Kaoru Ishikawa

0
743
Kaoru Ishikawa - ToolsHero

Kaoru Ishikawa (1915 – 1989) was een Japanse professor, adviseur en drijfveer achter de innovatieve ontwikkelingen binnen het vakgebied kwaliteitsmanagement. Kaoru Ishikawa is vooral bekend geworden door het ontwikkelen van het concept; de visgraat diagram ook wel Ishikawa diagram genoemd. Deze wordt vandaag de dag nog steeds binnen vele organisaties gebruikt bij het stellen van bijvoorbeeld diagnoses of het komen tot concrete acties waarbij de kern van het probleem is geïdentificeerd.

Biografie Kaoru Ishikawa

Kaoru Ishikawa behaalde in 1939 zijn Mastergraad (MSc.) binnen het vakgebied chemische technologie aan de Universiteit van Tokyo. In 1960 promoveerde Kaoru Ishikawa aan de Universiteit van Tokyo. Hij behaalde met zijn dissertatie ‘Sampling of Coal’ een doctoraat (Ph.D.) in het vakgebied werktuigbouwkunde.

Na zijn studie afronding diende Kaoru Ishikawa de Marine (1939-1941) en ging daarna aan de slag bij de Nissan Liquid Fuel Company. Vanaf 1947 wilde Kaoru Ishikawa terug naar de wetenschap en ging in de functie van professor aan de slag bij de Universiteit van Tokyo.

In 1949 nam Ishikawa deel aan het verbond ‘Japanese Union of Scientists and Engineers (JUSE)’, een studiegroep die zich bezig hield met kwaliteitscontroles. Na de Tweede Wereldoorlog veranderde de economie en de industriële sector in Japan. Kaoru Ishikawa raakte in contact met W. Edwards Deming en Joseph Juran en ontwikkelde samen met hen verschillende management concepten, die specifiek aansloten op de vraagstukken van de Japanse markt.

In 1960 introduceerde Kaoru Ishikawa het concept van kwaliteitscirkels (een vrijwillige groep van mensen die zich bezig houdt met het bestuderen en verbeteren van organisatieprestaties), in samenwerking met JUSE. Dit concept was het begin van een experiment waarin het effect van de leidende hand (Gemba-cho), in relatie tot kwaliteit werd onderzocht. Ondanks dat er vele organisaties werden benaderd voor dit experiment, was Nippon Telephone & Telegraph de enige die wilde meewerken aan dit onderzoek. Met veel succes werd dit experiment uitgevoerd en kwaliteitscirkels werden steeds populairder.

In de ontwikkeling van het concept Total Quality Management (TQM) is het hebben van kwaliteitscirkels een essentieel onderdeel. Door het grote succes van het experiment, het concept en de vele artikelen en boeken die volgde, werd Kaoru Ishikawa steeds bekender binnen de wereld van wetenschappelijke kwaliteitsmanagement.

In 1982 zorgde Kaoru Ishikawa voor nog een baanbrekende ontwikkeling, door het concept van het visgraat diagram te presenteren.

Dit generieke model kan helpen bij het identificeren van oorzaken van problemen.

Bekende quotes van Kaoru Ishikawa

  1. “Think of at least four factors which influence your problem. See if a shift in one of these causes can give you a different effect to explore.”
  2. “Quality control starts and ends with training.”
  3. “Quality control is applicable to any kind of enterprise. In fact, Quality Control must be applied in every enterprise.”
  4. “The ideas of control and improvement are often confused with one another. This is because quality control and quality improvement are inseparable.”
  5. “In management, the first concern of the company is the happiness of people who are connected with it. If the people do not feel happy and cannot be made happy, that company does not deserve to exist.”
  6. “Quality control which cannot show results is not quality control. Let us engage in QC which makes so much money for the company that we do not know what to do with it.”

Bekende publicaties en boeken van Kaoru Ishikawa et al.

  • 2012, 1954. Introduction to Quality Control. JUSE Press.
  • 1991. Guide to Quality Control. Asian Productivity Organization.
  • 1985. What is Total Quality Control?. Prentice Hall.
  • 1989. How to apply company-wide quality control in foreign-countries. Quality Progress, 22(9), 70-74.
  • 1985. How to Operate QC Circle Activities. Tokyo: QC Circle Headquarters, Union of Japanese Scientists and Engineers.
  • 1984. Quality Control Circles at Work, APO.
  • 1984. Quality Control in Japan. Sasaki, The Japanese approach to production quality, Pergammon.
  • 1984. Quality control circles at work: cases from Japan’s manufacturing and service sectors: with special contribution. Asian Productivity Organization.
  • 1982. Quality control in Japan-company-wide quality control (CWQC). Japan Marketing-Advertising, 20, 4-8.
  • 1981. Japanese quality control. Communications of the Operations Research Society of Japan, 26, 422-423.
  • 1980. QC Circle Koryo : General Principles of the QC Circle. Tokyo: QC Circle Headquarters, Union of Japanese Scientists and Engineers.
  • 1976. Total Quality Management. The Japonese way. Prentice.
  • 1976. Guide to Quality Control, Asian Productivity Organisation. Hong Kong: Nordica International.
  • 1974, 1976 en 1982. Guide to Quality Control.
  • 1973. Product Liability, JUSE Press.
  • 1969. Education and training of quality control in Japanese industry. Reports of Statistical Application and Research, JUSE, 16, 85-104.
  • 1963. Cause and effect diagram. In Proceedings of International Conference on Quality. sn.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2013). Kaoru Ishikawa. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/kaoru-ishikawa/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/kaoru-ishikawa/”>ToolsHero: Kaoru Ishikawa</a>

Interessant artikel? Geef je waardering of deel het artikel via social media!

0 / 5 (0 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here