Marketing automation: de uitleg en betekenis
Marketing automation: in dit artikel wordt marketing automation praktisch uitgelegd. Het behandelt wat het is, de relatie met e-mailmarketing, lead management en segmentering, en de voordelen van marketing automation. Na het lezen begrijp je de basis van deze marketingtool. Veel plezier met lezen!
Wat is marketing automation?
De betekenis
Marketing automation verwijst naar het integreren van software en andere technologieën in marketingactiviteiten. Deze integraties zijn ontworpen voor organisaties om effectiever te adverteren op meerdere online kanalen en om repetitieve taken te automatiseren.
Deze oplossingen zijn in staat om taken en processen uit te voeren die vervolgens opgeslagen worden, geïnterpreteerd, geanalyseerd en verbeterd. Dit verhoogt de efficiëntie van de marketinginspanningen en vermindert de kans op menselijke fouten.
De term marketing automation was aanvankelijk gericht op het automatiseren van email marketing, maar tegenwoordig verwijst het naar een breed scala aan automatiserings- en analysetools. De platforms waarvan vaak gebruikt wordt gemaakt binnen marketing automation zijn vaak webgebaseerde internetapplicaties. Het voordeel daarvan is dat geen aparte software geïnstalleerd hoeft te worden.
Enkele voorbeelden van marketing automation zijn:
- Het creëren van persoonlijke en specifieke email marketingcampagnes
- Het identificeren, beheren, analyseren en tactisch benaderen van leads
- Het beheren van relaties (CRM)
- Segmenteren van het klantbestand
- Account-based marketing
- Coördineren en beheren van overige marketingcampagnes
Marketing automation oplossingen kunnen worden geplaatst in een van drie categorieën.
- Marketingintelligentie
- Marketingautomatisering
- Automatisering van advertenties
Marketingintelligentie omvat het gebruik van trackingcodes in sociale media, e-mail en webpagina’s. Deze trackingcodes leggen het gedrag bloot van geïnteresseerden online. Analyses op deze links en codes kunnen blootleggen wat de volgende acties van een persoon gaan zijn. Dit maakt een gerichte reactie op de lead mogelijk.
Het automatiseren van marketingprocessen omvat het verplaatsen van leads van de bovenkant van de sales funnel naar beneden, waar ze aankomen als leads van hoge kwaliteit.
Automatisering van advertenties focust op het automatiseren van het advertentieproces. Het automatiseren hiervan omvat de integratie van verschillende activiteiten en deelgebieden, waaronder mediaplanning, campagne-ontwikkeling, advertenties, en rapportage.
Email marketing
Marketing automation software biedt de gebruiker de mogelijkheid om te werken met veel en gedetailleerde klantgegevens. Hierdoor wordt het mogelijk om klanten persoonlijk te benaderen met inhoud, zoals een persoonlijke aanbod, op basis van hun eigen profiel.
Dat zorgt ervoor dat elke lead precies de inhoud te zien krijgt die hun specifieke barrières kan overwinnen.
Voorbeelden van marketingprocessen waarin geautomatiseerde software voor email marketing wordt ingezet worden hieronder beschreven.
- Een prospect bezoekt een van de bestemmingspagina’s van een bedrijf en vult een formulier in om een gratis eBook te ontvangen.
- Het eBook wordt automatisch naar de lead gemaild.
- Tegelijkertijd worden de gegevens van de lead opgeslagen in geautomatiseerde softwareoplossingen voor het beheren van leads (CRM).
- Vanuit het eBook klikt de lead op een link naar een productpagina, maar de lead onderneemt nog geen actie.
- Een automatisch email wordt verstuurd met de vraag of de lead een vraag heeft over het product of een medewerker zou willen spreken voor assistentie.
- De lead vult een formulier in en geeft een tijdstip aan dat hij of zij graag iemands spreekt.
- Een vertegenwoordiger van het bedrijf neemt deze taak op zich in het geautomatiseerde marketingplatform.
Lead management
Het voorbeeld hierboven geeft weer hoe nieuwe leads systematisch behandeld en benaderd worden. Met de juiste software wordt een score toegekend aan elke lead op basis van de waarschijnlijkheid dat ze overgaan tot het kopen van een product of dienst.
Voor elke actie die een lead onderneemt, bijvoorbeeld een klik in een email op een Call-To-Action button, wordt een score toegekend. Wanneer een vooraf bepaald puntentotaal bereikt wordt, krijgt deze lead de status van een high quality lead. Wanneer een lead weinig betrokken is en nooit doorklikt, krijgt deze een lagere status.
Dit zijn waardevolle stukjes informatie voor verkoopteams, die zich daarna storten op het begeleiden van de potentiële klant door het aankoopproces.
Segmenteren en marketing automation
Platforms voor marketing automation helpen organisaties om hun klantenbestand te segmenteren. Dit is cruciaal voor het bepalen van de juiste persoonlijke marketingstrategie. Klanten worden gesegmenteerd op basis van demografische gegevens, locatie, koopvoorkeuren of andere zaken. Door effectief te segmenteren en personaliseren kunnen waardevolle en sterke klantrelaties opgebouwd worden.
Voordelen van marketing automation
Zoals aangegeven neemt marketing automation een reeks handmatige en repetitieve taken over van personeel, waardoor tijd en middelen vrijgemaakt worden. De informatie die vrijkomt bij de technieken binnen marketing automation stelt de marketeer in staat om accurate informatie over de klant te verzamelen en analyseren. Hierdoor kunnen effectieve en persoonlijke campagnes opgetuigd worden.
De voordelen van deze waardevolle technieken zijn:
Tijd en middelen besparen
Marketeers staan vaak onder druk om snel met nieuwe ideeën en campagnes te komen die succesvol zijn in de strijd om klanten te bereiken en aan te trekken. Marketing automation helpt hen tijd vrij te maken voor creatief denken, een onmisbaar element in het bedenken van marketingcampagnes.
Hierdoor kunnen marketeers beter focussen op de strategie en hoeven ze minder aandacht te besteden aan de dagelijkse gang van zaken. Een voorbeeld daarvan is het geven van statussen aan leads.
Door dit te automatiseren, blijft er meer tijd over om nieuwe leads te ontwikkelen met een hoog potentieel.
Accuraat en gedetailleerd beeld van consumentengedrag
Het automatiseren van marketinginspanningen geeft een completer en accurater beeld van de klant en het klantgedrag dan handmatige analysemethoden.
De software is in staat om de mate van interacties te beoordelen van de klant met online inhoud op de website, advertenties en e-mails. Hierdoor krijgen marketeers een zeer helder beeld van welke leads waarschijnlijk over gaat tot aankoop.
Opvolgingstechnieken verbeteren
Follow-ups door marketers kunnen aangepast worden op basis van het laatste gedrag van de consument. Als een bepaalde klant een informatief stuk leest online over een categorie producten, dan kan dit erop wijzen dat de consument op het punt staat om het aankoopproces te beginnen.
Met deze inzichten kan gerichter contact worden opgenomen, zowel automatisch online, als door een medewerker via een persoonlijk gesprek.
Uitgebreide marketingcampagnes
Het combineren van informatie over websitebezoeken, sociale media-activiteit, interactie met content en direct marketing, wordt het automatisch scoren en kwalificeren van leads een eenvoudige zaak voor software.
De inzichten die worden opgedaan kunnen gebruikt worden om een bredere marketingcampagne te ontwikkelen.
Managen van leads vanuit marketing automation
Naast het automatiseren van follow-up processen en strategieën gericht op retentie van de klant, stelt automatiseringssoftware bedrijven ook in staat om duidelijk de voortgang te meten van leads die zich in het aankoopproces bevinden.
Samen met de andere inzichten wordt het eenvoudiger om de verkoopgereedheid van een lead te bepalen. Dit werd eerder overgelaten aan de intuïtie van de verkoopmedewerker.
Marketing automation in B2B
Marketingautomatisering is ook zeer geschikt voor B2B-marketing. De B2B-markt wordt gekenmerkt door langere verkoopcycli, complexe besluitvormingsdynamieken, hiërarchie en het bestaan van meerdere inkoopprocessen naast elkaar.
Marketingautomatisering biedt voor B2B dezelfde voordelen als marketingautomatisering in de consumentenmarkt. Het maakt gericht campagnes voeren makkelijker, evenals het monitoren van de campagnes, interacties automatiseren, het prioriteit geven aan leads en het personaliseren van de klantervaring zodat een grotere kans ontstaat op herhalingsaankopen.
In B2B is relatiemanagement zeer belangrijk. Ook kennis over producten en inkoopprocessen zijn cruciaal. Het is een markt waar aankopen grotendeels rationeel zijn, die plaatsvinden gedurende weken, maanden of jaren. Vaak zijn meerdere besluitvormers betrokken bij het inkoopproces.
Nu is het jouw beurt
Wat denk jij? Herken jij de uitleg over marketing automation? Met welke marketingoplossingen wordt binnen jouw werkomgeving gewerkt? Is het tegenwoordig makkelijker om veel mensen te bereiken dan tien jaar geleden volgens jou? Welke rol speelt nieuwe technologie daarin? Heb jij nog tips of opmerkingen? Mis jij een artikel over specifieke marketingtechnieken- of methoden?
Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.
Meer informatie
- Bagshaw, A. (2015). What is marketing automation?. Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice, 17(2), 84-85.
- Heimbach, I., Kostyra, D. S., & Hinz, O. (2015). Marketing automation. Business & Information Systems Engineering, 57(2), 129-133.
- Järvinen, J., & Taiminen, H. (2016). Harnessing marketing automation for B2B content marketing. Industrial marketing management, 54, 164-175.
- Sweezey, M. (2014). Marketing automation for dummies. John Wiley & Sons.
Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2022). Marketing automation. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/marketing-automation/
Oorspronkelijke publicatiedatum: 17/10/2022 | Laatste update: 19/03/2024
Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/marketing-automation/”>Toolshero: Marketing automation</a>