensus gebaseerde benaderingen vergemakkelijken transformatief leren, omdat het een scala aan verschillende perspectieven omvat om leerresultaten te optimaliseren door de interactie van waarden, interesses en wereldbeelden ook bekend als collaboratieve wetenschap of samenwerkingsmethode van consensus.

De integratie van deze benadering van participatief management vergemakkelijkt gedeeld leren en maakt de institutionele en teamontwikkeling sterker, door de bijdrage van individuen. Het communiceren van waarden, het creëren van een veilige en comfortabele omgeving samen met een oprechte en gezamenlijke inspanning moet de basis vormen van een organisatie of instelling die participatief management wil implementeren als een succesvol hulpmiddel.

Enkele manieren om participatief management te realiseren

  • Box met suggesties en ideeën
  • Participatieve strategische planning
  • Ideeënwedstrijd
  • Financieel open
  • Commissies voor specifieke taken
  • Flexibel rooster
  • Zelfmanagement

Implementeren van participatief management

Er is geen specifieke participatief managementmodel. Je moet begrijpen hoe jouw bedrijf werkt, wat jouw werknemers denken, wat hun verlangens zijn en wat ze willen veranderen. Het is belangrijk om erachter te komen wat de belangrijkste motivaties en ontevredenheden van vandaag zijn.

De volgende stappen kan je als basis nemen, daarbij is het belangrijk om ook zelf aanpassingen te maken om het in jouw specifieke situatie te laten werken.

Participatief management - Toolshero

Stap 1: Begrijp wat uw werknemers denken van het huidige management

Een goed hulpmiddel hiervoor kan een organisatorisch klimaatonderzoek zijn. Als uw bedrijf klein is, kan een zeer open vergadering, misschien in een bar, met een paar biertjes het ideale moment zijn om alles te horen wat iedereen denkt.

Stap 2: Opener met bedrijfsinformatie

Het delen van de resultaten (en laten zien hoe het werk van elke medewerker daar wordt weerspiegeld) kan helpen het verantwoordelijkheidsgevoel en de samenwerking tussen iedereen te vergroten.

Stap 3: Betrek uw team bij het genereren en implementeren van ideeën

Hoe meer ideeën je hebt zonder het managementteam te zijn, hoe meer betrokkenheid van medewerkers er zal zijn. Om dit te doen, brainstorm rondes of periodieke bijeenkomsten voor dit doel waaraan mensen die geïnteresseerd zijn in de uitdaging kunnen deelnemen.

Stap 4: Weet wie deel uitmaakt van uw team

Het heeft geen zin om het meest participatieve management van allemaal te hebben. Als uw managers niet weten met wie ze werken, kan al dat werk dalen. Het is daarom belangrijk om persoonlijke feedback te geven op basis van gedrag en een individueel ontwikkelingsplan te hebben.

Stap 5: Volg de wijzigingen

Het bijhouden van de implementatie van participatief management is net zo essentieel als de implementatie ervan. Als u begrijpt hoe de interactie tussen gebieden plaatsvindt en hoe medewerkers zich voelen, kan dit proces naar een ander niveau binnen uw bedrijf worden gebracht.

Bovenstaande stappen hoeven niet allemaal in een keer geïmplementeerd te worden. Dit kan je afstemmen op wat en wanneer jouw bedrijf iets nodig heeft.

Word lid van Toolshero

Nu ben jij aan de beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over participatief management of heb jij aanvullingen? Wanneer denk jij dat deze management tool effectief is? Wat zijn volgens jouw succesfactoren die bijdragen aan het toepassen in de praktijk?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. De Cuyper, P., Loutsch, V., Van Gyes, G., & Spineux, A. (2003). Participatief management en de sturing van verandering in de Belgische overheidssector. Case studies. Academia Press.
  2. De Moor, W. (1998). Arbeidsmotivatie als management-instrument. Bohn Stafleu van Loghum.
  3. Helmcamp, R. (2006) The Psychology of Participative Management With a Case Study from the Fort Worth State School
  4. Ridder, D., Mostert, E., Cernesson, F., & Harmony, C. T. (2005). Learning together to manage together: improving participation in water management. Germany: University of Osnabrück.
  5. Swearingen, M. H. (2017). Participative management: an analysis of its effect on productivity. Routledge.

Citatie voor dit artikel:
Sari, J. (2019). Participatief Management. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/management-modellen/participatief-management/

Published on: 03/12/2019 | Last update: 05/10/2022

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/management-modellen/participatief-management>Toolshero: Participatief Management</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 11

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Jessie Sari
Article by:

Jessie Sari

Jessie Sari is content schrijver bij ToolsHero. Samen met het team draagt ze bij aan het schrijven van artikelen en website optimalisatie. Jessie studeert Trade Management in Asia aan de Hogeschool van Rotterdam. Binnen haar opleiding houdt ze zich bezig met opbouwen van fundamentele skills, waaronder marketing, import en export van producten en diensten in Azië, economie, financiën, management, consultancy en projectmanagement.

Tags:

Geef een reactie