Denkstijlen (Bonchek en Steele): de uitleg

Denkstijlen van Bonchek en Steele - toolshero

Denkstijlen: in dit artikel worden de Denkstijlen van Bonchek en Steele praktisch uitgelegd. Het artikel begint met een algemene definitie van de denkstijlen van Bonchek en Steele. Daarna vind je een praktische uitleg van de 8 denkstijlen met alledaagse voorbeelden. Veel leesplezier!

Wat zijn de denkstijlen van Bonchek en Steele?

Volgens de Amerikaanse managementconsultant Mark Bonchek en de Amerikaanse ICT-deskundige Elisa Steele zijn er acht denkstijlen op de werkplek. De theorie achter deze manieren van denken, of‘thinking styles’, stelt dat individuen in staat zijn om erachter te komen hoe zij het beste samenwerken in een team en wat hun sterke en zwakke punten zijn.

Dr. Mark Bonchek is de oprichter van Shift Thinking en werkt met leidinggevenden en CEO’s om de denkwijze binnen organisaties bij te stellen en te richten op het gebied van het nieuwe digitale tijdperk. Elisa Steele is directeur van Jive; een leverancier van moderne communicatie- en samenwerkingsoplossingen voor bedrijven.

Gratis e-book bij Toolshero

Teamsamenstelling

Bij het samenstellen van een team is het goed om de persoonlijkheid van de teamleden te analyseren. Door te weten of zij introvert of extravert zijn, wel of geen risico’s durven te nemen, analytisch inzicht hebben of intuïtief werken, kan er een mooie combinatie van verschillende mensen worden gemaakt.

Door vooraf goed te weten waar iemands voorkeur ligt, kunnen leidinggevenden de potentiële rol van de medewerker in het team en hun bijdrage beter inschatten. Elk individu heeft immers een bepaald aandachtsgebied voor ideeën, processen, acties of relaties.

Met de denkstijlen van Bonchek en Steele kunnen teams hun samenwerking versnellen en hun betrokkenheid vergroten. Dit zal uiteindelijk leiden tot verbeterde prestaties. Door te weten hoe andere teamleden denken kan elk van hen energieker, creatiever en meer betrokken zijn. Dat zal de samenwerking én de productiviteit ten goede komen.

Raamwerk

Om erachter te komen wat iemands individuele denkstijl op de werkplek is, kan er volgens Bonchek en Steele naar twee dimensies gekeken worden; de focus en de oriëntatie. Door deze twee dimensies te koppelen ontstaan er vervolgens acht mogelijk denkstijlen:

Focus

De eerste stap om tot de acht denkstijlen te komen, is te ontdekken hoe de focus van het denken is in een bepaalde context. Geeft iemand er de voorkeur aan om veel aandacht te schenken aan ideeën, processen, acties of relaties? Waar ligt de focus? Idee gerichte personen zijn erg creatief en willen veel brainstormen.

Proces gerichte mensen houden zich bij voorkeur aan regels en procedures. De actie gerichte individuen houden goed in de gaten wat er gebeurt en hoe het plaatsvindt en de relatie gerichte medewerkers vinden het onderling contact met collega’s erg belangrijk.

Oriëntatie

De tweede stap om tot de denkstijlen te komen, is volgens Bonchek en Steele te ontdekken of iemand zich oriënteert op het grote plaatje (macroniveau) of op details (microniveau). Vindt iemand het prettig om bijvoorbeeld in vergaderingen in te gaan op specifieke details of ziet iemand vooral de grote lijnen en heeft hij enkel oog voor het einddoel?

8 denkstijlen

In de derde stap worden de twee dimensies gecombineerd en ontstaan er acht denkstijlen. Deze denkstijlen veranderen in verschillende omgevingen. Daarnaast is het een feit dat mensen een dominante voorkeursstijl hebben.

Denkstijlen van Bonchek en Steele - Toolshero

Figuur 1 – De Denkstijlen van Bonchek en Steele

Op macroniveau gelden de volgende denkstijlen:

1. Explorer

Grote overzicht / ideegericht; deze mensen zijn in staat om creatieve ideeën te genereren.

2. Planner

Grote overzicht / procesgericht; deze mensen geven er de voorkeur aan om effectieve systemen te ontwerpen.

3. Energizer

Grote overzicht / actiegericht; deze mensen vinden het prettig om anderen te stimuleren, bij elkaar te brengen en hen aan te sturen en in actie te laten komen.

4. Connector

Grote overzicht / relatiegericht; deze mensen zijn zeer goed in staat om relaties met anderen op te bouwen en te versterken.

Op microniveau gaat het om de volgende vier denkstijlen:

5. Expert

Details / ideegericht; deze mensen zijn in staat om objectiviteit en inzicht te bereiken.

6. Optimizer

Details / procesgericht; deze mensen kunnen goed de productiviteit en efficiëntie verbeteren en optimaliseren.

7. Producer

Details / actiegericht; deze mensen leggen de focus op het voltooien van een opdracht en werken naar het einddoel toe.

8. Coach

Details / relatiegericht; deze mensen richten zich op de goede relaties met anderen en zijn echte netwerkers.

Herkenning van stijl

Iedereen die weet wat zijn of haar persoonlijke denkstijl is, kan daardoor beter samenwerken met anderen.

Ieders eigen denkstijl wordt daarmee een nuttig hulpmiddel voor een team. Doordat men van elkaar weet wat elk teamlid stimuleert of juist frustreert, is het gemakkelijker om hierover te praten, dan met elkaar in conflict te treden.

De ene collega is nu eenmaal meer gericht op de details van de uitvoering, terwijl de ander zich veel meer richt op het eindresultaat.

Denkstijlen voorbeeld

Het is voor organisaties een handige manier om met de acht denkstijlen te werken. Zo kwam een producent van kinderspeelgoed erachter dat ze een enorm aantal ‘explorers’ in dienst hadden, maar erg weinig ‘producers’. Dit had als gevolg dat er wel een continue stroom aan ideeën was, maar een groot gebrek aan de uitvoering van al deze ideeën.

Er was een gemis aan daadkrachtig. Het uitwerken van details bleef achterwege, waardoor er niet efficiënt gewerkt werd en het bedrijf winst misliep.

Door het aannamebeleid aan te scherpen en meer ‘producers’ aan te nemen, kon de organisatie het tij keren. Ideeën werden beter uitgewerkt en geïmplementeerd en controle, evaluatie en bijsturing gedurende het productieproces werd een belangrijke werkmethode.

In een ander voorbeeld op individueel niveau, werkte een leidinggevende van een marketingafdeling al jaren in een omgeving waarin veel nieuwe ideeën belangrijk waren.

Na het identificeren van zijn eigen persoonlijke denkstijl, kwam hij erachter dat hij meer energie en voldoening kreeg uit de omgang met andere mensen dan dat hij gemotiveerd werd door het bedenken van nieuwe marketingcampagnes.

Het bleek dat hij meer een ‘connector’ was dan een ‘explorer’, wat hem deed besluiten om zich meer te richten op accountmanagement dan op marketing. Dat leidde tot meer plezier en motivatie in zijn werk, waardoor hij zich betrokken voelde bij hetgeen hij deed.

Word lid van Toolshero

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Wat denk je? Wat is jouw ervaring met de denkstijlen van Bonchek en Steele? Herken je de praktische uitleg of heb je meer toevoegingen? Wat zijn jouw succesfactoren voor het stimuleren van groepsdynamica en ontwikkelen van team management?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Maccoby, M. (2007). The leaders we need: And what makes us follow. Harvard Business Press.
  2. Nyre, M. M. (2016). Developing agent-based simulation models of task performance of cognitively diverse teams.
  3. Wright, J. A. (2017). The Relationship Between Expressed Creative Problem-Solving Preference and Divergent Thinking Attitudes.

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2019). Denkstijlen (Bonchek en Steele). Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/management-modellen/denkstijlen-bonchek-steele/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 22/02/2019 | Laatste update: 21/05/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/management-modellen/denkstijlen-bonchek-steele/> Toolshero: Denkstijlen (Bonchek en Steele)</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 11

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Patty Mulder
Article by:

Patty Mulder

Patty Mulder is een management expert op het gebied van competentie ontwikkeling, time management, persoonlijke effectiviteit en zakelijke communicatie. Naast content schrijven, is ze een business coach en verzorgt ze bedrijfstrainingen.

Tags:

Geef een reactie