Nudge theory: de uitleg

Nudge theory / nudge theorie - toolshero

Nudge theory: in dit artikel wordt de Nudge theory praktisch uitgelegd. Na het lezen heb je een beter inzicht in dit gedragspsychologische concept over hoe je beter kunt begrijpen hoe mensen denken, beslissingen nemen en handelen. Dit artikel bevat een algemene uitleg van de theorie, stappen en voorbeelden. Veel plezier met lezen!

Wat is de Nudge theory?

De Nudge theory of theorie nudge is een flexibel en modern concept in gedragswetenschappen om te begrijpen hoe mensen denken, beslissingen nemen en zich gedragen. Het concept helpt mensen hun denken en beslissingen te verbeteren, allerlei soorten veranderingen te beheren en het identificeren en wijzigen van bestaande invloeden.

Daarnaast staat deze theorie in contrast met onderwijs, wetgeving en handhaving omdat dit andere manieren zijn om naleving te bereiken. Het concept van de Nudge werd bekend door het boek Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth and Happiness van 2008.

Gratis e-book bij Toolshero

Het boek is geschreven door twee Amerikaanse wetenschappers aan de Universiteit van Chicago: econoom Richard Thaler en jurist Cass Sunstein.

Deze theorie kreeg ook aanhang bij de Amerikaanse en Britse politici, in de particuliere sector en in de volksgezondheid. Verder zijn er nudge-eenheden op internationaal niveau, deze zijn bijvoorbeeld de Wereldbank, VN en de Europese Commissie.

De eerste formulering van de term “Nudge” werd vóór 1995 in de cybernetica ontwikkeld door James Wilk en beschreven door de academische universiteit D.J. Stewart van Brunel University als “de kunst van het duwtje”, ook wel “micronudges”.

Een van de meest bekendste voorbeelden van de Nudge theory is het plaatsen van een plaatje van een huisvlieg in de urinoirs van het herentoilet zodat mannen niet meer naast de pot gaan plassen.

Waarom de Nudge theory?

De Nudge theory ontstond in het begin van de jaren 2000 in de VS als een extreme benadering om de interactie van pensioenen, sparen en gezondheidszorg te beïnvloeden. Met de bedoeling de kwaliteit van de samenleving te verbeteren.

Momenteel biedt de Nudge theory veel grotere implicaties en toepassingen. Nudge-principes en technieken worden namelijk steeds belangrijker in communicatie, marketing en de motivatie van groepen.

Bijvoorbeeld in het bedrijfsleven, marketing, verkoop, leiderschap in organisaties, politiek, economie, onderwijs en welzijn.

De Nudge theory is van toepassing in elke situatie waarin iemand of een soort van mensen probeert een persoon of een groep mensen te beïnvloeden, bijvoorbeeld een klantengroep of een hele samenleving. Maar ook voor jezelf, als hulpmiddel bij het verbeteren van de persoonlijke gezondheid, rijkdom en welzijn.

De Nudge theory kan bijvoorbeeld helpen bij het opvoeden van een kind of het kan zelfs een wereldregering helpen een wereldbevolking te beheren.

De Nudge theory heeft het denken en de methoden voor het motiveren en veranderen van mensen dramatisch beïnvloed. Daarbij staat de Nudge theory voor verandering in groepen via indirecte methoden, in plaats van door directe handhaving of instructie.

In de Nudge theory staat centraal dat mensen kunnen worden geholpen, zowel op de juiste manier te denken als betere beslissingen te nemen door keuzes te bieden die zijn ontworpen om deze resultaten mogelijk te maken.

Aan de slag met de Nudge theory, inclusief voorbeelden

Hoe kan je de Nudge theory op verschillende manieren implementeren om verandering mogelijk te maken?

De sleutel van de Nudge theory is de handhaving van de keuzevrijheid. In plaats van te proberen het gedrag van mensen te veranderen door handhaving of bestraffing, staat aanmoediging en keuze centraal in verandering.

Om nudges te maken is het belangrijk om het huidige gedrag van mensen te observeren, voordat wordt bepaald welk gedrag moet worden gewijzigd. Daarna kun je je nudges ontwerpen, deze passen grotendeels in drie categorieën:

Perceptie nudges

Deze richt je op de onderliggende percepties van organisatiegedrag voor een ​​verandering in begrip en dus een verandering in gedrag te realiseren.

voorbeeld: Iedereen reageert verschillend op dezelfde informatie, afhankelijk van hoe deze wordt geïnterpreteerd. Voedsel beschreven als 99% vetvrij wordt als gunstiger ervaren dan voedsel beschreven als 1% vet.

Motivatie nudges

Deze zijn nodig als je wilt dat mensen om een ​​verandering geven. Een manier om dit te doen is om te verwijzen naar het gedrag van anderen om te benadrukken wat acceptabel en wenselijk is.

voorbeeld: Energiebedrijf A en Energiebedrijf B gebruiken verzamelde informatie van slimme meters om hun klanten te vertellen hoe hun energieverbruik zich verhoudt tot hun buren. Het is gebleken dat mensen vertellen dat ze meer energie gebruiken dan hun buren, mensen motiveert om hun verbruik te verminderen.

Vermogen en eenvoud nudges

Deze zijn nodig wanneer mensen het gevoel hebben dat het veel moeite kost om gewenst gedrag uit te voeren. Het is belangrijk om mensen te vertellen dat veranderen en veranderingen eenvoudig zijn. Hoe gemakkelijker het is, hoe groter de kans dat mensen veranderingen zullen uitvoeren.

voorbeeld: Je kan worden afgeschrikt om actie te ondernemen door bepaalde belemmeringen. Bedrijf A verbeterde belastinginning door het voor mensen gemakkelijker te maken om te betalen. In plaats van mensen naar een webpagina te sturen met het formulier dat ze moesten invullen, stuurden ze hen rechtstreeks naar het formulier. Hierdoor steeg het responspercentage relatief.

De volgende stappen zijn belangrijk voor het ontwerpen van nudges:

1. Identificeer elk gedrag dat je moet veranderen
2. Ga na wat het huidige gedrag van mensen is
3. Bepaal welke nudges je wilt inzetten
4. Test en evalueer

Nudge theorie - toolshero

Figuur 1 – Een nugde ontwerpen, de stappen

Nudge theory ontwikkelen, aanpassen en gebruiken

Onderstaand worden aanwijzingen, tips en voorbeelden gegeven over hoe je een Nudge theory kan ontwikkelen en gebruiken. Dit omvat ideeën en voorbeelden van het onderwijzen, trainen en coachen van de principes van de Nudge theory.

De Nudge theory werd oorspronkelijk bedacht en voorgesteld in de context van ‘gedrags- / gedragseconomie’ bijvoorbeeld bij pensioenen en zorgregelingen, echter kan het Nudge-concept in vrijwel elk gebied van menselijke interactie worden gebruikt.

Voorbeelden zijn:

  • Leiderschap en management;
  • Supervisie en teambuilding;
  • Lesgeven en trainen en allerlei soorten onderwijs;
  • Coaching en mentorschap;
  • Begeleiding en bemiddeling;
  • Overheid: lokaal, nationaal, internationaal – beleid, strategie, processen, materialen;
  • Liefdadig, vrijwillig en maatschappelijk werk;
  • Zelfontwikkeling
  • Ouderschap;
  • Werken met tieners en werkzoekenden;
  • Werken met minderheden, handicaps en mensen met moeilijkheden;
  • Sport- en fitnesscoaching;
  • Gezondheidszorg.

Het toepassen van de Nudge theory is niet heel ingewikkeld, maar het is heel anders dan conventionele methoden om te proberen het denken en gedrag / gedrag van mensen te veranderen. Leiders, autoriteiten en bedrijven doen dit bijvoorbeeld bij verandermanagement. Conventionele methoden om mensen te veranderen, gebruiken richting en handhaving, vaak met de dreiging van straf. Terwijl de Nudge theory inhoudt dat de omgeving en keuzes van mensen worden gewijzigd, zodat ze eerder beslissingen nemen die nuttig en positief zijn.

Nudge technieken kunnen ook worden gebruikt in combinatie met andere methoden en theorieën, bijvoorbeeld met:

  • Marketing, reclame en public relations (PR);
  • Verkoop en verkoop;
  • Teambuilding;
  • Leiderschap;
  • Verandermanagement;
  • Motivatie
  • Het psychologische contract.

Je kunt de Nudge theory volledig gebruiken als een volledige benadering, maar de elementen binnen Nudge theory kunnen ook afzonderlijk of in kleine tactische sets voor specifieke situaties worden gebruikt.

De Nudge theory is niet beperkt of op zichzelf staand, het is juist zeer aanpasbaar zodat de methodologie kan worden ontwikkeld en samenhangend en ondersteunend kan worden gebruikt naast vele andere methodologen, theorieën en technieken.

Word lid van Toolshero

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over de Nudge theory of heb jij aanvullingen? Wanneer denk jij dat deze gedragspsychologische concept effectief is? Wat zijn volgens jouw succesfactoren die bijdragen aan het toepassen in de praktijk?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Kosters, M., & Van der Heijden, J. (2015). From mechanism to virtue: Evaluating Nudge theory. Evaluation, 21(3), 276-291.
  2. Arno, A., & Thomas, S. (2016). The effiency of Nudge Theory strategies in influencing adult dietary behaviour: a systematic review and meta-analysis. BMC public health, 16(1), 676.
  3. Sunstein, C. R., & Reisch, L. A. (2017). The economics of nudge. Routledge.
  4. Leggett, W. (2014). The politics of behaviour change: Nudge, neoliberalism and the state. Policy & Politics, 42(1), 3-19.
  5. Bovens, L. (2009). The ethics of nudge. In Preference change (pp. 207-219). Springer, Dordrecht.
  6. Leonard, T. C. (2008). Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein, Nudge: Improving decisions about health, wealth, and happiness.

Citatie voor dit artikel:
Sari, J. (2020). Nudge theory. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/psychologie/nudge-theory/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 08/06/2020 | Laatste update: 15/05/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/psychologie/nudge-theory/”>Toolshero: Nudge theory</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 12

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Jessie Sari
Article by:

Jessie Sari

Jessie Sari is content schrijver bij ToolsHero. Samen met het team draagt ze bij aan het schrijven van artikelen en website optimalisatie. Jessie studeert Trade Management in Asia aan de Hogeschool van Rotterdam. Binnen haar opleiding houdt ze zich bezig met opbouwen van fundamentele skills, waaronder marketing, import en export van producten en diensten in Azië, economie, financiën, management, consultancy en projectmanagement.

Tags:

Geef een reactie