Business Model You van Tim Clark: uitleg en template
Business Model You: in dit artikel wordt het Business Model You van Tim Clark, doorontwikkeld op het werk van Alex Osterwalder en Yves Pigneur praktisch uitgelegd. Na het lezen zal je de basis begrijpen van deze krachtige effectiviteit tool. Dit artikel bevat een bewerkbare Business Model You template die je kunt downloaden.
Wat is het Business Model You?
Het Business Model You is gebaseerd op het Business Model Canvas uit het boek Business Model Generation. Business Model Generation, een wereldwijde bestseller, introduceerde het BMC als een unieke en visuele methode om elke organisatie of idee samen te vatten, hierover te brainstormen en uit te werken op slechts een enkel vel papier.
Business Model You maakt gebruik van ditzelfde stukje papier, de negen bouwstenen van een bedrijf, maar dan toegepast op de persoonlijke leef- en werkomgeving van een individu.
Business Model You leert gebruikers persoonlijke bedrijfsmodellen te tekenen die mogelijk nieuwe manieren onthullen om meer uit hunzelf te halen op basis van vaardigheden en veranderende behoeften van de markt. Het doel van Business Model You is om nieuwe, bevredigende carrières te starten of vorm te geven.
De Business Model Canvas methode is uitgegroeid tot ’s werelds meest bekende en toonaangevende beschrijving van een bedrijfsmodel. Het boek laat de gebruiker zien, visueel, hoe bedrijfsmodel-denken werkt, hoe organisaties in elkaar zitten met negen simpele bouwstenen. Dit helpt hen bij het in kaart brengen van hun persoonlijke bedrijfsmodel.
In combinatie met Business Model You zorgt dit ervoor dat gebruikers de waarde van hun eigen vaardigheden begrijpen op de arbeidsmarkt, en hoe ze deze kunnen gebruiken in het vaststellen van hun persoonlijke doelen. Een combinatie van Business Model Canvas en Business Model You stelt de gebruiker in staat om een baanbrekende visie te ontwikkelen over zijn leven, zowel professioneel als privé.
Het idee om het Business Model Canvas te gebruiken voor individuen kwam van Timothy Clark, en niet bepaald uit de lucht vallen.
Tim Clark had in zijn leven meer dan veertig banen gehad en was de drijvende kracht achter het initiatief om het bestaande model aan te passen. Hij deed dit samen met Alex Osterwalder en Yves Pigneur. Op zijn 51ste studeerde hij af aan een universiteit en werd hij professor aan de universiteit van Tsukuba in Tokyo.
Business Model You: structuur en bouwstenen
Timothy Clark heeft het bestaande Business Model Canvas geïnnoveerd zodat het te gebruiken is voor het plannen van een complexe loopbaanbeslissing. Het Business Model You helpt met complex denken wanneer de gebruiker graag veranderingen aanbrengt in zijn loopbaan door te focussen op zijn talenten, doelen, behoeften, verlangens en omgeving. Zoals het Business Model Canvas bestaat ook het Business Model You uit negen waardevolle elementen:
1. Wie je helpt – waardevolle partners
Een belangrijke keuze maken in de loopbaanontwikkeling dient uiterst zorgvuldig en weloverwogen te gebeuren. Om uiteindelijk een keuze te rechtvaardigen is het aan te raden om advies in te winnen bij anderen.
Wie je hierin helpt, de eerste bouwsteen van het Business Model You, is daarom een belangrijke. Voorbeelden van mensen die helpen bij het maken van een keuze zijn vaak mensen die dichtbij een persoon staan zoals familie, vrienden, leidinggevenden, mentoren etc.
2. Wat je doet – kernactiviteiten
De volgende stap in het Business Model You is het vaststellen en noteren van wat de gebruiker nou precies doet. Dit is belangrijk om te weten om eventueel te kunnen aangeven en motiveren waarom een baanwisseling gewenst is.
Misschien blijkt dat met de huidige functieomschrijving niet de juiste talenten gebruikt worden of dat er ergens anders meer in zit qua zelfontwikkeling. De grote vraag die hier beantwoord dient te worden is: wat doe ik? Welke activiteiten bepalen hoe mijn baan eruit ziet? Houd ik me bezig met bijvoorbeeld ontwerpen, onderwijzen, beheren, plannen of rekenen?
3. Hoe je helpt – waarde propositie
Hoe je helpt duidt op de waarde die een werknemer toevoegt. Helpt de werknemer een bepaald probleem op te lossen voor de werkgever of voor de consument? Hoe helpt de werknemer om de doelen te verwezenlijken voor de consument of de werkgever?
In zowel het Business Model Canvas als het Business Model You is de waarde propositie een belangrijk onderdeel. De waarde die een werknemer toevoegt aan een doel heeft namelijk direct invloed op de hoeveelheid motivatie en de mate van de ervaren betrokkenheid. Schrijf dit op in actiezinnen zoals: ik draag bij aan het verkleinen van risico’s, het bouwen van een sterk merk etc.
4. Hoe je interacteert – klantrelaties
De manier waarop er gecommuniceerd wordt met anderen, bijvoorbeeld met de werkgever of de consumenten, is vaak reden voor ontevredenheid. Het is dus belangrijk om elke vorm van communicatie hier te noteren.
Welk soort relatie is er met de baas, en hoe wordt er met medewerkers gecommuniceerd? Gaat de communicatie vooral via online media, of is er juist sprake van persoonlijke service?
5. Wie je helpt – klantsegmenten
Wie je helpt duidt op het type organisatie die baat zou kunnen hebben met de werkzaamheden van een bepaalde toekomstige werknemer. Noteer hier de organisaties waarvan je denkt dat je hen van dienst kunt zijn met jouw kwaliteiten.
6. Wie je bent en wat je hebt – hulpbronnen
In deze bouwsteen van het Business Model You moet de gebruiker zijn identiteit in relatie tot zijn carrièredoel in steekwoorden noteren. Welke talenten heb ik? Welk soort werk vind ik leuk? Met welk soort werk voel ik dat ik een verschil maak? Welke middelen hebben mij geholpen om mijn carrièredoelen te bereiken?
7. Hoe zij je kennen en hoe je levert – kanalen
Deze zevende bouwsteen draait om netwerken en reputaties. In de zoektocht naar een nieuwe baan is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Hoe kunnen potentiële werkgevers of klanten u herkennen en bereiken? Ben ik actief op verschillende sociale media? Hoe kunnen zij mij inhuren en hoe worden mijn diensten aangeboden? Hoe zorg ik ervoor dat mijn werkgever tevreden over mij is? Breng alles omtrent communicatie, netwerken en zichtbaarheid in kaart in deze zevende bouwsteen.
8. Wat je hebt – inkomstenstromen
Inkomen is vaak een cruciaal onderdeel in de beslissing om al dan niet te veranderen van loopbaan. Hoewel we weten dat monetaire compensaties maar deels invloed hebben op de motivatie van een werknemer, is het in elk geval noodzakelijk dat de werknemer naar behoren betaald wordt. Breng in deze achtste bouwsteen in kaart wat je betaald krijgt, voor wat je dit bedrag betaald krijgt, of je hiermee tevreden bent, welk bedrag je graag wilt ontvangen van je volgende werknemer en of je andere, niet-monetaire voordelen geniet.
9. Wat je geeft – kostenstructuur
De achtste bouwsteen ging om het vaststellen van de inkomsten. In de laatste en negende bouwsteen draait het om de uitgaven, in niet-monetaire zin. Welke uitgaven of kosten zijn er in verband met het uitvoeren van de werkactiviteiten zoals tijd, woon-werkverkeer, stress, energie etc. Stel vast of je hiermee tevreden bent of dat je graag dingen anders geregeld ziet bij de volgende werkgever.
Business Model You: 4 onderdelen
Het boek Business Model You beschrijft een krachtige methode in vier stappen voor het tekenen van persoonlijke business modellen zodat individuen zichzelf en hun visie kunnen aanpassen in de zoektocht naar andere baanidealen. Grofweg bestaat het boek uit de volgende vier onderdelen
Canvas
In het eerste onderdeel wordt uitgelegd wat precies een bedrijfsmodel is, wat bedrijfsmodel-denken is, wat een persoonlijk Canvas bedrijfsmodel is en hoe de gebruiker het voortouw kan nemen om tot een zinvolle en weloverwogen keuze te komen.
Reflect
Timothy Clark biedt in zijn boek Business Model You een uitgebreide set aan mogelijkheden voor reflectie. Een daarvan is het Business Model You-model met de negen bouwstenen, gratis te downloaden in dit artikel. Het invullen hiervan helpt bij het reflecteren op de persoonlijke leefomgeving.
Revise
Hoe meer van deze reflecties ingevuld worden, hoe groter de kennis wordt van wat er allemaal speelt en mogelijk is in het professionele leven. Samen met de reflecties moet de gebruiker daarna het persoonlijke Business Model You opnieuw invullen, nu vanuit de aangepaste visie.
Act
In het laatste onderdeel vraagt auteur Tim Clark om het nieuwe persoonlijke Business Model You uit te testen in de praktijk. Een belangrijk onderdeel hiervan is het vaststellen van de persoonlijke bedrijfswaarde.
Wat kan de gebruiker betekenen voor de toekomstige werkgever, en hoeveel dient daarvoor betaald te worden. Gebaseerd op het persoonlijke Business Model You, met zinvolle persoonlijke inzichten, wordt de gebruiker geholpen op weg naar een loopbaan waarin hij of zij voldoening ervaart.
Business Model You template
Nu je hebt gelezen over de Business Model You materie kun je jouw eigen analyses gaan uitvoeren met deze Business Model You template.
Download het Business Model You template
Deze template is exclusief voor onze betalende Toolshero leden. Klik hier om te bekijken of een lidmaatschap ook iets voor jou is!Nu is het jouw beurt
Wat denk jij? Herken jij de uitleg over het Business Model You? Hoe denk jij dit artikel te kunnen gebruiken in de besluitvorming wanneer je graag van baan wilt veranderen? Wat zijn volgens jouw essentiële zaken om mee te nemen in een dergelijke belangrijke beslissing? Heb jij tips of aanvullingen?
Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.
Meer informatie
- Clark, T., Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2012). Business Model You.
- Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2019). Business Model You. Retrieved [insert date] from toolshero: https://www.toolshero.nl/persoonlijke-ontwikkeling/business-model-you/
Oorspronkelijke publicatiedatum: 06/03/2019 | Last update: 19/04/2024
Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/persoonlijke-ontwikkeling/business-model-you/”>toolshero: Business Model You</a>