Mark Zuckerberg

Mark Zuckerberg - toolshero

Mark Zuckerberg (Mark Elliot Zuckerberg, geboren op 14 mei 1984) is een internationaal bekende filantroop en zakenman en medeoprichter van Facebook, het online sociale netwerkplatform. Momenteel is hij voorzitter en directeur van Facebook. Mark bezit het merendeel van de aandelen van Facebook en hij de jongste miljardair ter wereld die meer dan 100 miljard dollar waard is.

Mark Zuckerberg biografie

Mark Zuckerberg is geboren en getogen in White Plains, een stad in het district Westchester in de Amerikaanse staat New York. Hij groeide op in een welgesteld gezin met twee hoog opgeleide ouders. Zijn moeder Karen werkte vóór haar zwangerschap als psychiater. Als moeder nam zij in hoofdzaak de zorg voor de kinderen voor haar rekening. De vader van Mark Zuckerberg, Edward, was ondernemer. Hij had een tandheelkundige kliniek aan huis. Het gezin woonde in een fin thuis, waar beide ouders er altijd waren voor hun zoons Mark en Randi en hun dochters Donna en Arielle.

Computerprogrammering was voor Mark Zuckerberg een hobby. Toen hij zes jaar werd, leerde zijn vader hem de principes van de Atari BASIC-programmering, een video- en computersysteem waarmee je eenvoudig computers leert programmeren met BASIC (Beginners’ All-purpose Symbolic Instruction Code). Naarmate Mark Zuckerberg meer belangstelling kreeg voor programmeren groeide hij in zijn ontwikkeling als programmeur. In een tijdsbestek van vier tot zes jaar ontwikkelde Mark ZuckNet, een chatnetwerk voor de kliniek van zijn vader en de rest van het gezin. Dankzij ZuckNet konden de specialisten van de tandheelkundige kliniek patiënteninfomatie met elkaar delen.

Omdat zijn ouders van mening waren dat Mark zijn vaardigheden nog verder zou kunnen ontwikkelen, huurden zij softwareontwikkelaar David Newman in. In zijn jaren op de middelbare school verbeterde Mark zijn vaardigheden aanzienlijk.

Onderwijs & opleiding van Mark Zuckerberg

Mark Zuckerberg begon de middelbare school op Ardsley High School, maar werd al snel overgeplaatst naar de Philip Exeter Academy. Deze exclusieve kostschool geeft les op basis van de Harkness onderwijsmethode, een aanpak met minimale betrokkenheid van docenten. Zijn leerprestaties op het gebied van exacte wetenschappen en wiskunde overtroffen ieders verwachting. Mark Zuckerberg was altijd al een uitblinker in deze vakken. Vanwege zijn vaardigheden en voorkeuren besloot Mark dat hij computerkunde en sociologie wilde studeren aan Harvard University.

Tegen de tijd dat hij naar Harvard ging, wist Mark al heel veel van het vak programmeren. Na twee jaar op de universiteit had hij al verschillende programma’s gebouwd. Al snel werd hij een van de meest vaardige computerprogrammeurs op Harvard. Hij bouwde CourseMatch, een platform dat studenten hielp de juiste vakken binnen de universiteit te vinden. Gebruikers konden ook zien wie zich voor welke vakken had ingeschreven. Daarnaast was Mark Zuckerberg in 2003 medeontwerper van FaceMash. FaceMash was een tool om studenten aan de universiteit te rangschikken op basis van hun uiterlijk. Het concept hield maar kort stand, omdat foto’s werden getoond zonder toestemming van de personen die op de foto’s te zien waren. Nadat FaceMash uit de lucht was gehaald, bouwde Mark Zuckerberg Facebook in samenwerking met Dustin Moskovitz, Chris Hughes en Eduardo Savarin.

In zijn studententijd had Mark Zuckerberg een relatie met Priscilla Chan. Ze bleven bij elkaar en trouwden uiteindelijk. Tegenwoordig hebben ze twee dochters: Max en August. Ze vormen een hardwerkend stel dat probeert hun kinderen niet te veel te verwennen. En ten slotte houdt Mark Zuckerburg ervan om in zijn vrije tijd met pijl en boog op wilde zwijnen te jagen.

Mark is tegenwoordig actief betrokken bij filantropische werkzaamheden. Hij ondertekende de Giving Pledge, een verbintenis ondertekend door rijke mensen die daarin beloven het grootste deel van hun rijkdom met anderen te delen. Mark heeft ook talloze donaties aan scholen en bedrijven gedaan, zoals aan Newark Public Schools.

Mark Zuckerberg: the Facebook story

In 2004 werd TheFacebook (nu bekend onder de naam Facebook) ontwikkeld om Harvard-studenten met elkaar in contact te brengen. Mark Zuckerberg was toen nog maar 19 jaar oud. Het belangrijkste doel van Facebook was om gebruikers aan te trekken die een persoonlijk profiel aanmaakten, waarin zij persoonlijke momenten uit hun leven konden delen met anderen en waarmee zij met anderen konden communiceren.

Dit was, in vergelijking met online contactgegevens in die tijd, een heel nieuw concept. Die waren slechts bestemd voor een besloten groep studenten. Mark Zuckerberg daarentegen creëerde Facebook om alle studenten aan Harvard University met elkaar in contact te brengen. Binnen een maand had bijna 50 procent van de universiteitsstudenten zich bij het platform aangemeld.

Later zou blijken dat het concept van Facebook ontleend was aan een eerder idee van de studenten Cameron en Tyler Winklevoss en Divya Narenda. Deze drie studenten voerden aan dat ze met Mark hadden samengewerkt aan de HarvardConnection (momenteel bekend als ConnectU); eveneens een sociaal netwerkplatform. Mark Zuckerberg verliet echter die groep en ontwikkelde zijn eigen concept voor een platform. Zij daagden Mark voor de rechter en in 2008 bereikten beide partijen overeenstemming over de verdeling van per persoon 1,2 miljoen aandelen.

Kort na de oprichting van Facebook onderhielden Mark Zuckerberg en zijn vrienden het platform vanuit hun slaapkamer op de universiteit. Omdat de populariteit van Facebook enorm was toegenomen onder Harvard-studenten, maakte Mark Zuckerberg het platform ook toegankelijk voor studenten van andere universiteiten, waaronder Stanford University, Yale University en Columbia University. Kort daarna kregen talloze andere universiteiten en hogescholen toegang tot Facebook.

 

Wil je onbeperkte en advertentievrije toegang?   

Medio 2004 bereikte Facebook een mijlpaal: het platform bereikte 1 miljoen gebruikers. Dat was het moment waarop Mark zijn studie aan Harvard beëindigde. Omdat Mark al zijn tijd besteedde aan het onderhouden en verbeteren van het platform, besloot hij zijn werk te verhuizen naar Palo Alto in Californië. Deze nieuwe locatie was een klein huis van waaruit Zuckerberg en zijn vrienden Facebook onderhielden.

Na de verhuizing kwam Facebook onder de aandacht van investeerders. Omdat het gebruikersaantal nog altijd groeide, werd Peter Thiel, durfkapitalist en oprichter van PayPal, de eerste investeerder in Facebook. Hij investeerde vijfhonderdduizend dollar in Facebook in ruil voor 10,2% aandelen en toetreding als lid van het bestuur. De enige voorwaarde die Facebook stelde, was dat het de mijlpaal van 1,5 miljoen gebruikers voor het einde van het jaar zou halen. In 2005 won Facebook aan populariteit onder potentiële gebruikers en investeerders. Zowel Accel Partners, investeerders in durfkapitaal, als durfkapitalist Jim Breyer investeerden in Facebook.

Tegen die tijd had Mark Zuckerberg het gebruikersbestand stapsgewijs vergroot. Eerst kregen scholen in de Verenigde Staten toegang tot Facebook, maar al snel werd het platform ook voor universiteiten en scholen in het Verenigd Koninkrijk, Australië, Nieuw-Zeeland en Mexico toegankelijk gemaakt. Met de toename van de populariteit van Facebook werd duidelijk welke enorme potentie het platform had. In 2006 werd Facebook beschikbaar gemaakt voor gebruikers over de hele wereld met een geldig e-mailadres en een minimum leeftijd van 13 jaar. Vanwege de explosieve groei besloot Mark zijn programmeurstaken neer te leggen en aan het werk te gaan als algemeen directeur van Facebook.

Die beslissing stelde Mark Zuckerberg in staat meer tijd te besteden aan de ontwikkeling van een bedrijfsstrategie. Omdat het gebruikersbestand eind 2006 gegroeid was tot ongeveer 12 miljoen gebruikers, werd nagedacht over manieren om het platform met aanvullende diensten aantrekkelijker te maken voor nieuwe gebruikers. Een van de eerste additionele diensten betrof de online markt, waar gebruikers producten en diensten aan elkaar konden aanbieden en verkopen. Mark Zuckerberg zorgde er ook voor dat bedrijfsprofielen konden worden aangemaakt. Het voordeel voor bedrijven die gebruik maken van Facebook is dat miljoenen gebruikers bereikt kunnen worden via advertentiecampagnes. Facebook zorgde ervoor dat adverteren via het platform ook betaalbaar was voor kleine en middelgrote bedrijven.

Nadien volgenden nog vele andere functionaliteiten, zoals het liken van posts en de mogelijkheid om mensen in foto’s te taggen. In 2010 had Facebook 500 miljoen gebruikers en werd de waarde van het bedrijf geschat op 41 miljard dollar. Met het kapitaal dat in de jaren daarna werd opgebouwd, kocht Mark Zuckerberg tal van bedrijven aan om zijn marktpositie te versterken, waaronder Parakey, Instagram, ConnectU, FriendFeed, Octazen, Onavo en Divvyshot. De werving van zijn personeel was erop gericht om de beste medewerkers in dienst te nemen, meer te weten te komen over apps en aanverwante technologieën, het platform en zijn aanbod te verbeteren en het verdienmodel te perfectioneren. Drie jaar later stond Facebook in de lijst van Fortune 500-bedrijven.

Hindernissen en uitdagingen

Momenteel heeft Facebook zo’n 2,4 miljard gebruikers en een jaaromzet van ongeveer 70 miljard dollar. Ondanks het enorme succes van Facebook, was de weg niet gemakkelijk. Mark Zuckerberg en zijn bedrijf moesten verschillende uitdagingen aangaan die de groei van het bedrijf beïnvloedden.

Het doel van Facebook is om mensen te verbinden, om momenten uit het leven met elkaar te delen en de wereld transparanter te maken. Dat leidde ertoe dat sommige groepen het platform voor andere doeleinden misbruikten. Facebook moet bijvoorbeeld alert zijn op fake-accounts die opzettelijk misleidende informatie verspreiden om het publiek negatief te beïnvloeden. De live-functie van Facebook waarmee je een videofilm kunt bekijken, wordt gebruikt om ongepaste, beledigende, gevaarlijke en gewelddadige inhoud te verspreiden.

Sinds de oprichting van Facebook was het gebruikersaantal gestaag gegroeid, tot in 2018 voor het eerst een daling te zien was. Vandaag de dag wordt Facebook gezien als het grootste socialmediaplatform ter wereld. Facebook won drie keer de Crunchie ‘Best Overall Startup or Product Award’. Daarnaast ontving Facebook in 2008 de ‘People’s Voice Award’ van Webby en werd het platform in 2007 opgenomen in de lijst ‘Top 100 classic websites’ van PC Magazine. Mark Zuckerberg en zijn medewerkers hebben het leven van vele mensen gemakkelijker gemaakt. Het platform helpt mensen een baan te vinden, nieuwe gebruikers te ontmoeten, oude vrienden terug te vinden en verbonden te blijven met mensen in het buitenland, zonder dat daarvoor een telefoonnummer nodig is.

Mark Zuckerberg quotes

  1. “Don’t discount yourself, no matter what you’re doing. Everyone has a unique perspective that they can bring to the world.”
  2. “The biggest risk is not taking any risk.”
  3. “I think a simple rule of business is, if you do the things that are easier first, then you can actually make a lot of progress.”
  4. “Move fast, take risks, it’s okay to try big things you’re better off trying something and having it not work and learning from that than having not done anything at all.”
  5. “People think innovation is just having a good idea but a lot of it is just moving quickly and trying a lot of things.”
  6. “The trick isn’t adding stuff, it’s taking away.”
  7. “You grow more when you get more people’s perspective.”
  8. “By giving people the power to share, we’re making the world more transparent.”
  9. “In a world that’s changing so quickly, you’re guaranteed to fail if you don’t take any risks.”
  10. “I generally think if you do good things for people in the world, that comes back and you benefit from it over time.”

Boeken en publicaties van Zuckerberg et al.

  • 2020. Mark Zuckerberg: How data can aid the fight against covid-19.
  • 2016. The technology behind Aquila.
  • 2013. Mark Zuckerberg on Facebook Home, Money, and the Future of Communication. Wired, April.
  • 2009. A new LP algorithm for precedence constrained production scheduling. Optimization Online, 1-33.
  • 2004. A Set Theoretic Approach to Lifting Procedures for O, 1 Integer Programming. Doctoral dissertation, Columbia University.

Citatie voor dit artikel:
Zeeman, A. (2021). Mark Zuckerberg. Retrieved [insert date] from toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/mark-zuckerberg/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/mark-zuckerberg/”>toolshero: Mark Zuckerberg</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 3

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Word lid en ontvang onbeperkt toegang

Als lid heb je onbeperkt toegang tot alle artikelen (1000+), templates en meer!

Tagged:

Geef een antwoord