Social Skills Improvement System (SSIS)

Social Skills Improvement System (SSIS) - Toolshero

Social Skills Improvement System (SSIS): in dit artikel wordt het Social Skills Improvement System (SSIS), ontwikkeld door Frank Gresham en Stephen Elliott praktisch uitgelegd. Het artikel begint met de betekenis van deze term, gevolgd door informatie over de herkomst en de toepassing ervan in het echte leven. Ook vind je een praktisch voorbeeld van een situatie waarin deze methode wordt toegepast op een school. Veel leesplezier!

Wat is het Social Skills Improvement System (SSIS)?

Het Social Skills Improvement System (SSIS) is een programma of systeem dat is ontworpen om de sociale vaardigheden van mensen te beoordelen, te trainen en te verbeteren.

SSIS is een programma dat ontwikkeld is door Frank M. Gresham en Stephen N. Elliott. Het doel ervan is om de sociale competentie in mensen en groepen te bevorderen en tekorten in sociale vaardigheden aan te pakken.

Gratis e-book bij Toolshero

SSIS is een veelomvattende aanpak die beoordelingsinstrumenten, interventiestrategieën en voortgangsmonitoring combineert om de ontwikkeling van de sociale vaardigheden bij individuen in kaart te brengen en te verbeteren.

Oorsprong en doel van het Social Skills Improvement System (SSIS)

Het SSIS is ontwikkeld door Frank M. Gresham en Stephen N. Elliott, bekende onderzoekers op het gebied van psychologie en onderwijs.

Het systeem werd voor het eerst geïntroduceerd in het begin van de jaren 2000 als reactie op de behoefte aan uitgebreide sociale vaardighedenprogramma’s op scholen en andere omgevingen.

Het SSIS is ontworpen om individuen en kleine groepen te beoordelen op sociale vaardigheden, probleemgedragingen en academische bekwaamheid. Het is de bedoeling dat het systeem een alomvattend beeld geeft van de school-, thuis- en gemeenschapsomgevingen.

Ontworpen als vervanging voor het SSRS Social Skills Rating System, omvat deze aanzienlijk herziene tool bijgewerkte normen, verbeterde psychometrische eigenschappen en nieuwe sub-schalen.

De multi-beoordelaar SSIS helpt bij het meten van:

SSRS Social Skills Rating System

Figuur 1 – het SSRS Social Skills Rating System

Sociale Vaardigheden

  • Communicatie
  • Samenwerking
  • Assertiviteit
  • Verantwoordelijkheid
  • Empathie
  • Betrokkenheid
  • Zelfbeheersing

Concurrerende Probleemgedragingen

  • Externaliseren
  • Pesten
  • Hyperactiviteit/niet opletten
  • Internaliseren
  • Autisme spectrum

Academische Bekwaamheid

  • Leesprestaties
  • Rekenprestaties
  • Leerplezier

Voordelen Social Skills Improvement System (SSIS)

Hieronder lees je over de voordelen die dit systeem biedt:

Uitgebreide beoordeling

Het SSIS omvat betrouwbare en valide beoordelingsinstrumenten om sociale vaardigheden van individuen te evalueren op verschillende vlakken.

Gerichte interventies

Op basis van de beoordeling biedt het SSIS strategieën en methoden om specifieke tekortkomingen in de sociale vaardigheden aan te pakken.

Individuele planning

Het programma maakt het mogelijk om gepersonaliseerde plannen te ontwikkelen die aansluiten bij de unieke behoeften van elk individu.

Voortgangsmonitoring

Met het SSIS kan de voortgang met de tijd worden gevolgd, waardoor aanpassingen in interventies mogelijk zijn en de effectiviteit van het programma kan worden gevolgd.

Veelzijdige toepassing

Het SSIS kan worden gebruikt in scholen, klinische omgevingen en andere contexten om individuen van verschillende leeftijden en vaardigheidsniveaus te ondersteunen.

Componenten van het Social Skills Improvement System (SSIS)

Het Social Skills Improvement System (SSIS) is een uitgebreid programma met verschillende onderdelen die bedoeld zijn om sociale vaardigheden te beoordelen en verbeteren.

Deze onderdelen werken samen om een gestructureerde aanpak te bieden voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden.

Hier zijn de belangrijkste onderdelen van het SSIS:

Beoordelingsinstrumenten SSIS

Het SSIS bevat verschillende beoordelingsinstrumenten die sociale vaardigheden meten in verschillende domeinen.

Deze instrumenten worden gebruikt om sterke punten en zwaktes in sociale vaardigheden te identificeren en als basis voor interventieplanning.

Enkele veelgebruikte beoordelingsinstrumenten in het SSIS zijn:

  • Beoordelingsschalen
  • Gedragschecklists
  • Directe observatiemethoden

Vaardigheidstraining binnen SSIS

Vaardigheidstraining is een kernonderdeel van het SSIS-programma en omvat het aanleren van specifieke sociale vaardigheden door middel van directe instructie, modellering en oefening.

Het richt zich op het aanleren van vaardigheden zoals:

Vaardigheidstraining omvat gestructureerde activiteiten waarbij rollenspellen, feedback en beloning worden gebruikt om de vaardigheden te versterken.

SSIS Groepsinterventies

Het SSIS biedt groepsinterventies waarbij individuen met vergelijkbare sociale vaardigheden samenkomen om deel te nemen aan vaardigheidstraining.

Deze groepsinterventies bieden mogelijkheden om sociale vaardigheden te beoefenen in een ondersteunende en gestructureerde omgeving.

Groepsinstellingen zorgen voor interactie en feedback tussen leeftijdsgenoten, waardoor het toepassen van de sociale vaardigheden in de echte wereld wordt geoefend.

SSIS Individuele interventies

Naast groepsinterventies erkent het SSIS ook het belang van individuele interventies.

Het maakt het mogelijk om interventies aan te passen aan specifieke sociale vaardigheden tekorten en de unieke behoeften van elk individu.

Individuele interventies kunnen bestaan uit één-op-één-begeleiding, persoonlijke doelstellingen en op maat gemaakte strategieën op basis van de beoordelingsresultaten.

Voortgangsmonitoring en gegevensbeheer

Het SSIS benadrukt het belang van het monitoren van de voortgang en het verzamelen van gegevens gedurende het interventieproces.

Voortgangsmonitoringstools helpen bij het bijhouden van individuele groei, het beoordelen van de effectiviteit van interventies en het nemen van op gegevens gebaseerde beslissingen.

Het SSIS biedt tools voor gegevensbeheer en data-analyse om voortdurende evaluatie en aanpassing van het interventieplan te ondersteunen.

Samenwerking tussen thuis en school

SSIS onderstreept het belang van samenwerking tussen ouders en leerkrachten bij het ondersteunen van de ontwikkeling van sociale vaardigheden.

SSIS moedigt de samenwerking tussen thuis en school aan door ouders te betrekken bij het interventieproces.

Ouders ontvangen begeleiding en hulpmiddelen om sociale vaardigheidstraining thuis te versterken, wat zorgt voor consistentie en toepassing van vaardigheden in verschillende omgevingen.

Professionele ontwikkeling en training

Om een effectieve implementatie van het SSIS te waarborgen, zijn er mogelijkheden voor professionele ontwikkeling en training beschikbaar.

Leerkrachten, begeleiders en andere professionals krijgen training in het afnemen van beoordelingen, het uitvoeren van interventies en het effectief gebruikmaken van de hulpmiddelen van het SSIS.

De training voorziet professionals van de kennis en vaardigheden die nodig zijn om de voordelen van het programma optimaal te benutten.

Voorbeeld Social Skills Improvement System (SSIS) in de praktijk

Stel je een middelbare school voor die de sociale en emotionele ontwikkeling van haar leerlingen wil ondersteunen.

Leidinggevenden besluiten het SSIS te implementeren, een uitgebreid programma om de sociale vaardigheden van de leerlingen te beoordelen en te verbeteren.

Zo zou het proces kunnen verlopen:

Beoordeling

De school neemt de testen van het SSIS af bij de leerlingen om hun sociale vaardigheden op verschillende gebieden, zoals communicatie, samenwerking en zelfbeheersing, te evalueren.

De resultaten bieden waardevolle inzichten in individuele sterke punten en gebieden die verbeterd kunnen worden.

Interventieplanning

Op basis van de resultaten identificeren de schoolbegeleiders en docenten specifieke tekortkomingen in sociale vaardigheden en stellen ze interventieplannen op.

Ze overwegen zowel groepsgerichte als individuele interventies om tegemoet te komen aan de unieke behoeften van elke leerling.

Vaardigheidstraining in groepen

De school organiseert vaardigheidstraining in groepen, bestaande uit leerlingen met vergelijkbare sociale vaardigheidsdoelen.

In deze groepen nemen leerlingen deel aan gestructureerde activiteiten, rollenspellen en discussies om gerichte sociale vaardigheden te leren en te oefenen.

Getrainde professionals begeleiden de sessies en geven begeleiding, feedback en beloning.

Individuele ondersteuning

Voor leerlingen met aanzienlijke uitdagingen op het gebied van sociale vaardigheden biedt de school individuele ondersteuning.

Een toegewezen medewerker, zoals een begeleider, werkt nauw samen met deze leerlingen en gebruikt het SSIS-raamwerk om gepersonaliseerde doelen en strategieën te ontwikkelen.

Regelmatige één-op-één sessies richten zich op vaardigheidsontwikkeling, probleemoplossing en het opbouwen van zelfvertrouwen.

Voortgangsmonitoring

Gedurende het interventieproces houdt de school de voortgang van de leerlingen consequent in de gaten met behulp van de gegevensbeheertools van het SSIS.

Regelmatige beoordelingen, observaties en feedback van docenten en ouders dragen bij aan voortdurende voortgangsmonitoring.

Indien nodig worden aanpassingen in de interventies gemaakt om voortdurende groei te waarborgen.

Samenwerking tussen thuis en school

Ouders zijn actief betrokken bij het interventieproces.

De school organiseert workshops of trainingssessies om ouders te informeren over het SSIS en strategieën te bieden om sociale vaardigheden thuis te versterken.

Positieve bekrachtiging en erkenning

De school implementeert een systeem van positieve bekrachtiging en erkenning om de leerlingen te motiveren en hun vooruitgang in sociale vaardigheden te waarderen.

Dit kan bestaan uit verbale waardering, certificaten of andere beloningen om individuele prestaties te vieren en verdere groei aan te moedigen.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij het Social Skills Improvement System (SSIS)? Ben jij bekend met de SSIS methode? Welke onderdelen van het systeem spreken jou het meest aan en waarom? Heb jij ervaring met andere trainingen voor sociale vaardigheden? In hoeverre denk jij dat de samenwerking tussen ouders en scholen bijdragen aan de sociale ontwikkeling van kinderen? Heb jij tips of andere opmerkingen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Word lid van Toolshero

Meer informatie

  1. Gresham, F. M., Elliott, S. N., Vance, M. J., & Cook, C. R. (2011). Comparability of the Social Skills Rating System to the Social Skills Improvement System: Content and psychometric comparisons across elementary and secondary age levels. School Psychology Quarterly, 26(1), 27.
  2. Gresham, F., & Elliott, S. N. (2008). Social skills improvement system (SSIS) rating scales. SSIS Rating Scales.
  3. Gresham, F. M., Elliott, S. N., & Kettler, R. J. (2010). Base rates of social skills acquisition/performance deficits, strengths, and problem behaviors: an analysis of the Social Skills Improvement System—Rating Scales. Psychological assessment, 22(4), 809.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2023). Social Skills Improvement System (SSIS). Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/psychologie/social-skills-improvement-system/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 15/12/2023 | Laatste update: 15/12/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/psychologie/social-skills-improvement-system/”>Toolshero: Social Skills Improvement System (SSIS)</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Ben Janse
Article by:

Ben Janse

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Tags:

Geef een reactie