Marketing Myopia: de uitleg en betekenis

Marketing Myopia - Toolshero

Marketing Myopia: in dit artikel wordt het Marketing Myopia concept praktisch uitgelegd. Naast wat het is en de betekenis, belicht dit artikel ook een voorbeeld van Marketing Myopia over Kodak en de gemiste kansen, het belang van een marketingstrategie, de valkuilen, het belang van klantinzicht en de sleutel tot succes. Na het lezen heb je een basiskennis van dit marketingconcept. Veel plezier met lezen!

Wat is Marketing Myopia? De uitleg

In 1960 was het de Amerikaanse marketingprofessor Theodore Levitt die de term bedacht en voor het eerst publiceerde in een artikel in het marketingtijdschrift Harvard Business Review.

Volgens Levitt is Marketing Myopia iets waar veel commerciële organisaties aan lijden, namelijk dat zij een kortzichtige en naar binnen gerichte benadering van marketing hebben.

Gratis e-book bij Toolshero

Met deze kortzichtigheid zijn zij alleen gefocust op de behoeften van het bedrijf zelf en zijn organisaties niet in staat om zich te richten op de behoeften en wensen van de klant. Organisaties zouden zich snel moeten aanpassen aan de veranderende markt en hun producten beter moeten afstemmen op wat de klant eigenlijk wil.

Marketing Myopia betekenis

Marketing Myopia is de benaming die aan bedrijven wordt toegedicht, die kortzichtig zijn en niet verder kijken dan hun eigen product. Myopia betekent letterlijk ‘bijziend’. Marketing zelf is het veld, waarin onderzocht wordt hoe de markt het beste veroverd kan worden en waarin klanten ook klant blijven door middel van herhalingsaankopen en gerelateerde producten.

Kansen laten liggen

Volgens Levitt laten veel bedrijven kansen liggen, wanneer zij lijden aan Marketing Myopia. Zo weigerde fotocameraproducent Kodak om digitale camera’s te gaan produceren, terwijl de klant hier steeds meer behoefte aan had.

Het dramatisch gevolg is bekend; Kodak ging kopje onder en is niet meer die vooraanstaande speler in de wereldwijde fotografiebranche. Levitt omschreef het in zijn artikel als volgt: ‘mensen kopen geen boormachine, maar zij willen een gat’.

Volgens Levitt zetten bedrijven veel te vaak hun eigen producten centraal, maar het gaat juist om de primaire behoefte van de klanten en naar waar zij op zoek zijn. Daarom is het van belang dat wanneer bedrijven aan Marketing Myopia lijden, zij van productoriëntatie en omslag maken naar klantoriëntatie. Uiteindelijk zullen bedrijven succesvol zijn, door zich te concentreren op de behoefte van hun klanten.

Marketingstrategie

Om te blijven groeien doen bedrijven er goed aan om de behoefte en wensen van hun klanten vast te stellen. Pas dan kunnen zij ernaar handelen en producten maken en aanbieden, die aansluiten op wat hun klanten willen. Daardoor zullen bedrijven minder nadruk moeten leggen op de vermoedelijke levensduur van hun producten.

Het feit dat verkoop stagneert, heeft lang niet altijd te maken met een verzadigde markt. Eerder komt dit door veranderende smaak, wens en behoefte van afnemers en consumenten. Het gaat niet om het korte termijn denken en de illusie dat een bedrijf zich in een zogenoemde groeimarkt bevindt.

Dit is een overtuiging die bij bedrijven leidt tot zelfingenomenheid, terwijl juist hun klant centraal moet staan. Door hier goed naar te kijken en hiervoor open te staan, zullen bedrijven in staat zijn hun marketingstrategie opzienbarend te veranderen.

Valkuilen

De reden dat Marketing Myopia bij bedrijven veelvuldig voorkomt, heeft er onder andere mee te maken dat het moeilijk is om de toekomst nauwkeurig te kunnen voorspellen.

Daarnaast zijn er een aantal onwaarheden waar bedrijven zich aan vasthouden, die de kortzichtigheid alleen maar aanwakkeren. Zo is er vaak de overtuiging dat het onmogelijk is om substituten te produceren, waar het oorspronkelijk product door vervangen kan worden. Een andere valkuil is de wetenschap dat er te vaak gedacht wordt, dat alleen een groeiende en welvarende bevolking tot bedrijfsgroei kan leiden.

Ook hebben veel bedrijven de misvatting door te vertrouwen op de voordelen van massaproductie.

Dit is inderdaad een snelle en voordelige manier van produceren, maar wanneer de consumentenvraag er niet meer is, blijven bedrijven met enorme hoeveelheden voorraad zitten. Als laatste wordt er te vaak gedacht dat het veel tijd, onderzoek en ontwikkeling kost om nieuwe producten op maat te maken, die voldoen aan de wens en behoefte van de consument.

Klanteninzicht

Ook bedrijven die wel oog voor hun klanten hebben, kunnen lijden aan Marketing Myopia. Zij zijn niet in staat om de bredere maatschappelijke context van zakelijke besluitvorming in te zien. Vervolgens kan dit rampzalige gevolgen hebben voor hun organisaties.

Eén van de fouten die zij maken, is een te bekrompen visie op wie hun klanten zijn en wat hun behoeften zijn. De klant van gisteren is morgen alweer anders en elk jaar moet het beeld van de klant onder de loep worden genomen.

Het kan ook voorkomen dat bedrijven zo gericht zijn op hun huidige klanten, dat zij daarmee andere doelgroepen en potentiële klanten bij voorbaat uitsluiten.

Succesvol met Marketing Myopia

Elk bedrijf kan succesvoller opereren door meer gericht te zijn op de daadwerkelijke klantbehoefte. Door in de huid van de klant te kruipen en vat te krijgen op zijn behoeften en wensen, kunnen bedrijven klantvriendelijker opereren. Dat zal leiden tot tevreden afnemers, die dit door middel van mond tot mond reclame zullen uitdragen en doorgeven.

Klanten zijn mensen en mensen zijn gewoontedieren. Desalniettemin moeten bedrijven alert blijven en weten wat er speelt bij hun klanten.

Zo niet, dan is de kans groot dat de concurrent dit wél herkent en de klanten naar zich toetrekt. Door de juiste beslissingen te nemen en daarin de klantbehoefte mee te nemen, zijn bedrijven in staat te overleven en zich te ontdoen van Marketing Myopia.

Word lid van Toolshero

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Heb je ooit gehoord van Marketing Myopia? Herken je de praktische uitleg of heb je meer suggesties? Wat zijn uw succesfactoren om grip te krijgen op je product marketing?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Kotler, P., & Levy, S. J. (1969). A new form of marketing myopia: rejoinder to Professor Luck. The Journal of Marketing, 55-57.
  2. Levitt, T. (2004). Marketing myopia. Harvard business review., 82(7/8), 138-149.
  3. Levitt, T. (1962). Innovation in marketing, new perspectives for profit and growth. McGraw-Hill.

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2018). Marketing Myopia (Levitt). Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/marketing-myopia/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 09/01/2018 | Laatste update: 19/03/2024

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/marketing-myopia/>Toolshero: Marketing Myopia (Levitt)</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 3

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Patty Mulder
Article by:

Patty Mulder

Patty Mulder is een management expert op het gebied van competentie ontwikkeling, time management, persoonlijke effectiviteit en zakelijke communicatie. Naast content schrijven, is ze een business coach en verzorgt ze bedrijfstrainingen.

Tags:

Geef een reactie