Linkbuilding

Linkbuilding definitie en uitleg - toolshero

In dit artikel wordt linkbuilding praktisch uitgelegd. Na het lezen zal je de basis begrijpen van deze krachtige marketingtool.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is de activiteit waarbij acties worden uitgevoerd gericht op het verhogen van het aantal inkomende links naar een website, en de kwaliteit daarvan. Linkbuilding is een activiteit voor Search Engine Optimization (SEO). Het doel van linkbuilding is het verhogen van de ranking van een website in de zoekmachines op het internet.

Vanuit het perspectief van een webmaster zijn er verschillende soorten links. Over het algemeen zijn dat inkomende en uitgaande links. De uitgaande links verwijzen van de website van de webmaster naar een andere website, en de inkomende links verwijzen van een externe website naar de website van de webmaster. De inkomende links worden ook wel backlinks genoemd. Deze HTML-hyperlinks zijn erg belangrijk voor de ranking van een website, omdat ze als het ware de reputatie van de website weergeven. Wanneer veel hyperlinks naar een relevante pagina leiden, is dat een teken van een goede reputatie.

In de beginfase van het internet en Google, vertrouwden de algoritmes op de hoeveelheid inkomende links als een indicator voor het succes van websites. Dit gegeven werd echter misbruikt door zogenoemde Black Hats SEO’s. Zij hielden zich bezig met het verkrijgen van zoveel mogelijk backlinks in korte tijd door bepaalde linkbuilding-schema’s te bouwen. Hierdoor ontstaat een overvloed aan inkomende links naar een bepaalde website, die vaak niet van hoge kwaliteit is. Tegenwoordig is de kwaliteit van de backlinks belangrijker, en detecteren algoritmes wanneer onnatuurlijke backlinks worden gebruikt.

Waarom zijn backlinks van hoge kwaliteit belangrijk?

Het aantal backlinks is een indicatie van de populariteit of het belang van een website. De zoekfunctie van Google en andere zoekmachines zijn onder andere gebaseerd op links. Hoe meer relevante links van gezaghebbende websites, des te beter de website zal presteren in de zoekopdrachten van zoekmachines. Links stimuleren daarnaast verwijzingsverkeer en helpen relaties te ontwikkelen.

Hoe creëer ik backlinks van hoge kwaliteit?

Kwaliteit is een belangrijke factor in de effectiviteit van backlinks. Alleen het creëren van backlinks is dus niet genoeg. Wanneer een backlink naar een pagina verwijst die verband houdt met de eigen website, worden deze links als relevant beschouwd. Links die worden gevonden op pagina’s met niet-gerelateerde inhoud worden als minder relevant beschouwd. Hoe hoger de relevantie, hoe hoger de kwaliteit.

Wanneer de webmaster van een website over oldtimers een hyperlink plaatst naar een website met oude auto-onderdelen, is dat relevanter voor de zoekmachine dan een link naar een website over fotografie. Hoe relevanter de pagina is die terug linkt naar de website over oldtimers, des te beter de kwaliteit van de backlink.

Hoe groter het aantal kwalitatief hoge backlinks, des te meer krediet wordt gegeven aan die pagina door zoekmachines, en hoe hoger de pagina zal ranken in de zoekresultaten.

Wederzijdse koppeling backlinks

Het verkrijgen van relevante backlinks door middel van linkbuilding is een activiteit die veel energie kost. Vaak benaderen webmasters elkaar en vindt er een zogenaamde linkuitwisseling plaats. Bij linkuitwisseling plaatst een webmaster een link op zijn websitepagina van de andere webmaster-websitepagina. Als het relevante pagina’s zijn die naar elkaar verwijzen, heeft de linkuitwisseling een positief effect op de relevantie van de website, en de positie van de website in de zoekresultaten.

Is de linkverwijzing niet relevant, dan wordt de backlink als niet-relevant bestempeld. De uitgaande links worden echter wel nog steeds gerekend, waardoor de relevantiescore/ratio van veel websites verwaterd raakt. In het ergste geval kan dit zelfs betekenen dat Google of andere zoekmachines de website helemaal niet meer indexeren.

Follow vs. No follow links

Zoekmachines gebruiken backlinks als een soort stemsysteem om de populariteit en de belangrijkheid van een pagina op het web te identificeren. Elke backlink fungeert dus als een stem. Het is belangrijk om de relevantiescore/ratio gezond te houden, en om verwatering te voorkomen. Het kan echter toch voorkomen dat een webmaster een link wil plaatsen naar een website die misschien niet relevant is, maar toch belangrijk is. Dan is het mogelijk om het gewicht van de stem van de backlink te verwijderen. Op die manier kan een koppeling naar een pagina gemaakt worden, zonder dat de zoekmachine dit opneemt in de ratio. Dat gebeurt met zogeheten no follow links.

No follow backlink

Bij het plaatsen van een no follow backlink wordt de zoekmachine verteld om de link niet te volgen. Het kan zijn dat de zoekmachine de link alsnog volgt opzoek naar nieuwe pagina’s, maar de link wordt opgenomen in de ‘link equity’. Link equity is de stemming van de populariteit van een backlink.

Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat een webmaster schrijft over het goed leren schrijven van teksten, en een voorbeeld wilt geven over een slechte tekst. Hij maakt de koppeling dan naar de betreffende website zonder dat de zoekmachine de link opneemt als kwalitatief goede backlink.

Een standaardlink in HTML ziet er zo uit:
<a href=”http://www.examplewebsite.com/categorie/pagina”>linkterm</a>

Een no follow backlink ziet er zo uit:
<a href=”http://www.examplewebsite.com/categorie/pagina” rel=”nofollow”>linkterm</a>

Misbruik linkbuilding

Omdat het verkrijgen van waardevolle backlinks naar een pagina veel tijd en moeite kost, bedenken webmasters allerlei tactieken om zoveel mogelijk links te verkrijgen met onnatuurlijke of stiekeme praktijken. Zo worden backlinks gekocht, of worden er zoveel mogelijk backlinks uitgewisseld met andere webmasters. Dat lijkt misschien een makkelijke weg, maar het is gevaarlijk voor de website en kan de geïnvesteerde tijd in de pagina in gevaar brengen. Zoekmachines, waaronder Google, bestraffen sites die onnatuurlijke, of spammy link-profielen bevatten.

Er zijn veel manipulatieve linkbuilding-tactieken, maar voor de meeste tactieken hebben de algoritmes van de zoekmachines methoden gevonden om het effect te elimineren.

Linkbuildingstrategieën

Linkbuildingstrategieën komen in alle soorten en maten voor. Voor alle goede strategieën geldt dat ze zijn afgestemd op de unieke doelen van de pagina en de webmaster. Gebruik onderstaande tips om jouw eigen strategie op jouw doelen af te stemmen.

Ga actief op zoek naar klanten- en partnerlinks

Een goede manier om backlinks te verzamelen is wanneer regelmatig samengewerkt wordt met bijvoorbeeld loyale klanten. Een voorbeeld daarvan is het gebruiken van partnerschapsbadges. Deze worden vaak onderaan de website vermeld, en betekenen een wederzijds gebaar van respect. Ook kunnen webmasters aanbieden om getuigenissen van de producten of services te schrijven.

Blogs & linkbuilding

Het gebruiken van blogs voor linkbuilding is een van de meest populaire en effectieve methodes. Blogs bieden de mogelijkheid om op consistente basis nieuwe content aan te bieden, discussies te stimuleren, en nieuwe links van andere blogs te verdienen. Het is wel cruciaal dat de gegenereerde content van hoge kwaliteit is.

Creëer waarde

In het verlengde van de vorige tip staat het creëren van unieke en hoogwaardige content. Inhoud van hoge kwaliteit kan wanneer het op de juiste manier wordt gepromoot breed worden gedeeld. Zorg ervoor dat het materiaal aangeboden op jouw website:

  • Van hoge kwaliteit is
  • Visueel aantrekkelijk is
  • Ingaat op een behoefte of interesse

Gebruik Google Search Operators

Google-zoekoperators zijn geavanceerde opdrachten met speciale tekens die uitgebreider zijn dan reguliere tekstzoekopdrachten. Zoekoperators worden gebruikt voor contentonderzoek en Search Engine Optimization (SEO).

Bronpagina’s staan hier centraal. Deze bronpagina’s kunnen gebruikt worden om potentiële relevante pagina’s te vinden voor backlinks. Als een webmaster met een website over hobbyfotografie op zoek is naar potentiele bronnen, kan hij of zij op deze manier vinden welke pagina’s goede linkdoelen zouden kunnen zijn.

De tool kan ook gebruikt worden om ideeën te genereren over het maken van nieuwe content. Ga bij jezelf na welke content de anderen graag bij jou zouden willen zien, zodat zij naar jouw pagina’s kunnen linken.

Algemene tips voor linkbuilding

Gebruik onderstaande tips voor kwalitatief goede backlinks:

  • Gebruik alleen verdiende links (editorial links)
  • Gebruik alleen links van autoritaire websites
  • Gebruik alleen relevante links
  • Gebruik een gezonde mix van follow en no follow backlinks

Voor- en nadelen linkbuilding

Linkbuilding is cruciaal, maar niet eenvoudig. Ook is het geen snel proces; en inspanningen om het proces te versnellen moeten goed georganiseerd worden om inefficiëntie te voorkomen. Voor- en nadelen van linkbuilding zijn:

Voordelen linkbuilding

  • Bij goed gebruik verhoogt het de bezoekersaantallen (verkeer)
  • Betere positie in zoekmachineresultaten
  • Verhoogde branding (brand awareness)

Nadelen linkbuilding

  • Tijdrovend
  • Bij incorrect gebruik verslechtert linkbuilding de ranking drastisch

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over linkbuilding? Houd jij je wel eens bezig met het genereren van inkomende en uitgaande links? Welke tips voor linkbuilding kan jij met ons delen? Wat is volgens jou nog meer erg belangrijk in Search Engine Optimization (SEO)? Heb jij tips of opmerkingen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk of meld je aan voor onze gratis wekelijkse nieuwsbrief. Je kunt ons ook vinden op Facebook, LinkedIn, Twitter en Youtube.

Meer informatie

  1. Dover, D., & Dafforn, E. (2011). Search engine optimization (SEO) secrets. Wiley publishing.
  2. Enge, E., Spencer, S., Stricchiola, J., & Fishkin, R. (2012). The art of SEO. ” O’Reilly Media, Inc.”.
  3. Luo, X., Xu, Z., Yu, J., & Chen, X. (2011). Building association link network for semantic link on web resources. IEEE transactions on automation science and engineering, 8(3), 482-494.
  4. Zhang, S., & Cabage, N. (2017). Search engine optimization: comparison of link building and social sharing. Journal of Computer Information Systems, 57(2), 148-159.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2019). Linkbuilding. Retrieved [insert date] from toolshero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/linkbuilding/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/linkbuilding/”>toolshero: Linkbuilding</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Linkbuilding, 4 / 5 (1 votes)

Ben Janse
About the Author

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *