N. Venkatraman

N. Venkatraman - ToolsHero

N. Venkat Venkatraman is een gerenommeerde hoogleraar Management aan de universiteit van Boston. Hij is vooral bekend geworden met zijn bijdrage aan de business IT alignment theorie.

Biografie N. Venkatraman

Tijdens het behalen van zijn doctoraat (Ph.D.) in Strategic Management aan de Katz Graduate School of Business aan de Universiteit van Pittsburgh in 1985, werkte N. Venkatraman acht jaar als assistent en universitair hoofddocent aan het MIT Sloan School of Management voordat hij doceerde aan de BU School of Management. In 1998 werd hij bekroond met het McGrath voorzittersschap.

N. Venkatraman is gespecialiseerd in het toepassen vanuit een netwerk-centrisch oog op de business strategie, IT-strategie en IT-sourcing. Hij is bedreven in het samenbrengen van het Internet, intellectuele middelen, allianties en partnerschappen, en bij het organiseren van IT-middelen als een waardecentrum.

Gratis e-book bij Toolshero

Een bekend concept dat hij samen John C. Henderson heeft uitgewerkt is business IT alignment, het effectief inzetten en gebruiken van informatietechnologie (IT) om een gewenste organisatiesituatie te bereiken. Zijn boodschap is doelbewust, niet-technisch en algemeen ontworpen. Dit om het publiek mee te laten denken over de kansen en uitdagingen die zich voordoen als we verder weg zijn van het industriële tijdperk in de nieuwe economie.

In de zomer van 2008 werd hij door de Journal of Management verkozen tot de 22ste meest geciteerde wetenschapper binnen het managementsegment van de afgelopen 25 jaar uitgeroepen.

Deze wereldwijde ranking is een indicatie van zijn wijdverspreide invloed op het gebied van management. N. Venkatraman is een gastprofessor aan de London Business School en een assistent-professor aan de MIT Sloan School of Management.

N. Venkatraman heeft een bekroond proefschrift geschreven en is Hoofd Research bij de Systems Research Center, Boston University School of Management. Daarnaast is hij fulltime lid aan de IS-faculteit en de Strategy & Innovation-afdeling.

N. Venkatraman heeft voor zijn baanbrekende prestaties verschillende onderscheidingen en prijzen ontvangen waaronder:

  • 2000. London Business School Innovation in Teaching Award
  • 1998. David J. McGrath Jr. Endowed Professorship
  • 1998. McKinsey & Co. Strategic Management Society Award for Best Paper (Honorable Mention)
  • 1996. Best Conference Paper (second place award), Academy of Management, OCIS Division
  • 1985. AT Kearney Award for Outstanding Research in General Management for the Best Dissertation Work

Bekende quotes van N. Venkatraman

  1. “The key trigger could be worker safety, but quickly one can make the business case for operational efficiency.”
  2. “We need better ways to educate and engage consumers about how and where their data is used and integrated with other publicly available data.”
  3. “The market is trying to make sense of the growth trajectories of technology companies in terms of top line and bottom line.”

Bekende publicaties en boeken van N. Venkatraman et al.

  • 2017. Successful Implementation of Strategic Planning Systems: A Path-Analytic Model (Classic Reprint). Forgotten Books.
  • 2015. Strategic Orientation of Business Enterprises: The Construct, Dimensionality and Measurement (Classic Reprint). Forgotten Books.
  • 2015. Strategic alignment: A Process Model for Integrating Information Technology and Business Stategies. Leopold Classic Library.
  • 2014. Theorizing Digital Business Innovation: Platforms and Capabilities in Ecosystems. Available at SSRN 2510111.
  • 2013. Digital Business Strategy: Toward Next Generation of Insights. MIS Quarterly, 37(2), 471-482.
  • 2008. Advancing Strategic Management Insights Why Attention to Methods and Measurement Matters. Organizational Research Methods, 11(4), 790-794.
  • 2006. Managing in a small world ecosystem: Some lessons from the software sector. California Management Review, 48(3), 28-47.
  • 2005. Knowledge Relatedness and the Performance of Multi-Business Firms. Strategic Management Journal 26 (2): 97-119.
  • 2004. The Software Business.
  • 2004. Networks of Software, 1990-2002: Do Web of Links Contribute to Sales? Available at SSRN 611181.
  • 2004. Preferential Linkage and Network Evolution: A Conceptual Model and Empirical test in the US Video game Sector. Academy of Management Journal 47 (6): 866-892
  • 2004. Offshoring Without Guilt. MIT Sloan Management Review.
  • 2003. Safeguarding Investments in Asymmetric Interorganizational Relationships: Theory and Evidence. Academy of Management Journal 46 (1): in press
  • 2001. The Determinants of Transnational New product Development Capability: Testing the Influence of Transferring and Deploying Tacit Overseas Knowledge. Strategic Management Journal 22: 359-378.
  • 2001. Strategic options in the digital era. Business Strategy Review, 12(4), 7-15.
  • 2000. Five steps to a dot-com strategy: how to find your footing on the web. Sloan Management Review, 41(3), 15-28.
  • 1999. Are you preparing to compete in the new economy? Use a real options navigator. Boston University School of Management draft paper,(February 8).
  • 1987. Modeling the effectiveness of a strategic planning system.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2010). N. Venkatraman. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/dr-venkatraman/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/dr-venkatraman/”>ToolsHero: N. Venkatraman</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 0 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 0

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Vincent van Vliet
Article by:

Vincent van Vliet

Vincent van Vliet is oprichter van Toolshero en verantwoordelijk voor de content en release management. Samen met het team bepaalt hij de strategie en beheert de content planning, marktintroducties, klantervaring en beleidsontwikkeling onderdelen van het bedrijf.

Geef een reactie