Win-verlies innovatiemodel van Teece

Win-verlies innovatiemodel van Teece uitleg - toolshero

Dit artikel biedt een praktische uitleg van het win-verlies innovatiemodel van Teece. Na het lezen begrijp je de basisprincipes van deze krachtige tool voor strategie en innovatie.

Wat is het win-verlies innovatiemodel van Teece?

Het win-verlies innovatiemodel van Teece beschrijft de stappen die organisaties moeten zetten om te kunnen profiteren van innovaties. Belangrijker is dat het win-verlies innovatiemodel van Teece gericht is op het veiligstellen van innovaties, zodat concurrenten deze niet eenvoudig kunnen kopiëren om er ook van te profiteren.

Volgens het model zijn er zogenaamde ‘innovators’ en ‘imitators’. Innovators zijn degenen die met nieuwe ideeën komen en deze op de markt brengen. De imitators zijn degenen die (een deel van) de innovatie kopiëren en deze overgenomen innovatie vervolgens op de markt brengen als hun eigen creatie. Daarom moeten bedrijven die bekend staan als innovators een beschermingsstrategie maken, zodat imitators minder makkelijk hun innovaties kunnen kopiëren.

In de praktijk zijn de meeste innovaties echter niet succesvol. Slechts een klein deel van alle innovaties bereikt daadwerkelijk de groei- en ontwikkelingsstadia van een productlevenscyclus. Vaak gaat een innovatieve oplossing al meteen na de introductie de neergangsfase in. Het komt zelden voor dat innovaties de latere fases bereiken. Dit betekent dat wanneer een bepaalde innovatie succes heeft andere bedrijven wanhopig op zoek gaan naar manieren om de innovatie te kopiëren. Bedrijven hebben daarom passende wettelijke bescherming nodig.

Het win-verlies innovatiemodel van Teece onderscheidt verschillende stappen die gezet kunnen worden om te zorgen dat een innovatie beschermd kan worden en niet simpelweg kan worden nagedaan. Zo profiteert de daadwerkelijke uitvinder het meeste van zijn eigen innovatie. We gaan dieper in op de stappen van het win-verlies innovatiemodel van Teece in de volgende paragraaf.

Overwegingen uit het win-verlies innovatiemodel van Teece om succesvol te zijn

Win-verlies innovatiemodel van Teece succes overwegingen - toolshero

1. Het idee beschermen

Een innovatie kan op verschillende manieren beschermd worden, afhankelijk van het soort innovatie. Een essentieel onderdeel van een idee beschermen is om intellectueel eigendom aan te vragen. Dit beschermt iets dat door de menselijke geest is gecreëerd, zoals een uitvinding, ontwerp, symbool of naam. Intellectueel eigendom kan beschermd worden met patenten, auteursrecht en merkrecht.

Het idee beschermen met intellectueel eigendom is een effectieve manier om zoveel mogelijk voordeel te halen uit een innovatie voor een concurrent ermee aan de haal gaat. Het is belangrijk om zo lang mogelijk zoveel mogelijk bescherming te regelen.

Het is daarbij cruciaal om lokale wet- en regelgeving te analyseren en deze naast de verwachte investering te leggen, zowel op het gebied van mensen als middelen. Wanneer er kritisch wordt gekeken naar de voordelen, wordt het duidelijk of het het waard is om in een bepaald idee te investeren. Het komt erop neer dat voldoende bescherming noodzakelijk is wanneer de uitvinder alles wil halen uit een innovatie dat erin zit.

2. Inspelen op de markt

Men weet nu dat een bepaalde innovatie beschermd moet worden. Vervolgens moedigt het win-verlies innovatiemodel van Teece uitvinders aan om de markt te analyseren wat betreft concurrenten, maar ook wat betreft vraag naar de innovatie. Door concurrenten te analyseren, kan de uitvinder alsnog zaken aanpassen aan de innovatie als de andere bedrijven al iets vergelijkbaars blijken te hebben. Dit is belangrijk omdat het helpt te begrijpen welke strategie nodig is om een groter deel van de markt in handen te krijgen.

Nog een reden om concurrenten te analyseren, is dat het zeer waarschijnlijk is dat deze bedrijven een innovatie zullen verbeteren nadat die op de markt is gebracht. Deze organisaties zullen naar alle waarschijnlijkheid de innovatie ontleden om zwakke punten te bepalen waarvan de uitvinder zich niet bewust was. Volgens het win-verlies innovatiemodel van Teece zal het analyseren van concurrenten op de lange termijn voordelen bieden, omdat het eenvoudiger is een uitvinding aan te passen dan een nieuwe te bedenken.

Als de innovatie succesvol blijkt, is het belangrijk om zo snel mogelijk een marktaandeel te krijgen en merkwaarde te creëren. Dit is essentieel omdat ongeacht intellectueel eigendom imitators altijd in staat zullen zijn de innovaties te kopiëren nadat ze een grote markt hebben bereikt. Uitvinders moeten daarom de markt blijven analyseren en wijzigingen maken wanneer dat nodig blijkt.

3. Zo snel mogelijk schaalgrootte realiseren

Het advies van het win-verlies innovatiemodel van Teece in deze stap is om zo snel mogelijk het volume op te schakelen wanneer een innovatie marktaandeel verwerft en de vraag toeneemt. Het is cruciaal omdat wanneer een uitvinder niet in staat is te voldoen aan de vraag, concurrenten in dat gat zullen springen. Wanneer de output van de uitvinden kan worden gemaximaliseerd, zal dit zich vertalen in meer controle over het productieproces en distributie.

Als een uitvinder niet over de middelen beschikt om de productie op te schalen, kan hij deze uitbesteden. Dat betekent echter wel dat er minder controle is. Er kunnen sneller fouten gemaakt worden en het is makkelijker voor anderen om de innovatie te kopiëren. Bedrijven hebben vaak niet de middelen om de vraag bij te benen wanneer ze moeten bepalen hoe ze productie willen opschalen en dus gebruiken ze een combinatie van insourced en outsourced productiestrategieën. Deze strategieën hebben voor- en nadelen. De strategie is ook afhankelijk van het soort bedrijf en de sector.

Laatste opmerking over het win-verlies innovatiemodel van Teece

Het komt vaak voor dat de makers van innovaties een groot deel van hun potentiële marktaandeel kwijtraken aan concurrenten. Dit verlies is afhankelijk van de kennis van die concurrenten. Wanneer een innovatie is gebaseerd op impliciete kennis, welke niet eenvoudig uitgelegd en geëvalueerd kan worden, is de kans kleiner dat de innovatie makkelijk gestolen kan worden. Dit beschermt de innovatie tegen imitatie en stabiliseert daarmee het marktaandeel van de uitvinder.

Bedrijven zullen meer geld en tijd moeten steken in gesloten innovaties gebaseerd op impliciete kennis, maar de opbrengst zal hoger zijn wanneer ze een groter marktaandeel hebben verworven. De keuze voor open of gesloten innovatie hangt af van de situatie. Als een innovatie nog niet volledig ontwikkeld is, is het beter de nadruk te leggen op open innovatie. Zo kan de innovatie verder verbeterd worden door andere bedrijven.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij deze uitleg van het win-verlies innovatiemodel van Teece? Ben je je ervan bewust hoe snel innovaties worden gekopieerd? Heb je voorbeelden van innovaties die niet eenvoudig te kopiëren zijn? Heb je nog tips of aanvullende opmerkingen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk of meld je aan voor onze gratis wekelijkse nieuwsbrief. Je kunt ons ook vinden op Facebook, LinkedIn, Twitter en Youtube.

Meer informatie

  1. Du Chatenier, E., Verstegen, J. A., Biemans, H. J., Mulder, M., Omta, O. (2009). The challenges of collaborative knowledge creation in open innovation teams. Human Resource Development Review, 8(3), 350-381.
  2. Engel, J. S. (2014). Global clusters of innovation: Entrepreneurial engines of economic growth around the world. Edward Elgar Publishing.
  3. Hock, M., Clauss, T., Schulz, E. (2016). The impact of organizational culture on a firm’s capability to innovate the business model. RD Management, 46(3), 433-450.
  4. Johannessen, J. A., Olsen, B., Olaisen, J. (1997). Organizing for innovation. Long range planning, 30(1), 96-109.
  5. Liu, R. (2013). Cooperation, competition and coopetition in innovation communities. Prometheus, 31(2), 91-105.
  6. Teece, D. J. (1986). Profiting from technological innovation: Implications for integration, collaboration, licensing and public policy. Research policy, 15(6), 285-305.
  7. Teece, D. J. (1991). Capturing Value from Innovation. Journal of the Executive Licensing Agency.
  8. Walsh, J. P., Lee, Y. N., Jung, T. (2016). Win, lose or draw? The fate of patented inventions. Research Policy, 45(7), 1362-1373.
  9. Wikhamn, B. R., Knights, D. (2011). Transaction cost economics and open innovation: Reinventing the wheel of boundary. Paper for DRUID 2011.

Citatie voor dit artikel:
Zeeman, A. (2019). Win-verlies innovatiemodel van Teece. Retrieved [insert date] from toolshero: https://www.toolshero.nl/innovatie/win-verlies-innovatiemodel-teece/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a https://www.toolshero.nl/innovatie/win-verlies-innovatiemodel-teece/”>toolshero: Win-verlies innovatiemodel van Teece</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Alexander Zeeman
About the Author

Alexander Zeeman is Content Manager bij ToolsHero waar hij zich richt op content productie, content management en marketing. Daarnaast studeert hij International Business aan de Hogeschool Rotterdam. Binnen zijn studie is hij bezig met de ontwikkeling van diverse management competenties en het verbeteren van operationele bedrijfsprocessen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *