Doblin’s 10 vormen van innovatie

Doblin's 10 vormen van innovatie - toolshero

In dit artikel wordt een praktische uitleg gegeven van Doblin’s 10 vormen van innovatie. Na het lezen zal je de basis begrijpen van dit krachtige innovatie framework.

Wat zijn Doblin’s 10 vormen van innovatie?

Doblin’s 10 vormen van innovatie is een framework dat kan worden gebruikt om elementen in een bedrijf te identificeren die geïnnoveerd kunnen worden om concurrerend te kunnen blijven of te worden in de bedrijfssector. Het is ontworpen door Larry Keely en Ryan Pikkel nadat ze grondig onderzoek hadden gedaan naar hoe innovaties worden afgeleid.

Nadat ze vele innovatietechnieken hadden geanalyseerd, concludeerden Keely en Pikkel dat alle innovaties verschillende elementen bevatten die samen een innovatie vormen. Dit wordt ook beschreven in Doblin’s 10 vormen van innovatie. Het betekent dat innovaties in veel verschillende vormen kunnen worden gemaakt, waaronder bedrijfsmodellen of zelfs klantbetrokkenheid. Als deze apart van elkaar geëvalueerd en continu verbeterd worden, zal dit een positieve invloed hebben op het bedrijf.

Volgens het framework richtten bedrijven zich in het verleden uitsluitend op productinnovatie, maar dit soort innovatie is eenvoudig te kopiëren. Als gevolg hiervan beoordelen concurrerende bedrijven de concurrentievoordelen van andere bedrijven met betrekking tot producten, en kopiëren ze vervolgens de innovaties. Daarom identificeerden Doblin tien soorten innovaties waar bedrijven zich op zouden moeten concentreren om concurrerend te blijven of te worden.

Doblin’s 10 vormen van innovatie kunnen gebruikt worden om innovatiemogelijkheden te evalueren die het bedrijf duurzaam helpen groeien. Het kan bovendien worden gebruikt om de prestaties van het bedrijf te beoordelen, de zakelijke prestaties te vergelijken met die van concurrerende bedrijven, en om de sector te analyseren. Daarom zal een effectieve integratie van het framework het bedrijf helpen ontwikkelen.

Het is belangrijk om te vermelden dat het soort innovaties kan verschillen per branche, organisatiecultuur of organisatiedoelstellingen. Het is daarom van essentieel belang om de capaciteiten van het bedrijf vast te stellen, maar nog belangrijker om te onderzoeken hoe de capaciteiten gebruikt kunnen worden om nieuwe kansen te creëren of te benutten.

Doblin’s 10 vormen van innovatie

Na een enorm aantal innovaties te hebben onderzocht, waaronder die van General Motors en IBM, groepeerden Doblin’s 10 vormen van innovatie de resultaten in drie groepen en creëerden de volgende elementen om innovatiemogelijkheden te evalueren:
#1 Configuratie

  1. Winstmodel
  2. Netwerk
  3. Structuur
  4. Proces

#2 Aanbieding

  1. Productprestatie
  2. Productsysteem
  3. Service

#3 Ervaring

  1. Kanaal
  2. Merk
  3. Klantengagement

Doblin's 10 vormen van innovatie / ten types of innovation - toolshero

1. Winstmodel

Het winstmodel is een element van Doblin’s 10 vormen van innovatie dat zich bezighoudt met het continu zoeken naar manieren om de inkomsten van een organisatie te verhogen. Zelfs als sommige kernactiviteiten de belangrijkste cashflows vormen, is het nog steeds belangrijk om nieuwe geleidelijk geïnnoveerde winstmodellen te evalueren. Het betekent dat bedrijven moeten onderzoeken wat klanten waarderen en wat ze verlangen, zodat bedrijven innovatieve initiatieven kunnen opzetten die de omzet helpen verhogen.

2. Netwerk

Dit element is onderdeel van de samenwerkingsstrategie van een bedrijf. Volgens de Doblin’s 10 vormen van innovatie is in de huidige bedrijfsomgeving elk bedrijf verbonden. Bedrijven werken samen voor wederzijdse belangen, waaronder vaak het verbeteren van beide bedrijven valt.

Als het gaat om innovatie, moeten ondernemingen nadenken over de interne capaciteiten van het bedrijf om te beoordelen of deze in staat zijn om een innovatie succesvol te maken of dat er partners nodig zijn. De voordelen van collaboratieve innovatie zijn onder andere het delen van risico’s, het snel verkrijgen van nieuwe vaardigheden en middelen, en het verkrijgen van de nodige capaciteiten om een innovatie succesvol te maken.

3. Structuur

De structuur heeft volgens Doblin’s 10 vormen van innovatie betrekking op het vermogensbeheer van de onderneming. Volgens het framework moeten bedrijven hun activa structureren om te onderzoeken hoe deze van meer waarde kunnen zijn, inclusief (im)materiële activa. Voorbeelden van dergelijke activa zijn de afdelingen en merken van het bedrijf, licentieovereenkomsten, maar ook gebouwen, voertuigen, computers, en werknemers. Wanneer deze activa voortdurend worden geanalyseerd op hoe deze bijvoorbeeld het meest efficiënt worden afgeschreven of hoe medewerkers het best kunnen worden getraind, zal dit extra waarde voor het bedrijf creëren.

4. Proces

Procesinnovaties zijn innovaties die betrekking hebben op bijvoorbeeld de technieken voor het produceren of vermarkten van goederen of diensten. Gebaseerd op Doblin’s 10 vormen van innovatie, richt procesinnovatie zich vaak op het verbeteren van de effectiviteit of efficiëntie van het zakendoen. Innoveren op dit element betekent dat een bedrijf grote positieve effecten zou kunnen ervaren, zoals bijvoorbeeld lagere kosten vanwege efficiëntere afhandeling of een beter vermogen om op veranderingen te reageren. Procesinnovaties zijn om deze reden moeilijk te kopiëren en kunnen een direct concurrentievoordeel zijn.

5. Productprestatie

Productprestatie betreft de product- en procesinnovatie. Er wordt vaak gedacht dat innoverende producten en processen duurzame concurrentievoordelen zullen opleveren, maar vaker worden deze innovaties snel gekopieerd door concurrenten. Het is echter belangrijk om te onderzoeken hoe producten en diensten continu kunnen worden vernieuwd, omdat bedrijven de markttrend moeten volgen voordat ze achterblijven bij de concurrentie.

6. Productsysteem

Het productsysteem van de Doblin’s 10 vormen van innovatie omvat samengevoegde producten en diensten. Het doel van dit element van het framework is om te onderzoeken hoe producten en diensten gecombineerd kunnen worden. De achterliggende gedachte is dat productaanbiedingen verbonden zijn en gemakkelijker te beheren zullen zijn wanneer ze worden gegroepeerd in plaats van ze afzonderlijk behandelen.

7. Service

Het identificeren en implementeren van innovatieve service-initiatieven zal de organisatie helpen haar klantenbestand te verbeteren en dus ook de omzet van het bedrijf verhogen. Bedrijven proberen tegenwoordig een betere service te bieden dan hun concurrenten, en als gevolg daarvan heeft de service van een bedrijf een grote impact op het succes. Doblin’s 10 vormen van innovatie hebben vastgesteld dat het belangrijk is om altijd te zoeken naar innovatieve servicemogelijkheden om de klantervaring te verbeteren. Wanneer een klant een goede ervaring heeft gehad in het aankoopproces, is de kans dat hij of zij terugkeert voor hetzelfde of een ander product groot. Hierdoor kunnen bedrijven op deze manier relaties opbouwen met loyale klanten en hun klantenbestand verbeteren.

8. Kanaal

Dit element van Doblin’s 10 vormen van innovatie richt zich op hoe bedrijven contact kunnen maken met hun klanten. Het gaat daarom om de zichtbaarheid van de organisatie zowel via online als offline kanalen. Dit kunnen verkooppunten en kranten zijn, maar ook social media kanalen, websites en online advertenties. Het is voor bedrijven van cruciaal belang om voortdurend nieuwe manieren te vinden om met klanten te communiceren, vooral in dit nieuwe digitale tijdperk. Door de snelle technologische innovaties brengen klanten tegenwoordig veel tijd door op technologische apparaten. Het is aan de hedendaagse organisaties om hun online reis te volgen en vervolgens te bepalen hoe ze voor hen zichtbaar kunnen zijn.

9. Merk

Merkinnovaties zijn volgens het framework belangrijk om je te onderscheiden van andere merken. Het doel van zulke innovaties is ervoor te zorgen dat het merk van het bedrijf wordt gekozen in plaats van dat van concurrenten. Het is daarom wederom belangrijk om de klant te begrijpen om zo te kunnen bepalen wat zij waarderen. Op deze manier kan het bedrijf klantwaarden integreren in de marketingstrategieën die de merkpositie bij de consument zullen versterken. Het zal helpen bij het creëren van effectieve marketingcampagnes en promoties, en potentiële klanten zullen het merk herkennen.

10. Klantengagement

Klantengagement is een van Doblin’s 10 vormen van innovatie en een cruciaal element om te evalueren omdat het betrekking heeft op de interactie met (potentiële) klanten. Het is voor bedrijven belangrijk om innovatieve manieren te vinden om met hun klant te communiceren, want zonder interactie kunnen ze niet bepalen hoe het bedrijf wordt ervaren door de consument. Als een bedrijf in staat is om contact te maken met zijn klanten, kan het bepalen welke elementen van het bedrijf moeten worden verbeterd, zodat het overeenkomt met de klantwaarden.

Het belang van Doblin’s 10 vormen van innovatie

Door de globalisering en buitenlandse concurrentie staan bedrijven onder hoge druk om continu te blijven innoveren. Er vindt daarom nu een race naar innovatie plaats, en degenen die achterblijven zullen op de lange termijn niet concurrerend blijven. In het bedrijfsleven is creatief zijn, zowel op individueel als op organisatorisch niveau, een essentieel onderdeel om concurrerend te blijven of te worden.

Doblin’s 10 vormen van innovatie is een handig framework dat kan helpen om de elementen van een bedrijf te identificeren die geïnnoveerd kunnen worden. Het framework kan helpen bij het identificeren van radicale en incrementele innovaties, producten en procesinnovaties, architecturale en componentinnovatie, en competentiebevorderende en vernietigende innovatie.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Ben je bekend met de uitleg van de 10 innovatievormen van Doblin? Worden de 10 innovatievormen van Doblin gebruikt op je werk, of ben je ondernemer en heb je het gebruikt om je bedrijf te innoveren? Heb jij tips of opmerkingen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk of meld je aan voor onze gratis wekelijkse nieuwsbrief. Je kunt ons ook vinden op Facebook, LinkedIn, Twitter en Youtube.

Meer informatie

  1. Curley, M., & Salmelin, B. (2018). The evolution of innovation. In Open Innovation 2.0 (pp. 39-45). Springer, Cham.
  2. Georghiou, L., Sachwald, F., Griggs, D., Stafford-Smith, M., Gaffney, O., Rockström, J. & Walters, H. (2010). Business model generation: A handbook for visionaries, game changers, and challengers. Hoboken
  3. Keeley, L., Walters, H., Pikkel, R., & Quinn, B. (2013). Ten types of innovation: The discipline of building breakthroughs. John Wiley & Sons.
  4. Varis, M., & Littunen, H. (2010). Types of innovation, sources of information and performance in entrepreneurial SMEs. European Journal of Innovation Management, 13(2), 128-154.

Citatie voor dit artikel:
Zeeman, A. (2019). Doblin’s 10 vormen van innovatie. Retrieved [insert date] from toolshero: https://www.toolshero.nl/innovatie/doblins-10-vormen-van-innovatie/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/innovatie/doblins-10-vormen-van-innovatie/”>toolshero: Doblin’s 10 vormen van innovatie</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Alexander Zeeman
About the Author

Alexander Zeeman is Content Manager bij ToolsHero waar hij zich richt op content productie, content management en marketing. Daarnaast studeert hij International Business aan de Hogeschool Rotterdam. Binnen zijn studie is hij bezig met de ontwikkeling van diverse management competenties en het verbeteren van operationele bedrijfsprocessen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *