4C marketing model (Lauterborn)

4C marketing model: in dit artikel wordt het 4C marketing model praktisch uitgelegd. Na het lezen zal je de basis begrijpen van deze krachtige marketing tool.

Wat is het 4C marketing model?

Het 4C marketing model is een model om de marketingmix van een organisatie te beschrijven. In deze relatief nieuwe manier van marketing verschuift de focus van producent en product naar de consument en zijn of haar behoeften.

Het 4C marketing model richt zich op nichemarketing in tegenstelling tot de massamarketing uit het traditionele 4P marketing model.

Gratis e-book bij Toolshero

De gedachte is dat hoe beter de consument gekend wordt, hoe beter de strategieën daarop afgestemd kunnen worden en hoe hoger de conversieratio’s zijn.

In het 4C marketing model staat de klant dus centraal, want het zijn de klanten die de marketingmix van bedrijven vormgeven.

In de concurrerende, snel veranderende bedrijfswereld is het zinvol om voldoende marktonderzoek te doen naar de wensen en behoeften van de consument. Op de resultaten hiervan worden vervolgens de bedrijfsdoelstellingen gebaseerd of productontwikkelingen gestart.

Indien dit niet voldoende gedaan wordt loopt de organisatie gevaar als het gaat om behalen van succes na de lancering van het product of de dienst.

Robert Lauterborn introduceerde het 4C marketing model in 1990 nadat hij de traditionele 4P’s doodverklaarde. Echter, de 4P’s en de 4C’s kunnen als twee kanten van dezelfde medaille gezien worden.

De ene kant geeft het perspectief weer vanuit de consument, de koper. De andere kant laat zien hoe de marketingmix afgestemd dient te worden vanuit het perspectief van de organisatie, de verkoper.

Consumentbehoeften

Als manager of eigenaar van een organisatie is het makkelijk om dingen alleen vanuit eigen perspectief te zien en te bedenken.

Dit is een grote valkuil voor menig bedrijf omdat zij de marketingmix afstelde op een productgerichte visie, zoals de 4P’s marketingmix.

Het zijn de behoeften van de klant die vervuld moeten worden, daar moet een product of dienst inpassen. Het is daarom raadzaam en logisch om de wereld door hun ogen te bekijken. Wanneer dat gedaan wordt is het makkelijk om te bepalen wat precies de klanten willen en wat ze daarvoor bereid zijn te betalen.

Robert Lauterborn stelde dat hierom de traditionele 4P’s niet langer relevant waren en de hedendaagse marketeer zeker niet vooruit hielp.

Hij ontwikkelde daarop variabelen die er volgens hem echt toe deden en nodig waren. Hij verwierp de productfocus uit de 4P strategie, die volgens hem er alleen toe leidde dat er producten op de markt kwamen waar niemand op zat te wachten. In plaats daarvan zei hij dat consumentwensen- en behoeften de focus zouden moeten zijn voor elk bedrijf.

Wanneer de klant koning is staat deze centraal in het besluitvormingsproces voor het product, niet het product zelf. De manier om dit vast te stellen is marktonderzoek, zowel primair als secundair.

Hierdoor wordt begrepen wat klanten willen en kunnen deze behoeften centraal staan in de productstrategie.
4C marketing model - toolshero

4C’s

Met deze klantgerichtheid in zijn hoofd begon Lauterborn aan het bedenken en uitwerken van de variabelen waarop gefocust zou moeten worden. De uiteindelijke 4C’s helpen om de belangen van de klant voorop te stellen, meer dan het eigen belang.

Van zakelijk georiënteerd wordt er een klant georiënteerde visie ontwikkeld.

Customer solution (oplossing)

De marketingcampagne moet volgens de eerste pijler van het 4C marketing model gericht zijn op het creëren van waarde voor consumenten.

Een willekeurig product bedenken en vervolgens proberen te verkopen aan een massamarkt is in veel gevallen geen goed idee, zo stelde Lauterborn.

Het is beter om de wensen en behoeften van de klant te bestuderen en de klant vervolgens aantrekken met iets dat veel mensen graag willen. Met name nu de zakelijke wereld sterk concurrerend is moet daarop de productkeuze gebaseerd worden.

Het zijn die behoeften die de marktvraag triggeren. Enkele tips om extra waarde te creëren zijn:

  • Toon waardering voor trouwe klanten
  • Luister naar feedback en tips van consumenten
  • Wees proactief in het leveren van waarde voor klanten, stimuleer een samenwerkingsverband

Customer cost (consumentkosten)

De volgende pijler in het 4C marketing model zijn de kosten, niet te verwarren met de prijs van het product. De prijs is slechts een deel van de kosten van het kopen van een product.

Kosten omvatten dus niet alleen de prijs van het artikel, monetaire kosten, maar ook niet-monetaire kosten.

Zaken als de tijd die nodig is om het product te kopen of kosten gerelateerd aan het voordeel of nadeel van het product voor de klant vallen onder niet-monetaire kosten.

Ook opportunitykosten vallen hieronder. Dit zijn de kosten die verwijzen naar het voordeel dat de klant zou kunnen hebben verkregen door een bepaald product te kopen, maar deze opgaf en besloot het andere te kopen.

Customer cost is dus een weerspiegeling van de totale eigendomskosten. Dit in tegenstelling tot de subset Prijs uit de 4P’s, waar alleen het prijsaspect van de kosten worden meegenomen.

Convenience (gemak)

In een 24-uurs economie is het gemak om iets te kopen vaak doorslaggevend voor de consument. Het concept van alleen winkelen tijdens winkeltijden is al tijden voorbij en heeft plaats gemaakt voor online winkelwagentjes die op elk moment gevuld kunnen worden.

Gemak vervangt plaats, een pijler uit het 4P marketing model.

Een voorbeeld hiervan zijn online prijsvergelijkers. Zo zijn er prijsvergelijkers voor vliegtickets, elektronische producten of diensten. Deze websites brengen het aanbod van veel aanbieders samen en laten de consument vervolgens eenvoudig alle producten en diensten vergelijken.

Communication (communicatie)

De laatste C uit het 4C marketing model van Lauterborn staat voor communicatie. Communicatie vervangt de P van promotie uit het 4P marketing model.

Lauterborn beschreef promotie als manipulatief en eenrichtingsverkeer. Hij beschreef zijn visie op communicatie als een tweerichtingsgesprek tussen bedrijf en consument. De consument wil graag weten wat er aan waarde voor hem inzit, terwijl de verkoper wil vertellen dat hij het beste product op de markt heeft.

Communicatie in plaats van promotie houdt rekening met beide kanten en resulteert, wanneer goed uitgevoerd, in een win-winsituatie. Met promotie uit de 4P’s wordt geen rekening gehouden met het standpunt van de consument.

Na de intrede van sociale media en de explosieve stijging in het gebruik hiervan heeft sociale media zich bewezen als een uiterst krachtig communicatiemiddel. Tevens kan het ook goed ingezet worden als pijlmiddel, om te ontdekken wat de klanten leuk en niet leuk vinden. Houd gegevens bij zoals het aantal likes, houd peilingen en vraag om reacties.

Conclusie

Het 4C marketing model zou geen vervanging moeten zijn voor het traditionele 4P marketing model. In plaats daarvan is het raadzaam om het 4C marketing model als aanvulling hierop te gebruiken.

Hierdoor werken beide modellen samen om de juiste balans te vinden tussen de doelstellingen van een bedrijf en snel te reageren op de veranderende wensen en behoeften van de consument.

Door deze modellen te combineren ontstaat er een sterke zowel klant- als productgerichte visie die de klanttevredenheid, merkherkenning, omzet en winstgevendheid kan verhogen.

Word lid van Toolshero

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg van het 4C marketing model? Hoe denk jij de traditionele marketingmix te combineren met het 4C marketing model? Wat zijn volgens jou de voordelen van een klantgerichte in plaats van productgerichte visie? Heb jij tips of aanvullingen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties.

Meer informatie

  1. Wang, K., Wang, Y., & Yao, J. (2005, December). A comparative study on marketing mix models for digital products. In International Workshop on Internet and Network Economics (pp. 660-669). Springer, Berlin, Heidelberg.
  2. Yun-sheng, W. (2001). Perfection and innovation of 4P Marketing Mix–How to evaluate 4P Marketing Mix. Commercial Research, 5(6).

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2019). 4C marketing model. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/4c-marketing-model/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/4c-marketing-model/”>ToolsHero: 4C marketing model</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Ben Janse
Article by:

Ben Janse

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Tags:

Geef een reactie