Elevator Pitch

0
653
Elevator pitch - ToolsHero

In dit artikel wordt de elevator pitch praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige communicatie techniek.

Wat is een elevator pitch?

Een elevator pitch of business pitch is een korte en enthousiaste wijze van het presenteren van een idee voor een product, service of project. De naam geeft de tijdsduur weer waarin een lift van de onderste naar de bovenste verdieping gaat, in ongeveer 30 seconden tot maximaal 2 minuten.

De term elevator pitch werd in eerste instantie gebruikt door ondernemers die een idee wilden presenteren om bij een durfkapitalist (ook wel venture kapitalist genoemd) financiering los te krijgen. Durfkapitalisten beoordelen de kwaliteit van een idee en het team erachter op basis van de kwaliteit van de elevator pitch.

Wezenlijk bij een elevator pitch is een in het oog springende presentatie met denkbeelden, vergelijkingen en voorbeelden, zoals deze ook in het AIDA model (attentie, interesse, verlangen/ desire, actie) voorkomen.

Voor een succesvolle elevator pitch beperk je je niet tot alleen gegevens en feiten, maar is ook het aanspreken van de emotie van belang.

Belangrijke vragen

Een effectieve elevator pitch zou de volgende vragen moeten beantwoorden:

  • Wat is het product/ service of project?
  • Wat heeft de koper/ gebruiker eraan?
  • Wie zijn we?

Verder is het belangrijk dat de pitcher rekening houdt met de volgende elementen:

  • De inhoud van de pitch
  • Verbale communicatie
  • Non-verbale communicatie

Verder kan men zich richten op de doelen van de elevator pitch, zoals de relevante markt, de doelgroep en het bijzondere van het product (unique selling point), waardoor het zich onderscheidt van het aanbod van de concurrentie.

Zeven tips voor een goede elevator pitch

Houd je boodschap kort

De naam elevator pitch houd in dat je jouw idee, product of dienst(verlening) kunt introduceren in de tijd die een lift nodig heeft om van de begane grond naar de bovenste verdieping te komen.

Houd je boodschap onder de 30 seconden.

Bekijk de situatie en doelgroep

Elke situatie kent zijn eigen pitch. Zorg dat je naast een algemene pitch ook enkele specifieke hebt afhankelijk van waar je bent.

Een congres met investeerders vraagt om andere pitches dan een inkoopcongres of bijvoorbeeld een congres waar je klanten wilt vinden.

Open krachtig en prikkelend

Zorg voor een kernachtige eerste gedeelte waarin je een probleem oplost of een behoefte vervult. Als je geen probleem oplost noch in een behoefte vervult, dan wordt het lastig verkopen.

Promoot de voordelen

Je bent niet bezig om jouw idee, product of dienst te pitchen. Je pitch de voordelen van jouw idee of product.

Maak het tastbaar

Kom niet aan met “wij installeren uw Linksys Wireless router” maar zeg dat je draadloos internet (van het merk Linksys) probleemloos laat werken.

Laat je passie zien

Vooral investeerders hebben de instelling dat ze ook in de persoon investeren. Laat zien dat je enthousiast bent en dat de passie in je ogen brand.

Zorg voor opvolging

Eindig je pitch met een zogenaamde “call to action”. Spreek af dat je ze opbelt, plan een meeting of loop gewoon meteen mee naar iemands kantoor om verder te praten.

Zorg dus dat er een follow-up kan komen. Als je afspreekt om te bellen voor een afspraak, doe dit dan binnen 1-2 dagen.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Hoe pas jij een succesvolle elevator pitch toe? Herken je de stappen en tips of zijn er meer? Wat zijn volgens jou andere succes criteria of factoren die kunnen bijdragen aan een goede elevator pitch? Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook Facebook en Twitter.

Meer informatie

  1. Diaz, C. S. (2009, July). Teaching the techno-pitch: Taking student innovators beyond the elevator pitch. In Professional Communication Conference, 2009. IPCC 2009.
  2. Faust, B., & Faust, M. (2002). Pitch Yourself: Stand Out from the CV Crowd with a Personal Elevator Pitch. Pearson Education. IEEE International (pp. 1-7). IEEE.
  3. Pincus, A. (2007). The perfect (elevator) pitch. Bloomsberg Businessweek.

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2012). Elevator pitch. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/communicatie-modellen/elevator-pitch/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/communicatie-modellen/elevator-pitch/”>ToolsHero: Elevator pitch</a>

Interessant artikel? Geef je waardering of deel het artikel via social media!

0 / 5 (0 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here