Rensis Likert biografie en boeken

Rensis Likert - Toolshero

Rensis Likert (5 augustus 1903 – 3 september 1981) was een Amerikaanse organisatie- en sociale psycholoog die vooral bekend werd door zijn bijdragen aan de psychometrie, de studie van organisatiegedrag en zijn managementtheorie. Rensis Likert is daarnaast bekend van de Likertschaal, een psychometrisch instrument dat hij ontwikkelde om bijvoorbeeld antwoorden op enquêtes te kwantificeren, en zijn baanbrekende werk op het gebied van participatief management.

De biografie van Rensis Likert

Rensis Likert werd geboren in Cheyenne, Wyoming. Hij was de zoon van George Herbert Likert en Cornelia Adrianna Likert. Zijn vader was een ingenieur die werkte voor de Union Pacific Railroad, en moeder Cornelia was een voormalig lerares. Rensis had 1 jongere broer, die dezelfde naam droeg als zijn vader George.

Het gezin verhuisde naar verschillende staten toen Rensis een kind was. Zijn middelbare schoolopleiding legde hij af in Kansas, Utah en Nebraska. Op aanraden van zijn vader begon hij in 1922 civiele techniek te studeren aan de Universiteit van Michigan.

Gratis e-book bij Toolshero

Gedurende die periode werkte hij als stagiair bij de Union Pacific Railroad. Een staking onder spoorwegarbeiders wekte daar zijn interesse voor organisatiegedrag. De slechte communicatie tussen de werkers en het management had een grote impact op Likert en bepaalde de koers van zijn toekomstige loopbaan.

Studie

In het laatste jaar van zijn studie civiele techniek veranderde hij zijn studierichting naar sociologie en economie. Dat deed hij op aanraden van professor Robert Angell, die Rensis herinnerde als een van de meest briljante ingenieursstudenten. Likert haalde vervolgens een B.A. in sociologie in 1926.

Likert was een actieve student en nam deel aan verschillende studentenactiviteiten op de universiteit. Hij was lid van diverse studentorganisaties, diende als vicepresident van de Michigan Union en als voorzitter van het kabinet van de Student Christian Association.

Na zijn afstuderen studeerde Rensis Likert een jaar theologie aan het Union Theological Seminary en behaalde in 1932 zijn Ph.D. in de psychologie aan Columbia University. Terwijl hij hier studeerde, raakte hij geïnteresseerd in de opkomende discipline van de sociale psychologie. In 1938 publiceerde hij samen met zijn mentor Gardner Murphy zijn eerste boek: ‘Public Opinion and the Individual’.

In de jaren ‘30 verliet hij de academische wereld voor publieke dienstverlening en werd hij hoofd van de Division of Program Surveys voor het Bureau of Agricultural Economics van de U.S. Department of Agriculture.

Persoonlijke leven

Tijdens zijn periode aan Columbia University trouwde Rensis Likert met Jane Gibson. De twee hadden elkaar ontmoet aan de University of Michigan. Het stel kreeg twee dochters: Elizabeth en Patricia. In 1969 ging Rensis Likert met pensioen als directeur van het Institute for Social Research. Het stel verhuisde naar Honolulu, Hawaï, waar ze Rensis Likert Associates oprichtten. Likert overleed op 78-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker op 3 september 1981 in Ann Arbor, Michigan.

Bijdragen

Rensis Likert werd vooral bekend vanwege zijn werk op het gebied van organisatiegedrag en managementtheorie. Hij wordt beschouwd als een pionier op het gebied van participatief management, waarbij hij de nadruk legde op de betrokkenheid van werknemers bij besluitvormingsprocessen in organisaties.

Zijn meest bekende en gebruikte bijdrage aan de psychometrie is de ontwikkeling van de Likertschaal. De Likertschaal wordt gebruikt om de attitudes en opinies van mensen te meten en te kwantificeren. De schaal bestaat uit een reeks stellingen waarop deelnemers kunnen reageren met antwoorden zoals:

  1. Zeer eens
  2. Eens
  3. Neutraal
  4. Oneens
  5. Zeer oneens

Deze schaal wordt vandaag de dag nog veel gebruikt in verschillende onderzoeksgebieden, waaronder de psychologie en marketing.

Likert heeft ook belangrijke bijdragen geleverd op het gebied van organisatiestructuren en leiderschapsstijlen. Hij introduceerde het concept van het System 4-Model, of het Likert Management System, dat vier verschillende organisatieniveaus identificeert op basis van de participatie en betrokkenheid van medewerkers:

  1. Systeem 1: Exploitatief gezaghebbend (Exploitative Authoritative)
  2. Systeem 2: Bemoedigend gezaghebbend (Benevolent Authoritative)
  3. Systeem 3: Overleggend systeem (Consultative System)
  4. Systeem 4: Participatief systeem (Participative System)

Volgens Likert kan een organisatie pas op het hoogste niveau functioneren als er een hoge mate van participatie en vertrouwen is tussen de werknemers en het management.

Hoewel Likert tijdens zijn leven veel erkenning kreeg voor zijn bijdragen, bleef zijn werk ook na zijn dood velen inspireren en beïnvloeden. Zijn ideeën en modellen blijven relevant in de moderne wereld en hebben bijgedragen aan het vormgeven van het begrip van effectief leiderschap en organisatiegedrag.

Word lid van Toolshero

Bekende quotes

  1. “[Each person] is a member of one or more functioning workgroups that have a high degree of group loyalty, effective skills of interaction, and high-performance goals.”
  2. “[It remains to be seen whether the newer management theories, based as they are on research in industrial concerns, will be] equally applicable to other kinds of organized human activity, such as schools, voluntary organizations, unions, hospitals, governmental agencies, scientific and professional organizations, and the like.”
  3. “A variety of studies in widely different fields show that supervisors who are getting the best production, the best motivation, and the highest levels of worker satisfaction are employee-centered appreciably more often than production-centered.”
  4. “All component parts of any system of management must be consistent with each of the other parts and reflect the system’s basic philosophy.”
  5. “As people acquire more education, their expectations rise as to the amount of responsibility, authority, and income they receive.”
  6. “As tasks become more varied and require greater training and skill, the relationship (between job attitudes and performance) appears to change progressively from the negative to positive.”
  7. “Conflict is viewed as the active striving for one’s own preferred outcome which, if attained, precludes the attainment by others of their own preferred outcome, thereby producing hostility.”
  8. “How best to organize the efforts of individuals to achieve desired objectives has long been one of the world’s most important, difficult, and controversial problems.”
  9. “Interaction and decision making relies heavily on group processes.”
  10. “Research reveals that managers achieving better performance (i.e., greater productivity, higher earnings, lower costs, etc.) differ in leadership principles and practices from those achieving poorer performance.”
  11. “The leadership and other processes of the organization must be such as to ensure a maximum probability that in all interactions and all relationships with the organization each member will, in the light of his background, values, and expectations, view the experience as supportive and one which builds and maintains his sense of personal worth and importance.”
  12. “The superior in one group is a subordinate in the next group, and so on through the organization.”
  13. “To be effective in leading his own work group, a superior must be able to influence his own boss, that is he needs to be skilled both as a superior and as a subordinate.”

Boeken en publicaties van Rensis Likert et al.

  • 1955. New Ways of Managing Conflict.
  • 1954. The Human Organization: Its Management and Value. American Sociological Review.
  • 1952. The sample interview survey: A fundamental research tool of the social sciences.
  • 1951. Some Applications of Behavioural Research.
  • 1950. New Resources for Improving School Administration.
  • 1949. Some Applications of Behavioural Research.
  • 1948. A Method for Coping with Conflict in Problem-Solving Groups.
  • 1946. System 4: A Resource for Improving Public Administration.
  • 1945. Effective Supervision: An Adaptive and Relative Process.
  • 1944. Some applications of behavioral research.
  • 1943. Public opinion and the individual: a psychological study of student attitudes on public questions, with a retest five years later.
  • 1942. Some Applications of Behavioral Research.
  • 1941. Kurt Lewin A Pioneer in Human Relations Research.
  • 1940. New Patterns of Management. Industrial and Labor Relations Review
  • 1939. New ways of managing conflict.
  • 1937. From production-and employee-centeredness to systems 1-4. Journal: Journal of Management, 5(2), 147-156.
  • 1936. The Human Organization: Its Management and Value. Industrial and Labor Relations Review.
  • 1936. Organizational theory and human resource accounting. Journal: American Psychologist, 24(6), 585.
  • 1935. The Human Organization: Its Management and Value.
  • 1935. Public opinion and the individual: A psychological study of student attitudes on public questions, with a retest five years later.
  • 1934. New Patterns of Management. Social Forces.
  • 1934. A simple and reliable method of scoring the Thurstone attitude scales. Journal: The Journal of Social Psychology, 5(2), 228-238.
  • 1933. The human organization: its management and values.
  • 1932. A technique for the measurement of attitudes. Publisher: Archives of Psychology.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2023). Rensis Likert. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/rensis-likert/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 21/06/2023 | Laatste update: 20/07/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/rensis-likert/”> Toolshero: Rensis Likert</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Ben Janse
Article by:

Ben Janse

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Tags:

Geef een reactie