Disney methode (Dilts)

0
1539
Disney methode Robert Dilts - ToolsHero

In dit artikel wordt de Disney methode van Walt Disney en Robert Dilts praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige effectiviteit tool.

Inleiding

Naast een begrip in de filmindustrie, was Walt Disney (1901) vooral een creatieve geest en bedenker, met een brede en strategische kijk op het zakenleven.

Walt Disney is daardoor symbool geworden van ´the American dream´. Op basis van zijn creativiteit en geweldige ideeën heeft hij een succesvol zakenimperium gebouwd.

Zijn vernieuwende manier van werken wordt door veel bedrijven nog steeds nagestreefd en staat bekend als de Disney methode welke verder is ontwikkeld door Robert Dilts.

Disney methode: verschillende perspectieven

Disney was een grootmeester in het omzetten van zijn fantasie naar werkelijkheid en realiteit.

Zijn belangrijkste uitgangspunt was, om iets te bekijken vanuit verschillende perspectieven en al deze ideeën mee te nemen in het eindoordeel.

Wanneer hij een idee voor een film had, bedacht hij niet alleen hoe de film in beeld er uit moest zien, maar keek hij ook naar de manieren om de film te produceren.

Vervolgens kroop hij in de kritische huid van de toeschouwer en paste de film aan. Pas dan was de film klaar voor het grote publiek.

De beoordelingen vanuit de verschillende perspectieven vulden elkaar prima aan, met een bioscoopkraker als resultaat.

Drieluik

Om de diverse invalshoeken te benadrukken, maakte Disney gebruik van drie verschillende rollen, die tegelijkertijd of na elkaar aan bod komen.

De verschillende denkwijzen zijn daarin de succesfactor:

Dromer

De dromer is vrij van welk keurslijf ook en denkt creatief en vol fantasie en ziet ongekende mogelijkheden.

Realist

De realist kijkt naar de praktische mogelijkheden om een idee daadwerkelijk uit te voeren.

De realist kijkt onder andere naar de hoeveelheid beschikbare middelen en tijd.

Criticus

De criticus bekritiseert niet het plan van de dromer en het inzicht van de realist, maar kijkt als de toeschouwer naar een plan, filtert en haalt cruciale fouten er uit.

Disney methode, een planning strategie tool - ToolsHero

In praktijk

Voor goede toepassing van de Disney methode, worden er in dezelfde ruimte drie plaatsen gereserveerd waarin om beurt de rol van dromer, realist en criticus kan worden ingenomen.

Bij grote brainstormsessies kunnen er zelfs drie ruimtes worden ingericht, waarin de ´dromers´, de ´realisten´ en de ´critici´ apart na elkaar kunnen discussiëren.

Vervolgens kan er in drie fases gewerkt worden:

Fase 1

Vanuit het perspectief van de dromer wordt er naar de doelstelling gekeken.

De creatieve en visuele gedachten die opkomen, mogen niet belemmerd worden door de realiteit en mogelijke risico´s.

Het gaat om de kracht van de brainstorming en om de kwantiteit van alle aangedragen ideeën.

Fase 2

Vanuit het perspectief van de realist wordt er gekeken naar de mogelijke manieren om de doelstelling te bereiken.

Het gaat om het verwezenlijken van een droom.

Beperkingen en mogelijke risico´s moeten daarom niet als belemmeringen, maar als uitdagingen worden gezien.

Fase 3

Vanuit het perspectief van de criticus wordt er gekeken naar hoe de eindgebruiker het plan of idee zal ervaren.

Er wordt kritisch naar mogelijke hiaten en risico´s gekeken en veranderingen en verbeterpunten worden aangedragen.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? In hoeverre zou jij de Disney methode als brainstorm techniek kunnen toepassen binnen jouw taakgebied? Herken je het bovenstaande of heb je aanvullingen? Wat zijn volgens jou andere succes criteria of factoren die kunnen bijdragen aan het genereren van goede ideeën en concepten?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook en Twitter.

Meer informatie

  1. Capodagli, B., Jackson, L., Hammond, J. S., Keeney, R. L., & Raiffa, H. (1999). The Disney Way. Audio-Tech Business Book Summaries.
  2. Dilts, R. (1995). Strategies of genius. Meta Publications.
  3. Imagineers (Group). (1996). Walt Disney imagineering: a behind the dreams look at making the magic real. Disney Editions.

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2012). Disney methode. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/effectiviteit/disney-methode/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/effectiviteit/disney-methode/”>ToolsHero: Disney methode</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

0 / 5 (0 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here