Affiliate marketing

Affiliate marketing - toolshero

In dit artikel wordt affiliate marketing praktisch uitgelegd. Na het lezen zal je de basis begrijpen van deze krachtige marketing discipline.

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is een marketingmodel waarbij een externe partijen een commissie ontvangen voor het promoten van producten of diensten voor een bedrijf. De externe partijen, bijvoorbeeld blogeigenaren, genereren internetverkeer richting de producten of diensten van een bedrijf die hiervoor een compensatie uitbetaald.

Het affiliate marketingproces bestaat uit enkele partijen. Allereerst zijn er de externe partijen, genaamd affiliates. De affiliate genereert internetverkeer voor de adverteerder, het tweede onderdeel. Hij of zij doet dit via een affiliate netwerk waarbij gebruikt wordt gemaakt van traceerbare cookies en links. Wanneer de consument overgaat tot het aanschaffen van het product, wordt via dit netwerk een compensatie uitbetaald.

Van affiliate marketing was al sprake voor het internettijdperk, maar nam in populariteit toe nadat Amazon op grote schaal affiliate marketingprogramma’s implementeerde waarbij websites en bloggers internetlinks plaatsten op hun website die leidden naar een Amazon-pagina. In deze blogs wordt dan bijvoorbeeld een product beoordeeld of besproken en de schrijver krijgt hiervoor advertentiekosten nadat een aankoop wordt gedaan. Juist in het digitale tijdperk nam deze affiliate marketing in populariteit toe, vooral omdat het mogelijk werd om met behulp van analyses en cookies te identificeren welke links voor leads en omzet zorgen.

Hoe het werkt

In dit scenario wordt een situatie geschetst waarin de werking van affiliate marketing vereenvoudigd naar voren komt. Stel: Jonathan is een fan van gadgets en start hierover een website. Deze website draait helemaal om gadgets en Jonathan schrijft hierover blogs, demonstreert de werking van deze gadgets in video’s en bespreekt de voor- en nadelen. Iedere keer nadat een nieuwe gadget gelanceerd wordt is Jonathan een van de eerste die deze tot zijn beschikking krijgt en gaat hier uitvoerig op in op zijn website. Dit maakt Jonathan de affiliate.

De blogs waarin Jonathan de gadget bespreekt bevatten een link naar de pagina waar het product aangeboden wordt, de adverteerder. Dit is echter geen normale link zoals www.gadgetshop123.com/nieuwegadget1, maar een link die er bijvoorbeeld uit kan zien als www.gadgetshop123.com/nieuwegadget1/affiliateID123.

Als de bezoeker na het lezen van Jonathans blog enthousiast geworden is over een nieuwe gadget en besluit deze te kopen via zijn link krijgt Jonathan, de affiliate, een commissie voor het verwijzen van de consument van zijn blog naar de site van de adverteerder. Welke structuur deze compensatie heeft is afhankelijk van de gekozen compensatiemethode.

Het kan voorkomen dat de consumenten die terecht zijn gekomen op de site van de adverteerder besluiten om het product voorlopig nog niet te kopen en de browser weer afsluiten omdat zij bijvoorbeeld willen wachten tot zij salaris ontvangen. Wanneer zij twee dagen later hun salaris daadwerkelijk ontvangen, en weer teruggaan naar de webshop om het product te bestellen, krijgt de affiliate alsnog de commissie dankzij cookies. Vanzelfsprekend mogen de cookies dan niet tussentijds verwijderd worden.

Affiliate netwerk

Een belangrijke schakel in affiliate marketing is het affiliate netwerk. Affiliate netwerken bieden oplossingen aan voor traceerbare links, rapportage over zowel de affiliate als de adverteerder, creatieve banners en ondersteuning bij problemen. Deze netwerken beschikken doorgaans over veel partners omdat veel adverteerders en affiliates hierbij zijn aangemeld en dienen dus ook als bronnen voor het werven van affiliates voor bedrijven die hun producten op een alternatieve manier willen promoten.

Affiliate netwerken vragen de affiliate meestal om een opstartvergoeding om ervoor te zorgen dat de traceeroplossingen goed werken. Ook kan er een maandelijkse beheervergoeding in rekening worden gebracht, afhankelijk van het gekozen pakket. Daarnaast vragen affiliate netwerken meestal een percentage van de commissie die door de externe partner is verdiend. Dit wordt een commissie override genoemd en zal doorgaans ongeveer 30 procent zijn.

Compensatie

Er bestaat een kans dat de bezoekers niet overgaan tot het aankopen van een product of dienst. Dit hoeft niet te betekenen dat de affiliate geen compensatie krijgt voor het door hem doorgestuurde internetverkeer. Vooraf komen de affiliate en de adverteerder tot een overeenkomst over de manier van compensatieverstrekking en de hoogte daarvan. Er is een aantal variaties in het aanbod van compensatiemodellen. Afhankelijk van het affiliate netwerk kan de gebruiker kiezen.

Pay Per Mile (PPM)

Dit is de minst populaire vorm van compensatiestructuren. Toch wordt deze door enkele affiliate netwerken toch aangeboden. Met deze vorm van compensatie wordt er een bedrag uitgekeerd op basis van het aantal views waarbij duizend views als een eenheid geldt. Na duizend views via de link of anderszins doorgestuurd verkeer krijgt de affiliate dus een bepaald bedrag toegekend gekregen.

Pay Per Click (PPC)

Dit compensatiemodel is typisch voor zoekmachinemarketing (SEM), maar wordt ook veel gebruikt in affiliate marketing. Elke keer wanneer een gebruiker op de link van de affiliate klikt, krijgt de affiliate een compensatie toegewezen gekregen. Het gaat in deze compensatiestructuur niet om wat er gebeurt na de klik, of er een verkoop gegenereerd wordt of niet, maar puur om het genereren van klikken.

Pay Per Sale (PPS)

Ongeveer 80% van de affiliate netwerken hanteert het PPS-compensatiemodel wat dit de meest gebruikte methode maakt. Het doel van dit compensatieprogramma is het verhogen van de verkoop via traceerbare links. De affiliate deelt een link waar de consument op kan klikken waarna hij rechtstreeks op de productpagina terechtkomt. Na het afrekenen van het product in het winkelmandje krijgt de affiliate een compensatie. Dit is ook het compensatiemodel gebruikt in het voorbeeld hierboven.

Affiliate marketing strategie

Of de affiliate marketing strategie voor jouw bedrijf succesvol blijkt hangt af van een groot aantal zaken. Ook als je als affiliate zelf geld wil gaan verdienen met affiliate marketing dien je rekening te houden met verschillende zaken. Het is daarom raadzaam om vooraf goed hierover na te denken. Hieronder worden enkele tips en aandachtspunten verstrekt die belangrijk zijn om in acht te nemen tijdens het uittekenen van de strategie.

Ken het publiek

Als in elke marketingstrategie is het bij affiliate marketing ook belangrijk om de juiste doelgroep te bereiken. Dit geld zowel voor de adverteerder van het product als voor de affiliate die de producten promoot van de adverteerder. In het geval van de affiliate is het belangrijk dat er producten of services worden aangeboden die een oplossing bieden voor de problemen van het publiek. Als affiliate A een sportblog bijhoudt, is het niet logisch dat er partneradvertenties worden getoond van auto’s of koffiezetapparaten.

Hoe relevanter de advertenties voor het publiek zijn hoe groter de kans dat deze advertenties succesvol zullen zijn. Het kennen van het publiek is ook gebaseerd op data. De data die gebruikers achterlaten zegt veel over demografische gegevens, gedragsgegevens en andere relevantie informatie.

Kies de juiste producten

Nu de doelgroep is vastgesteld moet er de tijd worden genomen om de verschillende opties door te nemen voor het aanbieden van beschikbare producten of services. Welke producten of diensten vinden de lezers leuk? En waar hebben ze iets aan? Biedt dit product of dienst een oplossing aan? Dit zijn cruciale vragen in het maken van een selectie producten of diensten.

Kies ook de juiste categorie producten wat betreft de prijs. Overweeg om duurdere producten aan te bieden voor hogere commissies of zelfs een doorlopende maandelijkse commissie. Goedkopere producten, maar die makkelijker te verkopen zijn, bieden vaak een goede inkomstenbasis.

Creëer content waar de concurrentie niet tegenop kan

De sleutel naar succes in affiliate marketing is het aantrekken en behouden van nieuwe bezoekers. Een manier om dat te doen is het publiceren van tijdloze content. Ook oude content, bijvoorbeeld een blog geschreven 5 jaar geleden, kan nog steeds waardevol zijn zonder dat het op de voorpagina staat. Maar als bezoekers via een zoekmachine of link een blog tegenkomen met gedateerde informatie, zullen zij snel vertrekken. Schrijf daarom relevante informatie zonder dat deze tijdsgebonden is. Ook kan het raadzaam zijn om oude artikelen of blogs up te daten met links naar de nieuwe blogs. Op deze manier blijft ook de vindbaarheid van de artikelen en blogs hoog door een hoge positie in de zoekmachine.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over affiliate marketing? Hoe heb jij de affiliate marketingstructuur van jouw bedrijf vormgegeven, of heb je iets gehad aan de tips in dit artikel? Welke compensatiestructuur is volgens jou het meest winstgevend voor de affiliate? Heb jij tips of opmerkingen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook, LinkedIn, Twitter en Youtube.

Meer informatie

  1. Duffy, D. L. (2005). Affiliate marketing and its impact on e-commerce. Journal of Consumer Marketing, 22(3), 161-163.
  2. Goldschmidt, S., Junghagen, S., & Harris, U. (2003). Strategic affiliate marketing. Edward Elgar Publishing.
  3. Fiore, F., Collins, S., & Foreword By-Marciano, J. L. (2001). Successful affiliate marketing for merchants. Que Corp.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2019). Affiliate marketing. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/affiliate-marketing/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/affiliate-marketing/”>ToolsHero: Affiliate marketing</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Affiliate marketing, 0 / 5 (0 votes)

Ben Janse
About the Author

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *