Viral marketing: de uitleg en betekenis

Viral marketing - Toolshero

Viral marketing: in dit artikel wordt het concept van viral marketing praktisch uitgelegd. Naast de uitleg wat het is en de betekenis, wordt ook in het artikel toegelicht de oorsprong plus voorbeelden, hoe het werkt, de besmetting, voor- en nadelen van deze marketing methode. Veel leesplezier!

Wat is Viral Marketing?

De betekenis van Viral Marketing

Viral marketing of virale marketing is een relatief nieuwe marketingtechniek, die zich als het ware als een virus verspreidt via het internet. Het is daarmee een vorm van mond-tot-mond reclame, die door huidige communicatiemiddelen zoals social media zeer snel en op goedkope manier een grote groep mensen kan bereiken.

Oorsprong en voorbeelden

Het was de Amerikaanse mediarecensent Douglas Rushkoff die viral marketing voor het eerst benoemde in zijn boek ‘Media Virus’ uit 1994.

Gratis e-book bij Toolshero

Social media, waaronder Facebook, Twitter en YouTube, nemen een belangrijke positie in bij viral marketing.

Platforms waar informatie gedeeld kan worden zijn bij uitstek geschikt voor deze vorm van marketing, met als doel de marketingboodschap als een virale epidemie te verspreiden. Viral marketing is daarmee een relatief goedkope manier om snel een grote doelgroep te bereiken.

Grote bekendheid

De term ‘marketing’ is een samenvoeging van de twee Engelse woorden ‘market’ en ‘getting’; de markt te veroveren. Ruim 100 jaar bestaat de term marketing inmiddels en door de jaren heen, draait het voor grote bedrijven nog steeds om het veroveren van de markt, het marktaandeel en (nieuwe) klanten.

Marketingmethodes zijn veelomvattend en viral marketing is een relatief nieuwe manier.

Deze techniek vergroot de bekendheid en het bereik van een product of merk door de inzet van social media. Het is mond-tot-mond reclame via internet, want hoe meer mensen ervan af weten des te beter.

Elk bedrijf dat door middel van een marketingcommunicatie doelstelling een specifieke marketingboodschap of -uiting wil uitstralen, kan dat doen door bijvoorbeeld digitaal filmpjes op internet te verspreiden.

Commerciële organisaties zetten tegenwoordig viral marketing in om onder andere grotere naamsbekendheid te genereren, een nieuw product te lanceren of de aandacht op zich te vestigen.

Hoe werkt Viral marketing?

Het inzetten van viral marketing is vrij simpel. Het draait om het feit dat personen via internet en social media de marketingboodschap oppakken en doorgeven aan anderen.

Daarom moet er eerste een marketingcampagne gecreëerd worden, die niet alleen inspireert, maar ook gemakkelijk met anderen te delen is via bijvoorbeeld Facebook, Twitter, YouTube of LinkedIn.

De marketingboodschap moet pakkend zijn en direct de interesse opwekken. Het is bovendien handig om een specifieke doelgroep te kiezen, waarvan het vooraf bijna zeker is dat zij de boodschap gaan doorzetten in hun netwerk.

Zodoende is het verstandig om een marketingboodschap te kiezen die gemakkelijk met vrienden, fans of volgers gedeeld kan worden.

Op die manier kan de boodschap zich als een olievlek over het internet verspreiden en via de doelgroep ook anderen beïnvloeden.

Besmetting

Bij viral marketing gaat het om ‘besmetting’ van personen. Als elk ‘besmet’ individu de marketingboodschap doorzet naar meer dan één ander individu, groeit de virale epidemie gestaag in een logische curve.

Zolang elk individu aan ten minste één ander persoon de boodschap doorstuurt, kan een marketingcampagne door blijven groeien totdat het alle ontvankelijke personen heeft bereikt.

Uiteindelijk zal de campagne steeds meer interesse hebben onder de doelgroep en neemt de curve af; de campagne is dan uitgestorven.

Om viral marketing te starten, wordt gebruikt gemaakt van het zogenoemde ‘seeding’. Er wordt een zaadje gepland, dat uitgroeit, nieuwe vruchten met zaden maakt en vervolgens deze zaadjes weer verspreidt.

Het houdt in dat een marketingcampagne een duwtje in de juiste richting krijgt; actief worden mensen via social media geïnformeerd over de nieuwe campagne.

Ze worden gestimuleerd naar de uiting te kijken en het door te sturen. De opdrachtgever heeft daardoor invloed op de richting en het resultaat van de virale marketingcampagne.

Uitingen via viral marketing

De meest bekende viral marketing uitingen zijn filmpjes en advertenties.

De kracht hierachter ligt in het feit dat mensen graag leuke en voor hen interessante informatie willen delen met anderen en dat vervolgens via social media aan elkaar doorsturen.

Denk hierbij aan reclames in de vorm van humoristische videofilmpjes, plaatjes, teksten of interactieve Flash-games.

Hier kan wel een risico aan vastzitten. Mensen vinden het over het algemeen niet prettig om een uiting door te sturen, wanneer het overduidelijk is dat het om een commerciële boodschap gaat.

Ook kan het voorkomen dat de verkeerde doelgroep wordt benaderd en de boodschap niet bij de juiste mensen terecht komt. Dat kan uiteindelijk leiden tot imagoschade.

Voordelen van viral marketing

Er zijn een flink aantal voordelen verbonden aan viral marketing, waardoor het in overweging ten nemen is om tot deze nieuwe marketingtechniek over te gaan. De meest in het oog springende staan hieronder vermeld:

  • Het is relatief goedkoop vergeleken met traditionele marketingtechnieken.
  • Het bereik is groot en doorgaans is het gemakkelijk om een jongere doelgroep aan te spreken.
  • De communicatiedrempel is laag, want er wordt gebruik gemaakt van bestaande sociale groepen, die op de één of andere manier al geïnteresseerd zijn in de marketing-uiting.
  • De verspreiding van een viral campagne gaat razendsnel en het heeft geen aanloopperiode nodig, totdat mensen de reclame voldoende herkennen.

Nadelen

Naast voordelen zijn er ook een aantal nadelen te benoemen:

  • Het ontwerpen en maken van een succesvolle viral marketingcampagne is geen kinderspel en vereist specifieke vaardigheden die door professionals moet worden opgestart. Zo niet, dan is de kans groot dat het tot een mislukking leidt.
  • Zodra de campagne gelanceerd is, is de regie weg en geeft de opdrachtgever de controle uit handen.
  • Wanneer de campagne niet goed valt binnen de doelgroep, is het een helse klus om de campagne volledig van internet af te krijgen. Dat is een ander verhaal wanneer een televisiecampagne niet goed uitpakt. Binnen enkele uren kan de campagne dan al worden ingetrokken.
  • Zodra het voor de doelgroep duidelijk is dat het om een commerciële uiting gaat, neemt de aandacht zienderogen af.
  • Technieken van oudere campagnes die succesvol waren, werken vaak niet meer in de toekomst. Zodoende dat er steeds nieuwe technieken moeten worden bedacht, wat lang niet altijd even gemakkelijk is en kosten met zich meebrengt.

Word lid van Toolshero

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Heb je ooit gehoord van Viral Marketing? Herken je de praktische uitleg of heb je meer suggesties? Wat zijn uw succesfactoren voor het opzetten en uitvoeren van een goede (online) marketing strategie?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Leskovec, J., Adamic, L. A., & Huberman, B. A. (2007). The dynamics of viral marketing. ACM Transactions on the Web (TWEB), 1(1), 5.
  2. Richardson, M., & Domingos, P. (2002, July). Mining knowledge-sharing sites for viral marketing. In Proceedings of the eighth ACM SIGKDD international conference on Knowledge discovery and data mining (pp. 61-70). ACM.
  3. Rushkoff, D. (2010, 1994). Media virus!: hidden agendas in popular culture. Ballantine books.
  4. Wilson, R. F. (2000). The six simple principles of viral marketing. Web Marketing Today, 70(1), 232.

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2018). Viral marketing. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/viral-marketing/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 10/01/2018 | Laatste update: 01/18/2024

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/viral-marketing/>Toolshero: Viral marketing</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 5 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Patty Mulder
Article by:

Patty Mulder

Patty Mulder is een management expert op het gebied van competentie ontwikkeling, time management, persoonlijke effectiviteit en zakelijke communicatie. Naast content schrijven, is ze een business coach en verzorgt ze bedrijfstrainingen.

Tags:

Geef een reactie